High-end CAD en Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ik ben druk doende om een nieuw systeem samen te stellen.
Het budget is op dit moment ongeveer 2000-2500 euro.
Ik heb al een flinke kast en nog een stuk of wat SATA 3.5 disks dus die heb ik al niet meer nodig.

Waar het mij vooral om gaat is dat de kast zo stil mogelijk is.
Ik heb al geïnvesteerd in silent casefans en een stille processorkoeler.
Vloeistof koeling lijkt me ook wel interessant, maar daar wil ik op dit moment nog niet aan beginnen.

Wat voor een informatie heb ik dan inmiddels bij elkaar:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 495,10€ 495,10
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 393,99€ 393,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99
1G.Skill RipjawsZ F3-19200CL10Q-32GBZHD€ 317,99€ 317,99
1Seasonic Platinum Series 860 Watt€ 188,50€ 188,50
2Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,85€ 387,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.814,27

Naast de bovenstaande lijst van componenten ben ik nog op zoek naar een goede grafische kaart en heb daarbij mij oog laten vallen op de GTX 780 of GTX 780 Ti. Mijn vraag daarbij is nu alleen nog: welke uitvoering is een redelijk stille kaart die toch nog wel behoorlijke prestaties levert. SLI hoeft voor mij op dit moment nog niet, mogelijk dat ik dit in de toekomst nog ga doen.

De bedoeling is om met het systeem twee 1920x1200 monitoren aan te sturen. Daarmee wil ik dan werk als photoshop en ander CAD werk gaan doen. Daarnaast is het de bedoeling om voorlopig weer lekker vooruit te kunnen in de laatste spellen. Ik ben een fervent speler van StarCraft II en zou deze graag op de hoogste settings met 4v4 spellen kunnen spelen (nu trekt mijn laptop dat gewoon niet).

Mijn vraag is nu: hebben jullie op of aanmerkingen over mijn lijst tot nu toe en welke videokaart zouden jullie bij deze set-up aanraden, met in gedachten dat het systeem niet te veel lawaai mag maken. De PC komt namelijk in de studeer kamer te staan en dan is een zoemende PC erg storend ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ram is erg duur, maar ik weet niet of er goedkoper quad channel beschikbaar is. (ramsnelheid boeit volgens mij niet zoveel)

Waarom kies je niet voor een 0,5 of 1 TB SSD ipv 2 kleinere? (evo of crucial m500)
Voeding is een toppertje hoewel veel te krachtig imo (maar met sli 780ti in het achterhoofd wel een goeie).

Ik zou een betere cpu koeler kopen (DarkRockPro, Noctua spul of wellicht een k'n'k WC setje?)

780ti is wel deftige overkill voor starcraft 2 op 1 1920*1200 :+

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ja, inderdaad, vandaar dat ik ook zo aan het zoeken ben.
Toch, naast SC heb ik ook nog wel andere spellen die ik wil spelen en daar zitten nog wel wat 3D pareltjes tussen. Ik heb nu jaren op een laptop gespeeld (wel een clevo custom, maar toch) en wil nu toch wel weer ff vooruit kunnen met een goeie desktop

Die twee kleinere SSD's wil ik in RAID zetten (mirroring) want ik wil niet het risico lopen dat mijn OS crasht.
Verder gaan de spellen dus op gewone HD's vooralsnog (wellicht later op SSD) maar voor nu vind ik laad tijd minder belangrijk. Er komt daarnaast voldoende geheugen in. Het geheugen dat ik gekozen heb is, volgens mij, het scherpst geprijst, gezien de specs.

Bedankt voor je reactie in ieder geval ;)

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Waarom kijk je niet naar de nieuwe MSI R9 290x 4S editie? Die heeft betere koeling gekregen en is stukje goedkoper dan een 780ti (lees: ook sneller dan een gtx 780ti en draait op dx 11.2 ipv 11.1)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hmmm, interessant. Ik ga eens even kijken wat ik er over kan vinden. "Van huis uit" nogal een Nvidia gebruiker. Heb Ati een beetje links laten liggen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar welke programma's gebruik je precies en hoe? Want in photoshop en de meeste CAD programma's ga je die 6-core niet goed gebruiken, dan lijkt me dat geld ergens anders beter besteed. Tenzij je veel rendert?

specs

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
ElCondor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:36:
Hmmm, interessant. Ik ga eens even kijken wat ik er over kan vinden. "Van huis uit" nogal een Nvidia gebruiker. Heb Ati een beetje links laten liggen.
Me too, echter heeft de nieuwe batch van ATI kaarten mij doen kiezen voor ati in dit geval.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het voor CAD niet verstandiger een CAD GPU te pakken zoals de Quadro of de FireGL's? Of ben je bereid om voor de CAD werkzaamheden performance in te leveren?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hey Maratropa, Ghost in the Shell huh? ;)

Wel, het meest is toch wel het bewerken van foto's en grafische vormgeving zoals in Adobe Creative Suite (bijna alle applicaties daarin worden bij mij regelmatig gestart).
Ik heb eerder wel met 3D studio en andere renderers gewerkt, maar dat deed ik niet meer omdat mijn laptop dat niet meer trok.
Met de power at my fingertips denk ik dat ik me hier weer eens meer in wil gaan verdiepen.

Bedankt Dr.Root, ik ga me eens verdiepen in die Ati serie. Heb het veel voorbij zien komen, maar nog niet echt naar gekeken. Wat heeft jou over de streep getrokken?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
CptChaos schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:07:
Is het voor CAD niet verstandiger een CAD GPU te pakken zoals de Quadro of de FireGL's? Of ben je bereid om voor de CAD werkzaamheden performance in te leveren?
Op zich heb ik daar geen probleem mee. Ik moet er mee kunnen werken, maar het hoeft ook niet direct allemaal klaar te zijn. Ik zet zo'n render jobje net zo goed 's nachts aan en ik heb nog twee Xeon servers staan die dan mee kunnen helpen met renderen :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou ook is kunnen verdiepen in Quick Sync (Wikipedia: Intel Quick Sync Video). Ik weet niet hoe en of dat werkt met CAD pakketten, maar het heeft zeker potentie! Voor Creative Suite is er overigens een plugin van Intel wat Quick Sync naar Adobe programma's brengt, waaronder Premiere, welke exact weet ik niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2013 13:29 ]

• maratropa
  • Niet online
In benchmarks komen quadro's en fireGL er altijd leuk uit maar in het echt maakt het vaak weinig uit. Voor Autocad, SW, Revit, etc heb je sowieso geen high end kaart nodig.

ElCondor, je moet dingen niet verwarren. Renderen van uiteindelijke beelden gebeurd vooral op de cpu en hangt dus niet van je videokaart af. De interactie met en de snelheid van je vieuwports hang wel van je videokaart af, daar had CptChaos het over.

Maar eigenlijk doe je dus helemaal geen CAD :) (3dsmax is geen ook cad programma, CS helemaal niet ;) )

Besef je iig goed dat behalve als je veel 3d rendert, of veel video rendert, die 6 core echt overkill is voor Creative Suite applicaties, omdat je er nauwelijks gebruik van maakt.

Als ik jou zo hoor dan kun je het geld ook anders verdelen. Ik zou met dit budget dus echt geen 1920x1200 schermen nemen, maar voor 2560x1440 gaan. En daar dan de juiste hight end gpu bij kiezen. Daar zit dat geld veel beter dan in die extra cores. Onderschat een 4770k al dan niet met overclock niet, die rendert al heel hard als je daar aan toe komt.

Quicksync is met Adobe software niet zo relevant trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 17-12-2013 13:22 ]

specs

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:30

Shunt

Boe

Waarom zou je in gods naam voor een moederbord gaan van bijna 400 euro. Behalve cool factor brengt het niet echt veel naar de tafel waar jij gebruik van gaat maken als ik dat lees.
pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus dit bordje doet als ik het snel vergelijk zo goed als het zelfde voor minder dan de helft als de asus.
Die gaming bordjes zijn 99% pats factor en 1% potentiële prestatie winst of extra (nuttige) mogelijkheden.

Verder qua GPU ga voor een ati 290 of een 780 dan zit je met je huidige gebruik meer dan goed. Wil je later meer prestaties zet je er lekker een tweede kaart naast want ruimte heb je en de voeding kan dat ook gemakkelijk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Wow! Thx, Maratropa! Ja, ik had in mijn omgeving al wel gehoord dat de CPU best wel overkill is.
Inderdaad, dat renderen is iets waar ik klaarblijkelijk te weinig kennis van de verdeling van resources van heb.

Desalnietemin, ik zit ook te kijken naar toekomst vastheid. Ik heb destijds aardig wat geld geïnvesteerd in een Core 2 Duo en ik moet zeggen, na zo'n 7 a 8 jaar heb ik daar nog steeds geen spijt van. Met een kleine memory upgrade en een rappe SSD erbij voldoet de machine nog heel goed voor huis tuin en keuken gebruik.

Dat hoop ik met de investering in een hexacore ook te hebben, ondanks dat ik er op dít moment nog geen gebruik van maak, ga ik er van uit dat ik in de toekomst wel degelijk applicaties en games tegen ga komen die hier goed gebruik van weten te maken.

Het klopt overigens dat de viewports wel degelijk van de videokaart afhangen en daar hoop ik bij grote photoshop bestanden die ik soms bijna pixel voor pixel ingezoomd met de hand bewerk, wel profijt van te trekken.
Wat betreft de schermen, ik heb er al één staan en het zit hem in de relationele sfeer dat ik geen grotere heb gekozen. ;) Maar goed, vooralsnog heb ik ook daar geen spijt van. En ik kijke het liefst wel naar twee dezelfde schermen, dat is wat rustiger aan de ogen merk ik (ik kijk nu om beurt op mijn laptopscherm en mijn monitor, beide met dezelfde resolutie, dat wel, maar wel een wereld van verschil).

Ik zal eens kijken wat zo'n 4770K scheelt in prijs. en hoe zit dat nu met de toekomstvastheid van die CPU?
Shunt schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:38:
Waarom zou je in gods naam voor een moederbord gaan van bijna 400 euro. Behalve cool factor brengt het niet echt veel naar de tafel waar jij gebruik van gaat maken als ik dat lees.
pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus dit bordje doet als ik het snel vergelijk zo goed als het zelfde voor minder dan de helft als de asus.
Die gaming bordjes zijn 99% pats factor en 1% potentiële prestatie winst of extra (nuttige) mogelijkheden.

Verder qua GPU ga voor een ati 290 of een 780 dan zit je met je huidige gebruik meer dan goed. Wil je later meer prestaties zet je er lekker een tweede kaart naast want ruimte heb je en de voeding kan dat ook gemakkelijk.
Ja, idd, die cool factor is er ook nog! ;) Ik zou inderdaad eens kunnen kijken naar een ander bord, maar op zich leek me deze ook wel netjes, zeker omdat er onboard nog een goede geluidskaart zit en ik wil nog niet in een losse investeren.

Buiten dat ik heb niet zulke goede ervaringen met MSI, maar dat daargelaten.

[ Voor 27% gewijzigd door ElCondor op 17-12-2013 13:43 ]

• maratropa
  • Niet online
Geen enkele cpu is echt toekomst vast :) Maar de CPU's die het langste mee gaan zijn de cpu's met de hoogste frquentie en arbeid per core. Een Core 2 Quad Xeon uit 2007 van boven de 3ghz komt nog best aardig mee als je er een redelijke gpu en ssd bij hangt. En overclockte cpu's gaan ook lang mee.

Realiseer je dat je ook nu wat geld kan besparen en over 2/3 jaar weer een moederbord + cpu + ram haalt je vast veel beter af bent dan als je door blijft gaan met een cpu van nu.

Een 4770k is qua singlecoresnelheid en hoeveelheid werk die hij per core kan doen zelf iets sneller dan een 4930k, en zal echt niet veel sneller een "probleem" gaan vormen dat die 6core. Helemaal niet als je er hem overclocked.

Alleen als je NU veel baat hebt bij die extra 2 cores lijkt me een 6-core het NU waard.

Wie weet besluit je te gaan renderen op de GPU met octane/vray/iray etc. Dan is dat geld beter op z'n plaats in een extra GPU, bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 17-12-2013 13:50 ]

specs

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Point taken. Ik ga eens husselen. Wellicht kom ik nog goedkoper uit dan.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 10:28
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 215,-€ 215,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 65,95€ 65,95
1MSI N650-1GD5/OCV1€ 84,04€ 84,04
2Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,-€ 98,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,90€ 111,80
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,98€ 37,98
2Samsung 840 EVO 250GB€ 144,99€ 289,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,75

Upgrade de gpu eventueel als je meer wilt gaan gamen, maar hiermee kom je een eind. De xeon die ik heb is een uitgeklede i7 die je niet kan overklokken en geen igp(interne grafische kaart) heeft. Dit heeft als voordeel dat je evenveel kwijt bent als met een i5, en op de momenten dat hyperthreading handig is heb je het toch. Dit geld ook voor de gpu: geen dikke gamingkaart, maar de momenten dat cuda nut heeft springt hij toch bij.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hmmm, afgaande wat Maratropa stelt, is overklokbaarheid juist weer waardevol, zeker als je er nog een tijdje mee door wilt. Een gelockte Xeon is dan niet zo handig. Ik zit er juist niet op te wachten om na een jaar of twee weer een nieuw moederbord en CPU en memory te kopen en dan mijn hele systeem weer opnieuw in te moeten richten. Maar goed, er zitten zeker wil interessante componenten in de lijst. Die GTX 650, weet ik niet direct of ik daarvoor zou gaan. Ik leun dan toch meer naar boven toe. Goedkoper is het in ieder geval wel.

Is dit nog wel high-end te noemen?

• roelof.zijlstra
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11-2022

roelof.zijlstra

Oooohhhh... Caffeine drip

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 252,73€ 252,73
1MSI X79A-GD45 (8D)€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 680€ 538,86€ 538,86
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1BenQ XL2420T Zwart€ 338,95€ 338,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,50€ 34,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C7€ 201,15€ 201,15
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 97,-€ 97,-
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 372,99€ 372,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.924,18

1. De monitor weg laten vallen en dan heb je een zeer goed presterend en fluisterstil systeem.
2. Het moederbord is wel nog te koop, alleen niet met het kenmerk (8D)
3. De videokaart zou ik inderdaad vervangen met een 290X of een 780 Ti

[ Voor 3% gewijzigd door roelof.zijlstra op 17-12-2013 15:11 . Reden: Aanvulling ]

Nooit gedacht.... toch eens doen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ElCondor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:23:
Hmmm, afgaande wat Maratropa stelt, is overklokbaarheid juist weer waardevol, zeker als je er nog een tijdje mee door wilt. Een gelockte Xeon is dan niet zo handig. Ik zit er juist niet op te wachten om na een jaar of twee weer een nieuw moederbord en CPU en memory te kopen en dan mijn hele systeem weer opnieuw in te moeten richten. Maar goed, er zitten zeker wil interessante componenten in de lijst. Die GTX 650, weet ik niet direct of ik daarvoor zou gaan. Ik leun dan toch meer naar boven toe. Goedkoper is het in ieder geval wel.
Met een jaar zul je nog niet aan vervanging van onderdelen toe zijn. Ik doe nu al 3 jaar met mijn i5 2500, performance-wise is er weinig verschil in performance tussen sandy-, ivybridge en haswell.
Is dit nog wel high-end te noemen?
De duurste onderdelen zijn niet per se ook high end. Vaak kun je met goedkopere onderdelen al af, zonder in te leveren op performance.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2013 15:08 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Roel, wat is je onderbouwing daarbij?

CptChaos, het lijkt er op dat op dat gebied van processoren inderdaad het een en ander veranderd is. Een nieuwere processor neemt tegenwoordig veel minder nieuwe functionaliteit mee, meer besparing in energie verbruik, dan vroeger. Toch is dat dan nog wel interessant uit stilte oogpunt. In de zin van, minder energie=minder koeling=minder geluid. Wordt die i5 2500 erg heet? En hoe stil ist-ie?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou gewoon een Haswell nemen, die zijn beter verkrijgbaar.

• maratropa
  • Niet online
Hij bedoelt vast een 4820k, maar dat is maar een quadcore, dan is er weinig verschil meer met een 4470k systeeem. Socket 2011 neem je voor de 6-core, voor de RAM bandbreedte of voor meer dan 2 GPU's lijkt me, dat is allemaal niet echt van toepassing hier. Het KAN wel, want je hebt het budget, maar zie het nut niet zo.

Ik zou in jouw geval een 4470k nemen en geld stoppen in een leip dikke stille cpu koeler om hem een beetje redelijk over te kunnen clocken, met een degelijk moederbord.

specs

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Maratropa, waar zie jij de toepassing van die extra memory bandbreedte en 6 core dan? Je zegt, dat is hier allemaal niet van toepassing. Wanneer wel dan?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zijn genoeg reviews op internet te vinden die aantonen dat triple channel tov dual channel niet veel extra memory bandbreedte biedt.

• maratropa
  • Niet online
6-cores is heel nuttig bij bijv. het renderen van video en 3D, maar het kost ook wel flink wat meer geld. Aangezien een 4770 of iets vergelijkbaars ook al behoorlijk rap is, zou ik het alleen aanraden als je ook aangeeft daadwerkelijk echt vaak te renderen, en vooral als je er geld er mee verdient. Anders betaal je 200+ euro extra maar krijg je er 90% van de tijd niets voor terug.

Zou jij zeer veel Premiere draaien en/of After Effects dan is het ook misschien leuk, maar ook daar zijn er weer allerlei factoren zoals de GPU, Een haswell quadcore met snelle gpu is ook heel rap in Premiere bijvoorbeeld.

Wat Chaos zegt, quad (triple is van 1366) channel is zelden echt nuttig, ik denk vooral bij servers en bij wetenschappelijke berekeningen enzo.

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 17-12-2013 16:01 ]

specs

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Een boink client valt zeker niet onder wetenschappelijke berekeningen, of wel? 8)7

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sorry, maar voor wie koop je de PC? Voor jezelf, of voor de BOINC client? ;) IMO is de BOINC client een extraatje, in ieder geval geen valide reden om een 6 core aan te schaffen.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ik heb eens wat zitten schuiven en kom dan op het volgende uit.
Een behoorlijke prijs verlaging:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 288,50€ 288,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Extreme€ 321,90€ 321,90
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 439,98€ 439,98
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,94€ 232,94
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99
1Kingston HyperX KHX24C11K4/16X€ 189,83€ 189,83
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 161,23€ 161,23
2Samsung 840 EVO 250GB€ 144,99€ 289,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.955,35

Wellicht nog even goed kijken naar de processorkoeling, maar daar gaat het geld niet in zitten.
Enige gedachten hierover?

[ Voor 5% gewijzigd door ElCondor op 17-12-2013 21:33 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt eraan wat je wilt? En welke kast je hebt. Een Mugen 4 of een Macho zijn goede koelers onder de 40 euro, maar vooral de Macho is erg hoog.

Wil je nog koeler en nog stiller, kun je kijken naar Be Quiet koelers of de Thermalright Silver Arrow.

Dat mobo is wel heel erg duur, waarom wil je die? Voor 200 euro minder heb je een bordje waarvan je niet echt zal merken dat ie slechter is.

Geheugen is ook erg duur, voor 120 euro heb je een setje van Crucial, die ook levenslange garantie heeft.

Gezien de dingen wil je doen, zou ik betrouwbare SSD's nemen, dus alles zonder stroomverliesbescherming valt dan af. M500's zijn goede SSD's die ook nog eens goedkoper zijn. En nee, dat ze langzamer zijn merk je niet. Sowieso zijn de cijfers die Samsung opgeeft die van de eerste paar GB's van het snelle geheugen, na een aantal GB zakt de snelheid ook.

People as things, that’s where it starts.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Het is een oude Coolermaster Stacker van de eerste generatie meen ik. Een monster op wieltjes, en die zijn ook wel nodig. Plaats voor 5,25" devices of 3 X 4 3,5" schijven met nog twee 5,25 sloten over in dat geval. De kast is behoorlijk diep ook, dus een flinke koeler kan er goed in. Waar het mij om gaat is dattie stil is ;)

Pagina: 1