Voor mijn vriendenkring heb ik regelmatig laptops onderhouden, van binnen en buiten schoongemaakt en onderdelen vervangen. Onlangs van een vriendin een laptop (Compaq Presario C750ED) gekregen, mijn eerste eigen laptop
Windows 7 loopt er niet best op, dus ben maar in het diepe gesprongen en begonnen aan Arch Linux met Awesome WM. Fantastisch systeempje nu, maar ik wil meer!
Bijvoorbeeld een eigen Proxy en DNS server draaien. Daarnaast zou het leuk zijn om er nog een linux distro in VM te draaien.
Ook gaat het erom dat het systeem energie zuiniger en nog iets sneller wordt.
Helaas heeft de laptop wat beperkingen:
- slechts 1.6Ghz
- schijnbaar maximaal 2GB ram (zit er nu al in)
- sata150 HDD (nu 160GB)
- IDE slim DVD Drive.
Zelf bedacht ik om een SSD te installeren en een oude IDE schijf op de kop te tikken. SSD op de Sata150 en de IDE schijf met een hdd caddy in de dvd ruimte. Voor 100 EUR dacht ik wel klaar te zijn.
Maar hopelijk zijn hier nog wat nuttige suggesties.
Windows 7 loopt er niet best op, dus ben maar in het diepe gesprongen en begonnen aan Arch Linux met Awesome WM. Fantastisch systeempje nu, maar ik wil meer!
Bijvoorbeeld een eigen Proxy en DNS server draaien. Daarnaast zou het leuk zijn om er nog een linux distro in VM te draaien.
Ook gaat het erom dat het systeem energie zuiniger en nog iets sneller wordt.
Helaas heeft de laptop wat beperkingen:
- slechts 1.6Ghz
- schijnbaar maximaal 2GB ram (zit er nu al in)
- sata150 HDD (nu 160GB)
- IDE slim DVD Drive.
Zelf bedacht ik om een SSD te installeren en een oude IDE schijf op de kop te tikken. SSD op de Sata150 en de IDE schijf met een hdd caddy in de dvd ruimte. Voor 100 EUR dacht ik wel klaar te zijn.
Maar hopelijk zijn hier nog wat nuttige suggesties.