Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Site verkleinen, volledig in de war

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een site te maken voor iemand. Nu heb ik alles mooi voor elkaar, alleen wanneer ik de browser verklein, verandert alles compleet. Het menu komt dan onder elkaar te staan, en plaatjes verschuiven.

Nu maak ik dit dus in Wordpress, en gebruik ik artisteer om een thema te ontwerpen, in artisteer heb ik al geprobeerd responsive design uit te zetten, maar dit helpt verder ook niet.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? Want ik vind het niet mooi.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/41/ecjd.jpg

https://imageshack.com/i/5jajn1j

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb je een template overgenomen die een vorm van responsive webdesign heeft? Op je telefoon of tablet is het dan makkelijker te bedienen. Of het kan gewoon een vorm zijn dat het er niet mooi uitziet. Met enkel afbeeldingen is dat niet af te leiden.

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 17-12-2013 21:47 ]

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

bille

Don't call me Buff

Ja dit heet dus een responsive design. Middels css wordt op basis van hoogte en breedte van het browserwindow een optimale indeling van het scherm gekozen zodat menubuttons e.d. alsnog gebruikt kunnen worden. Niet willen gebruiken is ander thema kiezen of de css files hacken om de betreffende media queries eruit te slopen.

zie: https://developer.mozilla...b/Guide/CSS/Media_queries

[ Voor 10% gewijzigd door bille op 17-12-2013 21:51 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in artisteer een basis template genomen en deze aangepast, vervolgens opgeslagen en geexporteerd maar wel met de optie "responsive design" uit.

Wellicht dat het handig is voor tablets etc.... maar ik vind het er niet echt mooi uitzien wanneer je het scherm verkleint. Als ik namelijk bij tweakers het scherm verklein, blijft deze ook gewoon hetzelfde, zo wil ik het dus ook.

@bille

Ik heb dus een thema gekozen en deze aangepast, met als optie responsive design uit. Je kunt in artisteer zelf een thema maken voor Wordpress joomla etc....

Maar toch blijft het thema dus responsive... zoals ik het dus begrijp is dit niet 123 te veranderen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 22:10 ]

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Responsive design zorgt ervoor dat je site ook op mobiele telefoons goed te bekijken is. Aangezien we daar steeds meer naartoe gaan zou ik dat responsive er lekker in laten zitten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit wat in Whatson...

Wat gebruiken jullie zelf als ik vragen mag? Responsive of niet responsive?

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:14:
Daar zit wat in Whatson...

Wat gebruiken jullie zelf als ik vragen mag? Responsive of niet responsive?
Ligt aan je doelgroep. En of je je mobiele gebruikers een beter surf ervaring wilt geven ja of nee.

Verwijderd

Topicstarter
ok

Ik snap alleen niet wanneer ik responsive design uitzet in artisteer, dit dus niet werkt :S
De site blijft zich aanpassen en het menu komt onder elkaar, erg vreemd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 22:22 ]

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:22:
ok

Ik snap alleen niet wanneer ik responsive design uitzet in artisteer, dit dus niet werkt :S
De site blijft zich aanpassen en het menu komt onder elkaar, erg vreemd.
Waarschijnlijk doordat het prut is. Je gekozen thema is alleen responsive, kun je dus niet uitschakelen.

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Je kan de media queries eruit halen, dat zou deze behaviour moeten oplossen. Of je dat wil is natuurlijk een tweede vraag. (hoewel ik dat menu nou niet echt een vooruitgang vindt :-) )

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je niet echt een vooruitgang?

behoorlijk ruk dit, was bijna klaar met de site, krijg ik dit weer

• rusman
  • Nu online
Responsive layouts zijn er niet voor niets. De bedoeling is om een betere experience te creeren voor de bezoeker. Natuurlijk ziet dat er op een desktop wat gek uit, maar er is ook niemand die z'n scherm zo klein maakt op een desktop computer. Ik zou gewoon proberen een middenweg te vinden waarin het menu nog fatsoenlijk werkt en de rest zo blijft als het is.

En je kan altijd de waardes aanpassen waardoor hij bij een ander formaat pas begint te schalen natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door rusman op 17-12-2013 22:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik moet zeggen dat ik op 't verkleinde plaatje, ook wel echt een smal venster gemaakt heb.

Op zich werkt 't prima, alleen bij mijn andere site had ik hier dus geen last van. Ik zou dus eigenlijk in 1e instantie in artisteer moeten proberen of een basis template al responsive is of niet.

En als ik de template opnieuw exporteer met "responsive design" niet aangevinkt blijft de website toch responsive. Zit dit er hard ingebakken dan ofzo?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet eerst nagaan of het wel echt om een responsive design gaat. Als het daar wel om gaat zijn de grenzen, waar het normale ontwerp overgaat op responsive, ook nog wel aan te passen.

Ik raad je aan de onderliggende code te snappen en niet louter vertrouwen op een 'vinkje' bij het exporteren.

• rusman
  • Nu online
Ik ken dat pakket niet waar je mee werkt, maar het is niet zo gek dat ze dit meeleveren. Kijk ook eens naar artikelen over responsive design. Bijvoobeeld: http://blog.teamtreehouse...-to-responsive-web-design

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder te weten hoe je code eruit ziet is daar weinig over te zeggen.
Ik zou zeggen, kijk eens hoe die CSS in elkaar zit en wat je nu daadwerkelijk aan het doen bent.

Verwijderd

Topicstarter
ik doe dit een beetje voor de hobby, zo super veel verstand van CSS etc heb ik niet.

Ik heb gelezen wat responsive design is, en begrijp dat gedeelte wel wat het doet.
Van de week zal ik proberen de site online te krijgen, wellicht dat er dan nog wat aan de code te doen valt.

Zoals ik al zei het is vd hobby, maar zoveel verstand van css etc heb ik dus niet, basis gebeuren begrijp ik wel, maar ik had juist artisteer aangeschaft zodat ik dus mooie templates kon maken voor Wordpress sites.

ps... is er een bepaald stuk code waaraan ik in 1 oogopslag duidelijk kan zien of het een responsive design betreft?

Edit: net even gekeken nog in mijn localhost, als ik het scherm verklein, komt alles netjes onder elkaar te staan, ook de widgets in Wordpress komen verticaal onder de artikelen te staan. Dus ik neem aan dat het dan wel een responsive design betreft.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 22:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Er is niet een magisch stukje code dat een design/template ineens responsive maakt of niet. (daar zouden ze hier bij T.net waarschijnlijk best blij mee zijn geweest).

Hoe een template reageert bij het vergroter of verkleinen hangt er maar net vanaf hoe het ding geschreven is.

Als je een template aan wilt passen, moet je wel weten waar je mee bezig bent. Als je het als hobby doet en de CSS basisdingetjes snapt, maar het daarbij blijft, dan is het aanpassen van een template op dit niveau denk ik wel wat hoog gegrepen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

TERW_DAN schreef op woensdag 18 december 2013 @ 00:05:
Er is niet een magisch stukje code dat een design/template ineens responsive maakt of niet. (daar zouden ze hier bij T.net waarschijnlijk best blij mee zijn geweest).
code:
1
2
3
html {
   design: responsive;
}

Niet alleen T.net zou daar blij van worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
waarin zou ik mij meer moeten gaan verdiepen als ik templates aan zou willen passen? Dacht zelf namelijk dat dat middels CSS ging.

Want dan wil ik daar best moeite voor gaan doen om hetgeen te leren waardoor ik wel templates aan kan gaan passen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:00:
waarin zou ik mij meer moeten gaan verdiepen als ik templates aan zou willen passen? Dacht zelf namelijk dat dat middels CSS ging.
In dit geval:
Je zult je moeten verdiepen in Wordpress templates om ze aan te kunnen passen.
Hiervoor zul je echter CSS moeten kennen.
Daarvoor zul je op z'n minst wat basis HTML kennis moeten hebben.

Persoonlijk zou ik je adviseren op het hoogste niveau te beginnen: Verdiep je in Wordpress templates. Iedere keer dat je dan iets over CSS en/of HTML tegen komt wat je niet snapt, verdiep je je in dat stukje HTML of CSS. Op die manier heb je namelijk altijd een praktijk case om het stuk HTML/CSS te leren wat een stuk meer focus geeft.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 08:56
Waarschijnlijk totaal offtopic/

De template lijkt enorm veel op deze:

Startupwp (https://startupwp.com)

Heb deze zelf ook gebruikt en geprobeerd css, etc te leren. Ook de developers van het template zijn erg behulpzaam. Had het ook eerst met artisteer gedaan, maar uiteindelijk na een uur opgegeven omdat het totaal niet lekker werkt (voor mij)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit naar een boek te kijken hierover. Nu vind ik op Bol.com dit boek, alleen staan er niet zulke beste recencies bij. http://www.bol.com/nl/p/w...s-maken/9200000000030892/

Iemand een suggestie voor een beter boek?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
dat boek is niet Wordpress Template specifiek, zoals Croga zei, of maakt dat in dit geval niet uit?

ik werk namelijk alleen met Wordpress of Joomla.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik zo naar de recensies kijk van dat boek is het op zich een prima boek, maar je moet wel weten waar je het over hebt.
Ik denk dat het aanpassen van een bestaand thema met een bult code wel wat hoog gegrepen is om mee te beginnen. Begin eerst met basis HTML en CSS om zelf iets te maken, zodat je weet wat code doet.
Dus ik zou niet speciek kijken naar Wordpress of Joomla, dat is denk ik een stapje te ver.

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je het boek dat ik zelf hier aangaf of het boek dat Ramon zei?

Verder geode tip om van scratch te beginnen.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Wordpress templates bestaan uit html, css en javascript, gemengd met wat PHP/Wordpress-shizzle.

Je zult dus ook html/css/js moeten kennen om het maximale uit een wordpress theme te halen. En daar heb je geen Wordpress boek voor nodig dus. Dat is alleen voor het laatste stukje.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben zelf nooit zo van de boeken, naar mijn ervaring lopen deze vaak achter en je krijgt enkel de mening van de auteur mee terwijl je beter kunt begrijpen wat je doet zodat je zelf overwegingen kunt maken.

In principe is een responsive design ontzettend simpel. Er wordt hierboven gesteld dat er geen "magisch stukje code" is dat een design responsive maakt. Zoiets eenvoudigs als de pseudo code van Croga is er uiteraard niet maar je kunt wel kijken naar de door bille eerder genoemde Media Queries.

Een responsive design is in basis niets anders dan het toepassen van een ander set CSS eigenschappen op elementen wanneer de 'viewport' aan bepaalde eisen voldoet. Deze eisen worden bepaald dmv een media query. Bijv. het volgende stukje code zal bij een scherm dat minder dan 500px breed is een rode achtergrond tonen, anders een groene.
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
body {
    background-color: green;
}

@media only screen and (max-width:500px){
    body {
        background-color: red;
    }
}

Alle eigenschappen binnen de accolades van de media query worden enkel toegepast (en overschrijven in dit geval de eigenschappen buiten de media query omdat de eigenschappen binnen de media query specifieker zijn.) wanneer de viewport voldoet aan de query. In dit geval worden de eigenschappen alleen toegepast wanneer sprake is van een normaal browserscherm (screen) en niet bijv. een printje of een hulpmiddel voor slechtzienden. Verder moet het scherm niet breder zijn dan 500px.

Zoals je hieruit waarschijnlijk al begrijpt kun je van bijv. de media query @media only print { } gebruik maken om elementen zoals je header en menu te verbergen (eigenschap display: none;) wanneer iemand de pagina gaat uitprinten.

Ik kan mij voorstellen dat het erg lastig is om met een kant en klaar template de CSS te doorgronden en bewerken, dit is tegenwoordig extra lastig omdat er vaak ook nog eens gebruik wordt gemaakt van zogenaamde css frameworks. Ik wil je eigenlijk aanraden om zelf eens met CSS aan de slag te gaan. Probeer vanuit scratch een template in elkaar te zetten.

Beginnerstip: Blijf van position: absolute; af totdat je precies weet wat het doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Joolee op 18-12-2013 09:57 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Joolee schreef op woensdag 18 december 2013 @ 09:50:

Beginnerstip: Blijf van position: absolute; af totdat je precies weet wat het doet.
Die tip zou ik vooral voor floats willen geven. In mijn ogen de meest misbruikte css-property.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:42:

(...) wanneer ik de browser verklein, verandert alles compleet. Het menu komt dan onder elkaar te staan, en plaatjes verschuiven.

Nu maak ik dit dus in Wordpress, en gebruik ik artisteer om een thema te ontwerpen, in artisteer heb ik al geprobeerd responsive design uit te zetten, maar dit helpt verder ook niet.
'responsive design' betekent eigenlijk dat je verschillende CSS-styles toepast, voor verschillende scherm-breedte's... waarbij bepaalde 'breedte' als 'verander-punten' functioneren en soms bepaalde elementen verborgen worden vanaf een bepaalde schermgrootte...

Het is een fout te denken dat als je 'responive design' uit zou zetten, opeens een schermbreedte niks meer uitmaakt, integendeel, het is eigen aan HTML om te reageren op de beschikbare schermbreedte en default schaalt deze mee, en verschuift bv beelden of inline block-elementen als deze niet meer naast elkaar passen.

De manier om zoiets te overrullen, kan zijn door het meegeven van vaste waardes voor een breedte ...
eventueel kun je ook kiezen voor iets als 'min-width', zodat een bepaalde container element bv wel groter kan worden, amar niet kleiner dan een minimale breedte...
Dat zal wel bv een horizontale scrollbalk genereren op smallere venstergrootte's en dat kan de gebruikservaring voor deze gebruikers sterk verminderen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk is het aan te bevelen het menu eigenlijk zo te laten? Want hij komt wanneer ik de breedte smaller maak onder elkaar te staan, en de submenu's komen tevoorschijn wanneer ik op een menu item klik.

Dit zou op een mobile device idd aangenamer zijn dan wanneer je de website moet inzoomen om een menu item aan te klikken.

Als ik 't dus zo mag concluderen dan is het dus het beste gewoon het design zo te laten, aangezien ik denk ik de meeste mensen die op een pc zitten het scherm sowieso volledig hebben of iig half, maar dan gebeurd er met het menu gelukkig nog niets.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je met het design moet doen ligt natuurlijk aan jezelf. Jij wilt dat je website er op een bepaalde manier uit gaat zien. Vanuit usabilityperspectief is een goed zichtbaar menu op mobiele devices natuurlijk handig, maar of dat hetgene is dat jij ook wilt, dat is natuurlijk maar de vraag.

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 15:03
Bosmonster schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:13:
[...]

Die tip zou ik vooral voor floats willen geven. In mijn ogen de meest misbruikte css-property.
Hier ben ik het niet mee eens. Als iemand het leert, dan moet hij het goed leren. Er is niks erger dan een site moeten fixen die compleet met position: absolute in elkaar gezet is. Floats forceren je tenminste nog om een enigszins fatsoenlijke html structuur te hebben. Position absolute is (wanneer zonder verstand gebruikt) met de compleet verkeerde structuur te gebruiken. Dit maakt het uiteindelijk onderhouden een hel.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

perpixel schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:18:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Als iemand het leert, dan moet hij het goed leren. Er is niks erger dan een site moeten fixen die compleet met position: absolute in elkaar gezet is. Floats forceren je tenminste nog om een enigszins fatsoenlijke html structuur te hebben. Position absolute is (wanneer zonder verstand gebruikt) met de compleet verkeerde structuur te gebruiken. Dit maakt het uiteindelijk onderhouden een hel.
Er is niks ergers dan een site moeten fixen die compleet met floats aan elkaar hangt.

Denk dat we verschillen van mening ;)

Maar goed.. kan ook komen doordat ik de zogenaamde "float-hell" veel vaker tegenkom (het heeft zelfs een eigen woord :P) dan iets van een "position-absolute-hell". Die laatste moet ik nog voor het eerst zien.
Floats forceren je tenminste nog om een enigszins fatsoenlijke html structuur te hebben.
Overigens ben ik het ook hier niet mee eens. Positionering middels floats is namelijk sterk afhankelijk van de positie van een element in je code, terwijl je die afhankelijkheid uiteraard liever niet hebt.

Verder geldt natuurlijk wel zoals je zelf al zegt: "mits goed gebruikt".

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 18-12-2013 13:58 ]

• broadbeanprop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09-2020
Een quick&dirty fix is een wrapper div om de website zetten met de gewenste hoogte en breedte in de CSS.
En aangezien ik het gebruik van programma's als Artisteer toch al als quick&dirty beschouw kan dit er ook nog wel bij :)

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 15:03
Ik denk dat alle elementen verkeerd kunnen zijn als deze niet juist gebruikt worden, maar je bouwt je basis structuur niet op met position: absolute. Dan kun je net zo goed je structuur opbouwen op basis van tabellen...

Dit is best een discussie die ik een keer aan wil gaan, maar ik denk niet dat dit topic daar geschikt voor is ;) ik had daarom de discussie ook niet hier moeten beginnen. Mijn excuses :)

[ Voor 7% gewijzigd door perpixel op 18-12-2013 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt nu, de site is niet meer "responsive" het enige wat ik dus in artisteer heb verandert is de pagina width op PX gezet ipv op %. Vervolgens non responsive and export.

Nu werkt 't!

Is het sowieso altijd beter om px op tegeven ipv %?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:48:
Is het sowieso altijd beter om px op tegeven ipv %?
Nee.

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken...

Verwijderd

Topicstarter
wanneer dan bijvoorbeeld niet? Wat is de voorkeur dan?

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Er is geen voorkeur. Het gaat om wat je liever wilt en hoe je design in elkaar steekt.

Bijv: je hebt de reacties hierboven in een contentArea div staan, dan vraag je je af: wat is beter, 100% of toch maar die 980px behouden? Met % zouden dan al die reacties in elkaar kunnen vallen als je je scherm verkleint. Als je nu verkleint behou je je reactiescherm breedte.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Topicstarter
Vandaar dus dat het uitzetten van responsive niet werkte, omdat alles verkleint door elkaar komt omdat ik t in % had ipv px?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:24:
Vandaar dus dat het uitzetten van responsive niet werkte, omdat alles verkleint door elkaar komt omdat ik t in % had ipv px?
Je weet wel wat procent / een percentage (van) betekend?
Responsive gaat nog een stukje verder dan enkel schalen.

• JoeyPrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 14:07
Kun je niet gewoon de code/website ergens online zetten? Dan kunnen we kijken wat er gebeurd.. Er is nu van alles mogelijk; de layout is gewoon responsive, de layout is gewoon slecht gebouwd, alles is met percentages gedaan zonder rekening te houden met andere schermformaten etc. etc. etc.

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-11 17:54
Best wel grappig. Professionele webdesigners hebben qua front-end ontwikkeling vaak dubbel zoveel werk om een website responsive te maken. Het kost ook wat moeite om de klant ervan te overtuigen maar als het goed gekaderd wordt, gaat deze er meestal in mee. En jij wilt het eruit slopen!

Verwijderd

Topicstarter
Als de site online is zal ik t hier melden, dan kunnen jullie kijken. Zoals ik al zei, ik doe het vd hobby. Ik ben geen prof.

@rooot

Ik had vd optie bladzijde breedte een percentage opgegeven, nu dat ik er px van gemaakt heb werkt t zoals ik t hebben wil.
Het percentage stond op 80% dus als ik dan het scherm verklein dan past al snel het menu er niet meer in zijn geheel op! waardoor deze dus onder elkaar kwam te staan.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2013 19:16 ]

Pagina: 1