Laptop HDD brak?

Pagina: 1
Acties:

• bootism
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 20:21
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, de laatste tijd heeft mijn windows 7 laptop af en toe last van extreem lange opstarttijden (tot wel 30 minuten), hij blijft dan hangen in het scherm met het windows logo/vlag. uiteindelijk start hij gewoon op en kom ik in het keuzescherm voor de gebruikers. Voor mij is dit onverklaarbaar, het lijkt puur willekeurig.

Ik heb even rondgekeken op internet en dit probleem komt wel vaker voor, er zijn meerdere oorzaken voor mogelijk. Na een aantal updates en scans met antivirus, antimalware programmas (AVG Free, Malwarebytes) en scans met CCleaner leken er weinig serieuze problemen te zijn (her en der wat foute registerwaarden).

Toen heb ik Seatools for Windows gedraaid en de schijf krijgt een FAIL op elke mogelijke test, in de Fail info staat TEST CODE: 6C9AC2A4 aangegeven, volgens de website houd dit het volgende in: Serial number not detected, SeaTools did fail the drive

Nu is mijn vraag, is deze HDD echt zo brak of geeft hij de FAIL alleen vanwege het niet herkennen van het Serial number? Wat raden jullie mij aan.

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
kan het niet zo zijn dat je wellicht geen seagate schijf in je laptop hebt zitten maar een toshiba of een WD?
Die hebben namelijk weer hun eigen tools.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik ken heel dat seatools niet, maar ik weet niet hoe oud de windows installatie is, maar ik ververs minstens 1 x per jaar mijn OS om het snel te houden.

Wat ik zou doen in jou situatie (maar ik pak het dan meestal ook rigoreus aan ;)):

-back-up maken
-Optioneel recovery disk maken/regelen
-Optioneel een rondje DBaN om daadwerkelijk alle potentiele meuk te vernietigen (ontkoppel eventueel aanwezige SSD!)
-Verse windows installeren al dan niet met de recovery disk
-Drivers installeren.
-Volzetten met je oude data en gaan met die banaan.

Kost je een klein dagje werk maar dan heb je zeer waarschijnlijk een als vers aanvoelend systeem. (of je hdd is daadwerkelijk kaput)

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 17-12-2013 14:48 ]

• bootism
SparC-EHV schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:44:
kan het niet zo zijn dat je wellicht geen seagate schijf in je laptop hebt zitten maar een toshiba of een WD?
Die hebben namelijk weer hun eigen tools.
Dit klopt, het is er een van Samsung (HM500JJ) 500GB, 2.5" 7200RPM. Hebben die ook hun eingen tool?

Ik zal ondertussen even HDD Observer (www.daoisoft.com/hddo) er op los laten.
Nog andere suggesties?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Jah, de SMART gegevens eens laten zien, bijvoorbeeld met het tooltje crystaldisk info en dan daar een screenshot van maken en eventjes hier posten.

Daar hebben we meer aan dan "analyses" van allerlei tools...

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 17-12-2013 15:10 ]

• bootism
Ok, nou ik heb even die CrystalDiskInfo erop los gelaten en en hij geeft in één veld een waarschuwing, maar ik kan hier zelf niet zo heel veel uit opmaken. Zie hieronder het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/4t8v6ly07/crystaldiskinfo.png

[ Voor 10% gewijzigd door bootism op 17-12-2013 15:32 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je hebt slechte sectoren op de schijf die nog niet zijn omgeruild voor reserve sectoren.
Als dit soort sectoren worden tegengekomen met lezen, dan is het vaak dat een schijf over de zeik gaat en blijft vasthangen omdat hij de data niet goed kan lezen.

Ookwel jouw huidig fenomeen.

Het enige dat moet gebeuren is dat de slechte sectoren worden vervangen voor reserve sectoren.
Dit doe je heel simpel door de schijf te formatteren. Tijdens dat proces worden de sectoren gevonden en vervangen voor reserve sectoren.

Voor jouw raad ik aan:

- Als het kan, je data backuppen,
- Dan elke partitie formatteren, maar niet aan de verborgen recovery partitie komen die de fabrikant erop heeft gezet. (gezien herinstalleren anders erg lastig kan worden).

Nadat je de partities hebt geformatteerd, neem je de SMART gegevens er weer bij en kijkt of de "C5 Current Pending sector count" weer op 0 staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 17-12-2013 15:53 ]

Verwijderd

Zie boven, enige toevoeging: alleen een lange format van 2-4 uur werkt, een qiuck format niet.

• bootism
Ok, ik zal de belangrijke bestanden van mijn C schijf wel even backuppen op een externe harde schijf.

De fysieke harde schijf heeft 3 (zichtbare) partities: Lokale schijf (C), Recovery (D), HP_tools (E).
Al mijn bestanden staan op de C schijf, moet ik dan alleen de C schijf formatteren, of ook de D en E partities? Ik heb het idee dat D mijn recovery partitie is waarvandaan ik windows opnieuw moet installeren.

Moet ik ook een windows backup punt maken waar ik terug naartoe kan gaan na een schone installatie van windows?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Begin eerst dan maar eens met de grootste partitie te formatteren/recoveren dus de C.
Grote kans dat je dan alle sectoren al te pakken hebt en vervangen zijn...
Gewoon zodra je klaar bent met de herinstallatie, kijken of alle pending sectors weg zijn.

Je kan een backup punt maken, dus dat je alles snel weer hebt, maar een compleet 'frisse" installatie is het meest bevorderlijke voor de algemene performance.
De recovery van de fabrikant omvat normaal alle drivers en fratsen, hij is dan terug zoals hij uit de doos kwam.

• bootism
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal er zo snel mogelijk mee aan de slag gaan en dan wel even terug rapporteren hoe het allemaal verlopen is :)
Pagina: 1