[HP EliteBook 8570w] Brightness niet constant

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 00:17

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik heb sinds februari een HP EliteBook 8570w (Windows 8, x64) aangeschaft (via TU Delft studentenproject).

Sinds een paar dagen is mijn "screen brightness" niet meer constant. Zodra ik veel wit op het scherm heb lijkt de birghtness netjes op maximaal te staan, zodra ik veel donkere kleuren op het scherm heb, stort heel langzaam de birghtness in.

Powersettings staan op "High performance", "Display brightness" op 100%, "Dimmed display brightness" op 100% en "Enable adaptive brightness" op off.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.tim427.net/hp_power_settings.png

Zojuist nog de laatste Nvidia Quadro K1000M, Performance driver geupdated van de Nvidia site zelf.

Volgens mij heb ik alle alle mogelijke instellingen doorlopen, maar wil niet baten... :'(

Voorbeeld met veel wit (paint wit vlak)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.tim427.net/hp_brightness_light.jpg

Voorbeeld met veel donker (paint zwart vlak)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.tim427.net/hp_brightness_dark.jpg

Het is misschien slecht te zien, maar als je naar het menu van paint kijkt, zie je bij het voorbeeld met veel wit veel duidelijker het menu. Menu tabblad "Home" is lichtblauw en tabblad "View" is wit.

Bij het andere voorbeeld met veel zwart, zie je dit verschil nauwelijks.

Zou de "backlight" stuk zijn? Graag jullie opinie ;)

[ Voor 23% gewijzigd door tim427 op 19-12-2013 11:58 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:24
misschien heel gek gedacht maar is de "adaptive brightness" ook in de bios uitgeschakeld?

en zit er niet ergens in het scherm of drivers iets van dynamisch contrast?

<--toevoeging nav de toegevoegde foto's-->

is het misschien mogelijk dat er geen verschil is? een optische illusie waarbij doordat de omliggende kleur donkerder is het menu ook donker lijkt?

[ Voor 36% gewijzigd door nachtnet op 19-12-2013 12:26 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
nachtnet schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:59:
misschien heel gek gedacht maar is de "adaptive brightness" ook in de bios uitgeschakeld?

en zit er niet ergens in het scherm of drivers iets van dynamisch contrast?

<--toevoeging nav de toegevoegde foto's-->

is het misschien mogelijk dat er geen verschil is? een optische illusie waarbij doordat de omliggende kleur donkerder is het menu ook donker lijkt?
Bios nagekeken, geen mogelijkheid/optie om iets in te stellen.

Optische illusie is het ook niet. Maatje van me heeft exact zelfde laptop, waarbij dit niet gebeurt.

Als ik een tijdje een donker vlak heb, en dan naar mijn bureablad ga (icoontjes met witte tekst) zie je dat het heel erg flets is. Dan duurt het een paar seconden en zie je dat het steeds beter wordt..

Betreft die foto's: zelfs al zou het een optische illusie zijn, dan nog zou je het verschil in het menu (blauw vs wit) moeten blijven zien. Maar een optische illusie is het niet, omdat je het echt redelijk snel maar langzaam genoeg ziet veranderen.

Heb zojuist ook getest door het hele scherm af te dekken met een collegeblok, behalve het menu van paint. Doe ik dit bij een maatje (zelfde laptop), heeft die dat niet...

[ Voor 12% gewijzigd door tim427 op 19-12-2013 12:50 ]

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 13:28
Hier ook, sinds windows 8.1 update heb ik het (werk laptop.) 8470w (Ati kaart) collega's hebben de 8570w.
Vervelende is vooral als het donker is, en je brightness op de laagste stand staat.
Open ik een browser met veel Wit, dan merk ik het vooral, zeer irritant, nog geen fix voor gevonden.

[ Voor 52% gewijzigd door Phyt_ op 19-12-2013 13:28 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Phyt_ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:24:
Hier ook, sinds windows 8.1 update heb ik het (werk laptop.) 8470w (Ati kaart) collega's hebben de 8570w.
Vervelende is vooral als het donker is, en je brightness op de laagste stand staat.
Open ik een browser met veel Wit, dan merk ik het vooral, zeer irritant, nog geen fix voor gevonden.
Ah, kan wel kloppen. Draai sinds een week Win 8.1, maar valt me nu net twee dagen op...

• Phyt_
Jep is sinds 8.1 :|, zo ook dat ik mijn laptop ondersteboven houd, of zijkant dat mijn beeld mee draait :P

Even gezocht.

>services.msc > sensor Monitoring Service > op disabled zetten zou helpen.
[Monitors various sensors in order to expose data and adapt to system and user state. If this service is stopped or disabled, the display brightness will not adapt to lighting conditions. Stopping this service may affect other system functionality and features as well.]

heb ik hier ook gedaan maar werk nu nog op 2 schermen dus kan het niet testen nog.

[ Voor 77% gewijzigd door Phyt_ op 19-12-2013 15:54 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
@Phyt_, ik kwam dat ook al tegen, maar had niet direct effect.. Misschien na een reboot.

Kleine update: Dit doet ie alleen als de laptop op zijn accu draait... Zou de inverter van het scherm niet meer OK zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door tim427 op 19-12-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
tim zit nu op mijn laptop te werken zonder accu, idd gelijk weer te irriteren
Service stoppen is het hier ook niet word gek!

probeer dit is ondanks dat je een nvidia hebt.
zojuist aangepast, lijkt nu niet voor te komen, op zich logisch aangezien het ook niet gebeurde als hij op de lader stond.

http://wogan.wordpress.co...ss-on-hp-elitebook-8570p/

[ Voor 51% gewijzigd door Phyt_ op 20-12-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
Afbeeldingslocatie: http://h30434.www3.hp.com/t5/image/serverpage/image-id/33091i3C032A7D28424D08/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1
Die "enable vari-bright" uitzetten zou het op moeten lossen. Het kan ook zijn dat hij onder "CPU Power" staat ipv "power profiles" zoals op de afbeelding.

[ Voor 20% gewijzigd door Rupie op 20-12-2013 11:52 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Thx voor de screenshot dat zal het idd zijn, helaas krijg ik mijn catalyst center niet meer gestart zucht...
dan maar even max performance moet ook gewerkt worden :).
zal er eens induiken tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Zojuist de Nvidia drivers verwijderd en het probleem is weg!!!

Ik had inderdaad een paar dagen geleden de Nvidia drivers geupdated direct vanaf hun site, ik ga het een tijdje aan zien met de WHQL driver via Windows Update.

Probleem is in ieder geval softwarematig :)

Edit: twee minuten later: Scherm knipperde (alsof drivers geïnstalleerd werden) en het is weer terug :(
Edit2: Het zit echt in de Nvidia driver... Deze zit inmiddels ook in de Windows Update.
Wie-o-wie, weet hoe ik deze "adaptive brightness", "vari-bright", "powersaving" of whatever uit kan schakelen? Heb het hele Nvidia control panel doorgeklikt..

[ Voor 40% gewijzigd door tim427 op 20-12-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
The Intel graphics control panel (right-click on desktop and select Graphics properties) contains a couple of options:

1. Under Power there is Automatic Display Brightness and, in the battery profile, Automatic Display Power Saving Technology.

2. Under Media > Image Enhancement there is Automatic Contrast Enhancement.
Ik lees ook wat problemen met samsungs, die hebben ook nog een of ander samsung control pannel waar je instellingen hebt zitten, HP heeft niet nog ergens een eigen tooltje tussen zitten? Niet een FN toetscombo om auto brightness uit te zetten? Sommige Dell's hebben dat laatste namelijk.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Zojuist een complete fresh install gedaan. De fn/functie toetsen werken nog niet. Kort door de bocht: Ik heb nog geen enkele driver geïnstalleerd. Alleen Nvidia komt er vrij rap op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
tim427 doe even de snelle test > op adapter > geen probleem ja? , zet dan die powersettings op maximum wanneer op accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Phyt_ schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:04:
tim427 doe even de snelle test > op adapter > geen probleem ja? , zet dan die powersettings op maximum wanneer op accu.
Heb ik gedaan.. Alles staat op "high performance" etc. Zie eerste post met screenshots.

Het lijkt echt iets driver gerelateerd. Maar in de Nvidia Control Panel kan ik niks vinden..

Internet heeft het vaak over die Intel en AMD optie, maar dat kan ik nergens terug vinden van Nvidia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet uit..

Zelfs iets vaags gevonden over "ClearType". Maar dit alles wilt niet baten...

Het is moeilijk vervelend als men zit te programmeren met de donkere Sublime Text en switched naar bijvoorbeeld je browser met veel wit.

Alle andere fabrikanten lijken dit af te vangen in hun Control Panel.. Bij Nvidia kan ik niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Probleem lijkt opgelost.

Na zeer verouderde drivers te installeren lijkt het probleem verholpen.

Zou Nvidia gekke "power saving" opties ingebouwd hebben, maar nog niet in de control panel verwerkt hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bammette
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 10:32
Sorry voor het bumpen van dit antieke topic. Mag ik vragen waar je die verouderde drivers vandaan hebt? En welke versie voor jou werkte? Ik ben hetzelfde probleem aan het onderzoeken (voor een ander forum) en dit lijkt me een goede optie om te proberen. Is het probleem nog teruggekomen? Heb je toen nog een nieuwe oplossing gevonden?

[ Voor 31% gewijzigd door bammette op 20-11-2015 18:51 ]

Pagina: 1