4Gb is tegenwoordig vrij standaard. Daar ga je alles wel mee draaien. Wil je soms uit je game alt+tabben om bijvoorbeeld youtube filmpjes te kijken, kan ik aanraden wel wat meer te nemen. Dan zou 6Gb voldoende moeten zijn. Je hebt enkel 8Gb nodig, als je ook zware applicaties gaat draaien zoals audio en video bewerking applicaties.
Wat belangrijker is voor gaming is de CPU en de GPU.
Als CPU (processor) kan ik een i3 of i5 aanraden. i3 is meestal meer dan voldoende voor de meeste games te kunnen spelen.
een GPU (videokaart) is lastiger uit te leggen, maar ik kan dit wat versimpelen. Kijk vooral naar de prijsklasse van een computer (of losse GPU). Hieraan kun je meestal wel een conclusie trekken of het een goede kaart is of niet. Houd de GPU en de CPU ongeveer in dezelfde prijsklasse.
edit:
Nog even iets extra's over de GPU. Let wel op dat (in het geval van aanschaf van een compleet systeem) het wel gaat om een systeem met een videokaart er in. Als de specificaties aangeven dat het intel HD graphics gebruikt, is dit NIET bedoelt voor gaming. Zoek naar een systeem waar duidelijk bij staat dat er een AMD of nVidia vidiokaart in zit.
[
Voor 18% gewijzigd door
IIsnickerII op 18-12-2013 14:10
]
Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz