WD Green 4tb slechts 1678mb

Pagina: 1
Acties:

• lex0001
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik heb window 7 64 ultimate
MB asrock x58 supercomputer.

Ik heb gister deze schijf gekocht. kreeg hem niet werkend zoals het hoort.
eerst natuurlijk de fout gemaakt van MBT ipv GPT. maar wat ik ook doe ik krijg de schijf niet groter dan 1678mb.

Ik schrok en bedacht me dat mijn MB wel eens te oud kon wezen. er bleek een of andere 3tb+ unlocker tool te zijn. Ik krijg het niet aan de praat... Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven.

Alvast bedankt! :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doe eerst eens booten van een Linux live CD, Gparted oid. Wat laat die zien?

• lex0001
Uhm... huh? :P

voor extra informatie. ik gebruik een ssd voor windows, 2 hardeschijven in raid 0 als opslag. en deze komt er bij als extra opslag.

• lex0001
"GParted Live can be installed on CD, USB, PXE server, and Hard Disk then run on an x86 machine."

Ik heb 64 bit. Of is het onzin wat er staat?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat jij 64 bit noemt is gewoon een subset van x86 (x86-64). Dus nee, geen onzin, en ja dat werkt prima op elke PC die ook Windows kan draaien.

• lex0001
is dan de i486.iso goed of heb ik de multi processor nodig.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
In schijfbeheer kan je hem niet omzetten naar GPT? En anders mis je BIOS te oud, even updaten naar de laatste versie?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• lex0001
rikadoo schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:34:
In schijfbeheer kan je hem niet omzetten naar GPT? En anders mis je BIOS te oud, even updaten naar de laatste versie?
Zoals ik zei, dat heb ik geprobeerd. geen effect...

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
Disk even testen in een andere computer, om uit te sluiten dat het niet de HDD zelf is die kapot is.

Verder dus even de Live-CD/USB-stick draaien met gparted - handleidingen genoeg hierover te vinden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lex0001 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:50:
[...]Zoals ik zei, dat heb ik geprobeerd. geen effect...
Behalve de disk omzetten naar GPT, moet je ook je systeem in UEFI laten booten;
anders blijft Windows volhouden dat de disk maar 1678 MB groot is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Behalve de disk omzetten naar GPT, moet je ook je systeem in UEFI laten booten;
Dat is niet waar; Windows heeft enkel UEFI nodig om van GPT te kunnen booten. Dat is overigens een Windows-beperking; niets staat je in de weg om van GPT te booten zonder UEFI-ondersteuning, zoals BSD al jaren doet.

@topicstarter, je wilt hulp met je 4TB disk die als 2TB gezien wordt; post een screenshot van de Disk Management scherm met de rechtermuisknop geklikt op de schijf zelf. Daar zie je geen 'convert to GPT' tussen staan? Je hebt hier geen GParted of Linux livecd voor nodig namelijk.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 19:15
misschien even de sata drivers updaten. Probleem heb ik volgens mij ook een keer gehad. Bij mij moest ik even de Intel RST drivers updaten.
Zoals CiPHER ook al zegt is het niet nodig om vanuit UEFI te booten. Kan gewoon vanuit de BIOS.

[ Voor 25% gewijzigd door mkroes op 29-12-2013 15:23 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:18:
[...]Dat is niet waar; Windows heeft enkel UEFI nodig om van GPT te kunnen booten.
Je hebt deels gelijk. 't Probleem zit'm in het initialiseren van de disk. Zolang Windows van BIOS is geboot, zal hij een ongeinitialiseerde disk (>2.2TB) laten zien als 1678MB; daar doe je niks aan.

Ik heb het getest op Windows 2008R2, misschien dat Windows 8.x 't beter doet.
Maar iets zegt me dat jij het ook niet getest hebt op Windows 8.x ;o)

Anyway, ik heb 't opgelost door de disk eerst in een ander systeem (wat wel van UEFI boot) te initialiseren.
Daarna werd in Windows 2008R2, van BIOS geboot, ook de volledige schijfruimte herkend

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mkroes
Dat zou misschien wat kunnen verklaren. Ik had dit probleem niet met Windows 8 (BIOS boot) en Windows server 2012 (ook BIOS boot).
Extra vraag: wat zegt de BIOS over de schijfgrootte? Wordt hij daar wel volledig herkend?

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Brahiewahiewa schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:38:
[...]
Je hebt deels gelijk. 't Probleem zit'm in het initialiseren van de disk. Zolang Windows van BIOS is geboot, zal hij een ongeinitialiseerde disk (>2.2TB) laten zien als 1678MB; daar doe je niks aan.
Ik heb toch eergisteren een 'verse' 4TB disk in mijn systeem geduwd en gewoon ingesteld als GPT zodat ik netjes een partitie van 4TB kon aanmaken. Ik gebruik windows 7 x64, boot van een 40GB ssd MBR in een P55 systeem dus met gewoon BIOS en niet UEFI lijkt mij. Of lees ik iets verkeerd en bedoel je iets anders?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• mkroes
Wat zegt schijfbeheer? Of diskpart?.
De 1678mb is volgens mij één van de 2 partities die standaard wordt aangemaakt wanneer hij wordt geinitialiseerd als MBR disk. (alles na de 2TB dus eigenlijk).
Even huidige partities verwijderen en converteren naar GPT en dan de nieuwe partitie aanmaken. Denk toch dat dat nog niet helemaal goed is gegaan.

Verwijderd

Ik denk dat Brahiewahiewa een MBR-partitieindeling heeft gehad en dat er pas bij installatie vanaf UEFI standaard een GPT-partitieindeling wordt geschreven. In die zin klopt zijn argument. Maar je kunt non-boot disks gewoon Convert to GPT kiezen als je er rechts op klikt na het verwijderen van alle partities. Daarna kun je de volledige ruimte gebruiken, ook als je boot van een MBR-disk zonder UEFI mode.

• lex0001
Problem is solved. Heb nogmaals de gparted uitgevoerd. en had na een partitie aangemaakt in windows de mogelijkheid om hem uit te breiden met gparted.

bedankt allen!!! :D

topic kan dicht

[ Voor 68% gewijzigd door lex0001 op 06-01-2014 12:06 ]

• Jolke
Mooi, en goed dat het gelukt is. d:)b

• lex0001
Correctie! Mijn computer heeft het heel moeilijk sinds hij aangesloten is. heel traag. hij kopieert niet met de juiste snelheid. als ik HD vanaf die schijf afspeel schokt het af en toe...

Hij zit inderdaad niet op een sata600 ik heb slecht 300 op dit moederbord. maar heb hier anders ook geen last van. je zou theoretisch toch 300 mb/s kunnen halen. Zelfs terwijl ik dit typ schokt het allemaal... en ben nu niet eens iets aan het kopieren van een naar andere schijf...

Ik heb de partitie verwijderd en direct is hij ook weer 1678mb. Ik moet dat elke keer weer in gparted doen?

Wat voor stappen kan ik hiervoor nemen?

[ Voor 47% gewijzigd door lex0001 op 04-01-2014 20:04 ]

• lex0001
Ik heb nu enige tijd goed kunnen werken met de schijf. maar nu heb ik er dus belangrijke data opgezet. en nu is hij niet meer toegankelijk...

Is er een manier om dit te herstellen of moet ik terug naar de winkel?

• Jolke
Prima, dat je er belangrijke data opgezet hebt, maar ik neem aan dat - als je op voorhand al weet dat er problemen waren met deze schijf - je wel voor een backup gezorgd hebt?

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:24
Als het echt belangrijk is dan heb je toch altijd een backup? :Y toevallig niemand in je omgeving die handig is met computers?

[ Voor 32% gewijzigd door -Venom- op 30-01-2014 21:25 ]

• mkroes
Misschien toch nog een keer proberen ASRock 3TB+ Unlocker

Ik woon wel in de 'buurt' mocht je hulp nodig hebben ;)

• Jolke
Die opmerking heb ik eerder gezien van jan99999... wellicht had TS dat antwoord niet gezien. :)
Pagina: 1