Hitachi 7K500 Reallocated sectors count geel in CrystalDisk

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb net even mijn 2,5" Hitachi HD getest, ik wil die graag in m'n HTPC duwen (niks kritisch dus, media staan op server).

Ik heb voor de zekerheid even CrystalDisk gedraaid en dat gaf mij een waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jxCPdaTl.jpg

Is dit een probleem?

Ik heb ter vergelijking mijn desktop-HD even gecheckt, een WD 1TB (WD10EACS als ik het goed heb), die staat op alle items vrolijk blauw, maar wel een reallocated sector count met waarden van 200/200/140.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:40
Als het oploopt is het zeker een probleem, noteer de RAW waarde even en kijk een dag/week later nog eens.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ok, bedankt!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Borromini, de huidige status van jouw schijf is als volgende:

Je hebt de schijf vast ooit eens geformatteerd, terwijl er actieve slechte sectoren waren.
Toen zijn er 5 sectoren vervangen voor reserve sectoren.
De waarde "05 Realoccated event count" gaat namelijk over sectoren die al vervangen zijn voor reserve sectoren.

Zodoende dat de schijf gewoon goed werkt nog steeds en vast ook zal blijven werken...
Er zijn dus ook geen directe redenen om veel zorgen te maken, in hedendaagse HDDs komt een slechte sector sneller voor, door de enorme dichtheid en dus het aantal sectoren.

De waarde waar je op zou moeten letten, is eigenlijk C5 current pending sectors.
Deze geeft namelijk aan dat er nieuwe slechte sectoren zijn bijgekomen die nog wachten om vervangen te worden.

Note:
(ik negeer de 1 in de C4 raw waarde, die zal vast iets anders tellen)

[ Voor 53% gewijzigd door Swordlord op 18-12-2013 18:26 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ok, bedankt voor de toelichting Swordlord. Wat bedoel je met de 1 in de raw waarde? Heb je het over C4, Reallocation Event Count?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Jah heb het over de C4 waarde.
RAW waarden staat geschreven in hexadecimaal, als de waarde echt 10005 zou zijn. Dan betekend het dat er omgerekend naar decimaal er 65000 sectoren zijn vervangen.

De genormaliseerde waarde (de waarde in de rij "huidige") geeft het percentage beschikbare reserve sectoren.
Zouden er echt 65000 sectoren zijn geswapped dan zou de disk waarschijnlijk al door heel wat van zijn reserve sectoren heen zijn, denk zelfs al zijn reserve sectoren al. Dit zou je dan terug moeten zien in de huidige waarde dat hij lager dan 100% is.

[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 18-12-2013 18:32 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt. Da's een geruststelling (en nu weet ik ook weer hoe ik wat S.M.A.R.T.-output moet lezen :) ).

Pagina: 1