High end gaming/development PC

Pagina: 1
Acties:

• jobtalle
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 11:41
Sinds de GPU van mijn >3 jaar oude mediamarkt pc ermee is opgehouden, ben ik op zoek naar onderdelen voor een nieuwe.

Het meeste wat ik met deze PC zal doen is (deels studiegerelateerd) het ontwikkelen van simulaties, games en andere software. Uiteraard moet de pc ook goed geschikt zijn om te gamen. Ik zou graag een PC bouwen die erop gemaakt is om zeker 3 jaar goed mee te kunnen op de onderdelen die er nu ingaan, daarna nog een tijdje na het vervangen/toevoegen van onderdelen. Nu heb ik afgelopen dagen het volgende bij elkaar gezocht, en ik hoop dat ik wat meer advies kan krijgen over welke dingen ik wel/niet moet doen.

Momenteel heb ik het volgende bij elkaar gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 262,40€ 262,40
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,-€ 125,-
2MSI N760 HAWK€ 239,94€ 479,88
1BitFenix Ronin€ 73,70€ 73,70
1G.Skill Ripjaws F3-8500CL7Q-16GBRL€ 136,67€ 136,67
1Cooler Master V Series V850€ 139,-€ 139,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.298,55

Mijn budget is niet hoger dan 1300 euro, en als het wat goedkoper kan zonder veel in te leveren doe ik dat graag.
Ik ben niet geinteresseerd in het overklokken van de CPU (vandaar dat ik de 4771 gekozen heb), misschien wel de GPU in de toekomst.
Ik heb nog twee harde schijven en een CD/DVD reader die erin kunnen.

Ik heb de volgende vragen:
  • Is het goed mogelijk om de SSD op te delen in twee partities, voor zowel windows als linux? Of is het dan verstandiger een grotere SSD te nemen?
  • Zijn de 2 GPU's in deze lijst een goede investering of kan ik beter voor één GPU gaan? Is 2GB RAM per GPU 'toekomstbestendig', ervan uitgaande dat ik niet meer dan twee schermen gebruik? (schermen zijn 1920x1080, soms een klein schermpje erbij, veel multitasking). Over dit punt twijfel ik nog het meeste, omdat ik het liefst de beste middenweg tussen optimale prijs/performance en houdbaarheid zoek.
  • Is 16GB RAM meer dan nodig?
  • Is deze voeding voldoende?
  • Of moet ik dit totaal anders aanpakken?
Ik hoop na jullie advies een goede keuze te kunnen maken : )

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Je kan beter voor een sapphire 290x 4gb gaan, die gaat je zeker die 3 jaar tevreden houden.

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-02 11:40
jobtalle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 01:33:

Mijn budget is niet hoger dan 1300 euro, en als het wat goedkoper kan zonder veel in te leveren doe ik dat graag.
Ik ben niet geinteresseerd in het overklokken van de CPU (vandaar dat ik de 4771 gekozen heb), misschien wel de GPU in de toekomst.
Als je niet gaat overklokken ben je veel beter af met een H87 of B85 moederbord.
Misscien iets als dit pricewatch: MSI B85 G41 PC Mate*knip

Ik zie dat je noederbord SLI moet ondersteunen, dus dan zit je wel goed net je moederbord. :9

Wil je echt 16 gb gebruiken? Deze zijn namelijk ook nog vrij duur.

[ Voor 13% gewijzigd door erikitweakt op 19-12-2013 19:35 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
Goedkoper moederbord erin zoals hierboven al aangegeven. Een 290x 4 GB erin ipv sli en een XFX 550 of Seasonic rond de 550 watt erin. Dan heb je een beter systeempje denk dan wat je nu wilt doen. Wel even wachten tot de 290x met costum koeler te krijgen is.

En door de prijsbesparingen kan je denk zelfs wel de EVO met 250 GB halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Joenino op 19-12-2013 09:22 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• jobtalle
Bedankt voor de adviezen.
Wil je echt 16 gb gebruiken? Deze zijn namelijk ook nog vrij duur.
Ik zag inderdaad dat RAM momenteel heel duur is, dus ik denk dat het dan verstandig is 8GB te nemen en dat eventueel later uit te breiden.
Goedkoper moederbord erin zoals hierboven al aangegeven. Een 290x 4 GB erin ipv sli en een XFX 550 of Seasonic rond de 550 watt erin. Dan heb je een beter systeempje denk dan wat je nu wilt doen. Wel even wachten tot de 290x met costum koeler te krijgen is.
Het zal inderdaad flink schelen in de prijs. Ik heb even naar de 290x gekeken en zie nu dat de performance inderdaad erg goed is, ook vergeleken met de 780ti en voor een veel betere prijs. Zou het dat niet toch verstandiger zijn om wel een moederbord met SLI ondersteuning te nemen voor eventuele upgrades in de toekomst? Of zal ik erop gokken dat crossfire tegen die tijd niet meer onder doet voor SLI?

De reden dat ik voor Nvidia kaarten koos is deels support voor dingen als physx en andere technieken die Nvidia toch nog beter doet, vooral voor game development is dat interessant.

Een probleem met de 290x is inderdaad wel dat er nog geen stock cooler bij zit, en ik zou de nieuwe PC toch wel over een maand gebouwd willen hebben.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Neem anders een r9 290 zonder x, bijna net zo snel en ~100 euro goedkoper.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
jobtalle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:05:
Bedankt voor de adviezen.

[...]

Ik zag inderdaad dat RAM momenteel heel duur is, dus ik denk dat het dan verstandig is 8GB te nemen en dat eventueel later uit te breiden.

[...]

Het zal inderdaad flink schelen in de prijs. Ik heb even naar de 290x gekeken en zie nu dat de performance inderdaad erg goed is, ook vergeleken met de 780ti en voor een veel betere prijs. Zou het dat niet toch verstandiger zijn om wel een moederbord met SLI ondersteuning te nemen voor eventuele upgrades in de toekomst? Of zal ik erop gokken dat crossfire tegen die tijd niet meer onder doet voor SLI?

De reden dat ik voor Nvidia kaarten koos is deels support voor dingen als physx en andere technieken die Nvidia toch nog beter doet, vooral voor game development is dat interessant.

Een probleem met de 290x is inderdaad wel dat er nog geen stock cooler bij zit, en ik zou de nieuwe PC toch wel over een maand gebouwd willen hebben.
Vaak is het beter om 1 goede highend GPU te kopen ipv 2 wat mindere in XF of SLI. En denk dat de meeste moederborden tegenwoordig wel SLI of XF hebben. En zoveel heb je niet aan physx zijn maar een handje vol games die dat echt gebruiken en anders kan je CPU dat prima afhandelen. En afgezien van CUDA zie ik dan geen voordeel in een Nvidia kaart zeker met de komst van Mantle binnenkort vanaf de AMD kant voor game development. Of stroomverbruik moet een issue zijn dan zou je voor de duurdere nvidiakaarten kunnen gaan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• jobtalle
Joenino schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:28:
[...]

Vaak is het beter om 1 goede highend GPU te kopen ipv 2 wat mindere in XF of SLI. En denk dat de meeste moederborden tegenwoordig wel SLI of XF hebben. En zoveel heb je niet aan physx zijn maar een handje vol games die dat echt gebruiken en anders kan je CPU dat prima afhandelen. En afgezien van CUDA zie ik dan geen voordeel in een Nvidia kaart zeker met de komst van Mantle binnenkort vanaf de AMD kant voor game development. Of stroomverbruik moet een issue zijn dan zou je voor de duurdere nvidiakaarten kunnen gaan.
Ik hoor inderdaad vaak dat 1 goede GPU beter is dan twee minder goede GPU's, dus denk dat ik dat advies dan ook op zal volgen.
De reden dat ik Nvidia toch iets interessanter vind zijn de cuda cores, waarmee je bijvoorbeeld in simulaties bepaalde taken door de GPU kunt laten doen, dat is het grootste verschil tussen nvidia en amd voor mij. Heeft niet zo veel met games te maken maar is wel een handige feature voor andere dingen. Een GTX780 lijkt me dan de beste keuze, scoort iets beter dan de 290x in de benchmarks en is sinds de 780ti ook goedkoper dan de 290x.

Zou het dan aan te raden zijn om voor de 780 te gaan of is er een beter alternatief?

Edit: zie mijn wenslijst voor het nieuwe plan.

[ Voor 4% gewijzigd door jobtalle op 19-12-2013 11:58 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Als je er niet 2 videokaarten in gaat zetten is de voeding zwaar overkill.

Het moederbord is ook speciaal voor overklokken en 2 videokaarten, dat kan dus prima goedkoper.

Als je inderdaad niet gaat overklokken (en de igpu niet nodig hebt) kun je voor een goedkopere xeon 1230 v3 gaan.

Ook is de snelheid van dat geheugen niet erg hoog (of eigenlijk gewoon laag), ik zou een ander 1600-1866 setje kiezen (wat overigens ook nog goedkoper kan).

Verder prima wat mij betreft.

• jobtalle
mitsumark schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:22:
Als je er niet 2 videokaarten in gaat zetten is de voeding zwaar overkill.

Het moederbord is ook speciaal voor overklokken en 2 videokaarten, dat kan dus prima goedkoper.

Als je inderdaad niet gaat overklokken (en de igpu niet nodig hebt) kun je voor een goedkopere xeon 1230 v3 gaan.

Ook is de snelheid van dat geheugen niet erg hoog (of eigenlijk gewoon laag), ik zou een ander 1600-1866 setje kiezen (wat overigens ook nog goedkoper kan).

Verder prima wat mij betreft.
Hartelijk dank voor het advies! Zal inderdaad vooral even naar de voeding en het geheugen kijken.
Wat het moederbord betreft, ik houd graag in de toekomst de optie open voor een tweede GPU en voor het overklokken van de GPU's, maar ik zal even kijken wat er nog meer op de markt is.
Pagina: 1