Toon posts:

FX8350 verschillende cores snelheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers
ik ben nieuw hier en een gnoob met overclocken.
mijn setup is:
Asus Crosshair V Formula-Z Amd3+
FX8350 Vishera 8-core 4Ghz
Corsair Vengeance 2x4gb 1600Mhz
WD Caviar Green (C.) 500gb
Mijn vraag gaat over de snelheden van de cores.
bij Cpu-z :
core speed 4113.58
Multiplier x20.5
Bus Speed 200.57
HT Link 2207.37
Dit blijft continue rond deze getallen
bij aida64 wisseld de cpu klok en multiplier
cpu klok 4113.7Mhz Multiplier 20.5x naar
CK 1407.8Mhz MP 7x en blijft hier lang op hangen voordat ie terug springt
Hoort dit zo te zijn omdat elke core een eigen taak heeft/doet
of komt dit door een verkeerde instelling.
ik heb alleen de memory in de EUFI op 1600Mhz gezet met juiste timings
heb liever alle cores op 4Ghz staan en ik heb de DRAM:FSB op 24:6 staan
naar mijn weten moet dit 1:1 of 1:2 zijn
alvast bedankt voor het komend advies
greetz dj

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 12:31
Volgens mij is het zo dat een 8350 per module de multiplier aan kan passen, op basis van belasting etc.
Test anders even met bijv. AVX LinX (dus de meest recente LinX op minimaal Windows 7 met SP1), die zou alle cores maximaal moeten belasten, dan kun je gelijk zien of ze allemaal voluit gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo DCG909
ik heb het programma AVX linX kunnen vinden en een beetje uitgezocht hoe dit werkt.
maar kwam er niet wijs uit gestart en gebeurde niks.
maar ik heb begrepen dat ik de cpu moest testen ik heb een ander prog gebruikt CST.
en deze stresst de cpu en zag dat alle cores op 100% naar de 4.1Ghz gingen
buiten dit zag ik bij Cpu-Z dat de FSB:DRAM 1:4 staat is dit een goede verhouding?
en zo niet hoe kan ik dit veranderen.

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Dit houd in dat je CPU te warm wordt.. Heb je dit al in de gaten gehouden? Want bij hogere temperaturen gaat de CPU throttle. en je kan ook APM uitschakelen in de BIOS. Zo te zien heb je geen aftermarket CPU koeler. Dit is zeer zeker aan te raden bij deze CPU.

EDIT: want ik neem aan dat dit gebeurd bij belasting?

[ Voor 10% gewijzigd door NasT89 op 18-12-2013 09:45 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Pff, tricky business... geen ervaring met overklokken en het 'gewoon' proberen! Nou moet ik wel zeggen dat het tegenwoordig een stuk makkelijker is om over te klokken, maar eea in de gaten houden moet je nog steeds.

Let vooral op de temperatuur van de CPU tijdens volle belasting: draai programma's zoals CoreTemp of HW Monitor om de temperatuur nauwlettend in de gaten te houden. Een quick search laat weten dat de maximum temperatuur van een FX8350 ~60 graden is, maar meningen verschillen hier over op diverse fora. De Tj max staat ook in een monitoring programma's aangegeven. Zorg er dus voor dat je onder deze temperatuur blijft, anders slaat je systeem af (CPU overheating protection)!

Waarom wil je trouwens overklokken? ... 'Omdat het kan' is ook een goed antwoord :P

Verwijderd

Topicstarter
hallo NasT89
ik heb wel een aftermarket koeler weet niet welke dat is deze heb ik al 7 a 8 jaar dus tijd voor een nieuwe.
ik heb gekeken voor een koeler de best zou zijn de noctua nh d 14. maar deze weegt 1.2kg en ben bang dat deze het moederbord scheef trekt.
ik heb ff wat getest
idle 17graden full load 60graden heb het power management/power saving uit gezet of de opties open gezet
heb 4 opties: regular 0% optimized 25% high 50% ultra hight 75% extreme 100%
ik heb extreme gekozen omdat deze dan geen begrenzing heeft kwa stroom toevoer.
idle 17 graden full load 70graden en wilde verder omhoog gaan.
kwa gedrag bleef de cpu hetzelfde.
heb dit gecontroleerd met CoreTemp 1.0 RC6.
FSB:DRAM blijft nog steeds op 1:4 staan

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Idle 17 graden vertrouw ik niet helemaal. Tenzij het bijna vriest in je kamer natuurlijk ;) Daarom heb ik ook zo mijn vraagtekens bij jouw maximale temperatuur. Op zich is 60 graden helemaal niet zo gek, maargoed, de sensor lijkt een offset van 10 graden nodig te hebben...

Weet iemand of het dezelfde sensor als op De K10 (phenom II x6) chip is? Deze heeft een gemiddelde offset van 15 graden nodig. (17 in mijn geval)

Over de Noctua D14: Je kunt altijd een paar tyraps gebruiken om de koeler aan de bovenkant van je behuizing 'op te hangen'.

De FSB:DRAM 1:4 verhouding is gewoon een instelling die je zelf gedaan hebt. Als jij een FSB van 200 MHz hebt en je hebt je geheugen op 1600 MHz tikken dan is de DRAM Frequency 800. 200:800 is hetzelfde als 1:4. Om nog eventjes een voorbeeld te geven: Ikzelf heb een FSB van ~305 en een verhouding van 3:10 wat resulteert in een ~1000 MHz DRAM Frequency, resulterend in geheugen wat op ~2000 MHz tikt.

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Rickkamminga op 18-12-2013 12:20 ]

• Jolke
17 graden voor idle is inderdaad aan de lage kant, zelfs als is de kamer waarin de computer staat 15 graden dan nog heb je idle vaak >25 graden. Probeer eens HW Monitor of die dezelfde temperaturen aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
hallo
mischien dat ik de term idle verkeerd begrijp.
maar zonder enige test lopend alleen internet browser open. denk idle
heb ik met HW Monitor temps:
Value 35g min 35g max 37g kamertemp 23,5
Cpu Stress Test 4:00min FullLoad temps
power saving uit
Value 68g Min 35g Max 70g kamertemp 23,5

• Jolke
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:31:
maar zonder enige test lopend alleen internet browser open. denk idle
Dat is zo goed als idle.
heb ik met HW Monitor temps:
Value 35g min 35g max 37g kamertemp 23,5
Cpu Stress Test 4:00min FullLoad temps
power saving uit
Value 68g Min 35g Max 70g kamertemp 23,5
Deze waarden zien er iig wat betrouwbaarder uit.
Lekker warm 23,5 in de kamer :)

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 07:51
In HWMonitor is de CPU temp de socket temperatuur (onder de 70 proberen te houden) en de package temp is de core temp (onder de 62 houden).

Ikzelf heb een FX8320 op 4.5 Ghz en mijn socket is 75 graden en core 50 graden na 45 minuten LinX. Ik heb een Corsair H80i met 2 Noctua NF-F12 in push/pull.

Nu heb je ongeveer een referentie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Linus-BE
ff los van dit topic.
hoe betrouwbaar is jouw koeler de Corsair H80i
ik heb ooit eens gedacht om een H100i te kopen.
maar ben bang dat ik dan ooit zonder dat in de gaten te hebben
iets gaat lekken en dan mijn Gtx 780 kapot gaat

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 07:51
Ik heb hem nog maar 2 weken, maar ik ben zeer tevreden. De H100i past niet in mijn case anders had ik die gepakt. Maar op beide is 5 jaar garantie dus corsair heeft er wel vertrouwen in. Je kan er ook redelijk ruw mee omgaan zonder problemen. De fans die er standaard bij zitten doen heel goed hun werk, maar ze maken verschrikkelijk veel lawaai. Vandaar dat ik ze vervangen heb. Nu zijn mijn temperaturen een graad of 3 hoger, maar de fans zijn onhoorbaar boven mijn casefans.
Pagina: 1