Game/HTPC tot 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 10:31
Omdat ik al een tijdje niet meer up to date ben qua kennis van de (huidige) hardware en een foute onderdeel keuze makkelijk gemaakt is, maak ik dit topic aan.

Mijn doel is om een HTPC/Game pc te maken in een kleine(ITX) behuizing, waarbij ik prijs/kwaliteit belangrijker vind dan mijn budget (700euro).

Ik heb al een (externe) DVD brander en harddisks. Een SSD is wel een vereiste.

Ik heb de voorkeur voor een Intel CPU, AMD/nVidia geen voorkeur.

Verder vind ik het belangrijk dat het systeem onder lage load stil is, als ik aan het gamen ben dan stoor ik mij niet snel aan het geluid.

Ik zat aan de volgende onderdelen te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail€ 169,40€ 169,40
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1GeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 64,90€ 64,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,98€ 37,98
1Samsung 840 EVO 120GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,32

Is de cpu fan redelijk stil als de load laag is?

Alvast bedankt voor adviezen/suggesties!

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 16:36
Ik kijk hier even mee naar waar de adviezen heen gaan. Ik ben mij namelijk ook aan het oriënteren op een HTPC/game pc build (voor in de woonkamer) met ongeveer dezelfde wensen en budget. De HTPC moet inderdaad stil zijn onder lage load, bij het kijken van films bijvoorbeeld. Voor het gamen maakt geluid minder/niet uit. Ik ga verder niet je topic kapen trouwens, ik ben vooral beniewd wat uiteindelijk de uitkomst is ;).

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29

amas

Law of Nature: Chaos

De Intel fan is wel redelijk stil. Wellicht hoor je hem wel als de rest van de kamer helemaal geluidsloos is. Mocht je je storen aan de fan dan kun je de koeler altijd nog vervangen voor een stiller exemplaar. deze kosten tussen de €20 en €30.

Verder kun je voor iets sneller geheugen kiezen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU scheelt mss weer een paar fps.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Phyth0n
Ja inderdaad 1600MHz zou t.o.v. 1333 volgensmij niet veel uit moeten maken, maar voor die paar euro neem ik geen risico. Bedankt.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

van 1333 naar 1600 mhz ga je er precies 0 fps op vooruit, dat is in dit geval niet de bottleneck. alleen AMD APU's profiteren van sneller geheugen (de IGP kan dan op een hogere geheugensnelheid werken). het zal in de benchmarks misschien wel een heel klein beetje helpen, en zeker als de prijs van die Tacticals lager ligt zou ik die gewoon pakken (het is wel beter, alleen geen meerprijs waard). onder erg lage load is de Intel-fan nog redelijk okee qua geluid, pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B is een stuk koeler en stiller. pricewatch: Cooler Master GeminII M4 is vrijwel gelijk

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Hou rekening dat je videokaart waarschijnlijk het meeste geluid zal maken idle, als je een cpu koeler hebt. Het enige wat je hiervoor kan doen is reviews kijken en zoeken naar de stilste kaart in jou categorie. Eventueel een andere koeler er op maar dat kan natuurlijk later ook altijd nog.

• Phyth0n
Dat de GPU het meeste lawaai maakt is ook wat ik verwacht, deze heeft namelijk ook 2 fans en een TDP van meer dan 2x de CPU. Volgensmij heb ik al een GPU gekozen met een vrij stille koeler?

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Phyth0n schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:07:
Dat de GPU het meeste lawaai maakt is ook wat ik verwacht, deze heeft namelijk ook 2 fans en een TDP van meer dan 2x de CPU. Volgensmij heb ik al een GPU gekozen met een vrij stille koeler?
Je kan vaak niet concluderen dat iets met 2 fans en een hoger TPD luidruchtiger is dan iets wat één fan heeft en een lager TPD.
Of jou kaart de stilste is weet ik niet, maar MSI en ASUS zijn volgens mij wel stil. De laatste tijd heeft MSI volgens mij idle altijd een van de stilste koelers, dus die kan ik je wel aanraden. Hier ook een link naar een review.

• Phyth0n
Bedankt, de MSI komt er inderdaad beter uit dan de Sapphire, hoewel die ook als een van de betere eruit kwam.

[ Voor 66% gewijzigd door Phyth0n op 17-12-2013 23:00 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
blauwe eend schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:18:
[...]

Je kan vaak niet concluderen dat iets met 2 fans en een hoger TPD luidruchtiger is dan iets wat één fan heeft en een lager TPD.
Of jou kaart de stilste is weet ik niet, maar MSI en ASUS zijn volgens mij wel stil. De laatste tijd heeft MSI volgens mij idle altijd een van de stilste koelers, dus die kan ik je wel aanraden. Hier ook een link naar een review.
TDP's zeggen niet zo gek veel over geproduceerde warmte. Immers, TDP staat voor Thermal Design Power, wat dus kort gezegd inhoudt dat het gaat om de hoeveelheid warmte die potentieel zou kunnen worden gegenereerd (uitgedrukt in Watt's normaal gesproken) die je moet kunnen afvoeren, maar het zegt absoluut niets over de daadwerkelijk hoeveelheid gegenereerde warmte die wordt gegeneerd. Oftewel, een GPU / CPU met een TDP van 100Watt kan in de praktijk maar 10Watt warmte genereren bij gemiddeld gebruik, terwijl je incidenteel misschien even de 100Watt aantikt, terwijl een GPU of CPU met een TDP van 75Watt misschien wel weer gemiddeld 50Watt afgeeft bij hetzelfde gebruik. Dat maakt GPU of CPU van 75Watt TDP meteen aanzienlijk minder interessant dan die GPU of CPU met 100Watt TDP. Het kan dus, afhankelijk van de karakteristieken van de kaart en de manier van gebruik, soms zelfs interessanter zijn om een kaart met een hoger TDP te nemen.

Wat betreft geluidsproductie en met name het reduceren van geluidsproductie kun je, afhankelijk van welke kaart en welk budget er ligt, diverse oplossingen bedenken, maar in de regel kun je wel stellen dat hoe groter het koel-oppervlakte wordt gemaakt, hoe stiller je de boel kan krijgen. Probeer dus zoveel mogelijk ruimte rondom de kaart vrij te krijgen (geen compacte of over-vol gepropte behuizingen dus). Een specifieke oplossing hiervoor kan pas worden gegeven als er een definitieve keuze voor een bepaalde kaart wordt gemaakt, maar je kan denken aan aftermarket koelers of eventueel zelfs waterkoeling (wat zeker bij GPU's veel geluidsreductie kan opleveren).

iRacing Profiel

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-04 11:14
de r9 270x twinfrozr van msi is muis stil ;)

const { signature } = await fetchProfile()

• Phyth0n
Het is de volgende setup geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail€ 169,40€ 169,40
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 64,81€ 64,81
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 70,20€ 70,20
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,55

Hij is heerlijk stil en snel zonder videokaart, deze zal ik pas over een paar dagen kunnen installeren.

Ik heb voor deze voeding gekozen aangezien de Corsair 430CX na 1 dag kapot ging(rare geluiden en tikken) en ook niet zo stil was als gehoopt.

Bedankt voor de adviezen!

• KoenT16
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
zelf zal ik geen ssd kopen ik ken een paar mensen waarbij de ssd ze al vrij vroeg in de steek liet, verder is alles wel een aardig goede keuze :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
.n.o. schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 19:39:
zelf zal ik geen ssd kopen ik ken een paar mensen waarbij de ssd ze al vrij vroeg in de steek liet, verder is alles wel een aardig goede keuze :)
Dat is erg vreemd.. De failure rate van SSD's is zeker niet hoger dan die van HDD's..
Een SSD is gewoon de beste koop voor je pc.

• Phyth0n
Ik heb zelf met 5+ SSD's nog nooit problemen gehad(waarbij de oudste intel SSD's al 4jaar oud zijn) en met HDD's heb ik al veel meer problemen gehad.

Zowel DOA HDD's als na een of meerdere jaren, toch zeker wel 50% houd het niet langer dan 5jaar vol.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29

amas

Law of Nature: Chaos

.n.o. schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 19:39:
Toevallig een van de eerste OCZ Vertex'en met Sandforce controller? Die stonden er idd om bekend snel uit te vallen. Tegenwoordig is daar geen sprake meer van en is de kans op een faalende HDD groter. Zelfs de TLC chips van Samsung (die een lagere MTBF moeten hebben dan MLC) gaan zo lang mee dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Pagina: 1