Game PC: hulp bij aanschaf nodig

Pagina: 1
Acties:

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09-2025
Hallo Tweakers!

Ik ben een jaar op reis geweest en wil een compleet nieuwe PC aanschaffen zodra ik terug ben. Als gamer wil ik graag een PC met behoorlijke kracht waar ik mij geen zorgen hoef te maken dat hij de games van de komende 2 jaar niet aan kan. Daarnaast hou ik wel van een goede prijs kwaliteit balans maar schuw niet om een duurder onderdeel aan te schaffen als deze betrouwbaarder is of ik een betere ervaring met een bepaalde leverancier heb. Ik kan alle kritiek hebben dus alle informatie is welkom :).

BELANGRIJK: ik ga mijn PC niet meer zelf bouwen maar dit laat ik doen bij Azerty, de onderdelen moeten dus bij hen verkrijgbaar zijn

De volgende onderdelen ben ik vrijwel zeker van dat ik deze ga aanschaffen (update deze lijst constant):

- CPU
- CPU Koeler
- Case
- GPU
- Intern geheugen
- SSD
- Muis
- Toetsenbord
- Speakers
- HDD
- DVD Writer

Over de volgende producten wil ik graag informatie ontvangen:

- Moederbord
- Voeding
- Monitor

Daarnaast wil ik de volgende extra informatie delen:

• Voor de GPU wacht ik op een non-reference R9 290 van ASUS, MSI of Gigabyte (afhankelijk van de benchmarks). Ik ga deze niet uitbreiden met een 2e kaart.

• Moederbord moet hoge kwaliteit onderdelen hebben, en geschikt zijn voor CPU en PSU overclock. Betaal liever wat meer dan dat ik concessies doe in de kwaliteit.

• Voor de voeding staan er 2 in het lijstje, weet nog niet wat de beste aankoop tussen deze twee is maar hoor het graag!

• De monitor, erg belangrijk, mijn vorige monitor deed ik 5 jaar mee. Nu met het opkomende 4k zal ik de mijne waarschijnlijk eerder vervangen maar wil zeker een zeer degelijke monitor om te gamen waarbij men rekening moet houden met het volgende:
  1. Kleur weergave
  2. Refresh rate
  3. Minimale ghosting
  4. Hoge pixeldichtheid (maximale grootte beeldscherm 24 inch, met 1080p minimaal)
  5. Ik heb gelieve geen glimmende baksteen op het bureau, dus hij mag er wel leuk uit zien (zo min mogelijk overdreven glimmend plastic)
  6. Onder de 300 euro (liever een stuk lager maar ik wil ook niet teveel kwaliteit inleveren, helemaal niet met de kaart die ik wil aanschaffen)
  7. 60 of 120hz, ik weet echt niet welke beter gamed (speel voornamelijk RPG/RTS/FPS)
  8. Geen speakers in de monitor
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 169,90€ 169,90
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 70,80€ 70,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1BenQ XL2411T Zwart€ 274,-€ 274,-
1Logitech Speaker System Z623€ 119,95€ 119,95
1Noctua NH-D14€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)€ 121,50€ 121,50
1Razer DeathAdder Left Hand Edition€ 52,73€ 52,73
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 59,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 14,59€ 14,59
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,10€ 85,10
1Seasonic M12II 620W€ 62,-€ 62,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 76,50€ 76,50
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 134,50€ 134,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.732,42

De tabel zal ik constant blijven aanpassen in deze post zodat hij steeds up to date is.

Momenteel ben ik nog in Canada maar wil de PC aanschaffen zodra ik in Nederland ben en de R9 290 Non-ref kaarten verkrijgbaar zijn.

Alvast bedankt voor de informatie! :)

[ Voor 48% gewijzigd door Slickzor op 20-12-2013 19:34 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Wil je de optie open houden op later een tweede r9 290 toe te voegen? Zo nee dan is een 550w voeding voldoende. Zo ja dan kijk je naar ~700w.

De corsair RM heeft lage kwaliteit condensatoren, in combinatie met de hoge temperaruur(door semi pasiive werking)is dit niet ideaal. Dit is voor een budget voeding acceptabel, maar voor één in deze prijsklasse niet.
De AX is prima, alleen in mijn mening erg overpriced.

Deze zou ik aanraden: pricewatch: Cooler Master V Series V700
Zit qua prijs deze beide opties in, maar doet kwalitatief niet onder voor de duurdere AX.

Moederbord is naar mijn mening erg duur, er zijn goedkopere goede opties beschikbaar.
pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming
Deze bijvoorbeeld.

Games op je SSD zetten ligt helemaal aan de game, open world games als Skyrim zijn erg fijn om op je ssd te hebben. Andere games juist helemaal niet.

Hoop dat je hier wat me kunt.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Klopt, de twee voornaamste opmerkingen zijn de voeding en het moederbord. Je geeft zelf in je openingspost aan "Daarnaast hou ik wel van een goede prijs kwaliteit balans". Dan zijn je huidige keuzes niet zo voor de hand liggend.

Vanwaar minimaal een gold-certificaat bij de voeding? (Je weet dat dat inhoudelijk nog niet veel zegt over de kwaliteit?). Wat schaar je onder een budgetmoederbord?

• Slickzor
Het kom vooral omdat ik veel problemen heb gehad met goedkope moederborden en goedkope voedingen. Het gaat om de bouwkwaliteit bij mij. Er was een topic op overclock.net dat ging over PSU, deze volgde ik en dat was geweldig, nog nooit zo'n goede voeding gehad dmv dat topic:

http://www.overclock.net/t/715889/psu-articles#post9110838

Probleem is, dat artikel is momenteel outdated. De manier waarop ik het moederbord en de PSU gekozen heb is meer uit eigen ervaring. Ik had eerst een AX750 voeding van corsair, welke echt geweldig was, zeer degelijk gebouwd en qua performance echt sterk. En had een Asus Republic of gamers Rampage Gene III, welke mijn beste moederbord ooit is. Denk dat het een soort van afkeer is tegenover andere merken waar ik gezeik mee had en hier niet, niet erg professioneel maar had b.v. 2x een MSI moederbord die allebei DOA waren en ik zonder fatsoenlijke reden maar de helft van mijn geld terug kreeg bij de 2e. Toen een Gigabyte moederbord gekocht die ook maar half werk verrichte.

Ik kan heel erg in detail treden maar uit mijn ervaring zijn er een aantal onderdelen waar ik niet op wil besparen. Onder andere zijn dit het moederbord en de voeding. Denk dat je het eigenlijk moet zijn als een highend game systeem maar waar kosten gedrukt kunnen worden wil ik ze graag drukken. Hoop dat dat het duidelijker maakt.

Ik heb dus een persoonlijke afkeer qua moederborden gekregen van de volgende bedrijven omdat ik hun producten vaak te cheap of kwalitatief zwaar onder de maat vond:

MSI
Gigabyte

En qua harde schijven:

WD (hun harde schijven maken of veel lawaai of werken karig naar mijn ervaring).

Mijn favoriete merken overall zijn (nooit een enkel probleem gehad met producten van deze fabrikanten en kwalitatief erg tevreden met de producten die ze bieden):
ASUS
Corsair

Ik ga er ook bijna altijd van uit 'goedkoop is duurkoop' en dit is puur uit ervaring (heel veel goedkopere prut gehad waar ik veel gezeik mee had en uiteindelijk duurder uit was en nog een meuk onderdeel had), maar ik kan nou eenmaal geen PC kopen van 3000eu vandaar dat ik reeel PROBEER te zijn en kosten probeer te drukken waar ik denk dat het kan haha.

Voel me echt een ouwe vent nu haha. Ik sta open voor heel veel en ga zeker even kijken naar die Coolermaster voeding, maar ik koop geen MSI moederborden meer, ben ik volledig van genezen. Ik heb heel weinig tijd gehad mij echt goed in te lezen in alle onderdelen die momenteel goed zijn voor in de PC. Ik volgde het nieuws wel maar heb gewoon te weinig tijd om mijn eigen PC tot in de details uit te pluizen. Vandaar dat ik hier hulp zoek van de professionals :).

@!mark, zou je met betrekking tot die games op SSD nog iets uitgebreider kunnen zijn? Wil bijvoorbeeld de volgende spellen kunnen spelen op mijn PC: Battlefield 4, Guild Wars 2, Starcraft II, Diablo III en zit met smart te wachten op de next-gen The Witcher III en de nieuwe Dragon Age (Fallout IV ook hopelijk snel een aankondiging). Ook zal ik de Oculus rift aanschaffen zodra deze uit komt.

Ik stel heel veel vragen en snap best dat ik niet zomaar op alle vragen antwoord kan krijgen, maar ik hoop een beetje een idee te krijgen waar ik naar moet zoeken en wat opener te zijn in mijn visie mbt goedkopere componenten. :)

EDIT: Ik wil maar 1 videokaart, geen 2

[ Voor 4% gewijzigd door Slickzor op 19-12-2013 04:47 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Ik vind je verhaal over moederborden maar vaag, omdat je eigenlijk van dé grote moederbordfabrikanten aangeeft dat je ze niet vertrouwt. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met PC's bouwen, en hoe lang geleden je je mening hebt gevormd, maar op dit moment maken Gigabyte en MSI beiden zeer goede en betrouwbare moederborden. De Asus borden zijn gewoonweg enorm overpriced voor wat ze bieden. pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 is bijvoorbeeld weer een prima gigabyte alternatief.

Voor BF4 en GW2 is het wel leuk om ze op een SSD te zetten, dat drukt de laadtijden een beetje. Echter, Diablo 3 heeft bijvoorbeeld helemaal geen baat bij een SSD omdat de laadtijden sowieso al enorm kort zijn. Wat betreft nieuwe games kunnen we natuurlijk niet zoveel zeggen.

Voor je geheugen zou ik sowieso voor pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU gaan, is een stukje goedkoper dan de Corsairs en low profile, wat met je huge-ass CPU koeler best wel eens handig kan zijn. Je koeler is overigens een goede keuze, als je hard wil gaan overklokken is de pricewatch: Thermalright HR-02 Macho nog net iets beter.

Je voedingen zijn zoals boven aangegeven inderdaad niet echt goede kwaliteit, en beiden ook nogal overkill. Vaak wordt hier voor de combinatie i5+290 een 520W voeding van Seasonic aangeraden, maar dat is met een overklok in gedachten misschien ietsje krap. Daarom kan je bijvoorbeeld deze nemen: pricewatch: Seasonic M12II 620W.

• !mark
Voor diablo 3 is een SSD bijna een must, deze game laad dingen on de fly, waardoor je met een hdd continue stutter hebt,. Had ik ook elke keer als er bijvoorbeeld een nieuwe speler de groep joint dan hangt de game even voor een halve seconde. SSD heeft het allemaal verholpen.

The witcher 1/2, (en dus waarschijnlijk ook 3) verlaagt het de laadtijden tussen gebieden flink, maar eemaal geladen maakt het niet uit.

Dragon age origins hetzelfde verhaal als bij the witcher.
DA2 heeft sowieso erg korte laattijden, heeft dus weinig baat bij een ssd.
BF4 hetzelfde verhaal.

SC2 verlaagt bij mij een ssd de laadtijden totaal niet, verder ook geen performance verhoging verder.

GW2 speel ik niet

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 19-12-2013 10:53 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met stutters in Diablo 3 en ik draai het van mijn HDD.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Ik denk dat je een beetje af moet stappen van duur=kwaliteit. Hetzelfde geld voor sommige merken, ieder merk heeft wel een slechte serie gehad en behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Zelf loop ik ook al een tijdje mee en heb ook slechte ervaringen meegemaakt. Vaak ligt dit echter niet alleen aan het merk. Ik had bijvoorbeeld een Asus moederbord (socket 754, maar door de slechte via chipset veel problemen gehad). Andere merken gebruikten ook diezelfde chipset en hadden dezelfde problemen. Kortom kies een product waar goede ervaringen mee zijn. Zomaar het duurste moederbord pakken heeft niet zoveel zin.Je hebt nu bijvoorbeeld een erg duur moederbord, leuk als je een die hard overklokker bent (LN2) maar je betaalt gewoon voor functies die je nooit gaat gebruiken (zie jij jezelf als met een multimeter de spanningen uitlezen op het moederbord?).

Daarnaast moet je ook niet teveel gefocust zijn op marketing. Bijvoorbeeld de certificaten voor voedingen, dit zegt namelijk niks over de kwaliteit v/d voeding. Het zegt zelfs vrij weinig over de efficiëntie van de voeding, alleen waar hij minimaal aan voldoet. Het kan dus zijn dat een Bronze gecertificeerde voeding net zo efficiënt is als een Gold voeding. Veel belangrijker bij een voeding zijn de gebruikte componenten, de performance (stabiliteit),de efficiëntie bij typische belasting en geluidsproductie. Een gold certificaat zegt dus niks over deze onderdelen. Mensen met veel verstand van voedingen kunnen je hier een goed advies over geven en ja het kan zo zijn dat een goedkopere voeding van betere kwaliteit is.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 19-12-2013 12:45 ]

• Slickzor
Ik denk dat je een beetje af moet stappen van duur=kwaliteit. Hetzelfde geld voor sommige merken, ieder merk heeft wel een slechte serie gehad en behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Dit klopt zeker, maar het probleem is dat het toch elke keer weer gebeurt. Ik ga niet voor een moederbordje van 75 euro met budget onderdelen. Het zal best dat deze onderdelen prima zijn, en dat velen er ook lang zonder problemenn mee door kunnen, maar het is mij zo vaak voorgekomen dat ik iets kocht omdat deze goedkoper was en dat is mij duur komen te staan.
En die functionaliteiten heb je zeker gelijk in. Ik zoek dus een highend moederbord (oftewel zonder budget onderdelen en gewoon echt heel degelijk gebouwd) zonder teveel fratsen die goed geschikt is voor CPU en GPU overclock. Als jullie mij die kunnen aanwijzen, graag. Zoals ik eerder zei had ik een ROG mobo voordat ik weg ging en dat was echt een beest (en inderdaad helaas wel duur :)).

Dat van die PSU zal je zeker gelijk in hebben, het is voor mij inmiddels 3 jaar geleden dat ik er voor het laatst naar gekeken heb en ik herinner me dat vaak geldt 'hoe zwaarder hoe beter (onderdelen)'. Daarom vind ik het zo jammer dat er niet nog zo'n topic is als die ik hierboven beschreef maar dan met nieuwe PSU's. Ik heb blijkbaar onbewust de certificaten opgeslagen als 'kwaliteit' en dit zal ik dus per direct laten vallen (aangepast in beginpost). :)

Dank voor de uitleg over games !mark, ik heb altijd veel games tegelijk geinstalleerd en wissel veel af. Zouden jullie dan een 120gb SSD of een 250gb SSD aanbevelen? Die evo's worden erg goed getest dus ik dacht dat het wel een goed plan was om die te nemen (niet?).

Kunnen jullie ook een aantal producten bekijken en daar alternatieven op geven? Ik ga nu kijken naar die coolermaster. Zou ook graag wat informatie willen over andere onderdelen die ik gekozen heb (geheugen, beeldscherm, CPU koeler etc.). In ieder geval al heel erg bedankt voor alle info!

EDIT: Woops zag bijna Esumontere's post over het hoofd. Je informatie over de PSU is goed, denk dat ik deze zal vervangen met mijn huidige PSU's en zal die coolermaster van !mark ook toevoegen. Die Thermalright macho, is daar nog een alternatief voor? Ik wil mijn eigen PC niet meer bouwen maar laat dat doen door Azerty, zal dat toevoegen aan het artikel gezien dat wel handig is. Moet nog wennen aan het feit dat ik niet zoveel tijd heb alles te onderzoeken en het moet overlaten aan anderen zonder mijn quasi-expertise in de weg te laten zitten haha (niet zozeer dat ik totaal geen verstand heb, maar meer dat het te lang geleden is dat ik me er echt in verdiept heb).

EDIT2: @Esumontere's wat als ik dit beest er op zet? pricewatch: Noctua NH-D14 of is dat het geld niet waard? Hij schijnt echt goed te zijn voor overclocken en gezien ik voor de kleine crucial balkjes ga moet dat geen probleme zijn toch? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Slickzor op 19-12-2013 16:12 ]

• !mark
Ik zou 250gb doen, 120 is zo snel vol.
Als je bij een kaart blijft zijn al die voedingen overkill. Kan prima een goede ~550w pakken.
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
pricewatch: Cooler Master VS V550S

Beide kwalitatief erg goed.

• Slickzor
!mark, is dat niet te laag als ik een R9 290 non-ref en een behoorlijke CPU er in heb die ik over ga clocken? Denk dan dat die seasonic 620 misschien wat beter is?

• !mark
Nee hoor 550 is gewoon genoeg. (500 ook al, maar 50w meer marge is wel handig).

Die seasonic 620 heeft dan wel weer een lagere effiencie, de g series en de cooler master 550w hebben beide goud.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
De grap is dat er veel minder verschil in onderdelen zit met wat jij "budget" noemt en een wat duurder moederbord (tegenwoordig). Verschillen zitten bijvoorbeeld in de stroomvoorziening van de CPU en de koeling hiervan (waar je dus een beetje op moet letten wanneer je gaat overklokken), de aansluitmogelijkheden en het type overige chips (geluidskaart en netwerkchip bijvoorbeeld).

De kwaliteit van moederborden is de laatste paar jaar echt zeer goed wanneer je gewoon een A-merk pakt (en ja MSI en Gygabyte zijn ook A-merken zelfs ASrock is nu een A-merk). Het genoemde MSI moederbord is een prima alternatief op het moederbord uit jouw TS, maar ook bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H Dit zijn moederbordjes waar je flink mee kan overklokken (inclusief spanningsverhogingen). Wil je niet helemaal tot de max gaan met het overklokken dan kun je ook prima gaan voor een pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 of pricewatch: ASRock Z87 Extreme4 Kijk bijvoorbeeld eens in deze review.

Qua stroomverbruik is het tegenwoordig ook allemaal anders. CPU's (en andere PC componenten) zijn een stuk zuiniger geworden. Een Haswell CPU met een flinke overklok zal niet meer verbruiken dan 200W (of je moet het wel heel bont maken met het overklokken). Een videokaart als de R9 290 zal ook nooit boven de 300W komen en dit zijn alleen theoretische maxima. Tijdens gebruik ligt het verbruik nog een stuk lager.

• Slickzor
Dat stroomverbruik is zeker goede info, wist niet dat het zo drastisch gedaald was. Dus ik zou eigenlijk prima overweg kunnen met een 550W (of jouw 620W) zonder problemen? Seasonic hoorde ik ook zeer goede verhalen over destijds. Heb liever hogere kwaliteit onderdelen mbt een moederbord en PSU dan dat ik er een paar centen op bespaar.

Het merk Asrock heb ik totaal geen ervaring mee, hoewel ik er wel goede verhalen over hoor en zeker interesse heb. Gigabyte zou ik nog aandurven maar MSI niet, 2 DOA MSI was mij echt te gek. Zijn er nog alternatieven voor die Gigabyte's en Asrock? Is er een vergelijkbare ASUS bijvoorbeeld?

Edit: mainpost opnieuw gestructureerd zodat het duidelijker wordt waar ik nog naar op zoek ben.

[ Voor 16% gewijzigd door Slickzor op 19-12-2013 20:13 ]

Pagina: 1