Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel geheugen is nu eigenlijk 'nodig' ?

Ik wil een ASUS G750JX laptop kopen. Voornamelijk bedoeld om mee te gamen, internetten, videos kijken en office te gebruiken.

Deze laptop komt standaard met 8GB DDR3 RAM

Je ziet tegenwoordig ook wel eens laptops met 12 of 16GB. Is dat nu overkill of niet?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Zelfs 8GB is overkill... Met de meeste games kom je niet verder dan 4. Laat de hoeveelheid ram niet je eindkeuze bepalen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:04

EnnaN

Toys in the attic

meer ram is altijd beter

sig

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:19
Als je er niet voor zou hoeven te betalen wel ja.. Dat is helaas wel het geval.

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

4Gb is tegenwoordig vrij standaard. Daar ga je alles wel mee draaien. Wil je soms uit je game alt+tabben om bijvoorbeeld youtube filmpjes te kijken, kan ik aanraden wel wat meer te nemen. Dan zou 6Gb voldoende moeten zijn. Je hebt enkel 8Gb nodig, als je ook zware applicaties gaat draaien zoals audio en video bewerking applicaties.

Wat belangrijker is voor gaming is de CPU en de GPU.

Als CPU (processor) kan ik een i3 of i5 aanraden. i3 is meestal meer dan voldoende voor de meeste games te kunnen spelen.

een GPU (videokaart) is lastiger uit te leggen, maar ik kan dit wat versimpelen. Kijk vooral naar de prijsklasse van een computer (of losse GPU). Hieraan kun je meestal wel een conclusie trekken of het een goede kaart is of niet. Houd de GPU en de CPU ongeveer in dezelfde prijsklasse.

edit:
Nog even iets extra's over de GPU. Let wel op dat (in het geval van aanschaf van een compleet systeem) het wel gaat om een systeem met een videokaart er in. Als de specificaties aangeven dat het intel HD graphics gebruikt, is dit NIET bedoelt voor gaming. Zoek naar een systeem waar duidelijk bij staat dat er een AMD of nVidia vidiokaart in zit.

[ Voor 18% gewijzigd door IIsnickerII op 18-12-2013 14:10 ]

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De laptop die TS wil aanschaffen is een echte Asus ROG game laptop met een GTX770M er in, zou geen probleem moeten opleveren..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
4GB begint toch wel wat krap te worden bij sommige games, maar 8GB is ruim voldoende
Windows heeft echt wel genoeg aan 1GB geheugen (Windows gebruikt meer ram indien het aanwezig is), dus het geheugen dat bruikbaar is voor programma's gaat dan van 3 naar 7GB.
6 GB is dus meestal ook ruim voldoende, 12GB en meer is enkel voor specifieke toepassingen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik hieruit de conclusie trek dat 8GB Ram meer dan voldoende is voor de dingen die ik op mijn laptop wil doen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
catfish schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:10:
Windows heeft echt wel genoeg aan 1GB geheugen (Windows gebruikt meer ram indien het aanwezig is),
Tenzij je net een nieuwe installatie hebt gedaan, vind ik Windows 7 met 1GB anders niet echt soepel draaien.

Overigens kwam ik er laatst achter dat Windows 7 < 'Home Premium' geheugen 'maar' tot 16GB ondersteunt (bron). Begreep sowieso al niet waarom mensen < 'Professional' editie hebben. :+

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Jolke schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:38:
[...]

Tenzij je net een nieuwe installatie hebt gedaan, vind ik Windows 7 met 1GB anders niet echt soepel draaien.

Overigens kwam ik er laatst achter dat Windows 7 < 'Home Premium' geheugen 'maar' tot 16GB ondersteunt (bron). Begreep sowieso al niet waarom mensen < 'Professional' editie hebben. :+
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde dat Windows 7 of 8.x genoeg heeft aan 1GB geheugen voor zichzelf.
Een pc met 2GB ram draait perfect vlot, uiteraard heb je dan maar 1GB meer beschikbaar voor andere programma's wat krap is (maar voor de meeste gebruikers die wat surfen, mailen, office taken,... is dat in principe geen probleem).
Een pc met 1GB ram kan, maar dan gaat het wisselbestand vaak worden aangesproken wat veel vertragingen geeft.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 11:19

donny007

Try the Nether!

16 GB: Alleen waardevol als je met Virtual Machines of andere ram-intensieve programma's gaat werken.

8 GB: Aanbevolen. Windows zal bij lage belasting een deel gebruiken voor caching. Met het oog op de toekomst en eventueel het gebruik van een SSD (je wil geen wisselbestand bij een SSD) is 8GB de beste keus.

4GB: Krap met intensieve games, maar je kunt er mee wegkomen. Goed genoeg voor multimediatoepassingen.

2GB: Goed voor kantoorapplicaties en internetbrowsen met niet al te veel tabs.

1GB: Nope, dat wordt continue schrijven naar het wisselbestand.

Ik heb zelf voor 16GB gekozen (in de tijd dat dat DDR3 nog goedkoop was) in mijn desktop, 90% van de tijd wordt er tussen de 4 en 6GB benut, waarvan 2 á 3GB voor caching. De andere ~10GB wordt zelden ingezet; alleen bij het converteren van video's of het draaien van meerdere virtuele machines wordt het geheugen echt benut.

/dev/null

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

2GB is voor Windows 7 en Office 2013 al wat krap, maar te doen. Moet je niet nog spotify en een 10 tal tabbladen open zetten enzo.

4GB is prima voor kantoor toepassingen en simpele games.

6 of 8GB is voor tot nu toe iedere game die ik heb gespeeld genoeg, inclusief de "kaskrakers" van 2013.

16GB en meer is onzin, ik moet de eerste game nog vinden die 8GB helemaal vult! Misschien als je BF4 gaat streamen en dus diverse sites / applicaties open moet hebben dat je in de richting komt van 8GB, maar dan is 16GB nog steeds overkill.

Zelf vanwege VM gebruik 24 en 32GB ram in desktops, maar 4GB in m'n laptops is zat! (non-gaming)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
8GB is prima.

Zelfs op mijn desktop PC met BF4 op hoge settings en nog een 10-tal programma's op de achtergrond kom ik niet verder dan 6.5GB totaal.

Als je gaat foto of videobewerken of VM's draait heb je misschien iets aan meer RAM dan 8GB.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:24:
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik hieruit de conclusie trek dat 8GB Ram meer dan voldoende is voor de dingen die ik op mijn laptop wil doen.
TS is er blijkbaar al uit hoeveel RAM hij nodig heeft ... verdere discussie in dit topic lijkt me dan ook niet meer nodig :P

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
donny007 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:50:
Ik heb zelf voor 16GB gekozen (in de tijd dat dat DDR3 nog goedkoop was) in mijn desktop, 90% van de tijd wordt er tussen de 4 en 6GB benut, waarvan 2 á 3GB voor caching. De andere ~10GB wordt zelden ingezet; alleen bij het converteren van video's of het draaien van meerdere virtuele machines wordt het geheugen echt benut.
Dat is wel apart. Ik heb zelf ook 16GB en bij mij wordt er 12GB gebruikt voor caching. Zie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GF4eqWv.png
Slechts 600MB is écht leeg.

Maar misschien heeft het ook te maken met de diversiteit aan programma's die je gebruikt of geïnstalleerd hebt staan... als je alleen maar surft en skyped dan kan Windows niet zomaar 12GB aan spul cachen.

Ik zou ook zeggen dat 8GB in de meeste gevallen prima is. 16GB is alleen nuttig als je veel met VM's bezig bent denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 21-12-2013 09:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ramon schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 09:26:
[...]
Dat is wel apart. Ik heb zelf ook 16GB en bij mij wordt er 12GB gebruikt voor caching. Zie:
[afbeelding]
Slechts 600MB is écht leeg.

Maar misschien heeft het ook te maken met de diversiteit aan programma's die je gebruikt of geïnstalleerd hebt staan... als je alleen maar surft en skyped dan kan Windows niet zomaar 12GB aan spul cachen.

Ik zou ook zeggen dat 8GB in de meeste gevallen prima is. 16GB is alleen nuttig als je veel met VM's bezig bent denk ik.
Nee dat zie je verkeerd, 12gb is echt direct te gebruiken. Het is data die niet meer is opgevraagd door programma's maar omdat er veel geheugen beschikbaar is staat het er nog. Zodra je meer geheugen nodig hebt wordt deze data direct naar de HDD geschreven, zie ook deze quote:
Cached – Here things get a little more confusing. This number does not include the Free portion of memory. And yet imight see that it is larger than the Available area of memory. That’s because Cached includes cache pages on both the “standby list” and what is called the “modified list.” Cache pages on the modified list have been altered in memory. No process has specifically asked for this data to be in memory, it is merely there as a consequence of caching. Therefore it can be written to disk at any time (not to the page file, but to its original file location) and reused. However, since this involves I/O, it is not considered to be “Available” memory.
en ook:
Available is the only one that matters. Available shows what is capable of being used by Programs. Without paging other lower priority processes out of memory. It is a combination of both Cache and Free.

[ Voor 47% gewijzigd door millman op 21-12-2013 13:40 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
millman schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:32:
[...]

Nee dat zie je verkeerd, 12gb is echt direct te gebruiken. Het is data die niet meer is opgevraagd door programma's maar omdat er veel geheugen beschikbaar is staat het er nog. Zodra je meer geheugen nodig hebt wordt deze data direct naar de HDD geschreven, zie ook deze quote:
Kan je me vertellen wat ik verkeerd zie dan? Ik zie in het plaatje staan dat 12GB "Cached" is. en dat 600MB "Free" is. Dat is toch wat ik ook type? Dat die 12GB cached vrijgegeven wordt als een programma daarom vraagt dat wist ik maar ik claim toch ook nergens dat dat niet zo is?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het 'dat zie je verkeerd' was niet zo tactisch gekozen inderdaad Het statement dat er maar 600MB Free is is in dat opzicht helemaal waar, maar kan nogal verwarrend zijn. We spreken van available geheugen. Hoeveel er free is maakt dan niet uit. Die verwarring wilde ik even ophelderen, en is meteen handige info voor een ieder die dit topic leest.. Sorry maat ;)

Pagina: 1