Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[S2012] Datacenter en VM licenties.

Pagina: 1
Acties:

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Situatie:

HP Server + HP Branded Server 2012 Datacenter, hierop draait HyperV.

Stel ik wil op HyperV 5 VM's met Windows Server 2012 draaien en 1 VM met Windows Server 2008 R2, moet ik dan nog licenties aanschaffen?

Ik heb deze vraag ook bij HP en Microsoft gesteld, maar ik heb het idee dat ze me niet begrijpen.

In eerste instantie kreeg ik een PDF van HP waar het volgende in staat:
Product Maximum permitted running instances in virtual OSE per license

Windows Server 2012 R2 Essentials: One
Windows Server 2012 R2 Standard: Two
Windows Server 2012 R2 Datacenter: Unlimited

Running Prior Versions or Other Editions

In place of the licensed version, you may run prior versions or lower editions in any of the OSEs of the licensed server. If you have Windows Server 2012 R2 Datacenter edition you will have the right to run the bits of any prior version or lower edition (Datacenter, Enterprise, Standard or Essentials). If you have Windows Server 2012 R2 Standard edition, you will have the right to run the bits of any prior version of Enterprise, Standard or Essentials edition. If you have Windows Server 2012 R2 Essentials edition, you will have the right to run the bits of any prior version Essentials edition. You should remember that the ability to run previous version or edition bits does not change the licensing or support terms in which you can use the product; the purchased product (Windows Server 2012 R2) rights apply. This means that the license will continue to cover the processors or sever stated in the Product Use Rights and the virtualization rights do not change.
Ik heb hier de dingen waarvan ik denk dat ze voor mij van toepassing zijn even vet gedrukt gemaakt. Toen ik echter aan HP vroeg welke key ik moet ingeven bij de installatie van de VM zeiden ze me dat ik deze moet aanschaffen, en als ik verdere vragen had, moest ik die aan Microsoft stellen.

Toen heb ik contact met Microsoft gehad, hier werd mij verteld dat ik als ik Windows Server 2008 op een VM instance (Host 2012 Datacenter) installeer ik hier een licentie voor moet aanschaffen.

Begrijp ik het nu verkeerd of zou dat met Datacenter als host juist niet hoeven?

Ik dacht redelijk te begrijpen hoe het in elkaar zat, maar blijkbaar doe ik dat niet.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je de Server 2012 VM's installeert als Datacenter Edition mag je die activeren met de key van de Hyper-V host. De Datacenter Edition geeft recht op oneindig virtuele instanties van Datacenter Edition op die host.

Voor je 2008R2 server zal je een licentie moeten kopen, die valt niet onder de 2012 licentie.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

CMD-Snake schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:49:
Als je de Server 2012 VM's installeert als Datacenter Edition mag je die activeren met de key van de Hyper-V host. De Datacenter Edition geeft recht op oneindig virtuele instanties van Datacenter Edition op die host.

Voor je 2008R2 server zal je een licentie moeten kopen, die valt niet onder de 2012 licentie.
Ik begrijp de vraag echter wel, in de tekst staat namelijk:
you will have the right to run the bits of any prior version or lower edition (Datacenter, Enterprise, Standard or Essentials).
Waar slaat prior version dan op?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Sneezydevil
Door die zin is de vraag inderdaad ontstaan, en dat document heb ik wel van HP gekregen maar is ook gewoon op de microsoft website te vinden.

Wat CMD-Snake zegt komt wel overeen met wat Microsoft zegt.

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
@Gé Brander
Dat je het recht hebt om te downgraden naar een vorige versie van windows server maar volgens mij mag je dan niet tegelijk server 2012 en bijv. server 2008 r2 met dezelfde code draaien. Ik heb het ooit eens een keer ergens gelezen dus of het helemaal waar is weet ik niet....

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, dat mag.
Dat staat allemaal in de licentie voorwaarden. Je moet bij HP de ROK (key) opvragen voor 2008r2 aangezien zij de OEM leverancier zijn. Als je al VL keys hebt kun je die legaal gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2013 11:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Sneezydevil
@DukeBox dan had ik het vanaf het begin af aan toch goed.

Dat is het eerste wat ik heb geprobeerd maar die stuurden me door naar de winkel waar de server is gekocht, zij stuurden me vervolgens terug naar HP, die me uiteindelijk weer doorsturen naar Microsoft. Ik word er langzaam moe van, maar niemand lijkt de intentie te hebben mij van een key te voorzien.

Maar als HP dan toch echt de partij is die mij van die key moet voorzien, ga ik het toch nog maar eens daar proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sneezydevil op 17-12-2013 11:34 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is heel simpel.. als je OEM verkoopt, ben je ook verplicht voor de verdere zorg. Als je deze officieel als HP OEM kit i.c.m. de server hebt gekocht, dan moet je bij HP zijn. Heb je deze los bij de winkel gekocht, dan moet de winkel zorg dragen daarvoor.

Hiero, in geval van HP: http://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/4AA4-3787ENW.pdf
43. What are the activation requirements for the downgrade scenario?
[..]
Alternatively, if using an HP OEM license for Windows Server, HP may be able to provide media and a product key for a downgrade version on request from the HP OEM customer. Either contact an HP Call Center to request the media or go to the HP website at hp.com/go/wsdowngrade.
The kit will NOT include your license keys. The kit will provide instructions on how to obtain your product keys.
n.b. lees ook 44 even door.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2013 11:41 ]

• CMD-Snake
Ik betwijfel of je een machine mag downgraden en de rest niet, ergens vermoed ik dat het vooral slaat op de host machine. De key van Server 2012 zal nooit werken op een 2008R2 machine. Je krijgt bij downgrade altijd een aparte key of ze geven je zo'n DVD die automagisch activeert na een BIOS controle o.i.d..

Kan je die laatste machine ook niet als Server 2012 gebruiken? Of zit je dan echt met een probleem met bepaalde software? Het zou je een hoop werk kunnen schelen, plus je draait dan toch meteen een nieuwere versie van Windows Server.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, zowel de host als de guest mag je downgraden. Zie de documentatie van microsoft en die van hp.

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-08 17:40
In principe mag je standaard twee versies terug van je huidige licentie,
op onderstaande link staat het duidelijk verwoord:
http://www.microsoft.com/oem/nl/licensing/sblicensing/pages/downgrade_rights.aspx

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals je daar ook kan lezen geld voor OEM maar 1 versie.

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-08 17:40
DukeBox schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:46:
Zoals je daar ook kan lezen geld voor OEM maar 1 versie.
Niet als je Datacenter edition gebruikt, zoals de topicstarter aangeeft:
"Windows Server 2012 Datacenter bevat rechten voor het downgraden naar elke eerdere versie of lagere editie."

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik was altijd in de veronderstelling dat je niet mag mixen en matchen met downgraden. Dat je dus moest kiezen voor of een downgrade (en dan alles downgraden), of niet downgraden en dan alles op de versie draaien die je hebt. Maar dat lijkt dus niet meer zo te zijn, das wel interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 17-12-2013 13:06 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

T0ny schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:56:
Niet als je Datacenter edition gebruikt, zoals de topicstarter aangeeft:
"Windows Server 2012 Datacenter bevat rechten voor het downgraden naar elke eerdere versie of lagere editie."
Ja en nee..

Je mag wel andere versies draaien bij OEM, maar die vallen niet onder de downgrade rights.
Het zit hem in de details.. voor 2008(R2) heb je het recht op een downgrade key, lager komen alleen in aanmerking als je daar een vl voor hebt. Je kan niet een key krijgen middels de ROK.

Dit had je overigens zo kunnen zien als je op jouw geplaatste link even verder kijkt: http://www.microsoft.com/...ct-downgrade-program.aspx

n.b. beide links zien er vanuit de BeNeLux anders uit dan voor een hoop andere landen, de rechten en mogelijkheden zijn ook niet overal gelijk.

Ik geef hier regelmatig uitleg over bij een hoop van mijn klanten en af en toe kan ik zelfs een microsoft consultant betrappen op (kleine) foutjes.. ik zet er een kratje bier op als ik hier een fout in maak.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2013 13:54 ]

• Sneezydevil
Ik kan inmiddels bevestingen dat wat DukeBox zegt klopt, HP heeft het nu bevestigd, het toverwoord bleek ROK te zijn, ik had het in eerste instantie HP Branded Windows Server 2012 Datacenter genoemd, toen konden ze me niet helpen, nu dat ik er Windows Server 2012 Datacenter (HP ROK) had gezet, konden ze me wel helpen.

Bedankt iedereen.

Wel jammer trouwens dat het antwoord van Microsoft zelf dus niet blijkt te kloppen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:32
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:49:

2008R2 Kan ik anders al niet meer kopen bij mijn leverancier. Zou je niet gewoon mogen downgraden?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• CMD-Snake
chaoscontrol schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:51:
2008R2 Kan ik anders al niet meer kopen bij mijn leverancier. Zou je niet gewoon mogen downgraden?
Misschien. Maar inderdaad is 2008R2 niet meer als Retail te koop. Zelf ben ik volume license gewend, dan kan je alles gewoon downloaden van de site van Microsoft.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Als hulpmiddel kan je deze altijd erbij houden: http://www.microsoft.com/...ram.aspx#fbid=ffMBfrBIUck

Hacktheplanet / PVOutput

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^Ah handig.. die was nog niet 3 keer genoemd.

Verwijderd

Knip. Spam is not allowed here...

[ Voor 84% gewijzigd door F_J_K op 15-03-2017 18:18 ]

Pagina: 1