Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
Ik heb gisteren (als supercompacte oplossing) een producttafeltje van Falcon gekocht, met daarop twee LED panelen, ca 5500K
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/pictures/1299235887_763/falcon-eyes-led-opnametafel-slpk-2120ltv.jpg

Als extra belichting van voren, een LED ring flits van Aputure (mooi dingetje wel :) )

Dan begint het gedoe. Als ik witbalans op de grijskaart (met en zonder de LED flits) dan krijg ik groen grijze foto's :|
Als ik naderhand Lightroom de temperatuur laat bepalen, krijg ik zo tussen 5700 en 6000K het mooiste wit. Dus de camera handmatig op alles tussen 5560 en 6000 geprobeerd, maar het blijven groene foto's :(
Ik heb vervolgens een wit velletje papier gebruikt om de foto's op te maken, en dat scheelt al wel iets, maar ik haal bij lange na niet de resultaten op wit karton met 2 flitskoppen...

Het stoort me mateloos dat ik alleen in de nabewerking de witbalans enigszins goed krijg.

Iemand wat leads? -O-

edit:
sorry
Nikon D600
60mm 2.8
ca F10 1/200, iso 400 - 800

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-12-2013 09:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54
Bedoel je met:
paQ schreef op woensdag 18 december 2013 @ 09:08:
..
Dan begint het gedoe. Als ik witbalans op de grijskaart (met en zonder de LED flits) dan krijg ik groen grijze foto's :|
..
Dat je de grijskaart met ledflits hebt gefotografeerd en een custom witbalans hebt ingesteld op basis van deze foto? Dan zou het in theorie goed moeten zijn, mits je natuurlijk in een donkere omgeving werkt.

Verder als je de witbalans op bijv 5500k instelt dan stel je hoofdzakelijk de blauw-geel witbalans in. De tone (groen-magenta) wil nog wel eens afwijken. Zo is 5500k op mijn Canon 7D iets te magenta voor mijn smaak.

Anders is een bekend probleem met falcon eyes flits sets (niet perse de led sets) dat de kleurtemperatuur per flits varieerd. Het kan natuurlijk ook dat er een verschil zit in kleurtemperatuur tussen de Falcon en Apeture ringflitser. Daarom is Profoto bijvoorbeeld zo duur, die hebben dat niet.

Als laatste kan het iets typisch led zijn, omdat led's in weze maar een heel klein spectrum kleur weergeven.

Of nog iets wat het kan zijn.. Het kan natuurlijk een calibratie verschil tussen jouw monitor en de camera zijn. Het beeldschermpje van mijn 7D is bijvoorbeeld iets koeler dan de op 5500k gekalibreerde Eizo. Je hebt je monitor wel gekalibreerd neem ik aan?

Een hele hoop opties dus, maar als je systematisch de boel even na loopt kom je er wel achter beginnend bij:
- kalibreren vd monitor
- Custom white balans met grijskaart
- Custom white balans met grijskaart op een enkele lamp en met die white balans met de ringflitser proberen (zo zie je het verschil namelijk)

[ Voor 20% gewijzigd door analogworm op 18-12-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik kalibreer de WB vanaf de camera op de grijskaart. Hij geeft ook netjes aan "Good"
Dit heb ik zowel met als zonder de flits geprobeerd.
Overigens, alleen de ringflits flitst (eventueel) de lampen van de tafel zijn continu.
(op diverse intensiteiten geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Overigens zit er in je camera wel ergens een optie om de witbalans tone aan te passen met meer magenta of groen. Dat zou je natuurlijk ook nog kunnen doen.

Je hebt je monitor wel gekalibreerd? En wat voor type monitor bekijk je de boel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gewoon een 27" iMac. verder niets aan gekalibreerd. maar ze zijn wel echt groen, dat is zo wel te zien.
Ik zie inderdaad dat ik het in de body kan fijnafstellen, maar dat is toch wat abracadabra voor mij.

Als ik flitskoppen gebruik dan is het kaartje, flits, good... en gaan met die banaan...
waarom werkt dat nou niet met die led lampen :'(

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11012975/voorna.png

rechts is het weer te magenta naar mijn smaak, maar dat is lightroom > Automatische temperatuur

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 18-12-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Schiet je RAW/NEF? Want dan boeit die hele temperatuurinstelling in je camera niet (of zeg ik nu iets doms?).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja led zijn ook erg monocromatisch, het spectrum lijkt voor geen meter op daglicht

Afbeeldingslocatie: http://d1ax9dx3gero0.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/08/Spectral-Power-Distributions.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 18-12-2013 10:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ajhaverkamp schreef op woensdag 18 december 2013 @ 09:57:
Schiet je RAW/NEF? Want dan boeit die hele temperatuurinstelling in je camera niet (of zeg ik nu iets doms?).
RAW idd, maar ik wil niet achteraf zoveel hoeven pielen.
Met alle kalibratie techniek, juiste verlichting (denk je dan) en een grijskaart, moet het toch een fluitje van een cent zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ik heb het trouwens ook met mijn speedlites, zeker als ze op volle kracht staan te flitsen. Als ik net iets te snel een tweede keer flits, dan is hij net wat minder sterk en zit er net een andere kleurzweem op, knetter irritant. En dan heb ik inderdaad ook mooi met grijskaartje alles goed gedaan en dan krijg je alsnog dat.

Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld profoto zo verrekte duur is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
hmmm.
Ik merk dat als ik de grijs kaart wat platte rleg, waardoor er dus meer LED licht van boven opvalt, ik betere resultaten haal
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11012975/ZV800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
fish schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:01:
Mja led zijn ook erg monocromatisch, het spectrum lijkt voor geen meter op daglicht
Monochromatisch wel heel anders...
Dat is ook wel hele blauwe LED.
Dit is een spectrumdistributie van een 5358K spot met een CRI van 88:
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/us/wp-content/uploads/2012/03/Lux_LD_5007-H-M16_NW_VIS_powerspectrum_at_1m_distance-400x211.png

Het kan overigens nog veel erger met een spaarlamp:
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2009/02/viva-lite_e27_fullspectrum_cfl_powerspectrum.png

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 18-12-2013 22:51 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nou toch een heel eind gekomen :)

beetje masker brush in lightroom erbij:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2jd0rox.jpg

Pagina: 1