Sinds de GPU van mijn >3 jaar oude mediamarkt pc ermee is opgehouden, ben ik op zoek naar onderdelen voor een nieuwe.
Het meeste wat ik met deze PC zal doen is (deels studiegerelateerd) het ontwikkelen van simulaties, games en andere software. Uiteraard moet de pc ook goed geschikt zijn om te gamen. Ik zou graag een PC bouwen die erop gemaakt is om zeker 3 jaar goed mee te kunnen op de onderdelen die er nu ingaan, daarna nog een tijdje na het vervangen/toevoegen van onderdelen. Nu heb ik afgelopen dagen het volgende bij elkaar gezocht, en ik hoop dat ik wat meer advies kan krijgen over welke dingen ik wel/niet moet doen.
Momenteel heb ik het volgende bij elkaar gezocht:
Mijn budget is niet hoger dan 1300 euro, en als het wat goedkoper kan zonder veel in te leveren doe ik dat graag.
Ik ben niet geinteresseerd in het overklokken van de CPU (vandaar dat ik de 4771 gekozen heb), misschien wel de GPU in de toekomst.
Ik heb nog twee harde schijven en een CD/DVD reader die erin kunnen.
Ik heb de volgende vragen:
Het meeste wat ik met deze PC zal doen is (deels studiegerelateerd) het ontwikkelen van simulaties, games en andere software. Uiteraard moet de pc ook goed geschikt zijn om te gamen. Ik zou graag een PC bouwen die erop gemaakt is om zeker 3 jaar goed mee te kunnen op de onderdelen die er nu ingaan, daarna nog een tijdje na het vervangen/toevoegen van onderdelen. Nu heb ik afgelopen dagen het volgende bij elkaar gezocht, en ik hoop dat ik wat meer advies kan krijgen over welke dingen ik wel/niet moet doen.
Momenteel heb ik het volgende bij elkaar gezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4771 Boxed | € 262,40 | € 262,40 |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 125,- | € 125,- |
| 2 | MSI N760 HAWK | € 239,94 | € 479,88 |
| 1 | BitFenix Ronin | € 73,70 | € 73,70 |
| 1 | G.Skill Ripjaws F3-8500CL7Q-16GBRL | € 136,67 | € 136,67 |
| 1 | Cooler Master V Series V850 | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 81,90 | € 81,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.298,55 | |
Mijn budget is niet hoger dan 1300 euro, en als het wat goedkoper kan zonder veel in te leveren doe ik dat graag.
Ik ben niet geinteresseerd in het overklokken van de CPU (vandaar dat ik de 4771 gekozen heb), misschien wel de GPU in de toekomst.
Ik heb nog twee harde schijven en een CD/DVD reader die erin kunnen.
Ik heb de volgende vragen:
- Is het goed mogelijk om de SSD op te delen in twee partities, voor zowel windows als linux? Of is het dan verstandiger een grotere SSD te nemen?
- Zijn de 2 GPU's in deze lijst een goede investering of kan ik beter voor één GPU gaan? Is 2GB RAM per GPU 'toekomstbestendig', ervan uitgaande dat ik niet meer dan twee schermen gebruik? (schermen zijn 1920x1080, soms een klein schermpje erbij, veel multitasking). Over dit punt twijfel ik nog het meeste, omdat ik het liefst de beste middenweg tussen optimale prijs/performance en houdbaarheid zoek.
- Is 16GB RAM meer dan nodig?
- Is deze voeding voldoende?
- Of moet ik dit totaal anders aanpakken?