Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 21:59
Voor mijn vriendenkring heb ik regelmatig laptops onderhouden, van binnen en buiten schoongemaakt en onderdelen vervangen. Onlangs van een vriendin een laptop (Compaq Presario C750ED) gekregen, mijn eerste eigen laptop :D
Windows 7 loopt er niet best op, dus ben maar in het diepe gesprongen en begonnen aan Arch Linux met Awesome WM. Fantastisch systeempje nu, maar ik wil meer!

Bijvoorbeeld een eigen Proxy en DNS server draaien. Daarnaast zou het leuk zijn om er nog een linux distro in VM te draaien.
Ook gaat het erom dat het systeem energie zuiniger en nog iets sneller wordt.
Helaas heeft de laptop wat beperkingen:
- slechts 1.6Ghz
- schijnbaar maximaal 2GB ram (zit er nu al in)
- sata150 HDD (nu 160GB)
- IDE slim DVD Drive.

Zelf bedacht ik om een SSD te installeren en een oude IDE schijf op de kop te tikken. SSD op de Sata150 en de IDE schijf met een hdd caddy in de dvd ruimte. Voor 100 EUR dacht ik wel klaar te zijn.
Maar hopelijk zijn hier nog wat nuttige suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
Hoeveel RAM zit er nu in? Kijk eens of je kunt uitbreiden naar 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
Er zit 2GB in en volgens de specificaties is dat de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Je weet heel zeker dat dit niet per stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
Jup, weet het zeker, 2 gig in totaal, maximaal 1 gig per slot. Dat is wel de grootste tegenvaller, maar ach, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maar waarom wil je op je laptop zelf een proxy & DNS server draaien? Dat is nou zoiets wat je doet op een server en niet op een workstation...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
Thuis doet mijn laptop niet meer dan wat IRC chats en RSS feeds weergeven, zo nu en dan een nieuwsuitzending terwijl ik aan het gamen ben op mijn computer, waarvoor de laptop trouwens als keyboard en muis functioneert met Synergy(s).

Dus een beetje meer werk kan het wel verrichten, bijv. als simpele proxy en DNS voor sites die ik frequent bezoek, plus de kennis die ik ermee kan op doen. Maar we raken een klein beetje offtopic.

Zijn er nog adviezen voor het upgraden van de laptop, of kan ik beter iets meer geld opzij leggen voor een eenvoudige hedendaagse laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt er altijd wel meer ram in doen, 8gb of 4gb, let wel op dat je ddr3 SODIMM neemt niet de gewone, en een ssd natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
Solidgamez, Ja, kan dat met de systeemspecificaties van mijn laptop?! volgens mij niet en had je een andere laptop in gedachten toen je dat advies. Even goed bedankt voor het meedenken :D

Maar serieus, zou het zin hebben om er een sata150 SSD erin te doen.
En weet iemand een manier om de IDE aansluiting voor de DVD drive op een nuttige manier te gebruiken. Ik heb de optische drive niet nodig.
Of, toch maar sparen voor een andere laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:40:
Je kunt er altijd wel meer ram in doen, 8gb of 4gb, let wel op dat je ddr3 SODIMM neemt niet de gewone, en een ssd natuurlijk!
Aan de andere componenten te zien, is die laptop van voor de ddr3 tijd.

TS: SSD is nooit weg, kun je meenemen naar een nieuwe pc/laptop. Dan zou ik gewoon gelijk 250gb nemen. 120(of zelfs 60) als je hem niet meeneemt naar een volgens systeem. Snelheid verschil ga je niet merken, de sata in je laptop is waarschijnlijk de Sata 300 standaard.

[ Voor 30% gewijzigd door !mark op 18-12-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Ik vermoed zelfs dat het een Sata 150 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie
:F

[ Voor 100% gewijzigd door Takkie op 18-12-2013 23:46 ]

Pagina: 1