IR + NFC = TV / Surround sound aan

Pagina: 1
Acties:

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 20:35

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Topicstarter
Hee!

Ik ben nogal een leek op elektronica, ik heb vroeger op school nog wel wat robotjes gebouwd maar dat is te erg verwaterd dus ik hoop hier meer duidelijk te kunnen krijgen voor me projectje. Voor de mensen met TL;DR syndroom skip naar beneden naar de vragen :9

Project
Ik ben bezig met een projectje wat een schakeling tussen meerdere apparaten moet worden door middel van 1 NFC handeling. Ik heb een Nexus 5 met ondersteuning voor NFC via een NTAG203 NFC tag. Als ik nu me Nexus hierlangs haal dan start hij Youtube op en Xbox remote glass, daarna kan ik handmatig me surround sound + tv en xbox aanzetten. Via de youtube app kan ik filmpje selecteren die daarna door wordt gestuurd naar me Xbox en zo op me tv terecht komt en de muziek via me surround gaat.

Schakeling
Nu wil ik het deel van me surround + tv en xbox automatiseren, hiervoor heb ik na wat rond zoeken een schakeling gemaakt (hoop dat hij klopt).

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/7138/sbsu.png

Nu weet ik ook dat de Xbox alleen aan te zetten is via Wifi direct (gebruikt ook de xbox controller), dit punt wil ik bij deze nog even laten zitten misschien iets voor de toekomst.

Doel
De bedoeling is dus als volgt:

- Ik haal me Nexus langs de NFC tag
- NFC wordt gedetecteerd en start de Youtube app, de Xbox remote class app en stuurt een signaal naar de Arduino.
- Arduino ontvang signaal
- Arduino begint transmitten van codec via IR ledjes
- Apparaten springen aan.

Code
De code voor de Arduino had ik ook al deels geschreven, ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik het signaal via lan ga oppikken. De reden waarom ik voor 2 aparte pins heb gekozen is omdat ik nog niet zeker weet of de aan/uit sequence voor beide apparaten het zelfde zijn. Suggesties zijn welkom. De code voor het transmitten van de aan/uit sequence is voor als nu als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
int IRledPinTv =  13;    // LED connected to digital pin 13 for the TV
int IRledPinSound =  12;    // LED connected to digital pin 12 for the Surround sound

void setup()   {                
  pinMode(IRledPinTv, OUTPUT);      
  pinMode(IRledPinSound, OUTPUT);    

Serial.begin(9600);
}

void loop()                     
{
  Serial.println("Sending IR signal");

SendCode();

delay(60*1000);  // wait one minute (60 seconds * 1000 milliseconds) this is for testing
}

void pulseIR(long microsecs) {

// 38 kHz is about 13 microseconds high and 13 microseconds low
  while (microsecs > 0) {
   digitalWrite(IRledPinTv, HIGH);
   digitalWrite(IRledPinSound, HIGH);
   delayMicroseconds(10);
   digitalWrite(IRledPinTv, LOW);
   digitalWrite(IRledPinSound, LOW);
   delayMicroseconds(10);

microsecs -= 26;
  }
}

void SendCode() {

pulseIR(2080);
  delay(27);
  pulseIR(440);
  delayMicroseconds(1500);
  pulseIR(460);
  delayMicroseconds(3440);
  pulseIR(480);

delay(65); // wait 65 milliseconds before sending it again

pulseIR(2000);
  delay(27);
  pulseIR(440);
  delayMicroseconds(1500);
  pulseIR(460);
  delayMicroseconds(3440);
  pulseIR(480);
}
Vragen
  • Ik vond deze IR leds op Ebay, nu vroeg ik me af welke resistors ik hiervoor moet gebruiken of hoe ik dit eventueel kan berekenen ?
  • Is er een manier om te berekenen hoever deze reiken en of ze bijv. over een afstand van 10 meter nog steeds werken ?
  • De bovenstaande schakeling is deze zo te gebruiken of kan deze beter / netter / veiliger ?
Alvast bedankt voor het lezen!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Je meot wel opletten met 2 IR leds, je moet er of maar 1 tegelijk gebruiken (wat het nut van 2 IR leds weghaalt) of zorgen dat het licht van de ene led niet bij de andere terecht komt anders krijg je een mengeling van beide signalen door elkaar bij je tv/surround aan.

Ik zou zelf voor 1 led gaan en ze gewoon kort na elkaar bedienen.

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:13:
Je meot wel opletten met 2 IR leds, je moet er of maar 1 tegelijk gebruiken (wat het nut van 2 IR leds weghaalt) of zorgen dat het licht van de ene led niet bij de andere terecht komt anders krijg je een mengeling van beide signalen door elkaar bij je tv/surround aan.

Ik zou zelf voor 1 led gaan en ze gewoon kort na elkaar bedienen.
Ah dat is inderdaad een goede, had ik nog niet bij nagedacht. _/-\o_

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 16:45
Ik vond deze IR leds op Ebay, nu vroeg ik me af welke resistors ik hiervoor moet gebruiken of hoe ik dit eventueel kan berekenen ?
Volgens mij heeft een IR led geen andere transistor nodig als een gewone led (correct me if im wrong)
Is er een manier om te berekenen hoever deze reiken en of ze bijv. over een afstand van 10 meter nog steeds werken ?
Ik denk alleen door te testen. Heeft ook met omgevings-factoren te maken denk ik.
De bovenstaande schakeling is deze zo te gebruiken of kan deze beter / netter / veiliger ?
Naar mijn idee wel, behalve dan door dezelfde IR led te gebruiken voor beide apparaten.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
D1,D2 staan gesperd.

En klopt, ir-led heeft gewoon dezelfde weerstand als een normale led. Over mengelen van 2 ir-edjes daar heb ik twijfels over want een tv of versterker hebben hele andere codes.
Over het bereik, ik ben pas bezig geweest met een zelfgemaakte afstandbediening en dat is echt niet om over naar huis te schrijven. Tenminste, niet met een standaard uC-opstelling.
Halve meter en goed richten.

[ Voor 94% gewijzigd door kitao op 19-12-2013 13:38 . Reden: toevoeging ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad D1 en D2 omdraaien. En testen kan je simpelweg met je telefoon doen: De camera kan IR van de ledjes zien.

Meerdere LEDs heeft geen nut (nouja, behalve gewoon tegelijk hetzelfde op beide zetten, levert meer signaal op), omdat je toch maar één signaal tegelijk kan sturen (tenzij ze echt op andere carrier frequenties zitten, maar zelfs dan nog lijkt het me niet bijzonder nuttig).

Hoever je komt hangt af van je LEDs, hoeveel vermogen zenden die uit, en hoe klein is hun hoek (kleiner = beter qua bereik, maar je moet wel nauwkeuriger mikken).

Beetje afhankelijk van hoeveel stroom ze vragen hoe je het verder moet doen, maar ik denk dat je een transistor nodig gaat hebben om voldoende stroom te leveren. Degene die je linkt hebben bijvoorbeeld 60mA continue, dat trekt een arduino niet direct voor zover ik weet. Hij mist ook een fatsoenlijke datasheet, hij zegt maar een klein beetje over wat het gepulseerd is. Maar bij veel gaat het om het gemiddelde vermogen: Dan mag je voor gebruik bij een afstandsbediening al twee keer zoveel stroom erdoorheen laten gaan dan zijn maximale continue stroom.

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:58:
Inderdaad D1 en D2 omdraaien. En testen kan je simpelweg met je telefoon doen: De camera kan IR van de ledjes zien.

Meerdere LEDs heeft geen nut (nouja, behalve gewoon tegelijk hetzelfde op beide zetten, levert meer signaal op), omdat je toch maar één signaal tegelijk kan sturen (tenzij ze echt op andere carrier frequenties zitten, maar zelfs dan nog lijkt het me niet bijzonder nuttig).

Hoever je komt hangt af van je LEDs, hoeveel vermogen zenden die uit, en hoe klein is hun hoek (kleiner = beter qua bereik, maar je moet wel nauwkeuriger mikken).

Beetje afhankelijk van hoeveel stroom ze vragen hoe je het verder moet doen, maar ik denk dat je een transistor nodig gaat hebben om voldoende stroom te leveren. Degene die je linkt hebben bijvoorbeeld 60mA continue, dat trekt een arduino niet direct voor zover ik weet. Hij mist ook een fatsoenlijke datasheet, hij zegt maar een klein beetje over wat het gepulseerd is. Maar bij veel gaat het om het gemiddelde vermogen: Dan mag je voor gebruik bij een afstandsbediening al twee keer zoveel stroom erdoorheen laten gaan dan zijn maximale continue stroom.
Ah super, ik ga me dan maar even goed inlezen over transistors en hoe eventueel te gebruiken in deze opstelling. Daarnaast ga ik wel even rond kijken naar andere IR ledjes met een datasheet waar ik wat aan heb en kom ik hierop terug!

• kitao
Atmega 328 is inderdaad maar 40mA (AMR) dus een voorschakelweerstand zal bij 5V zo'n 125 Ohm bedragen maar 100 Ohm heb ik ook gezien.
Deze bij Conrad van een kwartje lijkt erop en hoef je niet meteen 100 stuks te kopen. Klik ook de accessoirs eens aan, zo'n led in een soort straalbuisje zetten geeft minder diffusie volgens mij.
http://www.conrad.nl/ce/n...e-940-nm?ref=searchDetail
Ik was even benieuwd naar mW/sr, daar staat hier meer over
XzeroD schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:34:
Ah super, ik ga me dan maar even goed inlezen over transistors en hoe eventueel te gebruiken in deze opstelling. Daarnaast ga ik wel even rond kijken naar andere IR ledjes met een datasheet waar ik wat aan heb en kom ik hierop terug!
Daar is hier een voorbeeld van.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=73732.0
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.diylife.com/media/2008/01/fet-diagram2.png
De rechterkant zal dan waarschijnlijk een BC547 zijn met R4 op de basis, R3 op de collector en GND op de emitter.

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 19-12-2013 15:00 . Reden: toevoeging ]

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Topicstarter
kitao schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:41:
Atmega 328 is inderdaad maar 40mA (AMR) dus een voorschakelweerstand zal bij 5V zo'n 125 Ohm bedragen maar 100 Ohm heb ik ook gezien.
Deze bij Conrad van een kwartje lijkt erop en hoef je niet meteen 100 stuks te kopen. Klik ook de accessoirs eens aan, zo'n led in een soort straalbuisje zetten geeft minder diffusie volgens mij.
http://www.conrad.nl/ce/n...e-940-nm?ref=searchDetail
Ik was even benieuwd naar mW/sr, daar staat hier meer over

[...]

Daar is hier een voorbeeld van.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=73732.0
[afbeelding]
De rechterkant zal dan waarschijnlijk een BC547 zijn.
Ah hartelijk bedankt voor de linkjes, scheelt inderdaad wel om er niet meteen 100 te kopen aan de andere kant betaal je er wel 0.25 cent voor terwijl je ze ook in batches kan kopen van 100 voor ruim 6 euro. Even over na denken dus.

Daarnaast bedankt voor het leesvoer van mW/sr daar ga ik even flink wat tijd in steken!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je een nauwere bundel wilt, moet je gewoon een LED kopen met een nauwere bundel, zoals: http://www.conrad.nl/ce/n...Osram-Components?ref=list

Die is ook bijvoorbeeld 100mA, en volgens zijn datasheet mag je daar inderdaad probleemloos 200mA ingooien als je hem als afstandsbediening gebruikt.

@Xzero, maar 6 euro voor 1 LEDje + 99 reserve ledjes is nog steeds duurder als 1 euro voor 1 LEDje + paar reserve ;). En je moet wel heel enthousiast worden als je 100 IR LEDjes gaat gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 19-12-2013 15:02 ]

• kitao
Daar staat dan weer tegenover dat voor vrije verzending je minimaal 25 euro moet bestellen bij conrad.
Deze kost 70 cent en ze hebben geen verz. kosten en geen min. bedrag en binnen 3 dagen in huis
http://www.hackerstore.nl/Artikel/145
Datasheet staat onder het plaatje

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 19-12-2013 15:16 ]

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Topicstarter
AH super bedankt allemaal, hier kan ik zeker mee vooruit _/-\o_
Ik ga alles even op een rijtje zetten en even een paar dingen goed doorlezen.
Pagina: 1