Passen mobo, cpu cooler en ram plaatsgewijs?

Pagina: 1
Acties:

• bladeoffury
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-02-2024
Zouden onderstaande componenten goed passen (plaatsgewijs)?
Gigabyte F2A88XM-D3H
G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL
Scythe Samurai ZZ Rev.B

Het RAM geheugen is 4cm hoog.
Dit is mss voor de hand liggend dat dit past, maar ik twijfel hier wel aan.

Alvast bedankt voor de input

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Je hebt 2 reepjes ram, je mobo heeft 4 slots, als het past gebruikt je slot 1 en 3. als het niet past gebruik je 2 en 4 dan past het gegarandeerd.

overigens vraag ik me af waarom je die ripjaws wilt pakken? of heb je die al?

anyhow, als je ram nog niet hebt zou ik gewoon crucial ballistix pakken.. snelheid van geheugen heeft zeer weinig impact op performance van je pc..

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
prupke15 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:13:
Je hebt 2 reepjes ram, je mobo heeft 4 slots, als het past gebruikt je slot 1 en 3. als het niet past gebruik je 2 en 4 dan past het gegarandeerd.

anyhow, als je ram nog niet hebt zou ik gewoon crucial ballistix pakken.. snelheid van geheugen heeft zeer weinig impact op performance van je pc..
Afhankelijk van waarvoor het gebruikt wordt. In dit geval betreft het een FM2-socket, waarbij (zeker bij de hogere APU's als de A8 en A10) er wel degelijk baat is bij sneller geheugen in verband met de grafische kwaliteiten van de APU die dan beter tot zn recht komt.

iRacing Profiel

• bladeoffury
Bedankt voor de info.
prupke15 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:13:

De reepjes ram heb ik nog niet, maar de hoge kloksnelheid is gekozen gezien een APU toch wel een voordeel haalt uit snellere ram? Zeker als ik mijn APU in de toekomst nog zou upgraden (FM2+ socket).
Of heb ik dit dan zo fout op?

De APU welke er nu in zou komen zou echter wel een A8-6500T zijn.
De processorkracht is niet zo noodzakelijk, maar wil toch goede grafische prestaties.

[ Voor 11% gewijzigd door bladeoffury op 20-12-2013 11:20 ]

• kroegtijger
bladeoffury schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:18:
Bedankt voor de info.

[...]

De reepjes ram heb ik nog niet, maar de hoge kloksnelheid is gekozen gezien een APU toch wel een voordeel haalt uit snellere ram? Zeker als ik mijn APU in de toekomst nog zou upgraden (FM2+ socket).
Of heb ik dit dan zo fout op?
Nee, dat klopt helemaal wat je zegt hier :) De GPU in de APU heeft nu eenmaal behoefte aan zo snel mogelijk geheugen.
De APU welke er nu in zou komen zou echter wel een A8-6500T zijn.
De processorkracht is niet zo noodzakelijk, maar wil toch goede grafische prestaties.
Let wel dat de 6500T (aanzienlijk) lager geklokt is dan de gewone 6500. Voordeel is wel weer dat hij een stuk zuiniger is, maar het is wel iets om even in overweging te nemen natuurlijk.

iRacing Profiel

• bladeoffury
Let wel dat de 6500T (aanzienlijk) lager geklokt is dan de gewone 6500. Voordeel is wel weer dat hij een stuk zuiniger is, maar het is wel iets om even in overweging te nemen natuurlijk.
Ik hou hier rekening mee, ik draai gewoon niet echt cpu intensieve taken. Maar mijn pc draait wel veel idle. Torrentclient, browsen, serie kijken,... allemaal lichte taken over het algemeen.
Of kan ik hier evengoed de gewone 6500 voor nemen? Weet eigenlijk niet echt hoeveel dit in idleverbruik uit zou maken.

• kroegtijger
bladeoffury schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:25:
[...]

Ik hou hier rekening mee, ik draai gewoon niet echt cpu intensieve taken. Maar mijn pc draait wel veel idle. Torrentclient, browsen, serie kijken,... allemaal lichte taken over het algemeen.
Of kan ik hier evengoed de gewonen 6500 voor nemen? Weet eigenlijk niet echt hoeveel dit in idleverbruik uit zou maken.
Het verschil is niet zo heel groot. Het verbruik stijgt pas onder load. Onder idle omstandigheden zijn de verschillen minimaal. Voordeel van de T is, dat als je deze onder full load zet er simpelweg minder warmte wordt gegenereerd (lagere kloksnelheid) dan in de gewone 6500. Verwacht je dus een situatie waarin snelheid niet zo'n groot issue is, maar verbruik en warmte wel (zoals bij een HTPC of een zelfbouw-NAS die ook downloads verwerkt. Het is dan niet zo'n grote ramp als je een half minuutje later je download verwerkt hebt). Als je een systeem wilt die je meer power biedt, en op de koop dan toeneemt dat dit dan een wat hoger verbruik en meer warmte met zich mee brengt, dan kun je voor de gewone 6500 kiezen.

In jouw geval lijkt me een T-APU op het eerste gezicht zo geen echt grote bottleneck te gaan opleveren, maar dat kan je zelf het beste beoordelen natuurlijk.

iRacing Profiel

• bladeoffury
Bedankt voor het advies, zal dan toch een gewone 6500 nemen.
Het geheugen ga ik behouden aangezien het prijsverschil tussen 1866 en 2133Mhz ram verwaarloosbaar is.
Zal dit dan wel underclocken naar 1866Mhz.
Pagina: 1