Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:42
Sinds enige tijd heb ik wat problemen met mijn PC, waarbij ik voornamelijk het vermoedde heb dat mijn grafische kaart begint af te sterven. Ik heb een Asus ENGTX470 welke waarschijnlijk meer dan 3 jaar oud is (overgekocht van een andere Tweaker, zelf heb ik hem 2,75 jaar in gebruik).

Sinds enige tijd heb ik regelmatig last na het booten van mijn pc dat ik zwart beeld heb (monitor lijkt vaak wel signaal te hebben), of dat na 15 minuten na booten ineens mijn beeld zwart wordt. Als het zaakje eenmaal draait, werkt alles prima en blijft het ook werken (met games o.a. ook niet echt problemen).

Het gebeurd ook af en toe dat er kleine 'corrupte' blokjes op mijn scherm komen (net alsof er een mn VRAM problemen heeft), en dat mijn grafische kaart driver crashed (according to windows).

Mijn Windows installatie heeft een upgrade van 7 -> 8 gehad, en mijn grafische kaart drivers zijn ook al enkele keren bijgewerkt (probleem heb ik al langer, maar begint nu pas irritant te worden :P).

Is mijn grafische kaart defect, of heeft iemand nog andere suggesties? Anders wordt het eens tijd om me eigen te tracteren op een nieuwe kaart :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had soortgelijke issues met een nieuw gebouwde pc, alles omgeruild : Mobo(van Foxconn naar Asus), geheugen, vga (van AMD naar Asus), voeding enz enz. Het bleek m'n SSD te zijn :( Dus ik zou alles eens goed stresstesten

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
DennusB schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:59:
Ik had soortgelijke issues met een nieuw gebouwde pc, alles omgeruild : Mobo(van Foxconn naar Asus), geheugen, vga (van AMD naar Asus), voeding enz enz. Het bleek m'n SSD te zijn :( Dus ik zou alles eens goed stresstesten
Heb ik wel aan gedacht (heb een Intel 330), maar dan had ik verwacht dat tijdens veel I/O ook problemen zou krijgen (of dat ik timeouts in mn eventlog zou zien), hoe ben jij met de conclusie gekomen?

De meeste problemen heb ik trouwens na het booten.

[ Voor 4% gewijzigd door KennieNL op 17-12-2013 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik zou als ik jou was mezelf tracteren op een nieuwe grafische kaart. Je gaat er zowiezo op vooruit..:P En blokjes ( artifacts ) in combinatie met driver crashes klinkt best logisch dat het dan wel dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatwagon
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:21
wat NasT89 ^ zegt inderdaad. Het kan best zijn dat je GPU bijna dood gaat:P. En inderdaad, als de rest van je hardware geen bottleneck is, kan je het beste jezelf even trakteren op een andere GPU. Misschien zou je ook kunnen proberen om een andere GPU in je pc te prikken en kijken of zwarte scherm etc over is. Dan heb je een bevestiging;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
KennieNL schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:57:Het gebeurd ook af en toe dat er kleine 'corrupte' blokjes op mijn scherm komen (net alsof er een mn VRAM problemen heeft), en dat mijn grafische kaart driver crashed (according to windows).
Die blokjes is idd je VRam dat niet meer lekker werkt, en daar kun je niks aan doen. Hij is gewoon langzaam de geest aan het geven.

• KennieNL
GPU is op het moment het oudste ja, nog van mn vorige systeem overgenomen.
Als het me echt meer begint te irriteren ga ik hem vervangen haha :)

Tnx iedereen.
Pagina: 1