AMD of intel

Pagina: 1
Acties:

• Merlijn25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11-2025
Hallo,

beetje standaard vraag maar ik stel hem toch: een vriend van mij heeft deze wishlist gemaakt voor mij:
wenslijst: PC Merlijn

Zelf kwam ik naar aanleiding van de best buy guide van november op:
gallery: Merlijn25

In eerste instantie wil ik een soepellopende pc, HD-filmpjes streamen, beetje internetten, etc. standaard gebruik dus. Maar ik wil de mogelijkheid hebben om over een half jaar / jaar mijn pc een upgrade te geven omdat ik wellicht thuis ga werken met zware modelleerprogramma's als Revit (autodesk) en Scia Engineering.

De AMD variant is een stuk goedkoper, maar mijn vraag is dus of die vergelijkbaar is met de intel variant.

Groetjes Merlijn

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
Die is kwa snelheid totaal niet met elkaar te vergelijken. Ik zou lekker voor de intel set gaan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als je serieus wil gaan modelleren zou ik een AMD FX octo-core build maken. (of de intel build pakken met zijn retesnelle single-core performance en fijne verbruikscijfers)

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Die AMD variant is de helft van de kosten van de Intel variant. Is je vraag nu of die AMD net zo snel is? Antwoord is simpel: Nee.

De verschillen zijn behoorlijk groot. En dat is buiten het verschil van platform.
AMD Pc vs Intel PC
HDD vs SSD
4 GB vs 8 GB Memory
430W vs 520W voeding

Conclusie: De AMD pc is niet voor niets een stuk goedkoper.

Tip: Kijk eerst wat je budget is en stel dan een PC samen die zo veel mogelijk 'bang per buck' geeft. Als je met een duidelijk budget komt dan kunnen verschillende mensen je helpen met het fine-tunen van de AMD of de Intel setup.

Edit: Ik zie nu dat je het budget game systeem met het basis game systeem wil vergelijken. Van beide zijn de onderdelen goed op elkaar afgestemd. Er zit duidelijk verschil in snelheidsklasse.

[ Voor 14% gewijzigd door dramborleg op 18-12-2013 14:06 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik heb even voor het gemak je configuraties in de post geplakt; houdt 't wat overzichtelijker ;)
PC Merlijn
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1Asus B85M-E€ 65,95€ 65,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 75,05€ 75,05
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,90€ 55,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,29

Merlijn 25 PC Budget:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 65,50€ 65,50
1ASRock FM2A75M Pro4+€ 52,86€ 52,86
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 42,80€ 42,80
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,98€ 37,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,14

Upgrade PC-Budget:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI R7850-2GD5/OC€ 129,50€ 129,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,40

Ik zal voor het gemak meteen maar even een reactie op je 2 systemen geven:

Als eerste zou je de vraag moeten gaan stellen wat je precies met je systeem wilt gaan doen. Gegeven je post lijkt het me dat je met name rekenkracht wilt hebben, en grafische kracht niet zo aan de orde is. Alleen al op basis daarvan is de Intel build de betere keuze. Daarnaast is de intel qua rekenracht al vele malen sterker dan de AMD. Deze Athlon II x4 biedt in dat opzicht niet zo gek veel, en bij AMD ben je dan (aanzienlijk) beter af met een AM3+ based bord, waarop veel sterkere CPU's te krijgen zijn. Let wel dat de AM3+ lijn waarschijnlijk in de nabije toekomst gaat stoppen. AMD wil zich alleen nog maar op de APU's gaan richten. Dit kan nog wel een jaar tot 2 jaar gaan duren, maar wil je over een jaar of 4 nog eens een upgrade doen, dan zit je vast aan een nieuwe build. Intel heeft pas recent het Haswell-platform, en die zal verlopig nog niet EOL raken.
Dan de upgrade-mogelijkheden. Bij de AMD zit je vast aan een FM2-socket. Perfect voor AMD's APU-processoren voor kantoor-gebruik (met name de lagere ranges als de A4 en A6) of met een krachtige GPU voor licht tot middelzwaar gaming (de A8 en A10). Aangezien je behoefte hebt aan rekenkracht en minder aan grafische kracht, zouden de A4 en A6 eventueel interessant kunnen zijn, maar schieten dan nog steeds te kort t.o.v. de i5. Grafisch is de i5 weer wat minder bedeeld, dus wil je gaan gamen, dan kan je daar een upgrade doen met een goede grafische kaart. Een FM2-platform voor een dergelijke build kan ik dus wel regelrecht afraden.

Conclusie lijkt me dus vrij helder: in bijna elk opzicht is de Intel de betere keuze, behalve qua budget. Mocht er dus financieel de ruimte zijn, kies dan voor een intel-build op Haswell-platform.

iRacing Profiel

• Merlijn25
wow wat een reacties! bedankt allemaal.

Budget voor nu is maximaal 400 euro. Heel misschien 500 (als jullie de vrouw kunnen overtuigen :p) maar zou lekker zijn als het onder de 400 kan blijven met een basissysteem. Over een half jaar heb ik meer te besteden en dan ga ik ook pas serieus modelleren. Dus mijn vraag:

valt er nog wat te sleutelen aan de intel built en kan ik nu kosten besparen die ik over een halfjaartje / jaar alsnog uitgeef.

Gamen is niet nodig inderdaad, maar Revit kan volgens mij wel een goeie grafische kaart gebruiken, weten jullie dat?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Vind het wel raar dat je echt appels met peren aan het vergelijk bent...

Je budget pc heeft bijv geen Windows 8 licentie.
Je gebruikt voor duurdere pc een Asus moederbord en voor de andere een ASRock...pak dan van hetzelfde merk 2 vergelijkbare borden... ed....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Merlijn25 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:29:

Gamen is niet nodig inderdaad, maar Revit kan volgens mij wel een goeie grafische kaart gebruiken, weten jullie dat?
Volgens mij kan revit vooral rekenkracht gebruiken.
De ingebouwde gpu van de intel is in ieder geval ruim voldoende, zelfs voor large complex models (die je niet gaat doen, want daarvoor is zelfs de gekozen intel proc te zwak)

De grafische kaart in het game systeem is vooral om -zoals de naam al aangeeft- games op het scherm te toveren. Dynamische tekenfilms met rondvliegende kogels en lichaamsonderdelen, met schaduwen en bewegende lichtreflecties is heel wat anders dan een bouwtekening.

• Merlijn25
Kan je ter indicatie een soort van range geven wat deze intel kan qua revit? Maar deze built is voor ook niet heilig voor mij he, dus als er betere opties zijn (met mijn bugdet) hoor ik het graag.

• Reepje
  • Niet online
Moeilijk te zeggen.
Mijn intel i5-2500k heeft een belabberde gpu (HD3000) en ik loop eigenlijk tegen een geheugentekort aan. Als ik de intel overklok, loopt autocad beter. Als ik er een graka bijprik merk ik geen verschil.

Je wil intel, liever een i7 dan een i5, veel ghz, liever 16 dan 4 GB geheugen.

• kroegtijger
Reepje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:32:
Moeilijk te zeggen.
Mijn intel i5-2500k heeft een belabberde gpu (HD3000) en ik loop eigenlijk tegen een geheugentekort aan. Als ik de intel overklok, loopt autocad beter. Als ik er een graka bijprik merk ik geen verschil.

Je wil intel, liever een i7 dan een i5, veel ghz, liever 16 dan 4 GB geheugen.
Of een i7 nuttig gaat zijn weet ik niet; wordt hyperthreading dan ondresteund door Autocad? Anders is een i5 met een hogere singlecore performance natuurlijk interessanter. Meer geheugen kan inderdaad geen kwaad (houdt dus in je build rekening met upgrade-ruimte)

iRacing Profiel

• Reepje
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:07:
[...]

Of een i7 nuttig gaat zijn weet ik niet; wordt hyperthreading dan ondresteund door Autocad?
Dacht toch van wel. Maar ik heb even geen vergelijking bij de hand..
En hij doet ook hd filmpjes streamen.

Gelukkig zijn de huidige i5 ook niet voor de poes, en als je aan een budget zit....

• kroegtijger
Reepje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:38:
[...]

Dacht toch van wel. Maar ik heb even geen vergelijking bij de hand..
En hij doet ook hd filmpjes streamen.

Gelukkig zijn de huidige i5 ook niet voor de poes, en als je aan een budget zit....
Een FX-6300 of FX-8120 kan natuurlijk ook een optie zijn (AM3+ platform dus). Is qua budget wat interessanter, biedt veel cores en de nodige snelheid (singlecore-performance blijft wel wat achter bij Intel, maar wordt redelijk goed gemaakt met meer fysieke cores, ondanks deling van floating point van de cores) ,maar is zoals gezegd tegen EOL aan, dus upgrade van de CPU in de wat verdere toekomst lijkt dan geen optie.

iRacing Profiel

• Merlijn25
gallery: Merlijn25

Zoiets? Graag opmerkingen en feedback :-) wel jammer dat AM3 lijn stopt dan. Mijn idee om later nog 8 GB erbij te doen.

Videokaart dus niet nodig maar wellicht nog wel een kooler?

Al met al dus nog wel een stuk goedkoper dan de Intel. Als ik dus met deze octacore goed uit de voeten kan met revit vind ik een besparing op mn systeem wel lekker, maar Intel spreekt me ook wel weer aan.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 14:50
Met de AMD heb je wel een losse videokaart nodig, al mag dat een goedkope zijn.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
cannibal schreef op woensdag 18 december 2013 @ 23:05:
Met de AMD heb je wel een losse videokaart nodig, al mag dat een goedkope zijn.
Zit al op het moederbord, mits het een ...G chipset is.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 14:50
Idd, even vergeten met al die Apu 's van tegenwoordig.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Revit is zeer afhankelijk van coresnelheid, ik zou altijd een intel nemen met de hoogste turbo. Hyperthreading boeit niet zo veel, i5 is prima. Ideaalste optie voor werken met revit is een 4670k met overclock. Voor alle Cad trouwens. Dat wil niet zeggen dat een amd niet prima kan werken, dat ligt aanje tekeningen.

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 18-12-2013 23:32 ]

specs

Pagina: 1