Toon posts:

Powerline voor internet in tuinkantoor, valt stil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriendin van me heeft een kantoor in haar tuin gebouwd. Ze heeft vanuit huis elektra en gas naar het kantoor getrokken en ingegraven. Maar, je raadt het al, er moet ook internet bij. Daarom heeft ze een powerline set gekocht van Sitecom. Dat werkt vaak goed, maar internet is op sommige niet vooruit te branden. Er staan dan geen 'zware' apparaten aan.

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? De totale afstand van de meterkast tot het kantoor is zo'n 30 meter (15 meter binnenshuis en 15 meter in de tuin).

Alvast veel dank!

Groet,
Tom

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heeft ze de powerline rechtstreeks in de stopcontacten zitten? In een stekkerdoos schijnt het niet goed te werken namelijk. En als het echt niet opgelost kan worden dan is 2 wifi routers denk ik een betere oplossing. Als die vrij zicht hebben (2 ramen bijvoorbeeld) kan je met 2 richtantennes op elkaar het ook goed draaiende krijgen op zo'n kleine afstand.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:09

Quad

Doof

En ook niet onbelangrijk, de powerlines zitten in de zelfde groep?

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
zitten beide powerline-adapters op dezelfde fase/groep ?

zodra je de meterkast moet passeren ben je vaak al serieus veel signaal kwijt van die spullen en haalt je "500Mbps (?)"-spul plots amper 5Mbps ...
(dit omwille van filters enzo - en als ie een fase moet wisselen, lukt het al amper omdat het signaal of op de fasedraad zit, of differentieel is en je dus de helft kwijt bent: enkel dat op de 'neutrale'-draad gaat door want je hebt geen connectie tussen je fase-draden .... en dat laatste hou je best zo :+ )

Maar 30m lijkt me makkelijk overbrugbaar met wifi (ev. richtantenne?) vooral bij de nieuwe generaties.

en anders even een goed afgeschermde UTP (S-FTP?)-kabel van binnenuit naar daar trekken ?

@Techneut hieronder: inderdaad :-)
het zijn inderdaad technisch gezien geen filters, maar treden wel zo op.
maw: je hebt een filter die technisch gezien geen filter is ...
Zolang het maar overkomt dat zodra je van fase moet veranderen je 'gekloot' bent met powerlines :+

[ Voor 32% gewijzigd door soulrider op 17-12-2013 18:39 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dit omwille van filters enzo - en als ie een fase moet wisselen, lukt het al amper omdat het signaal of op de fasedraad zit, of differentieel is en je dus de helft kwijt bent: enkel dat op de 'neutrale'-draad gaat door want je hebt geen connectie tussen je fase-draden ....
Dat die dingen heel vaak bij groepswisseling het signaal keren klopt volledig. Maar deze uitleg zou tot misverstanden kunnen leiden. Van filters is hier namelijk nergens sprake, althans niet als zodanig. Wel van stroomspoelen in installatieautomaten en/of aardlekschakelaars en waarschijnlijk bedoel je dat ook.

De uitwerking daarvan op het signaal is heel eenvoudig, voor de 50 Hz waarop ze moeten werken hebben ze een heel lage impedantie. Maar voor de hoge frequenties van overdrachtssignalen is die impedantie vele duizenden keer zo hoog. Al zijn ze het dan niet met die bewuste bedoeling geplaatst, ze werken wel als sperfilter. In dergelijke installaties is het een kwestie van fifty fifty dat het sowieso werkt, afgezien nog van signaalverliezen.

Bij fasewisseling is de demping nog veel groter, want in de meeste gevallen is de afstand die dan overbrugd moet worden is heen en terug naar het transformatorstation in de buurt. Dit leidt tot zoveel demping, dat er nagenoeg niets meer van het signaal over is. Inderdaad kun je dan gewoon zeggen dat er geen verbinding is.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 09:55
prop een cat5e kabel naast de stroom-aders in de pvc buis.
Velen zullen roepen dat dat niet werkt, maar hier werkt het prima op gigabit snelheid.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
heb je goede kwaliteit kabels?
Dus geen aluminium met kopercoating maar koperen kabels ... ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:34:
[...]
Bij fasewisseling is de demping nog veel groter, want in de meeste gevallen is de afstand die dan overbrugd moet worden is heen en terug naar het transformatorstation in de buurt. Dit leidt tot zoveel demping, dat er nagenoeg niets meer van het signaal over is. Inderdaad kun je dan gewoon zeggen dat er geen verbinding is.
dat is geen demping meer noem het maar gerust isolatie

maar er zijn oplossingen voor
e.g. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/986260/
http://www.powerline-shop..._Phasenkoppler--PLC-.html

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 17-12-2013 13:03 ]

Iperf

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
sharkzor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:14:
prop een cat5e kabel naast de stroom-aders in de pvc buis.
Velen zullen roepen dat dat niet werkt, maar hier werkt het prima op gigabit snelheid.
Het werkt prima, het mag alleen officieel niet.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Oh ? Dat is nieuw voor me, laat eens zien waar het staat dat dit verboden is in NL ?

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11 09:26
TecHHeaD schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:16:
heb je goede kwaliteit kabels?
Dus geen aluminium met kopercoating maar koperen kabels ... ?
doel je nu op de stroomkabels :? , of op de korte kabeltjes van en naar de Powerline-adapters..
dat eerste zou me verbazen en voor de korte afstand: zou dat boeien?

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11 09:26
KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:05:
Oh ? Dat is nieuw voor me, laat eens zien waar het staat dat dit verboden is in NL ?
dan denk ik dat je de NEN niet kent..
maar zo zijn er ook zat die de wet niet gelezen hebben en dus denken dat stelen niet verboden is..

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:05:
Vrij standaard hoor, hoogspanning mengen met enige signaal / laagspannings kabels is not done in de bouw, staat beschreven in NEN 1010 mocht je tijd over hebben.

Sowieso kan iedereen met een beetje gezond verstand wel bedenken dat het gewoon niet verstandig is, stel er gaat wat mis in zo'n goot, dan heb je gelijk hoogspanning op je UTP kabel staan wat je zo lekker even met je vingers aan kan raken. Haalt niet weg dat het nog steeds vaak genoeg gedaan wordt en goed gaat, maar verstandig is natuurlijk anders.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies wat ik dacht, het gaat dus niet om een verbod of gebod, het is een richtlijn. Ben ik toch even blij dat ik niets gemist heb. ;)
Enne sinds wanneer 220v hoogspanning ?

Ik vind jullie aanbevelingen prima hoor, maar het is echt niet zo dat het niet mag (je wil niet weten hoe vaak stroom en utp gewoon in 1 kabelgoot liggen en ja gewoon door montagebedrijven gelegd). Het kán overspraak geven op de utp, maar in de praktijk gebeurt dat nooit.

[ Voor 55% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-12-2013 13:30 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Case-study schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:12:
[...]

doel je nu op de stroomkabels :? , of op de korte kabeltjes van en naar de Powerline-adapters..
dat eerste zou me verbazen en voor de korte afstand: zou dat boeien?
Nee op je ethernet kabels.

Aluminium geleid bij lange na niet zo goed als koper doet.
Goede kabels zijn dan ook van koper gemaakt.

Je kan dit checken door de kabel te strippen en er een aansteker onder te houden, als de kabel binnen een seconde(of 2/3) smelt dan is hij van aluminium, als hij rood word maar niet smelt dan is hij van koper (en dus ook goed!).

Andere problemen met powerlines zouden kunnen zijn dat PowerlineA niet in dezelfde stroomgroep als PowerlineB zit en dat wil vaak wel problemen opleveren als het gaat om connectiviteit, bereik en snelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door w4v3g0d op 17-12-2013 13:32 ]

• Techneut
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:27:
Precies wat ik dacht, het gaat dus niet om een verbod of gebod, het is een richtlijn. Ben ik toch even blij dat ik niets gemist heb. ;)
Enne sinds wanneer 220v hoogspanning ?

Ik vind jullie aanbevelingen prima hoor, maar het is echt niet zo dat het niet mag (je wil niet weten hoe vaak stroom en utp gewoon in 1 kabelgoot liggen en ja gewoon door montagebedrijven gelegd). Het kán overspraak geven op de utp, maar in de praktijk gebeurt dat nooit.
Je verwart hier een paar zaken met elkaar.
Allereerst de NEN1010, deze is zeker niet alleen maar een richtlijn, ook geen wet, maar het voldoen eraan behoort wel tot de aansluitvoorwaarden van de netwerkbedrijven. Geen directe wet dus, maar de wet geeft deze bedrijven toestemming om deze voorwaarden bindend op te leggen.
Vervolgens, het niet samen door één buis van, laat ik de oude namen maar noemen, sterkstroom- en zwakstroomleidingen (dat verbod is er in de NEN1010 wel terdege) is niet hetzelfde als het niet samen in een kabelgoot mogen liggen. En inderdaad is 220 (230) V zeker geen hoogspanning.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nu iedereen er zijn elektrotechniek-plasje er overheen gedaan heeft: trek gewoon een UTP kabel. Het is een vaste verbinding die nog wel even blijft, dan is het echt wel de moeite waard om er gewoon een kabel naartoe te trekken.

Ja, het is jammer dat het niet tegelijkertijd gebeurde, maar zo is het nou eenmaal.

Andere opties met richtantennes of power lines of laser, microgolf of iets anders zijn allemaal duurder en minder betrouwbaar. Ja, sure, ze zijn minder arbeidsintensief, maar is het nou echt de moeite waard om je er als gebruiker makkelijk van af te maken en met een slechtere oplossing aan de slag te gaan?

Ik denk het niet. Ik denk dat als je die UTP kabel (en dan wel een cat6, twisted, shielded en bij voorkeur in een buis) legt, je daar de komende 10 jaar veel plezier van zal hebben, ook al is het nu even weer wat graven en leggen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of je pakt gelijk utp grondkabel

https://netwerkproducten....el-voor-buiten-c-333.html

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/mods/thumbs/img.php?d=images&f=cat5e-ftp-buitenkabel.jpg&xy=125

Cat 5e FTP stugge kern grondkabel met PE mantel 100 meter € 59,95
(€ 49,55 excl. BTW)

8 Aderige netwerkkabel
Cat 5e FTP
100% koper
100 meter
AWG 24

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TecHHeaD schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:31:
[...]

Nee op je ethernet kabels.

Aluminium geleid bij lange na niet zo goed als koper doet.
Goede kabels zijn dan ook van koper gemaakt.
Nou ja het is meestal wel waar ja. Maar niet altijd, denk bijv aan hoogspanningskabels die zijn niet van koper omdat ze anders domweg te zwaar worden.
Je hebt koptelefoons met stalen draden. niet kapot te krijgen zowat.
Het hangt dus ook van de toepassing af.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik vraag het na en kom dan bij jullie terug :) Heb gelezen op internet dat het tegenwoordig niet erg meer is als de adapters zich niet in dezelfde groep bevinden. Dat is dus een broodje aap?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 20:33 ]

• Techneut
  • Niet online
Nou nee, een broodje aap is het zeker niet. Daarvoor hoor je tegenwoordig echt toch nog steeds veel te veel negatieve ervaringen. De oorzaak is al verteld in dit topic, dat hoeft niet nog eens uiteengezet te worden. Soms werkt het probleemloos, in andere gevallen is het een doffe ellende. De oorzaak van het niet werken is op zich duidelijk, namelijk te grote overdrachtsimpedantie al of niet gecombineerd met sowieso te veel demping. Die stroomspoelen in installatieautomaten, de grote boosdoeners, zijn er gewoon, die kun je niet wegdenken. En om voor deze reden terug te gaan naar ouderwetse smeltpatronen lijkt mij geen optie. Overigens wordt hier en daar ook dan te veel demping geconstateerd.
Algemeen advies is voorwaardelijk kopen. D.w.z. bij niet werken terug naar de winkel.

Overigens, waar staat die boodschap op het internet? Bij een leverancier van die dingen? Heb je een bron? Of bedoel je dàt juist met je broodje aap?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Weer een onderwerp verziekt door het eeuwige gesneuzel of 220v naast een utptje kan

Gewoon een kabel naar die schuur trekken en klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
-- volgende keer eerst slapen, dan pas reageren :+ }:O

[ Voor 93% gewijzigd door soulrider op 19-12-2013 03:22 ]

Pagina: 1