Rare partitiefout na verkleinen Windows partitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb een 120GB SSD met daarop een dualboot-indeling: eerst Windows 7 (was zo'n 69 GB), dan Kubuntu (stuk of 40 GB) en tenslotte een SWAP-partitie van 8GB (gelijk aan RAM). De Windows partitie was netjes "geäligned", de Kubuntu-partitie zat echter een beetje "scheef" (niet uitgelijnd op 4k blokken). Om bij het opstarten een besturingssysteem te kiezen, gebruik ik GRUB (versie 2, als ik dat goed zeg).

In Kubuntu kon ik echter niet alles werkend krijgen wat ik wil gebruiken, dus had ik besloten een nieuwe poging te wagen met Linux Mint 16. Deze zou ik dan over de oude Kubuntu-installatie heen installeren. Ik dacht meteen twee vliegen in één klap te kunnen slaan door ook meteen m'n partities opnieuw uit te lijnen. Zo gezegd, zo gedaan...

Stap 1. Partities beter uitlijnen:
Om mijn partities te beheren en aan te passen heb ik de MiniTool Partition Wizard voor Windows gebruikt. Hierin heb ik de Windows-partitie (die op dat moment dus in gebruik was!) verkleind naar 68,00 GB. Daarvoor moest de computer opnieuw worden opgestart om bij het opstarten van Windows de partitie te verkleinen. Dat heeft gewerkt en heeft de partitie inderdaad verkleind naar 68,00 GB. Windows werkte ook nog gewoon, dus tot zover lijkt de actie geslaagd.

Stap 2. Linux Mint 16 installeren op de "niet-Windows-schijfruimte".
Ik heb Linux Mint 16 op een USB-stokje gezet m.b.v. YUMI. Door tegen de BIOS te zeggen dat ik vanaf dat USB-stokje wil inloggen, kan ik in de live-omgeving van Linux Mint komen. Van daaruit heb ik de installatie gestart. En dat is waar het probleem zich voordoet. Bij de installatiestap waar wordt gevraagd of je de hele schijf wilt gebruiken, of een bepaald stuk (ik koos voor de handmatige instelling) werd m'n SSD getoond zonder partities! (De hele schijf wordt aangeduid met "unallocated".) En dat terwijl in Windows alles werd herkend... Ik heb de computer toen opnieuw opgestart om in Windows nog eens te kijken hoe dat nou zat en tot mijn schrik kreeg ik niet de vertrouwde GRUB te zien, maar een grub rescue.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-ALV6S3OgPj8/TxfFKhUElmI/AAAAAAAAAHE/K-ZhBl5D1Bc/s1600/011812211608_KPT.jpg Dit is niet een foto van mijzelf, maar laat wel zien wat ik ook te zien kreeg.

Dat had ik nooit eerder gezien, en aangezien ik geen benul had wat voor commando's zoiets gebruikt (en "help" en "h" bestaan niet), moest ik maar weer wat gaan proberen met booten vanaf USB. Met een beetje zoeken op een andere PC kwam ik de Boot Repair Disk tegen. Dat heb ik geprobeerd te gebruiken om de computer weer normaal op te kunnen starten. Ik heb daarbij GRUB verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en dat lijkt de boel (voorlopig) gered te hebben.
Daarna heb ik weer geprobeerd om met GParted (vanaf een andere Live CD) de partities te bekijken, maar dat wil niet. Als ik in Kubuntu de KDE partitietool gebruik, laat die ook niks zien. Alleen in Windows kan ik de partities goed zien, maar ik kan wel nog steeds in Kubuntu en Windows booten.

Het probleem
Zoals ik hierboven zeg, kan ik in GParted (of vergelijkbare Linux-partitietool) geen partities zien, terwijl die duidelijk aanwezig zijn, getuige het kunnen opstarten in twee verschillende besturingssystemen en de Partition Wizard in Windows. Bovendien lijkt het partities lezen met GParted de boel zodanig in de war te gooien dat m'n GRUB het begeeft en ik de Boot Repair Disk moet gebruiken om GRUB opnieuw te installeren.
Ik kan nu wel weer booten, in Windows en in Kubuntu, maar partities bekijken en veranderen met GParted en een nieuwe Linux-distro installeren is er niet bij op deze manier. En alles opnieuw indelen vanuit GParted om vervolgens alles (dus ook Windows) opnieuw te installeren, zie ik niet zitten. Het kan wel, maar die optie laat ik liever voor als er echt geen andere oplossing is. (En dan nog is het maar te hopen dat ie niet weer zo gek doet.)

Ik hoop dat ik de situatie een beetje duidelijk heb weten te beschrijven. (Sorry als dat wat veel leeswerk oplevert.) Als er iets niet helemaal duidelijk is, zal ik mijn best doen om het beter toe te lichten. Iedere hulp is welkom.

Is er iemand die een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt en/of weet hoe dit op is te lossen? Bij voorbaat dank aan iedereen die mijn verhaal wilt lezen en mij wilt helpen om dit zo voorspoedig mogelijk op te lossen.

N.B. Ik heb voorafgaand aan dit gedoe een backup/disc image gemaakt met Macrium Reflect, mocht iemand daar nog een leuke oplossing mee weten. Deze is opgeslagen op m'n HDD, die naast de SSD dient als opslag.

Links naar gebruikte software
MiniTool Partition Wizard
Macrium Reflect
Linux Mint 16 (64-bit, Cinnamon)
YUMI (Your Universal Multiboot Installer)
Boot Repair Disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Met gparted, heb je daar de laatste versie van?
Probeer met je livecd, dan gparted starten om je partities te lezen.
Of met parted magic je partitie lezen.
Lijkt wel dat je net ergens iets fout doet, want gparted zou gewoon alles moeten kunnen lezen.
(misschien een afwijking in je harde schijf controller, probeer de schijf controller verschillende manieren in je bios in te stellen. Normaal zou ahci het beste moeten zijn, maar misschie heeft bepaalde software met jouw bios problemen, probeer dus ook sata.ide of compatible instellingen).

Misschien linux opnieuw installeren en de partities met de hand maken, en aanwijzen waar deze moeten komen.

[ Voor 28% gewijzigd door jan99999 op 17-12-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Ik gebruik de laatste gratis versie van Parted Magic die ik heb kunnen krijgen: 2013_06_15. Die heeft misschien wel niet meer de nieuwste versie, maar zou dat uit moeten maken?
Ik dacht ook dat GParted altijd de partities zou moeten kunnen herkennen, maar toch gaat er iets mis. :(
Ik kan voor de zekerheid de nieuwste GParted live USB downloaden, maar twijfel of ik dat moet proberen als ik daarmee weer het risico loop dat GRUB het dan weer opeens niet doet.

Linux opnieuw installeren is wat ik wou doen en heb geprobeerd, maar daar loop ik dus tegen het probleem
aan dat er geen enkele partitie lijkt te zijn (en ik heb geen zin om m'n Windows partitie over te schrijven).

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie en het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dat je nu niet meer kan starten is niet zo gek; GRUB bestaat uit twee onderdelen. Het ene deel wordt geinstalleerd in de MBR van je schijf, de rest in /boot (bij je Kubuntu installatie dus). Je minitool heeft ongetwijfeld wat met de partities van Kubuntu geklooid, waardoor GRUB de /boot niet meer kan vinden - ergo de foutmelding.
En dit zal de verklaring zijn voor je probleem: http://superuser.com/ques...s-7-partitions-on-install

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tenzij ik helemaal scheef lees, gaat dit over GPT versus MBR partities. Dat was begin 2011 misschien nog een probleem, maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Start je Windows in Save mode met command prompt:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

Daarna moet je Windows weer kunnen booten en is grub verdwenen, Na booten kan je met DISKPART onder Windows alles weggooien wat weg moet en kan je je hele Linux installatie alsnog doen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Allereerst bedankt voor de reacties! :D
MaximusTG schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:12:
Dat je nu niet meer kan starten is niet zo gek; GRUB bestaat uit twee onderdelen. Het ene deel wordt geinstalleerd in de MBR van je schijf, de rest in /boot (bij je Kubuntu installatie dus). Je minitool heeft ongetwijfeld wat met de partities van Kubuntu geklooid, waardoor GRUB de /boot niet meer kan vinden - ergo de foutmelding.
En dit zal de verklaring zijn voor je probleem: http://superuser.com/ques...s-7-partitions-on-install
Het zou kunnen dat die minitool daar iets aan heeft veranderd waardoor GRUB niet meer goed werkt. Dat zou ook verklaren waarom ik wel weer kan booten met een verse GRUB. Echter zie ik daar nog niet een volledige verklaring voor mijn probleem in. Waarom zou GParted daarom geen partities meer zien?
Die link lijkt wel hetzelfde probleem te beschrijven en zo te lezen werd dat toen opgelost met GPT fdisk. De vraagsteller stelt dat z'n partitietool twee verschillende partition tables had uitgedeeld, een MBR en een GPT. Door de GPT te "clearen" werd het voor hem opgelost. Zou ik ook een stuk GPT hebben gemaakt, waardoor GParted het niet meer snapt? Is er een manier om dat na te kijken?
Helaas lukt het me nu niet om de daar gelinkte pagina's helemaal te lezen en te begrijpen, maar daar zal ik morgen nog eens beter naar kijken. Het klinkt in ieder geval veelbelovend. :) Bedankt!
Mijzelf schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:47:
[...]

Tenzij ik helemaal scheef lees, gaat dit over GPT versus MBR partities. Dat was begin 2011 misschien nog een probleem, maar nu niet meer.
Geen probleem meer? Hm... Dus GParted zou tegenwoordig wel correct schijven moeten kunnen tonen en partitioneren met een stuk GPT en een stuk MBR? Ik begrijp (nog) niet helemaal hoe dat zit, maar zou je dat misschien verder kunnen toelichten?
Wim-Bart schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:56:
Start je Windows in Save mode met command prompt:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

Daarna moet je Windows weer kunnen booten en is grub verdwenen, Na booten kan je met DISKPART onder Windows alles weggooien wat weg moet en kan je je hele Linux installatie alsnog doen.
Eens even kijken, Windows in safe mode... hoe gaat dat ook alweer? In GRUB op Windows gaan staan en dan op F8 drukken?
Als ik het goed begrijp kun je op deze manier de "standaard Windowsbootloader" terugzetten, toch?
En ik zie dat in mijn Windows al een Diskpart zit ingebakken; versie 6.1.7601. Die moet ik daarna dus kunnen gebruiken om de "overige" partities te verwijderen, zodat ik daar vervolgens Linux Mint overheen kan schrijven? En als dat lukt, komt met Linux Mint weer meteen GRUB mee, zodat ik bij het opstarten weer kan kiezen tussen Windows en Linux, toch?
Maar kan ik er op die manier dan ook voor zorgen dat GParted m'n Windowspartitie zal zien? Ik denk dat dat vooral is waar het om gaat als ik een andere distro wil installeren.
Ik denk dat als het klopt van dat GPT en MBR stuk, dat deze methode ervoor zorgt dat ik het nieuwe GPT stuk (als ik dat inderdaad per ongeluk heb gemaakt en dat is wat GParted in de war brengt) kan behouden en de rest kan verwijderen. Als dat lukt, zou GParted alleen nog het "GPT-Windows-NTFS-deel" zien en me moeten toestaan om naar eigen inzicht partities in het overige deel van de schijf te maken, toch?

Ik probeer te begrijpen wat er precies aan de hand is en met de aanwijzingen te redeneren wat de oplossingen precies doen. Op die manier hoop ik harde schijven en partities beter leren te begrijpen en vervolgens wat de aangewezen manier is om dit probleem te verhelpen.
Klopt het een beetje wat ik zeg of heb ik nu heel rare hersenspinsels?

Ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in GPT fdisk en DISKPART om erachter te komen wat ze precies doen en hoe dat werkt. Nogmaals bedankt voor de hulp! d:)b

edit 18-12-2013, 12:30 uur
Ik zit nog eens even in MiniTool Partition Wizard te kijken en zie dat het allerlei functies heeft voor MBR en GPT dingen. Zo zijn er acties mogelijk als "Rebuild MBR", "Convert MBR Disk to GPT Disk", "Convert Dynamic Disk to Basic Disk" en "Convert GPT Disk to MBR Disk". De laatste twee zijn echter grijs en dus niet te gebruiken, wat erop duidt dat mijn schijf nog "gewoon" MBR gebruikt. Van een GPT Disk lijkt dus geen sprake.
Zou de "Rebuild MBR" misschien uitkomst bieden? Daar ga ik nu eerst even naar kijken.

edit 18-12-2013, 12:40 uur
Dat MBR repareren lijkt vooral te zijn voor als je niet meer kunt opstarten. Dat kan ik wel, dus zal dat toch wel niet de oplossing zijn. :-(

edit 18-12-2013, 15:40 uur
Ik heb net gelezen over DISKPART en heb gekeken of ik kan opstarten in safe mode. Dat lukt, ik moest eerst Windows kiezen in GRUB en daarna had ik direct F8 ingedrukt en hield F8 vast tot het Advanced Boot Menu verscheen. Deze manier lijkt vrij makkelijk en als ik zo inderdaad de Windows bootloader terugzet en de andere partities kan verwijderen, denk ik dat ik voor deze optie ga. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe dit ervoor kan zorgen dat GParted of KDE Partition Manager niet meer van slag raakt.
In ieder geval lijkt het proberen geen kwaad te kunnen, aangezien Windows op deze manier zou moeten blijven werken en de andere partities moeten toch overgeschreven worden. Jullie horen het in ieder geval als ik dit ga proberen en of het werkt. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Nonstop decay op 18-12-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nonstop decay schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:34:
Geen probleem meer? Hm... Dus GParted zou tegenwoordig wel correct schijven moeten kunnen tonen en partitioneren met een stuk GPT en een stuk MBR? Ik begrijp (nog) niet helemaal hoe dat zit, maar zou je dat misschien verder kunnen toelichten?
Je hebt niet een stuk GPT en een stuk MBR, maar òf GPT, òf MBR. Het zijn gewoon elkaar uitsluitende partitioneringstypen.
(Nou ja, er bestaat ook iets dat Hybride MBR heet. In principe is dat een GPT schijf, waarbij een of meer partities ook nog in de MBR (sector 1) zijn gezet.)

Wat vroeger problemen opleverde was als een Linux herpartitionerings tool geen GPT kende, maar die wel voor zijn kiezen kreeg. Die ging ervan uit dat de schijf leeg was (of eigenlijk, dat hij 1 schijfomspannende partitie van type EE had, de zgn 'protective MBR'), en er dus een zootje van maakte. Maar die tijd hebben we gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
@Mijzelf: bedankt voor de uitleg! Nu snap ik iets beter hoe dat zit met MBR en GPT. :)

Ik ben net aan de slag gegaan met de oplossing van Wim-Bart en het lijkt te werken!
Eerst heb ik de Windows bootloader teruggezet door bij het opstarten te kiezen voor "Repair Your Computer" (dus niet Safe Mode with Command Prompt, dat werkte niet met bootrec). Vervolgens heb ik daar de command prompt gekozen (zie figuur, onderste optie).
Afbeeldingslocatie: http://res1.windows.microsoft.com/resbox/en/windows%207/main/66b9e3c2-bb67-47bf-802c-b753b54bcc19_48.jpg
Daar kon ik met "bootrec /fixmbr" en "bootrec /fixboot" de boel "fixen".
Daarna startte ik de computer opnieuw op en startte Windows bliksemsnel op. (Wat gaat dat opeens snel als je niet ook nog eens op GRUB hoeft te wachten!)
In Windows heb ik toen diskpart geopend en alle niet-Windows partities van m'n SSD verwijderd. (Met hulp van deze pagina en steeds "list partition" en "detail partition" gebruiken een fluitje van een cent.)
Nu werkt Windows gewoon zoals het daarvoor ook deed en de overige schijfruimte is weer vrij. Om te testen of GParted het weer kon lezen, heb ik Linux Mint van een USB-stokje gestart en van daaruit GParted geopend en tot mijn opluchting leest ie de schijf nu weer goed! :) Het installeren en opnieuw partities toewijzen bewaar ik voor morgen, maar tot zover lijkt het dus te hebben geholpen.

Hartstikke bedankt voor de tips! Ik zal het nog even melden als morgen de dualboot weer goed werkt. ;)

edit 23-12-2013, 17:10 uur
Helaas, de installatie gaat fout. :-( Op het moment dat ie zegt "Scanning the CD", crasht de installer. (En dat is voorbij het hele partities en gebruikers kiezen en systeem installeren en hardware checken.) Ik heb de iso nagekeken en opnieuw op m'n USB-stokje gezet, maar dan nog krijg ik dezelfde foutmelding.
Er komt een hoop meer bij zo'n installatie kijken dan ik dacht... En de eerste keer ging het nog wel zo makkelijk. Wat kan hier nou weer fout aan zijn?

edit 23-12-2013, 22:10 uur
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Linux Mint 16 en YUMI lijken elkaar niet zo aardig te vinden. Dat is tenminste wat ik hier op het forum heb kunnen vinden over dit probleem. Morgen zal ik het eens proberen met een andere "bootable live USB creator".

[ Voor 22% gewijzigd door Nonstop decay op 23-12-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
En nu is het allemaal opgelost. Ik typ dit nu vanaf Linux Mint 16 Cinnamon 64-bit, wat nu prima draait naast m'n Windows 7. UNetbootin heeft me geholpen met de installatie (via YUMI werkte dus inderdaad niet).
Alles gelukt, alles opgelost. Nogmaals dank voor de hulp! :D
Pagina: 1