Windows 8.1 HDD-LED suggereert continu schijfactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:44
Voor een vriend heb ik een instapmodel laptop besteld en klaargemaakt voor gebruik:
- Bloatware verwijderd en via msconfig de opstartprocedure geoptimaliseerd
- Update naar Windows 8.1 en overige updates
- Installatie antivirus/firewall (ESET Smart Security)
- Classic Shell, voor de vertrouwde Windows 7-look.

De laptop werkt naar behoren en presteert zoals je van een dergelijk model mag verwachten. Wat mij echter nog wel stoort is dat de harde schijf-LED voortdurend knippert, ook als het systeem volledig is opgestart en er geen programma's actief zijn. Een blik op Taakbeheer leert dat het System proces (NT Kernel & System) als enige de hdd aanspreekt, zij het minimaal: 0,1 MB/s en soms zelfs afgerond tot 0.Ook via Broncontrole is te zien dat in een 'idle' situatie dit proces als enige de hdd gebruikt, meestal alleen schrijven, maar ook minimaal: hooguit zo'n 5 kB/s en meestal rond de 880 bytes/sec. Maar zelfs als de schijfactiviteit 0 B/sec. aangeeft, knippert de LED als een malle.
Wanneer ik bekijk welke bestanden dit proces gebruikt, zie ik minimaal deze 3:

C:\$Logfile (NTFS-volumelogboek) - 68 b/s
C:\$Mft (NTFS0-MFT (Master File Table)) - 684 b/s
C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\winstore.log - 68 b/s

Wanneer de schrijfactiviteit hoger is dan 900 b/s komen hier enkele logbestanden en prefetch-files bij. Met zo'n minimale schijfactiviteit hoeft er toch niet zo wild geknipperd te worden?

Is er een manier om dit schijfgebruik nog verder terug te brengen? Kan het verband houden met de Modern UI (live tiles) die op de achtergrond draait? Het uitschakelen van de WiFi-adapter verandert in elk geval niets aan het geknipper.
Nogmaals, de laptop werkt verder prima en ik ben enorm aan het mierenneuken, maar mijn ervaring is dat als de hdd niet gebruikt wordt, de indicator niet voortdurend knippert maar slechts om de paar seconden.
Misschien is de LED gevoeliger dan ik van andere laptops gewend ben. Ik kan nog kijken of ik iets in de BIOS kan doen.

In elk geval alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 18% gewijzigd door HenkDePoema op 18-12-2013 14:16 . Reden: Toevoegen gebruikte bestanden door System proces ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Is hij niet 'gewoon' aan het indexeren? Heb je dat uit of aan staan?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Ook wanneer indexeren niet uitgevoerd wordt (Windows Search-service uitgeschakeld), knippert het lampje vrijwel onafgebroken.
Ik heb een blik in de BIOS geworpen, maar die is door Acer dusdanig dichtgetimmerd, dat je er behalve de boot-volgorde weinig anders kunt instellen.

[ Voor 38% gewijzigd door HenkDePoema op 18-12-2013 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Als je er bij gebruik geen last van hebt zou ik gewoon die led loskoppelen. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Ja, zat ik ook aan te denken, maar het gaat me ook weer wat ver om hiervoor een nieuwe laptop open te schroeven. Als ie nou voor mezelf was...
Ik heb er nog even een (heel slecht gefocust) filmpje van gemaakt. Toen ik filmde was er volgens Bronbeheer geen enkel proces of bestand met de schijf bezig, terwijl de hdd indicator wat anders suggereerde:
https://www.dropbox.com/s...262nw/20131218_152626.mp4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou ProcessMonitor of DiskMon van Sysinternals.com kunnen proberen. Als die geen van beiden iets laten zien is het geen Windows proces. Rootkit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
deed die dat vóór het installeren van het antiviruspakket ook al? heb al een aantal topics voorbij zien komen waarbij dit het probleem was, ookal draait het op een andere pc al jáááaren goed...

en waarom classic shell |:( leer ze gewoon de modern UI aan, makkelijker voor hun... voor nu, maar zeker ook in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 18-12-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Mijzelf schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:49:
Je zou ProcessMonitor of DiskMon van Sysinternals.com kunnen proberen.
Dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Bedankt! Via Process Monitor kwam ik erachter dat wmiprvse.exe voortdurend actief is. Door de bijbehorende service (Windows Management Instrumentation) af te sluiten, is het geknipper gestopt :) . Nu weet ik in elk geval waardoor het veroorzaakt wordt. Vervelende bijwerking is wel dat Security Center (en minder belangrijk: IP Helper) als onderdelen van WMI ook gestopt zijn.
Het rare is dat wanneer ik de WMI, Security Center en IP Helper services weer start, het geknipper niet meer terugkomt :?
Even kijken hoe het gaat wanneer ik WMI vertraagd laat opstarten.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkDePoema op 18-12-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Modern UI |:(

Zo bashing aside.

Er is geen constante virusscanner actief? Windows Defender nog in de achtergrond bezig?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Volgens mij is er aan Modern UI ook best te wennen (al begrijp ik het concept van 'twee besturingssystemen' naast elkaar nog steeds niet en snap ik de algehele verwarring). Maar dat doet er nu niet toe: die vriend wil er gewoon hoe dan ook niet aan.
Het vertraagd automatisch opstarten van de WMI-service levert niets op, maar door het opstarttype op Handmatig te zetten, houdt de hdd zich rustig én worden Security Center en IP Helper uitgevoerd bij opstarten.
Problem solved, nogmaals dank voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
nouja, probleem opgelost weet je niet. wat veroorzaakt het probleem? dat is natuurlijk wel interessant om te weten. (vind ik dan)
maar dat is misschien iets voor een volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Vind ik ook interessant om te weten, dus wie het weet mag het zeggen. Google levert soortgelijke problemen en oplossingen op, maar de echte oorzaak ben ik nog niet tegen gekomen.
Pagina: 1