Nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• splitert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
Hallo,

Vandaag is bij ons kpn glasvezel aangesloten.
Omdat we op dit moment al een tekort aan netwerkpoorten heb ben ik bezig om een switch/router aan te schaffen om het tekort op te lossen.

Hieronder het schema zoals ik het graag wil hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2iqeh3a.png
Op de tekening zijn de draadloze apparaten niet aangegeven.

Ik ben aan het twijfelen tussen een mikrotik rb2011 of een tp-link SG3210 icm met een draadloze router.
Ik heb weinig kennis van netwerken ed., maar ben bereid me daarin te verdiepen.

Nu is mijn vraag welke oplossing het makkelijkst is voor mij? En is mijn schema zoals hierboven aangegeven überhaupt mogelijk?

Alvast bedankt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien je al een experia box hebt en die blijkbaar wilt houden, heb je op zich geen router nodig.

Ik neig voor dit soort zaken naar een switch met een los access point. Dan kun je namelijk de switch plaatsen waar dat het handigst is qua bekabeling, en de access point waar dat qua draadloos bereik het beste is. Meestal is dat niet dezelfde plek namelijk.

Dat gezegd hebbende, de rb2011 kan wat je wilt (gewoon niet laten routen) in één doosje. Let wel dat die vijf gigabit en vijf 10/100 poorten heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2013 17:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik weet niet zeker of je je Experia Box wel áchter je andere router kunt zetten. Het kan namelijk zo zijn dat je de Experia Box wel nodig hebt voor IPTV (decoderen van het signaal o.i.d.)

Waarom zou je daarnaast niet gewoon je PS4 op je Experia Box aansluiten, uit het plaatje lijkt me dit makkelijker en als het goed is heb je daar nog een poort vrij.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat Splitert zijn idee wel mogelijk is met een RB2011
Aangezien deze in principe alles kan wat mogelijk is om de VLAN's uit glasvezel NTU te scheiden.
Voor meer informatie zou ik bij deze dan denk ik ook doorverwijzen naar www.netwerkje.com

Daar staat onder het kopje Internet >> RouterOS een uitleg over hoe je een Microtik kan gebruiken als router en de ExperiaBox alleen kan gebruiken voor de telefonie.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• splitert
CyBeR schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 17:44:
Aangezien je al een experia box hebt en die blijkbaar wilt houden, heb je op zich geen router nodig.

Ik neig voor dit soort zaken naar een switch met een los access point. Dan kun je namelijk de switch plaatsen waar dat het handigst is qua bekabeling, en de access point waar dat qua draadloos bereik het beste is. Meestal is dat niet dezelfde plek namelijk.
Dat zou helemaal mooi zijn, acces point is op dit moment ook niet nodig want het bereik van de experia box is beter als verwacht.

Is het bij de switch mogelijk om op dit te doen?:
Poort 1: NTU
Poort 2: VLAN 4,6 & 7 naar experia box
Poort 3: VLAN 4 naar HD tuner
Poort 4 t/m 8 naar printer, nas, ps4 en een unmanaged switch voor de pc's
RobinL94 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:47:
Ik weet niet zeker of je je Experia Box wel áchter je andere router kunt zetten. Het kan namelijk zo zijn dat je de Experia Box wel nodig hebt voor IPTV (decoderen van het signaal o.i.d.)

Waarom zou je daarnaast niet gewoon je PS4 op je Experia Box aansluiten, uit het plaatje lijkt me dit makkelijker en als het goed is heb je daar nog een poort vrij.
De experia box zou dan uiteraard direct op de switch komen en zo de VLANs doorgestuurd krijgen.
PS4 kan evt. wel op de experia box, maar omdat er beneden 1 kabel overblijft sluit ik hem liever daarop aan om NAT problemen met de experia box te voorkomen.
Annuk schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:09:
Ik denk dat Splitert zijn idee wel mogelijk is met een RB2011
Aangezien deze in principe alles kan wat mogelijk is om de VLAN's uit glasvezel NTU te scheiden.
Voor meer informatie zou ik bij deze dan denk ik ook doorverwijzen naar www.netwerkje.com

Daar staat onder het kopje Internet >> RouterOS een uitleg over hoe je een Microtik kan gebruiken als router en de ExperiaBox alleen kan gebruiken voor de telefonie.
De site had ik gevonden, vandaar ook mijn keuze voor de switch/Mikrotik ;)

De Experia box moet ik echter voor zowel telefonie, tv en internet gebruiken omdat er maar 3 kabels in de buis passen.

In hoeverre is het mogelijk om de Mikrotik in te stellen voor iemand met weinig netwerkkennis?
Ik lees namelijk op meerdere plekken dat je goede netwerkkennis moet hebben om hem goed in te kunnen stellen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

splitert schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:27:
[...]

Dat zou helemaal mooi zijn, acces point is op dit moment ook niet nodig want het bereik van de experia box is beter als verwacht.

Is het bij de switch mogelijk om op dit te doen?:
Poort 1: NTU
Poort 2: VLAN 4,6 & 7 naar experia box
Poort 3: VLAN 4 naar HD tuner
Poort 4 t/m 8 naar printer, nas, ps4 en een unmanaged switch voor de pc's
Dat is geen probleem. (Met een managed switch zoals die TP-link tenminste.)
In hoeverre is het mogelijk om de Mikrotik in te stellen voor iemand met weinig netwerkkennis?
Ik lees namelijk op meerdere plekken dat je goede netwerkkennis moet hebben om hem goed in te kunnen stellen.
Met de web gui is 't niet zo heel moeilijk, maar 't gaat wel wat verder dan een gewone huis-tuin-en-keukenconsumentenrouter. Je haalt er het meeste uit als je minimaal een goede basiskennis netwerken hebt.

Waar je die PS4 aansluit maakt qua NAT niet uit trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2013 20:49 ]

• splitert
CyBeR schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:46:
Dat is geen probleem. (Met een managed switch zoals die TP-link tenminste.)
Top!
CyBeR schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:46:
Met de web gui is 't niet zo heel moeilijk, maar 't gaat wel wat verder dan een gewone huis-tuin-en-keukenconsumentenrouter. Je haalt er het meeste uit als je minimaal een goede basiskennis netwerken hebt.

Waar je die PS4 aansluit maakt qua NAT niet uit trouwens.
Bedankt, ik ga er even over denken wat ik ga doen, maar waarschijnlijk wordt het de switch ivm met gebruiksgemak.

Verwijderd

Volgens mij kun je je xperiabox niet zomaar vervangen c.q. elders in het netwerk plaatsen, maar ik ben natuurlijk nog van de oude stempel. Wat je wel kunt doen en wat ik zelf ook doe is de xperiabox configureren voor PPPoE bridging en daar een goeie firewall tegenaan zetten met PPP configuratie, zodat je op je eigen apparaat een public IP krijgt.

Daarna kun je dan NATten, op je firewall verschillende zones aanmaken en de boel daartussen netjes routeren, vooropgesteld dat je een firewall hebt die dat kan. Overigens moet dat onder linux wel lukken maar je kunt ook een 'echte' (ASICs based) firewall kopen; is makkelijker en sneller maar wel een stuk duurder. Ook zijn er wel wat linux based kant-en-klaar producten verkrijgbaar voor niets.

Die xperiabox is eigenlijk de ruimte in je afvalbak niet waard. Upgraden naar OpenWRT is lastig maar mogelijk een alternatief. Het is de eerste router die ik in mijn leven ben tegengekomen waar je geen routes op kunt configureren (ik heb de Arcadian 75nogwat), wat bagger is zodra je wilt routeren naar meerdere interne vlans. Maarja, misschien is jouw situatie anders dan die van mij.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:45:
Volgens mij kun je je xperiabox niet zomaar vervangen c.q. elders in het netwerk plaatsen, maar ik ben natuurlijk nog van de oude stempel. Wat je wel kunt doen en wat ik zelf ook doe is de xperiabox configureren voor PPPoE bridging en daar een goeie firewall tegenaan zetten met PPP configuratie, zodat je op je eigen apparaat een public IP krijgt.

Daarna kun je dan NATten, op je firewall verschillende zones aanmaken en de boel daartussen netjes routeren, vooropgesteld dat je een firewall hebt die dat kan. Overigens moet dat onder linux wel lukken maar je kunt ook een 'echte' (ASICs based) firewall kopen; is makkelijker en sneller maar wel een stuk duurder. Ook zijn er wel wat linux based kant-en-klaar producten verkrijgbaar voor niets.

Die xperiabox is eigenlijk de ruimte in je afvalbak niet waard. Upgraden naar OpenWRT is lastig maar mogelijk een alternatief. Het is de eerste router die ik in mijn leven ben tegengekomen waar je geen routes op kunt configureren (ik heb de Arcadian 75nogwat), wat bagger is zodra je wilt routeren naar meerdere interne vlans. Maarja, misschien is jouw situatie anders dan die van mij.
Dat is niet correct. Deze is tegewoordig vrij makkelijk te vervangen. http://netwerkje.com staat alles op wat je zoekt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• splitert
Hoe zit het eigenlijk met dhcp als ik voor de tp-link switch kies?
De switch heeft voor zover ik weet namelijk geen dhcp server.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Pogostokje
  • Laatst online: 19:59

Pogostokje

* twiet *

splitert schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:24:
Hoe zit het eigenlijk met dhcp als ik voor de tp-link switch kies?
De switch heeft voor zover ik weet namelijk geen dhcp server.
Je zult altijd een router moeten gebruiken voor je lokale netwerk, die handelt ook DHCP af (vaak). Je bent natuurlijk vrij om een ander apparaat daarvoor in te zetten, maar je hebt gelijk dat dat in ieder geval niet de switch zal zijn.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• splitert
Pogostokje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:16:
[...]

Je zult altijd een router moeten gebruiken voor je lokale netwerk, die handelt ook DHCP af (vaak). Je bent natuurlijk vrij om een ander apparaat daarvoor in te zetten, maar je hebt gelijk dat dat in ieder geval niet de switch zal zijn.
Zal dit access point daarvoor ook werken?:
http://tweakers.net/price...8/tp-link-tl-wa801nd.html

Of handelt deze alleen de dhcp voor draadloze apparaten af?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DHCP wordt door je experiabox gedaan.

• splitert
CyBeR schreef op woensdag 18 december 2013 @ 17:10:
DHCP wordt door je experiabox gedaan.
En deze hoeft daarvoor alleen op de WAN poort verbonden te zijn met de switch?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee een van de LAN-poorten juist. Om de VLANs daar te krijgen moet je een kabel van zowel je switch naar de WAN-poort (met de vlans van de NTU erop) als een naar een van de LAN-poorten (zonder).

[ Voor 70% gewijzigd door CyBeR op 18-12-2013 17:46 ]

• splitert
CyBeR schreef op woensdag 18 december 2013 @ 17:45:
Nee een van de LAN-poorten juist. Om de VLANs daar te krijgen moet je een kabel van zowel je switch naar de WAN-poort (met de vlans van de NTU erop) als een naar een van de LAN-poorten (zonder).
Hmm, dan kom ik 1 poort tekort op de begane grond.

Ik heb een synology nas waarop ik een DHCP Server package kan installeren:
http://www.synology.com/n...iness_network_dhcp_server

Is het met deze package ook mogelijk?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

splitert schreef op woensdag 18 december 2013 @ 19:31:
[...]
Hmm, dan kom ik 1 poort tekort op de begane grond.
Ik heb een synology nas waarop ik een DHCP Server package kan installeren:
http://www.synology.com/n...iness_network_dhcp_server
Is het met deze package ook mogelijk?
Ja, elke DHCP server is goed. Bij de synology zul je wel de configuratie zelf moeten instellen natuurlijk. Echter, je kunt maar 1 DHCP server in je netwerk hebben en die van de experiabox kun je niet zelf uitschakelen (de oneindige wijsheid van KPN...). Dus je LAN poorten op de experiabox kun je dan niet gebruiken voor internet/lan.

Je plaatje uit je eerste posting klopt niet, dat begrijp je nu he?

• splitert
Pogostokje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:28:
[...]

Ja, elke DHCP server is goed. Bij de synology zul je wel de configuratie zelf moeten instellen natuurlijk. Echter, je kunt maar 1 DHCP server in je netwerk hebben en die van de experiabox kun je niet zelf uitschakelen (de oneindige wijsheid van KPN...). Dus je LAN poorten op de experiabox kun je dan niet gebruiken voor internet/lan.
Mooi, dan moet de tv zelf via wifi, maar dat is niet zo'n heel groot probleem. De wifi van de experiabox is dus nog wel gewoon te gebruiken?
Pogostokje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:28:
Je plaatje uit je eerste posting klopt niet, dat begrijp je nu he?
Ik neem aan dat je bedoelt dat alle lan verbindingen van de experiabox af niet meer kloppen?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

splitert schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:44:
[...]
Mooi, dan moet de tv zelf via wifi, maar dat is niet zo'n heel groot probleem. De wifi van de experiabox is dus nog wel gewoon te gebruiken?
[...]
TV via wifi gaat je niet lukken helaas, multicast is een drama over wifi en werkt vaak gewoon in het geheel niet. (hangt een beetje van je access point af, of het niet of slecht werkt)
De experiabox laat je geen TV kijken met een decoder via wifi, hij stuurt het IPTV gebeuren niet over wifi.
Ik neem aan dat je bedoelt dat alle lan verbindingen van de experiabox af niet meer kloppen?
Jep. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 18-12-2013 22:22 ]

• splitert
Pogostokje schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:22:
[...]

TV via wifi gaat je niet lukken helaas, multicast is een drama over wifi en werkt vaak gewoon in het geheel niet. (hangt een beetje van je access point af, of het niet of slecht werkt)
De experiabox laat je geen TV kijken met een decoder via wifi, hij stuurt het IPTV gebeuren niet over wifi.
Ik bedoelde de smart tv via wifi en de iptv gewoon bedraad, excuses voor de onduidelijkheid.

Ik heb inmiddels een nieuw schema gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2r40pcm.png

De aanpassing:
-Tv op begane grond blijft voorlopig op ziggo ivm met het duidelijk kwaliteitsverschil
-Experiabox komt op de 1e verdieping
-De 2e hd tuner is naar de 2e verdieping verplaatst

Aanvankelijk wilde ik voor de TP-Link SG3210 gaan icm met een unmanaged switch om zo voldoende poorten te hebben.
Echter zag ik net ook dat TP-Link een 16 poorts switch (SG3216) heeft. Deze heeft voldoende poorten, ook voor toekomstige uitbreidingen, en het stroomverbruik zal waarschijnlijk gunstiger uitvallen.

Voor zover ik zie zijn er maar 2 verschillen:
-De SG3216 heeft 512KB Packet Memory Buffer ipv 4Mb zoals bij de SG3210.
-Bij de SG3216 ontbreekt port protection.

Is een van deze 2 verschillen een reden om niet voor de SG3216 te kiezen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

splitert schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:52:
[...]
Voor zover ik zie zijn er maar 2 verschillen:
-De SG3216 heeft 512KB Packet Memory Buffer ipv 4Mb zoals bij de SG3210.
-Bij de SG3216 ontbreekt port protection.

Is een van deze 2 verschillen een reden om niet voor de SG3216 te kiezen?
Voor thuis, nee.

• splitert
Mooi!

Ik ga binnenkort alles bestellen en als ik nog vragen heb laat ik het weten.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1