Parititioneren voor W7 en Linux Mint 16

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Heb een windows pc met w7 draaien.
Nu heb ik het topic doorgelezen en google mijn vriend geraadpleegd maar er zijn een aantal zaken niet helemaal duidelijk voor mij.

Ik wil Dual boot met W7 en Linux Mint 16.
Nu heb ik begrepen dat je het met masterbooter kunt doen. (http://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html)
Het is raadzaam om diverse partities te maken en W7 op de c schijf te plaatsen.
Maar ik begrijp eruit dat als je Mint erop zet dat hij het al met Grub doet , het aan kunt geven en ik dan geen Masterbooter nodig heb? Volgens deze tut dan http://www.linuxbsdos.com...nnamonmate-and-windows-7/
Dan hoef ik dat masterbooter niet te downloaden naar mijn idee en doet Mint het nadat ik de opties aan vink toch?

Ik wil mijn 500Gb schijf van de pc delen door twee een W7 partitie C zoveel xGB geven en Mint Partitie D zoveel xGB geven.
W7 ga ik fresh install doen als ik Mint er bij ga nemen

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zou 80 aan Win7 geven, 20 aan Mint (ook een beetje afhankelijk van waar je het meest mee werkt), en de rest als DATA partitie (foto's, downloads, muziek, het soort spul dat kan blijven staan als je de boel weer opnieuw installeert).

Allereerst de partities maken met een linux live schijf en Gparted, daarna Win7 installeren, daarna Mint (die laat je dan een Grub maken, later eventueel aan te passen met de hand of iets als Grub-customizer).

Als laatste zou je een image kunnen maken van de Win7 partitie als je alle updates etc erop hebt staan. Zet die op de DATA partitie, dan scheelt je dat een hoop tijd de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Heb het meeste op een externe HDD staan (foto's downloads en muziek.)
Is het beter met linux live schijf en Gparted dan met Minitool partition?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het maakt niet veel uit waarmee je de partities maakt, als je 't maar eerst zelf doet. Maar dat is ook niet eens vereist. Je kan ook een partitie maken voor je Windows, de rest vrij laten en dan bij de installatie van Mint opgeven dat je de rest van de vrije ruimte wilt gebruiken voor het OS om naast Windows te installeren. Werkt prima en je hebt gelijk je indeling. Dat zal dan een paar GB voor swap zijn en de rest voor het OS.

Maar zelfs al heb je data op je externe schijf staan, zou ik toch een aparte data partitie maken. Je krijgt dan uiteindelijk 6 partities, of wat je er zelf van wilt maken. Ik zet /home iig apart.
1: Windows boot, wordt automatisch gemaakt
2: Windows OS
3: Mint root
4: /home voor Linux
5: swap voor Linux
6: Data

Op die data schijf zet je documenten, foto's, games, muziek, installatiebestanden e.d. Je zal hoe dan ook met 4 partities gaan werken, tenzij je de partities allemaal van te voren definieert, al weet ik niet hoe fijn Windows dat vind.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Swap-partitie was ik inderdaad vergeten, die maak je volgens mij het beste ter grootte van je hoeveelheid RAM.

Om het nog ingewikkelder te maken, je kunt maar tot 4 primaire partities gaan, of je moet een extended partitie maken, daar kun je dan weer gewoon doorgaan met partities maken.

Volgens mij trekt Windows zich er verder niet zoveel van aan. Van de Linux partities ziet hij ook niks, want die zijn (normaalgesproken) als ext# geformatteerd en niet als ntfs.

Dus nu ziet het er zo uit:

Zelf maken:

Win7
Linux Mint
Swap
[extended partitie]
->Data partitie (deze zet je dus op je extended)

Windows maakt dan vanzelf van je Win7 partitie twee partities (een van 100MB en een van de rest).

Het gedoe met de data partitie hoeft niet natuurlijk, maar het is toch echt wel aan te raden. Als je daar al je drivers en installatiebestanden op zet (en evt. een image van een klaar en geüpdatet systeem) ben je de volgende keer veel sneller klaar.

Je kunt op die manier ook nog meer partities maken en bijvoorbeeld 5 verschillende besturingssystemen naast elkaar hebben. Maar meestal gebruik je dat toch haast niet. Als je wil experimenteren met verschillende OS'en kun je trouwens ook Virtualbox eens proberen. Met dat programma maak je een computer op je computer en kun je dus vervolgens veilig (zonder risico van "oeps die partitie had ik nodig") aanmodderen met vanalles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 10:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je Windows 7 als eerste installeert is het redelijk makkelijk.
Maak tijdens diens installatie een partitie voor Win7 aan van de gewenste grootte en laat de rest gewoon lekker ongebruikt. Dan installeer je Windows 7 op de aangemaakt partitie, en dan eindig je met een disk met 2 primaire partities (Windows boot partitie en de door jou aangemaakte) en verder de disk ongebruikt.

Dan boot je Linux Mint 16 vanaf CD/DVD/USB, en partitioneer je met die installer zoals je het verder wilt hebben. Zelf gooi ik bij een Linux ook steevast /home in een aparte partitie, maar noodzakelijk is niet niet.
Swap grootte mag je zelf weten.
Tip van mijn kant: groter dan 4GB is niet nodig op een gewone desktop, en imo zelfs al overkill.
In mijn laptop heb ik een swap partitie van 1GB, tegen 4GB RAM; mijn desktop 4GB swap op 12GB RAM. Swap wordt zelden gebruikt, heel afentoe zit er een beetje in, zeg <10MB. Als je veel actief swap gebruik ziet wil je meer RAM in je machine drukken.

Linux Mint 16 verder lekker GRUB(2) in de MBR laten installeren, dat is meestal de default.
Die kan prima Win7 en Linux Mint voor je booten. Zo doe ik het al jaren met Debian naast Windows 7. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 17-12-2013 07:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Dank voor de tips. Weet wat mij nu te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Even voor mijn eigen kennisuitbreiding; waarom de /home in een aparte partitie? En hoe doe je dat met meerdere Linuxen naast elkaar?

En zijn er dingen die je moet doen om de levensduur van een SSD te verlengen? Ik gebruik meestal dit linkje, maar weet niet of dat voldoet...

[ Voor 9% gewijzigd door Verstekbakker op 17-12-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Ultraman schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:45:
Als je Windows 7 als eerste installeert is het redelijk makkelijk.
Maak tijdens diens installatie een partitie voor Win7 aan van de gewenste grootte en laat de rest gewoon lekker ongebruikt. Dan installeer je Windows 7 op de aangemaakt partitie, en dan eindig je met een disk met 2 primaire partities (Windows boot partitie en de door jou aangemaakte) en verder de disk ongebruikt.

Dan boot je Linux Mint 16 vanaf CD/DVD/USB, en partitioneer je met die installer zoals je het verder wilt hebben. Zelf gooi ik bij een Linux ook steevast /home in een aparte partitie, maar noodzakelijk is niet niet.
Swap grootte mag je zelf weten.
Tip van mijn kant: groter dan 4GB is niet nodig op een gewone desktop, en imo zelfs al overkill.
In mijn laptop heb ik een swap partitie van 1GB, tegen 4GB RAM; mijn desktop 4GB swap op 12GB RAM. Swap wordt zelden gebruikt, heel afentoe zit er een beetje in, zeg <10MB. Als je veel actief swap gebruik ziet wil je meer RAM in je machine drukken.

Linux Mint 16 verder lekker GRUB(2) in de MBR laten installeren, dat is meestal de default.
Die kan prima Win7 en Linux Mint voor je booten. Zo doe ik het al jaren met Debian naast Windows 7. :)
Ik heb het zo gedaan.
Nu zie ik dev/sda1 met NTFS voor de windows (Primair)
de linux 13 xcfe staat bij mij op de dev/sda2 (logical) op extended partitie geeft hij aan.
Klopt het dan dat ik nu op dev/sda2 meerdere partities nog kan maken? Dat ik niet vast sta aan de 4 primaire partities?
Ik zag het in Gparted vandaar mijn vraag ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je maakt ze niet in sda2 aan in feite, maar je kan er meerdere aanmaken ja. Je zit niet vast aan de max 4, want dat is alleen voor primaire partities. Eigenlijk had je je Linux nog in een primaire kunnen hangen. Trouwens wel apart dat sda2 in je Linux als logisch wordt weergegeven, normaal gesproken wordt dat automatisch sda5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Ik had laatst de w7 partitie verkleint naar 160GB. De rest had ik unlocatted gelaten voor als ik LInux mint 13 xfce ging installeren.
Nu gaan uitzoeken hoe ik het best op een USB stick Gparted en meerdere OS systemen kan plaatsen. Ik gebruik LiLi usb creator om de linux te booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe bedoel je dat en wat heeft dat met het huidige topic te maken? Wil je van je stick de mogelijkheid maken om meerdere OS'en mee te kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Heeft niet veel met het topic te maken. Is meer een project voor mijn eigen. Nu kan ik alleen een OS erop zetten en niet verschillende. Maar daar is google voor mijn vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Live omgevingen wilt hebben, met installatie opties: http://www.jayway.com/201...s-installation-usb-stick/ ;)
Voor EFI omgevingen moet je wel wat meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Hero of Time schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:58:
Je maakt ze niet in sda2 aan in feite, maar je kan er meerdere aanmaken ja. Je zit niet vast aan de max 4, want dat is alleen voor primaire partities. Eigenlijk had je je Linux nog in een primaire kunnen hangen. Trouwens wel apart dat sda2 in je Linux als logisch wordt weergegeven, normaal gesproken wordt dat automatisch sda5.
Van hoe ik het heb begrepen komt Linux op sda5 juist omdat je die op de extended/logical partition zet. Voor primary worden sda1-4 gereserveerd, maak je een extended, dan begint die te tellen bij 5.

Ik was in dit topic geinteresseerd, omdat ik zelf W7 en Linux Mint 16 (Cinnamon) naast elkaar draai en dacht dat we misschien nog wat van elkaar konden leren. Ik ben zelf de laatste tijd wat op zoek geweest naar het nut van verschillende partities maken binnen Linux (voor bv. /home en /usr) en heb daar de volgende (Engelstalige) websites bij gevonden:

http://www.cyberciti.biz/...-of-linux-partitions.html
https://www.linux.com/learn/docs/ldp/681-Partition#number

Ik heb zelf op dit moment alle Linux-mappen op dezelfde partitie staan, maar had ook wel bedacht dat /home op een aparte partitie handig kan zijn als ik bijvoorbeeld wil gaan upgraden naar Linux Mint 17.

@Sepp14: Is het jou inmiddels gelukt en werkt alles naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Alles gelukt.
Gebruik voor de spielerij Linux 13 XFCE LTS. Dit omdat er in het loop van het jaat de opvolger komt Linux 17 lts, als ik het goed begrepen heb.
Heb onbewust een extended partitie aangemaakt lijkt wel. Draai W7 op Primair met 160 GB
Linux staat op de extendend logical met 64 GB, Swap van 3 GB en de rest unlocatted.
Schijf zelf is 500 GB.
Gparted heb ik nu op de multiboot USB samen met W7 en linux. Voor als ik problemen heb/krijg.
Zoals laatst dat ik de linux verwijderde. Kwam ik niet meer in W7. Stom maar weet meteen waar het aan lag.

Edit:
Linux 13 = Linux Mint 13
Linux 17 = Linux Mint 17

[ Voor 5% gewijzigd door Sepp14 op 09-03-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh, dat laatste heb ik ook eens gedaan toen ik net begon met Linux. Had een dual-boot gemaakt op de computer van m'n ouders (had nog geen eigen computer), gooide de partities van Linux weg en Windows 2000 startte niet meer. Geen idee hoe ik dat moest oplossen, dus had maar een nieuwe installatie met format gedaan. Balen dat alle mail en adresboek weg waren, maar ook gelijk wat geleerd :P.

Het is overigens niet Linux 13 of 17, maar Mint. Linux zelf zit op 3.13.6, met 3.14 in ontwikkeling. Zie ook www.kernel.org daarvoor ;).

En ja, er komt een nieuwe LTS voor Mint, maar dat is niet zo verbazend aangezien Ubuntu met 14.04 een nieuwe LTS uitbrengt en Mint hier achteraan hobbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Sepp14 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:14:
Dit omdat er in het loop van het jaat de opvolger komt Linux 17 lts, als ik het goed begrepen heb.
Dat is ook wat ik heb begrepen en daar wacht ik dan ook een beetje op. Ik gebruik liever een LTS versie, maar 16 werkt bij mij net even beter dan de voorgangers, dus dan maar even 16 tot de volgende, die hopelijk ook weer alles doet zoals ik het graag zie. (Ik kreeg niet al m'n software aan de praat, ik weet ook niet precies hoe dat komt.)

Als ik dan toch ga updaten naar 17, wil ik meteen de partities net even anders indelen, zodat ik de persoonlijke dingen kan scheiden van het OS en later dus kan herinstalleren/updaten zonder alles een keer extra extern op te slaan. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik naast /home nog andere partities apart wil.

P.S.
Hero of Time schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:47:
Heh, dat laatste heb ik ook eens gedaan toen ik net begon met Linux. Had een dual-boot gemaakt op de computer van m'n ouders (had nog geen eigen computer), gooide de partities van Linux weg en Windows 2000 startte niet meer. Geen idee hoe ik dat moest oplossen, dus had maar een nieuwe installatie met format gedaan. Balen dat alle mail en adresboek weg waren, maar ook gelijk wat geleerd :P.
De bootloader (GRUB) verwijderen, terwijl er nog een OS gestart moet worden, is niet altijd even handig, nee. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt en heb ontdekt dat er dan toch nog wat valt te fixen zonder te herinstalleren (dat is toch vaak de laatste uitweg).
Misschien dat dit daarbij kan helpen. Dat is een topic van mij toen ik problemen kreeg met opstarten met uitleg hoe ik het heb kunnen fixen. Misschien kan dat iemand z'n installatie nog een keer redden. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Nonstop decay op 10-03-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Sorry, had niet door dat ik aan het dubbel-posten was. De inhoud is verplaatst naar bovenstaande post.

[ Voor 124% gewijzigd door Nonstop decay op 10-03-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Gelukkig had ik mijn telefoon erbij en kon ik het snel google. Had de USB met de distro nog erbij. Dus ik installeerde die en het probleem was snel verholpen. Maar voor ik het voortaan weg haal ga ik mij wat beter inlezen.

Die mulitboot usb is toevallig ook van Yumi waar jij in je andere topic naar refereert.

Edit:
Grub rescue voor als je per ongeluk Mint ( of een andere distro verwijderd) ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Sepp14 op 11-03-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TIp voor de volgende keer: maak een /boot aan van 200 MB oid. Als je dan Linux verwijdert, laat je die partitie staan (wat is nou 200 MB?), dan kan je altijd opstarten, zelfs als Linux er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Toch een vraag over de partities.
Als je Linux installeert maak je een OS Partitie aan, Swap en en /home.
Hoe groot moet die /home partitie zijn. Ik lees soms op het net dat hij niet al te groot moet zijn <5GB. Andere zeggen weer alles wat er overblijft van de schijf(unlocatted).
Wat is wijsheid en welk formaat moet ik aanhouden? Als ik ze via beide OS (W7 en Mint) wil aanspreken of wegschrijven?
EXT4 ziet W7 niet en NTFS heeft Linux soms problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Sepp14 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:46:
Toch een vraag over de partities.
Als je Linux installeert maak je een OS Partitie aan, Swap en en /home.
Hoe groot moet die /home partitie zijn. Ik lees soms op het net dat hij niet al te groot moet zijn <5GB. Andere zeggen weer alles wat er overblijft van de schijf(unlocatted).
Wat is wijsheid en welk formaat moet ik aanhouden? Als ik ze via beide OS (W7 en Mint) wil aanspreken of wegschrijven?
EXT4 ziet W7 niet en NTFS heeft Linux soms problemen mee.
Goede vraag, dat lijkt ook een groot discussiepunt te zijn op internet en ik denk dat iedereen er weer een andere mening over heeft. En het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel ruimte je op je schijf hebt. Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om een rootpartitie (/) te maken van zo'n 10 GiB (op een 128 GB SSD, dus die kun je groter maken op een 500 GB schijf, maar ik zou 'm nog niet 'overdreven groot' maken, dus tot 25 GB?). Dan zou ik 'de rest' toewijzen aan /home. Daar komen persoonlijke dingen, dus daar wil je genoeg ruimte hebben, zou ik zeggen.

Unallocated space zou ik sowieso toewijzen aan wat dan ook. Wat heb je nou aan onbruikbare ruimte? Die kun je toch veel beter benutten?

Windows kan inderdaad geen EXT-partities zien, hoewel ze wel verschijnen in de Partition Wizard (van http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html). Linux, daarentegen, zou wel probleemloos alle NTFS-partities moeten zien en geburiken. Bij mij werkt dat in ieder geval probleemloos. Linux Mint toont zowel de Windows-partitie op dezelfde schijf als de NTFS-partitie op m'n tweede HDD die ik gebruik voor opslag.
Is het probleem misschien dat ie ze bij jou niet automatisch mount en dat je daarom eerst zelf moet gaan zoeken waar je Windows-partitie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Nee dat is het probleem niet. Ik kan het zien via Minitool partition wizard in mijn W7 OS.
Nu is het dus bij mij W7=160 GB, Linuxmint 64 GB, Swap 3GB en nog geen home partitie. De rest is 238.77 GB unlocated. De schijf zelf is 500GB
Via schijfbeheer zie ik wel wat er is verdeeld alleen de linux mint partitie geeft aan aan als primair en geeft geen formaat aan. Maar dat is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus geen aparte /home. Dat maakt niet zo heel veel uit. Je / is groot zat. Ik heb een 256 GB SSD en m'n / is 10 GB, /home is 15 GB (geen swap) en de rest is voor wat anders, namelijk VMs. Alle andere data heb ik op andere schijven staan.

Aangezien je met een dual boot werkt tussen Linux en Windows, kan je het beste die resterende ruimte voor NTFS gebruiken. Hier zet je dan alle documenten, video's, muziek e.d. op. Dan kan je er met beide systemen gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Topicstarter
Een home is om persoonlijke instellingen en dergelijke te plaatsen neem ik aan.
Als je in mijn geval van Mint 13 naar een komende LTS versie gaat, wordt er gezegd dat het beter is als je alles vers installeert.
Met LDME zou dat dus anders zijn.
Ik zou dus in principe de Linux van 64 naar 32 GB kunnen brengen en de rest Gewoon als NTFS maken cq laten?
Dan heb ik nog steeds veel GB voor de Mint versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is maar net hoeveel je aan je OS wilt geven. Eerst had ik /home ook nog op / staan, maakte een backup van de meeste dingen (als 't nog niet op een andere partitie stond) en begon weer van scratch.

Als je opnieuw gaat installeren, kan je 15 GB aan / geven (en ~200 MB aan /boot!), wat je zelf wilt aan /home en de rest voor data in NTFS.

Pagina: 1