USB 3.0 Backward compatibility stopt er ineens mee.

Pagina: 1
Acties:

• Yos1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 12:16
Hallo allemaal,

Ik zit met een aardig specifiek probleem en hoop dat ik mijn vraag in het goede deel forum post. Als dat niet zo is, dan hoor ik het graag.

Sinds enkele jaren gebruik ik een BTO X-book 15CL37 (zie specs beneden) met groot genoegen en nog steeds sta ik ervan te kijken hoe goed hij nog mee kan met de huidige notebooks. Over het algemeen ben ik dus erg tevreden met deze notebook, maar nu zijn er 2 ‘nukken’ die de notebook heeft. Een daarvan is dat ik in het begin een beetje geëmmer had met de backward compatibility van de USB 3.0 poorten. Dit probleem loste zichzelf op (geen idee hoe), maar recentelijk speelt een soort gelijk probleem op.

Het model notebook heeft 4 USB poorten 2 x 3.0 aan de linker zijde en aan weers zijde 1 x 2.0. nu heb ik thuis mijn notebook op zo’n manier op gesteld dat ik in de twee 3.0 poorten een Logitech MX518 en een Sharkoon Skiller heb zitten (beide 2.0 apparaten). Het probleem dat ik nu heb, is dat deze 2 apparaten zonder ook maar iets te laten weten, stoppen met werken. De enige manier om het op te lossen die ik nu heb gevonden zijn: 1. De apparaten inpluggen in de 2.0 poorten (en dus niet mijn externe 2.0 HDDs gebruiken) of 2. Opnieuw opstarten. Beide oplossingen zijn natuurlijk sub optimaal en ik vraag me af of er een betere, meer permanente, oplossing is. Het probleem is ook dat het compleet willekeurig lijkt te gebeuren en ik dus niet in staat ben de situatie na te bootsen.

Alle tips zijn welkom.

Specs
BTO X-BOOK 15CL37
System Manufacturer: Clevo
System Model: P150HMx
CPU: Intel Core i7-2630QM, 2Ghz (8 CPUs) 6Mb cache
GPU: AMD Radeon HD 6900M
SSD: Samsung 830 128GB
HDD: Harddisk Hybrid 500Gb 7200rpm + 4Gb SSD
RAM: 2X 4Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58
Probeer eerst eens de driver van die USB3 poorten te verwijderen, en te vervangen met de drivers van de BTO site: http://www.btodownloads.n...%28P150HM%29/Windows%207/

Mogelijk is er een fix doorgevoerd in de nieuwe drivers.

Je zegt ook dat de laptop al enkele jaren wordt gebruikt, is dit dan nog steeds dezelfde Windows installatie? Misschien een verse Windows installatie met alle nieuwste drivers proberen.

Of neem contact op met de dealer/BTO als het niet lukt. Zij kunnen je altijd een juiste kant opsturen of dingen laten proberen.

• Yos1
Ten eerste bedankt voor je bericht. Omdat ik eigenlijk niet wist hoe ik precies die drivers eraf moest gooien, heb ik die drivers eroverheen proberen te installeren en dat is gelukt. Volgens mij gaf de setup ook aan oudere versies eraf te gooien en het probleem lijkt nu opgelost, aangezien ik weer gewoon mijn kbm in de 2.0 poorten heb zitten en ze gewoon weer reageren.

gedurende de jaren heb ik wel meerdere keren opnieuw Windows erop gezet, maar dat was in het begin. deze versie van Windows staat er toch al zeker een jaar of anderhalf op. Maar drivers en dergelijke installeert Windows die niet bij het installeren van updates?

Nogmaals bedankt voor de snelle oplossing. Hopelijk blijven ze het nu gewoon doen.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Yos1 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 18:10:
gedurende de jaren heb ik wel meerdere keren opnieuw Windows erop gezet, maar dat was in het begin. deze versie van Windows staat er toch al zeker een jaar of anderhalf op. Maar drivers en dergelijke installeert Windows die niet bij het installeren van updates?

Nogmaals bedankt voor de snelle oplossing. Hopelijk blijven ze het nu gewoon doen.
Vaak worden er generieke drivers geïnstalleerd en die kunnen enkele functionaliteiten of bugfixes missen zoals je nu dus zelf hebt gemerkt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Yos1 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 18:10:

Anderhalf jaar... respect, ik installeer toch zeker elk half jaar, soms vaker, mijn Windows opnieuw. Sommige Windows updates zijn trouwens ook driver gerelateerd.
Als de driver update niet helpt, dan kan ik adviseren Windows opnieuw te installeren.

• Yos1
Ja, ik probeer het wekelijks bij te houden met programmas als Malwarebytes, Samsung's SSD Magician en Advanced Systemcare om alles mooi te laten draaien.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Driverupdates zijn optioneel, ik laat ze nooit vanaf Windows Update installeren. Mijn Windows installaties draaien ook gemakkelijk vele jaren. Nieuwe installatie gebeurt enkel bij nieuwe hardware of nieuw versie van OS.

This footer is intentionally left blank

• Yos1
Ik heb zo'n Driver updater van IObit, maar kennelijk loste die mijn probleem, zoals beschreven in mijn originele post, niet op. Beetje raar, maar hij houdt de rest van mijn drivers wel up to date.
Pagina: 1