Toon posts:

Goedkoop uitbreiden: externe schijf of beter NAS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, een n00b vraagje:
Ik heb een oude laptop (Vista) aan mn tv hangen (HDMI) en in de slaapkamer een network mediaplayer via LAN (en verder nog een paar systemen met verschillende windows versies, android apparaten en DNLA speakers) en kom opslagruimte te kort.
De laptop aan de tv staat 24/7 aan. Ik zou daar dus een externe harde schijf aan kunnen hangen en deze op mn thuisnetwerk kunnen delen, maar bedacht dat een NAS misschien een beter idee was. Ik heb gezien dat een NAS niet veel extra hoeft te kosten, en op GoT gezocht maar niet precies het advies gezocht wat ik zoek. Waar zouden jullie voor gaan? Wat criteria voor de verduidelijking:
  • helaas zeer weinig tijd om zelf veel te tweaken, dus zit meer in de richting van out-of--the-box oplossing te denken
  • Er moet 1050i video gestreamed mee worden. Is USB dan raadzamer dan LAN (waar bijvoorbeeld een andere computer naartoe aan het backuppen is)?
  • Kan ik aannemen dat voor het streamen naar andere apparaten op het netwerk de LAN optie het snelste en betrouwbaarste is? Het lijkt me zo dat een externe USB schijf via de Vista bak op het netwerk delen niet sneller zal zijn, maar vooral ook te kunnen lijden van een trage of vastgelopen Vista pc.
10q in advance!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:53:
[...]
  • Kan ik aannemen dat voor het streamen naar andere apparaten op het netwerk de LAN optie het snelste en betrouwbaarste is? Het lijkt me zo dat een externe USB schijf via de Vista bak op het netwerk delen niet sneller zal zijn, maar vooral ook te kunnen lijden van een trage of vastgelopen Vista pc.
Als een ouder systeem Windows Vista aan kan, dan kan je ook Windows 7 draaien. Dan loopt je laptop minder vaak vast en dat scheelt je een hoop ergernissen. :)

Verder klinkt het heel erg als, schaf maar een NAS systeem aan, omdat je dan:
  • Weinig tweak-tijd hoeft te investeren
  • Snelheid om over het netwerk te streamen in orde is, mits je een Gbit LAN hebt liggen (neem aan dat je 1080p video bedoelt?)
  • NAS ondersteunen vaak DNLA zodat je direct kunt streamen naar andere devices

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 14:26
Als je besluit een externe hdd te kopen koop dan wel een 24/7 schijf aangezien je laptop 24/7 aanstaat

const { signature } = await fetchProfile()

• Jolke
moijamie schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:21:
Als je besluit een externe hdd te kopen koop dan wel een 24/7 schijf aangezien je laptop 24/7 aanstaat
In principe is het voor elke HDD beter om continu te draaien dan elke keer up/down te spinnen. Het maakt dus niet veel uit welke schijf je koopt.

Edit: Je kan nog op power letten, om zo kosten te besparen op je energie rekening - een WD Green schijf trekt bijvoorbeeld maar 4.5W.

[ Voor 23% gewijzigd door Jolke op 19-12-2013 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad maar aan de NAS ga. Dank ga ik nu een paar uurtjes dwalen in het bos aan "welke NAS?" vragen op dit forum :P

• Jolke
Vergeet ook pricewatch niet te bekijken en de bijhorende reviews. Succes d:)b
Pagina: 1