• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Hoi,

ik heb al enige tijd een ix2-dl draaien met 2 x 3TB in RAID1, nu begon de ruimte dusdanig te slinken dat ik heb besloten om de schijven in JBOD te zetten. Dit heb ik via het menu op de NAS gedaan en dan gaat hij een tijd pruttelen, maar vanochtend was de NAS uit. Aangezet en bij de instellingen stond weer RAID1. Net weer ingesteld op 'geen' (= JBOD) en nu staat hij weer te pruttelen. Maarrrrr.....ondertussen werd er door Sickbeard / NZBget iets gedownload en kreeg ik daarna ook de melding dat de download klaar was. Hoe kan dit nou???

Ik wil dus zsm de schijven in JBOD forceren zodat ik alle data weer terug kan zetten. Maar om nu weer uren te gaan zitten wachten op hetzelfde resultaat als zojuist zie ik niet zo zitten. Iemand tips over hoe ik dit aan kan pakken?

¯\_(ツ)_/¯

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik weet niet of je zomaar je array kan wijzigen; waarschijnlijk moet daarvoor eerst de RAID1 array verwijderd worden - goed dat je data veilig hebt gesteld - en dan een nieuwe array aanmaken.

• M.v.Veelen
Ik heb alle data idd veilig gesteld. Ik kom alleen niet verder nu: ik heb inmiddels de 2 HDD's in een externe HDD case geformatteerd via mijn Mac op NTFS en 1 partitie gemaakt. Beide schijven weer geplaatst, maar krijg alleen een knipperend rood ledje te zien en in de webinterface krijg ik de melding:

"You must authorize overwriting existing data to start using this device.
Are you sure you want to overwrite the existing data?"

Ik kan honderd keer op YES klikken, maar dat schermpje blijft terug komen.

Wie kan me verder helpen zodat ik de NAS weer als nieuw kan gaan inrichten.....?

¯\_(ツ)_/¯

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sowieso niet naar NTFS formatteren, daar kan een (Linux) NAS niks mee.
Doe eens gewoon schijven leeggooien (als in, geen partities). Heb je dan nog een probleem dan zou ik even de NAS zelf een software reset geven (terug naar defaults). Zal je wel de software opnieuw moeten installeren.

• M.v.Veelen
Ik heb toevallig net dat laatste gedaan. Ik had voor nood al een USB stick liggen met zo'n image erop. Maar na starten van de NAS toch weer dezelfde melding die ik 100 keer kan weg klikken. Nu dus maar eens kijken of ik de HDD's leeg kan gooien, weet niet hoe dat gaat op een Mac, maar ik probeer dan wel wat.

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Vreemd, de schijven hebben nu zo te zien een DOS format en een andere naam gekregen. Zou de NAS dan toch ergens mee bezig zijn (geweest) ? Ik ga ze alsnog proberen te wissen, maar zie geen mogelijkheid om via de normale weg de schijf alleen te 'cleanen' zonder een format mee te geven.....

¯\_(ツ)_/¯

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo te zien even een Erase doen hier?
http://macs.about.com/od/applications/ss/diskutilitysize.htm

Je wilt geen partities aanmaken, geen idee of dat automatisch gebeurd dan of niet.

• Jolke
Een DOS format... :X FAT32 wellicht?

Pak anders een LiveCD/USB-stick met Gparted erop, daarmee alle partities op de schijven verwijderen.

Edit: Linkje toegevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Jolke op 19-12-2013 20:04 ]

• M.v.Veelen
Guys, thanks.

Ik had met de disk utility succes. Toch weer de schijven 1 voor 1 in een externe behuizing gedaan en ervoor gezorgd dat ze een DOS indeling hadden, de NAS slikte dat en ik heb nu 6TB tot mijn beschikking. Nu "even" 3TB terug zien te zetten, maar daar zijn die copy-jobs handig voor :-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Mooi dat het gelukt is, hoewel ik nog steeds niet begrijp wat je met DOS indeling bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkkas
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01-2018
Ik had al enige tijd een 3 tb HDD draaien in JBOD, maar heb besloten deze te verwijderen en te vervangen door 2 nieuwe HDD's van 3 TB in JBOD. Maar wat ik ook probeer, kan wel uitbreiden van oude HDD met een nieuwe HDD erbij naar 6 TB, maar niet BEIDE nieuwe HDD's plaatsen. Moet ik hiervoor dan het apparaat resetten naar de fabrieksinstellingen, om zodoende helemaal overnieuw te kunnen beginnen? Graag oplossing van een ieder die zich geroepen voelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 20:21
JBOD vergt volgens mij meerdere schijven, dus ik vind het vreemd dat je één 3TB HDD in JBOD had draaien. (wellicht heb ik een andere Nas).

Ik vermoed dat je een backup moet maken, de schijven erin zetten en dan JBOD aanzetten. Daarna zou je er gewoon schijven erbij moeten kunnen prikken.

Hou er wel rekening mee dat JBOD om een goed backup plan schreeuwt. Je hebt namelijk geen idee waar je data staat op je array. Ik kan me best voorstellen dat je het als consumer gebruikt, bijprikken als het nodig is, dat is ook ivm opslag vooruitgang best lekker. Maar zorg dan in godsnaam voor een strak backup plan van je echt belangrijke data.
Pagina: 1