Ruim een maand geleden 'plofte' mijn pc van bijna anderhalf jaar oud tijdens het spelen van een potje WOT in een keer helemaal uit. Alles dood, niet meer aan te krijgen, hij reageerde echt helemaal nergens meer op. Ik dacht eerst dat de voeding defect was, dus nieuwe voeding gehaald maar helaas, nog steeds hartstikke dood. Toen alle extra componenten van het moederbord losgehaald en opgestart. Hij deed het! Vervolgens stuk voor stuk alles herplaatst en na het plaatsen van de videokaart......niets meer. Mijn conclusie was dus: videokaart defect. Deze opgestuurd naar de leverancier, getest, opgestuurd naar de fabrikant en vandaag een gloednieuwe videokaart binnengekregen.
Na deze in de pc te hebben geplaatst ging de pc wel weer aan, maar het scherm bleef zwart. Er komt geen BIOS in beeld en ook het toetstenbord blijft uit. Alle koelvinnen gaan draaien (ook op de videokaart), maar de pc lijkt te blijven 'hangen'. Ik heb de videokaart weer gedemonteerd en de monitor weer op de onboard videokaart aangesloten. Toen startte de pc wel weer normaal op. Vervolgens heb ik de videokaart niet op de PCIE x16 maar op de PCIE x8 aangesloten. Helaas weer hetzelfde probleem, de pc gaat wel aan, alle koelvinnen gaan ook weer aan (ook weer die op de videokaart) maar nog steeds geen BIOS of beeld, en weer een donker toetsenbord.
Ik ben zeker geen expert (dat blijkt waarschijnlijk al uit het bovenstaande
), maar ik vermoed zelf dat tijdens het ploffen van de videokaart de PCIE x16 aansluiting op het moederbord is beschadigd. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de PCIE x8 iets deelt met de PCIE x16 aansluiting wat dan kan verklaren dat de videokaart ook in de PCIE x8 niet werkt. Is dit een juiste conclusie of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
De pc is als volgt opgebouwd:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel - Intel Core i5 3570K Boxed
Cooler Master Hyper 212 Evo
XFX PRO550W
Club3D AMD HD7957O GDDR5 3072MB Royal King / 850Mhz / GDDR5 - nu nieuw gekregen de Club3D AMD HD7950 '13Series Unloaded 3072MB GDDR5 Coolstream
Corsair Vengeance 8GB Dual Channel DDR3-1600 KIT x 2
Samsung 830 Series 256 GB, S-ATA III / 600, 400 MB's, 520 MB's, 2,5 Inch
Seagate 2TB SATA HDD ST2000DM001
Opti LG Brander GH24NS90 / DVD±RW
Dell LED Monitor U2312HM
Gaming Keyboard G110
Optical Gaming Mouse G400
Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen!
Na deze in de pc te hebben geplaatst ging de pc wel weer aan, maar het scherm bleef zwart. Er komt geen BIOS in beeld en ook het toetstenbord blijft uit. Alle koelvinnen gaan draaien (ook op de videokaart), maar de pc lijkt te blijven 'hangen'. Ik heb de videokaart weer gedemonteerd en de monitor weer op de onboard videokaart aangesloten. Toen startte de pc wel weer normaal op. Vervolgens heb ik de videokaart niet op de PCIE x16 maar op de PCIE x8 aangesloten. Helaas weer hetzelfde probleem, de pc gaat wel aan, alle koelvinnen gaan ook weer aan (ook weer die op de videokaart) maar nog steeds geen BIOS of beeld, en weer een donker toetsenbord.
Ik ben zeker geen expert (dat blijkt waarschijnlijk al uit het bovenstaande
De pc is als volgt opgebouwd:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel - Intel Core i5 3570K Boxed
Cooler Master Hyper 212 Evo
XFX PRO550W
Club3D AMD HD7957O GDDR5 3072MB Royal King / 850Mhz / GDDR5 - nu nieuw gekregen de Club3D AMD HD7950 '13Series Unloaded 3072MB GDDR5 Coolstream
Corsair Vengeance 8GB Dual Channel DDR3-1600 KIT x 2
Samsung 830 Series 256 GB, S-ATA III / 600, 400 MB's, 520 MB's, 2,5 Inch
Seagate 2TB SATA HDD ST2000DM001
Opti LG Brander GH24NS90 / DVD±RW
Dell LED Monitor U2312HM
Gaming Keyboard G110
Optical Gaming Mouse G400
Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen!