Club 3D R9 280X RoyalQueen Coil Whining

Pagina: 1
Acties:

• DutchMuffin90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-01 17:59
Hallo mede tweakers,

Bij mijn gloednieuwe R9 280X videokaart merkte ik op dat de videokaart een erg vreemd geluid maakte, dit heb ik inmddels zelf als als coil whining herkent, maar het rare is dat mijn oude videokaart (HD5850) het ook doet (nadat ik ze heb omgewisseld, daarvoor had ik er geen last van).

Het geluid komt echt van de videokaart af, maar mij lijkt het wel raar dat 2 aparte videokaarten die niet eens meer iets met elkaar gemeen hebben een zelfde soort toon veroorzaken, hoewel die bij de R9 280X wel een stuk luider is

Onderstaand is een filmpje van mijn videokaart, het geluid moet wel wat harder want mijn telefoon had moeite met opnemen.
http://www.youtube.com/watch?v=cs3pxcZ1Q2w

Weet iemand of dit een videokaart of een PSU probleem is? Ik heb zelf geen tweede PSU om dit te testen..

Specs:
Club 3D Radeon R9 280X 3GB
XFX Radeon HD5850 1GB
Intel Core i5 2500K
Asus P8P67LE 3.0
OCZ ModXStream 500W (heeft een 6 + 6+2 kabel, wat de videokaart ook nodig heeft)

Bij voorbaat dank!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Club 3D Radeon R9 280X 3GB, staat bekend om z'n coilwhine... Had je in iedere review kunnen lezen. Echter dat nu je andere kaart het ook doet! Vreemd... Alleen je voeding draaien om te kijken of deze het niet is...

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:50
Probeer eens zonder gpu(dus met de ipgu van je 2500k).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Zo werkt dat niet hé, de voeding whinet waarschijnlijk alleen onder zware belasting.

• DutchMuffin90
!mark schreef op maandag 16 december 2013 @ 23:45:
Probeer eens zonder gpu(dus met de ipgu van je 2500k).
Mijn moederbord ondersteund de IGP niet, dus daat gaat niet werken.

Echter, als het geluid van de GPU afkomt, is het dan altijd de GPU, of kan het dan alsnog de PSU zijn?

• !mark
Dan kan dat alsnog de psu zijn.
Moederbord kan in theorie ook de boosdoener zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door !mark op 17-12-2013 00:04 ]

• DutchMuffin90
Hmm dan denk ik dat ik de gok waag en een vervangende voediing haal, dit ding is toch een beetje underpowered om eerlijk te zijn.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Thomg schreef op maandag 16 december 2013 @ 23:49:
Zo werkt dat niet hé, de voeding whinet waarschijnlijk alleen onder zware belasting.
Hoe verklaar je dan dat het geluid pas is ontstaan na het draaien van de R9? En het nu ook doet met de oude kaart (onder een lagere belasting...) draaien zonder kaarten en componenten uitsluiten!

[ Voor 6% gewijzigd door bbblije op 17-12-2013 00:51 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bbblije schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 00:50:
[...]

Hoe verklaar je dan dat het geluid pas is ontstaan na het draaien van de R9? En het nu ook doet met de oude kaart (onder een lagere belasting...) draaien zonder kaarten en componenten uitsluiten!
Een 5850 verbruikt aanzienlijk minder onder load :/

Zou kunnen dat de 280X onder load net dat condensatortje over de grens heeft geduwt.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 17-12-2013 01:29 ]

Verwijderd

Er loopt aardig wat stroom door zo'n kaart heen. Dat verklaart het 'whinen'. Niet werken met Furmark ofzo, die proppen hoge stress op kaarten waardoor je dit soort dingen krijgt.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

R9 280x == HD7970.
Heb zelf een HD7970 RoyalKing gehad en die had ook redelijk last van coil whine. Mijn GTX570 gebruikt 219W, waar de HD7970 er 250W verbruikt. Zo'n enorm verschil is dit niet en ik kan met zekerheid zeggen dat het niet mijn voeding was die het geluid maakte.

www.ping-win.nl

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 7970 heeft wel een veel hogere piek consumptie.
Ik vermoed ook zelf dat het de kaart is, maar om nou meteen de voeding uit te sluiten.
We hebben het hier ook over een voeding van "ok" kwaliteit.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Gewoon terug whinen.

Wilde net een overweging gaan maken aangezien die MSI kaarten ziekelijk lange levertijden hebben.. maaar ben ik nu weer vanaf, vervelend zeg!

Weet ook niet hoe je dit zou kunnen oplossen.

De enige oplossing;
High-end kaarten worden natuurlijk tot de limit gepushed, ik zou voor RMA gaan voordat het erger wordt.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Dr.Root schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:09:
Gewoon terug whinen.

Wilde net een overweging gaan maken aangezien die MSI kaarten ziekelijk lange levertijden hebben.. maaar ben ik nu weer vanaf, vervelend zeg!

Weet ook niet hoe je dit zou kunnen oplossen.

De enige oplossing;
High-end kaarten worden natuurlijk tot de limit gepushed, ik zou voor RMA gaan voordat het erger wordt.
Coilwhine wordt vaak niet gezien als een geldige reden voor een RMA, het is irritant maar de kaart presteert er niet minder door. Mocht je binnen de 7 dagen koop op afstand vallen, terug sturen met de reden dat het product niet naar je verwachtingen presteert.

• DutchMuffin90
Ik heb een nieuwe voeding erop aangesloten, Corsair CX600M, nog steeds coil whine maar iets minder erg dan op de OCZ voeiding. Heb al naar de webshop gemaild dat ik dit niet echt tof vindt, maar ze moeten nog reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchMuffin90 op 17-12-2013 23:55 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik hoop niet dat je die voeding hebt aangeschaft...
Thomg schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:11:
[...]

Ik opende random een van de links en zocht naar caps. Meteen gevonden in 10 seconden.
"The only two toroidal chokes in the secondary side indicate that a group regulated scheme is being utilized. On top of that, a passive design is utilized, so the +12V rail is regulated by Schottky Barrier Diodes (SBRs) and, more specifically, four PFR40V60CTs. Two STPS3045CT SBRs rectify the 5V rail, and the 3.3V rail uses a single STPS40L45CW. Finally, all filtering caps in the secondary side are from CapXon and are rated at 105°C. We would like to see caps of a higher quality here, at least Teapo ones, but doing so would apparently raise the unit's overall cost significantly. "

Je kijkt niet goed genoeg :F

't Is eigenlijk best simpel.

Je hebt twee voedingen. Van de ene voeding weet je dat de secondary side slechte caps heeft, van de andere weet je dat het prima caps zijn.

Verder zijn ze nagenoeg identiek.

Ga je dan voor degene met slechte caps? :?
Maar ga geen voorbarige conclusies trekken ;)

• DutchMuffin90
Thomg schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:20:
Ik hoop niet dat je die voeding hebt aangeschaft...

[...]

Maar ga geen voorbarige conclusies trekken ;)
Met de Corsair heb ik nu wel minder coil whine dan bij de OCZ,.. Dus misschien mazzel met de een en pech met de andere?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hebt het dus aangeschaft?
Als je het even in deze topic had gegooid had ik je wel kunnen vertellen dat er betere voedingen waren.

Het kan aan veel dingen liggen waarom de Corsair minder last heeft van coil whine.

Als het nu op acceptabel niveau is zou ik het zo laten.

• DutchMuffin90
@Thomg

Ik weet ook dat er betere PSU's verkrijgbaar izjn dat de Corsair Builder serie, maar helaas heb ik ook nog een studenten budget waar ik rekening mee moet houden, en die 280X was al een rib uit mijn lijf :P.

Oplossing voor dit probleem: Mazzel hebben of een andere PSU dus (of geluid wat harder)

• !mark
Er waren ook betere voedingen in hetzelfde prijssegment.

• Dr.Root
Ik heb een MSI R9 280x kaart besteld maar kan pas in januari geleverd worden, is de Club 3d kaart die jij hebt net zo snel en koelt deze net zo goed? Anders bestel ik die namelijk ;)

• DutchMuffin90
DE MSI Gaming is wat sneller, maar ik ben zeer tevreden over de cooler van de Club 3D zie mijn review

• Dr.Root
Thxn ga hem zo even doornemen :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02

Wildfire

Joy to the world!

Zeg theone0312, heb ik jou vandaag geholpen in de winkel? Ik had vandaag iig iemand met precies hetzelfde probleem met precies dezelfde videokaart en precies dezelfde voeding en die persoon heeft bij ons ook precies dezelfde nieuwe voeding gekocht :P

(alhoewel het dan wel vreemd is dat je 4Launch contacteert omdat je aangaf dat de videokaart uit Duitsland kwam)

Als jij idd diegene bent: jammer om te lezen dat je niet van het probleem af bent. Mocht je de nieuwe voeding alsnog niet willen houden, pak hem dan gewoon weer in en kom terug met de bon, dan kun je je geld gewoon nog terug krijgen. Ben je er financieel iig niets mee ingeschoten.

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 17-12-2013 23:23 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• DutchMuffin90
@Wildfire: Als het Mycom Tilburg is dan heb je inderdaad gelijk, en goed dat je 4launch heb gespot klein foutje, ik wilde eigenlij webshop typen O-)

En eht probleem is inmiddels dus deels verholpen, en die nieuwe voeding was stiekem toch al nodig :+. Maar hartelijk bedankt voor het aanbod!

[ Voor 33% gewijzigd door DutchMuffin90 op 17-12-2013 23:59 ]

Pagina: 1