Toon posts:

[Linksys EA4500] WOL via WAN.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dames en Heren,

Ik probeer in het kader van o.a. energiebesparing Wake On Lan via internet aan de gang te krijgen gebruik makende van mijn Cisco Linksys EA4500 router zodat ik remote mijn pc aan kan zetten en hij niet de hele dag hoeft te brommen als ik er ergens op die dag even bij wil.

Lokaal werkt het, ik heb dit getest door zowel mijn pc uit te zetten en hem weer aan te zetten dmv WOL, als te kijken met wireshark of de lankaart de "magic" packets binnenkrijgt terwijl de target pc aan staat.
Extern werkte het de eerste 10 of 20 minuten ook nadat ik in mijn router poort 9 had geforward naar de target pc en plotseling niet meer. Lokaal werkt het nogsteeds wel dus het lijkt me voor de hand liggen dat het iets is in de router maar ik kan er niet achter komen wat het is.
Voor de volledigheid, het is dus niet het gevolg van een configuratie aanpassing.

De router heeft een firewall welke ik ook uit heb geprobeerd te zetten, wat geen resultaat boekt, het verwijderen en opnieuw toevoegen van de NAT regel doet ook niets.

Linksys support is nu in dat "koppel de router af en hang je pc direct aan modem" stadium maar ik moest wel 6x benadrukken dat wake on lan geen routerfeature is en dat de router alleen maar zijn werk hoeft te doen voordat ze een poging gingen ondernemen daadwerkelijk support te verlenen.

Er zijn wel meer dingen geforward momenteel, waaronder SSH naar een virtuele doos en FTP naar mijn PC wat wel gewoon werkt.

ISP is Ziggo, en de EA4500 hangt aan een UBEE modem wiens routerfunctie is uitgezet.Wellicht een niet onbelangrijk detail.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Op zich je instellingen in je router, poort 9 forwarden, want het heeft even bij je gewerkt.
Dit was enkele jaren geleden ook mijn ervaring met WOL via internet: het is niet stabiel. De ene keer werkt het, de andere keer niet. En dit is niet de situatie die je wilt hebben als je onderweg bent en je hebt info van een computer thuis nodig. Destijds ben ik er dus mee gestopt en heb mijn tijd in een zuinige server gestoken die 24/7 aan stond. :P

Welk programma gebruik je? Recentelijk kwam ik namelijk een volledig vernieuwde en herschreven versie van WOL tegen, zie hier. Versie 1 heb ik vroegâh veel gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie.

Ik heb er een app voor op mijn phone ("Wake On Lan" android market) en teamviewer heeft een WOL functie, maar WOL is niets meer dan een magic packet die je netwerkkaart dan als wake-up signaal verwerkt?
Mijn Ziggo "Ubee" modem (niet heel voor de hand liggend, geen router functies) of Cisco router houd dat ding met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon tegen, intern/lokaal komen die packets zonder verlies gewoon door, duidelijk te zien met Wireshark.
Denk dat het door het geringe gebruik gewoon een beetje een ondergeschoven kindje is want nog wat extra googlen leert dat er meer mensen zijn met dit issue, alleen nergens een oplossing behalve de constatering dat het niet (goed) werkt. :)

24/7 draaien kan natuurlijk gewoon, maar als ik slechts sporadisch bij mijn desktop wil is dat energietechnisch niet het meest voordelige om te doen.
Server heb ik gehad maar het gaat om meer dan alleen filetoegang, het is een beetje een gewoonte van mij om prive zaken altijd via eigen hardware en software te willen doen dus ik wil gewoon bij mn Desktop kunnen. :) Machine is verder gebouwd op gaming dus heel voordelig is het niet dat beest gewoon maar aan te laten staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2013 10:50 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:38:
[...]
Mijn Ziggo "Ubee" modem (niet heel voor de hand liggend, geen router functies) of Cisco router houd dat ding met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon tegen, intern/lokaal komen die packets zonder verlies gewoon door, duidelijk te zien met Wireshark.
In de eerste post zeg je dat je het 20 minuten aan de praat had buitenom en daarna niet meer. Dat zou niet hoeven te betekenen dat het door je router tegengehouden wordt. Zoals ik al zei, ik heb het ook gebruikt en kwam op dezelfde ervaring uit: niet betrouwbaar.
24/7 draaien kan natuurlijk gewoon, maar als ik slechts sporadisch bij mijn desktop wil is dat energietechnisch niet het meest voordelige om te doen.
Server heb ik gehad maar het gaat om meer dan alleen filetoegang, het is een beetje een gewoonte van mij om prive zaken altijd via eigen hardware en software te willen doen dus ik wil gewoon bij mn Desktop kunnen. :) Machine is verder gebouwd op gaming dus heel voordelig is het niet dat beest gewoon maar aan te laten staan.
Dat is energetisch gezien niet de beste PC die je 24/7 aan wil hebben staan. Als je je tijden ongeveer weet
dat je in wilt loggen, dan kan je een tijdschakelaar op de PSU zetten icm met een auto-shutdown script.
Heb je een ander device 24/7 aanstaan in huis dat je als WOL-server kan gebruiken - zodoende gaat het magic pakket alleen over LAN en niet via WAN.