Intel RSTe RAID array op X79 missing disk

Pagina: 1
Acties:

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
na een bios upgrade was ik in de haast vergeten de SATA mode weer op RAID te zetten, waardoor Win8 in recovery schoot. Na het cancellen en doorstarten naar Win8, poging2, bleeft het scherm erg lang hangen, en nu blijkt dat Windows de eerste disk van de raid set heeft overschreven met een 2TB partitie.

Het betreft een Asus x79 moederboard met C600 controller en RSTenterprise, met daaraan 4x4TB disks.
Ik heb 1 array aangemaakt met een 2TB RAID0, en de rest RAID5.

Als ik win8 nu opstart is de Array failed, en staat de overschreven disk als missing, en is zichtbaar als normale schijf 'non-array' disk.
Ik heb geprobeerd de schijf als spare te markeren en auto recovery aan te zetten, maar de controller pakt de spare niet op om te rebuilden.

Omdat ik weet dat de intel raid niet de beste naam heeft (poor mans raid) heb ik wel een backup van de echt belangrijke dingen maar deze is al een maand of 4 oud en sommige zaken zal ik weer opnieuw moeten rippen of van dvd moeten terughalen wat erg veel tijd in beslag gaat nemen, nog even los van de laatste foto's en video's die ik moet missen.

Kortom, ik ben op zoek naar een methode om de raid meta data te herstellen zodat de 4e disk weer wordt rebuild met de data uit de andere 3.
Complicerende factor is wel dat er ook nog een deel raid0 was, welke natuurlijk niet meer te herstellen is.

Ik heb een artikel gevonden van iemand met een soortgelijk probleem, maar met 1x RAID5 array only.
Ik ben op zoek naar de aanpassingen die ik zou moeten maken om toch met mdadm de meta data te herstellen en de rebuild voor elkaar te krijgen.
https://communities.intel.com/thread/26252

ik hoor graag of er iemand is met tips of ervaring op dit gebied, alvast bedankt!

*-Specs-*