Clean install Macbook 2011

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Sinds 2011 heb ik mijn Macbook air in mijn bezit en via verschillende upgrades nu bij Mavericks aangekomen. Hij draait al sinds hij is uitgekomen prima, maar aangezien ik vanaf februari een nieuwe school ga beginnen wil ik een schone start.

Vanaf de kerstvakantie leek mij wel een leuke periode, en ben voor mezelf eens gaan opzoeken wat te doen.

De keuze is om een back-up te maken van mijn huidige data en die terug te zetten, maar dat is het toch net niet. Dus ik wil hem echt helemaal leegmaken en alles terugzetten.

Ik ben alleen gruwelijk bang dat ik dingen vergeet...

Heeft er toevallig iemand dit ook al eens gedaan die mij kan helpen?

Ik zou kijken bij
-Map applications (alle namen opschrijven, selecteren wat ik wil behouden en die apps naderhand weer opnieuw installeren? maar waar blijft de data die ik in het programma heb gebruikt bijvoorbeeld?)
-Documenten/Muziek/Foto's/Video's (ik neem aan die mappen gewoon op een externe harde schijf gooien en terugzetten naderhand?)
-Veel apps die ik gebruik zijn niet via de AppStore te downloaden, dus die moet ik naderhand via internet opzoeken en evt weer installeren...

Iemand tips of misschien wel een stap voor stap handleiding oid?

[ Voor 6% gewijzigd door Saninl op 17-12-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:32

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Je kan de applicaties in principe ook gewoon kopiëren en terugzetten, de meesten in elk geval die geen installer hebben.

Je kan ook een volledige backup maken van je systeem en later zelf kiezen wat je wel en niet terug wil zetten (bijv. je documenten/foto's/etc wel). Het is sowieso gewoon raadzaam om een volledige backup te maken dan weet je zeker dat je niets vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Via Carbon Copy Cloner kan je je opstartschijf zo klonen dat je daar vanaf op kan starten. Dan zal je dus al je documenten/applicaties etc. hebben. Volgensmij is het programma ook gratis.

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

jasper623 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:44:
Via Carbon Copy Cloner kan je je opstartschijf zo klonen dat je daar vanaf op kan starten. Dan zal je dus al je documenten/applicaties etc. hebben. Volgensmij is het programma ook gratis.
Maar dat is toch helemaal niet wat de TS wil? Op deze manier krijg je een exacte kopie van de huidige installatie...

@TS: Gebruik je TimeMachine? Je kan namelijk eerst je Macbook herinstalleren (zonder backup terug te zetten uiteraard!) en nadien je TimeMachine schijf aansluiten en zelf kiezen welke zaken je terugzet uit de backup zoals bv. je documenten, etc.
Hier vind je meer info: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1353519.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38

talin

ES-MA

ik heb gisteren een clean install gedaan van mijn macbook pro.

wat ik gedaan heb is een complete kopie maken van mijn schijven naar een externe schijf en een time machine backup.

wat betreft je apps.
je kan als je je install klaar hebt, de apps uit de folder applicaties gewoon terug kopiëren naar je nieuwe schone map applicaties en klaar is kees!

de time machine backup heb ik puur gemaakt voor als het echt mis zou gaan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Ik heb ook een Time Machine back-up :) Zet ik altijd eens per maand aan om ff alles erop te gooien.

Maar ik heb voor mezelf het gevoel dat als ik via Time Machine bepaalde apps terugzet dat ik dan alles terugzet, dus ook alle files die daarbij komen... En dat is voor veel dingen handig omdat die files instellingen bevatten ofzo, maar niet altijd natuurlijk. Dus dan voel het toch niet helemaal vers zeg maar...

Als dat toch de optie is, dan kan ik inderdaad gewoon de apps die ik weer wil gaan gebruiken en documenten/muziek/video allemaal terugzetten via TM...

En dan is het misschien nog wel een vooruitgang door alle verwijderde en verplaatste apps en bestanden enzo waar ik dan dus geen last meer van heb..?

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Als je een volledige Time Machine backup heb, kun je bij alles wat je nodig hebt. Ik zou inderdaad de Time Machine backup veiligstellen en Mavericks opnieuw installeren.
Je kunt dat stapje voor stapje dingen terughalen: apps uit de store. apps uit applications map en eventueel de instellingen map uit de library.

Ik heb het onlangs ook gedaan. Het is best veel werk: uitzoeken en kopieren. Daarnaast merk ik dat een clean install op OS X echt niet veel verschil maakt. Het is tenslotte geen Windows! :)
Succes!
Pagina: 1