Twijfels over een (zinvolle) upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Tomas33
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02 21:31
Ik zit al tijden te twijfelen om mijn PC wat te upgraden, ivm het spelen van games. Games hoeven absoluut niet op ultra of keiharde framerates te halen, de online shooters ga ik namelijk op mijn PS4 spelen, maar nu is gamen onmogelijk. Ik heb het over games van de Total war serie, maar ook andere RTS en RPG games. Daarnaast heb ik een beperkt budget, ik ben student, vandaar het twijfelen ;)

Dit is het startpunt:
pricewatch: Packard Bell Imedia I6704

Piriform Speccy:
CPU
Intel Core i5 650 @ 3.20GHz 45 °C
Clarkdale 32nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Packard Bell FIH57 (CPU 1) 44 °C
Graphics
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
512MB ATI AMD Radeon HD 5450 (Sapphire/PCPartner) 50 °C
Hard Drives
596GB Western Digital WDC WD6400AAKS-22A7B2 (SATA) 42 °C

Let op, is een redelijk kleine case. Ik had ergens al gelezen dat Packard Bell wat problemen heeft met de warmte afvoer, bovenstaand is dan ook idle.

Waar ik zelf aan zat te denken:
pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of:
pricewatch: Seasonic M12II 520W Ik moet eigenlijk nog even checken wat er voor voeding in zit, kan het op de spec pagina's nergens vinden 8)7

Dit samen is nog geen 200 euro, is dit een zinvolle upgrade? Daarnaast gaat de case dit redden qua temperatuur en trouwens qua ruimte?

Een extra stap zou zijn:
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Maar goed, dit is dan wel weer ruim 100 euro extra, wellicht is dit te rechtvaardigen, maar ik ervaar eigenlijk niet dat mijn PC langzaam is in het gebruik anders dan games. Vervolgens zou een Full HD scherm niet misstaan natuurlijk, maar dat is voor latere zorg. Wat zijn jullie gedachten?

Mijn idee is, kan het af met alleen GPU en eventueel een voeding, dan doe ik het. Moet er een nieuwe case, eigenlijk meer RAM, een SSD, nieuwere chip etc. etc. Dan houd ik het geld gewoon lekker in mijn zak :P

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Je gaat voor budget, daarom denk ik dat het goede keuzes zijn, ikzelf zou wel voor de zwaardere voeding gaan.

SSD is ook altijd en goede investering als je het niet hebt, maar zeker geen vereiste.
Maar als het een afweging is tegen het geheugen denk ik dat dat een betere keuze is.
Je CPU is niet zwak maar zal voor mijn gevoel binnen 1 a 2 jaar meer de bottleneck zijn.
Een nieuwe scherm kan ik ook wel aanraden want 1280x1024 vind ik een beetje 2004.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Vergeet niet dat de bios van kant en klare pc's wel eens moeilijk doet als je er een andere kaart in prikt. Mocht je de hd 5450 niet kunnen vervangen hebben andere upgrades(met games)geen zin.

• Tomas33
@ it0: bedankt voor de tip, dacht ik al ja, met het oog op verdere aanpassingen. Wat betreft dat scherm, tot op heden niet meer pixels nodig gehad.

@!mark: kan ik checken van te voren of die bios moeilijk gaat doen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:03

Nemesizz

Untouchable

Als ik de specs lees zit er allemaal 'mobile' (laptop) onderdelen in, de vraagt is dan ook, zit er uberhaubt wel een PCI-e slot op het moederbord?

Buiten dat, als je op een 1280x1024 resolutie gamed is een 7850 zware overkill, en gezien het formaat van de kast twijfel ik ten zeerste of dat wel gaat passen (waarschijnlijk zit de HDD bay in de weg).

Ik kan geen foto's vinden van de binnenkant van de kast ('t is een wonder, er is iets niet te vinden op internet :P ). Dus kan moeilijk nagaan hoe het precies zit qua uitbreid mogelijkheden en ruimte in de kast.

Komt bij (jaja , bovenop de andere opmerkingen ;) ) dat die OEM bakken (Acer, Packard Bell, HP, Medion, enz enz) steeds vaker met 'whitelists' werken. Kort lijstje met hardware dat werkt en al het andere werkt gewoon niet (ookal past het fysiek wel, de BIOS pakt het onderdeel niet, en het werkt dan gewoon niet).

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 18-12-2013 19:31 ]

• !mark
Dat kun je helaas niet checken. Ja Packerd bell heeft waarschijnlijk een whitelist van kaarten die werken. Maar die zullen allemaal verouderd zijn.

Je kunt op internet zoeken naar mensen met dezelfde pc, of die het wel is gelukt.

Ik had hetzelfde met een Dell XPS 8300(toen ik hem kocht wist ik nog niks van hardware :'( ), ik wou de HD6770 upgraden naar een HD7950, maar het moederbord/bios weigerde gewoon te posten. Was dell ook nog eens zo geniaal de igpu hardwarematig uit te zetten. Toen wou ik het mobo vervangen, maar bleek de kast ook erg slecht, vrijwel geen airflow. Heb uiteindelijk maar gewoon een nieuwe (game)pc gekocht.

OEM's willen tegenwoordig dat je een pc koopt en er niks meer aan upgrade maar gewoon dat je een nieuwe koopt.

Mijn advies voor de lange termijn: Nooit meer een merk pc kopen |:( ..

• Tomas33
Haha ja bizar hoe weinig info er is over die kast he, wss maar kort in de schappen gelegen. 0,0 gebruikerservaringen helaas. Als ik het zo lees, is het zeer zeer welkome feedback en denk ik dat ik er niet aan ga beginnen eigenlijk. Niet dat ik niet van een gokje wagen hou, op zich wel, maar niet met minimaal 150€.

@ Nemesizz: Volgens speccy heb ik nog 2 vrije PCI-e slots en 1 bezet (neem aan die 5450). Ik begrijp de overkill, maar het gaat me meer om dat het speelbaar is dan dat het er fan-tas-tisch uit ziet ;)

@ Mark: Ik heb exact hetzelfde, 3 jaar terug gekocht, toen interesseerde het me nog niet. Enige wat ik dacht was: i5, prima bak. Daarnaast die kerel van de MM zei dat ik er op kon gamen en ik was happy |:( Houdbaarheid van die OEM's stelt niet meer veel voor zo idd, maar goed.

Bedankt voor het advies allemaal, mits er iemand komt die me op het hart drukt dat het allemaal geen probleem is, hou ik het bij console gamen :) Niets mis mee natuurlijk.

• !mark
Nou ja op die Dell valt dan nog enigszins te gamen(hd6770 is veel sterker dan 5450), maar voor low/medium gebruik je naar mijn mening geen game pc.

Ik weet niet of je een vriend hebt die ook een pc gamer is? Dan kun je misschien zijn kaart even lenen? Heb ik bij mijn dell gedaan, even een HD7950 geleend en die werkte dus niet. Voeding was voor een OEM pc nog wel redelijk.

• Tomas33
Onderschat die 5450 niet, AOE II loopt als een zonnetje ;)

Kerstvakantie komt eraan, zal de kast eens openschroeven. Kijken wat voor voeding er in zit en checken of ik ergens een kaartje kan lenen. Nogmaals bedankt!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus naar CAA.
Pagina: 1