Toon posts:

kwaliteits verlies dsub > dvi-d?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb monitoren die een dsub ingang hebben, en nu vroeg ik mij af of ik een dvi-d naar dsub converter kan gebruiken om mijn beeldschermen op mijn videokaart aan te sluiten. Als ik dit zo doe, verlies ik dan kwaliteit ? Of moet ik perse dvi-d kabels kopen?

Ik laat mijn geluid via aux naar een externe speaker gaan. Het zal dus niet via het beeldscherm geregeld worden.

Bvd

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 10:28
Je verliest een beetje kwaliteit, want dsub is een analoog signaal, en dit is altijd minder precies, en je hebt meer last van storingen dan een digitaal signaal. ook is een $dvikabel niet zo duur, tenzij dat je vet fancy uitvoeringen wilt. Kort: als het kan, doe dvi: pricewatch: Sharkoon DVI-D kabel - DVI-D kabel, Single Link

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
Hebben die monitoren ook DVI-ingangen? Het signaal digitaal houden, van DVI-D naar DVI-D is altijd beter dan het omzetten naar analoog.

Let er wel op dat niet iedere DVI-D-aansluiting ook daadwerkelijk analoog (dsub) kan aansturen. Dat zul je even moeten nakijken voor je kaart (of gewoon proberen als je toch al alle kabels hebt).

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-02 22:22
DVI-D kan niet met een eenvoudige omzetter omgezet worden, want de D staat voor digitaal ;) Maar vrijwel alle DVI stekkers op videokaarten zijn DVI-I, wat betekent dat zowel het digitale als het analoge signaal erin verwerkt zit. De meest simpele manier om dit te bekijken is om te controleren of de connector overeenkomt met de DVI-I Single link of DVI-I Dual link aansluiting op Wikipedia.

Maar eigenlijk ondersteunt vrijwel iedere videokaart ook analoge output op de DVI poorten :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
hydrargyrum schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:59:
Je verliest een beetje kwaliteit, want dsub is een analoog signaal, en dit is altijd minder precies, en je hebt meer last van storingen dan een digitaal signaal.
Analoog minder precies?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Signal_Sampling.png/512px-Signal_Sampling.png
Signal Sampling [Public domain], by Email4mobile, from Wikimedia Commons

Wat is de digitale representatie met 3 bits?
Het analoge signaal is per definitie preciezer dan het digitale signaal!

Verder is een VGA-kabel ontworpen om storing tegen te gaan, d.w.z. storing die het in de omgeving waarin het gebruikt gaat worden tegen komt. In dat opzicht is het niet echt van belang dat een digitaal signaal minder storingsgevoelig is.

@TS: Wat voor monitor heb je? Waarom opper je om evt. DVI-D kabels te kopen? Hebben je monitoren blijkbaar óók een DVI aansluiting? E.e.a. ligt ook aan de gewenste resolutie. Welke aansluitingen heeft je videokaart (welk merk/type heb je)?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Bij digitaal->analoog conversie is de analoog nooit beter als de digitale. Er is simpelweg geen informatie om hem beter te maken.

Overigens hebben de kabels bij vga wel invloed op je beeldkwaliteit en bij dvi/hdmi veel minder. Bij lange vga kabels vooral kun je het verschil goed zien (tussen verschillende kabels). Bij digitaal niet
niet. Daar is het ja of nee. Hij doet het, of hij doet het niet
Pagina: 1