[iMac] Wit scherm bij boot, daarna booterror

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Op kantoor heb ik een iMac staan, ik heb werkelijk geen idee welk model precies (iig zo'n nieuwe met alles in 't scherm, ik geloof eentje met een i5 uit 2011 of 2012). Deze is 2 keer aangeweest, en toen ik 'm een maand of 4 geleden wilde starten werkte hij niet.

Dus vandaag toch maar eens besloten om te kijken of dat ding nog iets zinnigs gaat doen of niet.

Als ik de iMac aanzet hoor ik 't bekende Macgeluidje, met vervolgens ergens tussen de 10 en 15 seconden een volledig wit scherm. Vervolgens blijft hij staan op 'no bootable device -- insert boot disk and press any key'.
Nu heb ik al wat lopen zoeken hoe ik in de UEFI kan komen, om te kijken hoe de bootsequence staat, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn. De bootsequence bekijken/aanpassen zoals op een PC lijkt iets vreemds op dit apparaat, hetzelfde als überhaupt kijken of er een disk gezien wordt bij het booten van het apparaat, voordat je een OS start.
Ik ben her en der wel wat tutorials tegengekomen, maar die gaan er allemaal vanuit dat ik het OS kan booten of iets kan doen in een terminal. Maar dat doet hij simpelweg niet.
Ik weet echt 0,0 van Apples af blijkt wel weer, want ik heb echt geen idee hoe ik simpelweg in de UEFI of waar dan ook kan aangeven dat hij moet booten vanaf de interne disk en verder niet moet zeuren.

Ik heb helaas ook geen idee waarom hij dit is gaan doen. Ik heb het apparaat pas 1 keer gebruikt om te kijken of ik onder OSX fatsoenlijk met HTML5 video kon werken met Safari, en nadat dat werkte is ie weer uitgegaan om niet gebruikt te worden.

Heeft iemand een ideetje wat ik kan doen om 't ding weer tot leven te wekken?

Verwijderd

Hou alt is ingedrukt tijdens het booten.
Kan je dan wat kiezen of niet?

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bij het opstarten druk je Command + R of ALT in, hiermee kom je in de OSX recovery. Hierin kun je aangeven of je osx wilt herinstalleren maar er is ook een programma (link bovenin de toolbar) met de naam Disk utility. Scan de HDD en voer desnoods een repair uit.

39

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:32:
Hou alt is ingedrukt tijdens het booten.
Kan je dan wat kiezen of niet?
Ok, dat was 'm dus :)

Is 't normaal dat je bij het opstarten met de alt key ingedrukt eerst 30 seconden een gewoon totaal wit beeld krijgt (ipv het normale beeld met het appeltje?).

Verwijderd

Het zal wel een dualboot zijn.
En die dualboot partitie zal wel gaar zijn waardoor je dat unknown boot device gebeuren krijgt.
Met alt kan je kan kiezen voor je macosx partitie.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Is zo'n dualboot er ook uit te gooien? Ik zou niet weten waarnaar hij kan dualbooten (laat staan dat ik weet hoe je dat kan zien). Als ik ALT ingedrukt houd dan zie ik enkel de Mac HDD en de recovery.
Ik ga morgen eens kijken of ik dmv bootcamp Windows kan installeren op het ding, maar dan probeer ik het ding eerst te recoveren, zodat hij in elk geval schoon is.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Kom je uiteindelijk wel OSX in wanneer je kiest om van de mac HDD op te starten?
Zo ja, dan kun je Startup disk opnieuw toewijzen door het volgende te doen:
Klik op het Apple logo
System preferences
Startup disk
Selecteer daar de HDD en druk op restart

[ Voor 52% gewijzigd door Fietsbel op 19-12-2013 17:38 ]

39

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ja, uiteindelijk kom ik wel weer in OSX uit, en heb nu ook de Macintosch HDD aangegeven als bootdisk. maar dat was met de recovery ook de enige. Dus waarom hij nu van iets anders probeerde te starten is mij niet echt duidelijk.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vreemd als de computer verder niet is gebruikt. De enige reden die ik kan bedenken is dat iemand een externe schijf heeft gebruikt en die als bootdisk heeft aangegeven. In dat geval moet het wel een schijf zijn geweest met OSX, windows werkt niet vanaf een externe schijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 19-12-2013 17:57 ]

39

Pagina: 1