170 gig kwijt aan niks op harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Davinci1991
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:12
Allereerst dit is geen GiB en GB misverstand!

Ik heb al lange tijd een 1 tb f3 samsung schijf. Het lijkt alleen zo te zijn dat ik miraculeus 170 gb kwijt ben. De capaciteit in windows (Blue) bedraagt 931 gb, hiervan is volgens windows verkenner 697 gb bezet. Vond dit erg veel, dus heb ik alle bestanden opgeteld via windirstat en dan kom ik op 526 gb bezette ruimte: 170 gb minder. In windir staat mijn schijfgrootte ook aangegeven (onder column >grootte) 760,3 GB (dit is 170,7 gb minder dan 931 gb). Ik heb wisselbestanden, systeemkopies en al die andere zooi verwijderd en met ccleaner een grote schoonmaak gehouden. HD Tune geeft geen kapotte blokken aan en ook alle S.M.A.R.T. data is ok. Schijf is gedefragmenteerd en er staat geen windows op.

Het is geen ramp maar was benieuwd hoe dit kwam en of hier een fix voor is.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:32
En wat zei google?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 23:21
Softwareprogrammaatje gebruiken.

Kijk even met TreeSize wat er nog meer aan ruimte opslokt. Voer wel uit als administrator.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-01 18:15

Garrett

Watercooler

Had ik ook laatst, geen idee wat het was.
Belangrijke shit op de NAS gezet, hdd format en weer terug, probleem weg :)

I love watercooling

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ben je ook daadwerkelijk bestanden kwijt?

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-01 18:15

Garrett

Watercooler

nope

I love watercooling

Verwijderd

Heb ik ook zo vaak met HDD's... Kopieer je een schijf met "30GB vrij" volledig naar een andere, is daar 120 GB vrij. Juistem... Ik denk altijd dat het iets met oude cache of verwijderde bestanden te maken heeft.

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
Als wat voor bestandssysteem heb je de schijf geformatteerd?

En ik neem aan dat je verborgen bestanden laten zien in Windows wel gewoon aan hebt staan

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46
Is de rest niet bezet door de Windows backups?
Die vreten ook ongehoord veel ruimte in no-time.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Is het niet gewoon de prullenbak?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nog even wat vragen uit nieuwsgierigheid
Is alle ruimte wel gepartioneerd? en heb je bad sectors op je schijf?

• larsje
  • Niet online
ook een hele goede hint ramon oude recyclebin bestanden kunnen aardig groot worden en zijn in windows soms lasting te verwijderen.nu ik er aan denk, hoe groot is de system volume information map?

• Davinci1991
Ok bedankt voor alle reacties!
. Alle ruimte is gepartitioneerd. Ik heb geen verborgen bestanden op mijn schijf en ik heb wisselbestanden enzovoorts uitgeschakeld. Tenslotte is er geen bad sector.

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-01 19:00
Disk clean up draaien, prullenbak leegmaken?
Of anders data wegkopieeren naar een andere schijf, partitie formatteren en terug kopieeren. Ik heb hetzelfde een keer gehad bij het kopieeren van data en tijdens deze actie een crash of stroom storing. Data was niet te vinden maar nam wel ruimte in.

[ Voor 74% gewijzigd door tvtech op 16-12-2013 22:42 ]

Hoeiendag!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-01 18:13
Davinci1991 schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:38:
Ok bedankt voor alle reacties!
. Alle ruimte is gepartitioneerd. Ik heb geen verborgen bestanden op mijn schijf en ik heb wisselbestanden enzovoorts uitgeschakeld. Tenslotte is er geen bad sector.
Heb je TreeSize ook al geprobeerd ?Ik kreeg ook wisselende resulaten ivm WindirStat, maar niet zo'n verschil als jij. Wellicht dat jij ontzettend veel gecomprimeerde bestanden/mappen hebt waardoor er een verschil is in gerapporteerde groottes?

• larsje
  • Niet online
of de schijf in computer beheer bekijken en daar de totale gepartitioneerde ruimte achterhalen. ik vind het vreemd dat een ander programma niet alle diskspace ziet

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
Dus windirstat slaat sowieso bestanden over van andere gebruikers als je 'm niet als administrator draait en dan nog systeemherstel bestanden en dergelijke die die volgens mij sowieso overslaat.

Kopieer anders ff je bestanden naar een andere schijf, formatteer de schijf en kopieer je bestanden dan terug, ik denk dat je 170 verdwaalde gigabytes dan terug zijn.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 23:01
systeemherstel uitzetten

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46
Weet je t zeker?

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
Volume shadow copy / previous versions?

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
Is het niet gewoon de standaard 10% die de recycle bin reserveerd voor verwijderde bestanden?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik gebruik altijd spacemonger0, even draaien als administrator, en je kunt zien waar al je schijfruimte aan opgaat.

[0] Klik op het derde tabblad Free Software en download onderaan versie 1.4, deze is gratis.

• Davinci1991
Je hebt gelijk Iamzero en lennartbee. Windir geeft zelfs als administrator system volume information aan als 0 kb terwijl hij bij treesize 170 GB was. Bedankt :) Wel echt belachelijkdat hij 170 gig innam als je systeemherstel hebt uitgeschakeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Davinci1991 op 17-12-2013 10:16 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Vorige eeuw (!) merkte ik dat al met NTFS: maak 1 file, delete 1 file, en ik was 1 kB kwijt. Doe dat 300.000 keer, en ik was 300 MB kwijt. Blijkbaar houdt NTFS alsnog een geschiedenis van bestandsnamen bij na verwijdering o.i.d.
Format lost het op, of een ander filesystem.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:40

E-Vix

Nu met sneeuw!

Arie- schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:54:
Ik gebruik altijd spacemonger0, even draaien als administrator, en je kunt zien waar al je schijfruimte aan opgaat.

\[0] Klik op het derde tabblad Free Software en download onderaan versie 1.4, deze is gratis.
Spacemonger is heel handig, alleen mits je computer een webserver is en PHP draait zou ik afraden de PHP scanner te gebruiken, en gewoon 2.11 of de 2.12 beta te downloaden. De ontwikkelaar is gestopt met de support, dus je kan het (buiten een nag screen) volledig en onbeperkt blijven gebruiken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Restore point e.d. ik zet het altijd meteen uit, het neemt ruimte in beslag en je gebruikt het toch niet.

Wat overigens ook een ruimte vreter is, is de WinSXS folder, waarin meerdere versies van dll files staan. Deze kan je reduceren;
  1. De niet verplichte kb2852386 update van Windows draaien
  2. 'cleanmgr' te starten en C-schijf selecteren
  3. Optie 'windows update cleanup' selecteren
Dit scheelde mij weer 1GB van de 6GB die de WinSXS folder groot was. :)
Meer info hier.

Als je SP1 onder Windows 7 handmatig hebt geïnstalleerd, dan houdt Windows ook een aantal bestanden gebackup'ed. Draai hiervoor het volgdende commando en die bestanden worden wegegooid. Weliswaar kan je dan SP1 niet meer deïnstalleren, maar dat hoeft eigenlijk ook niet :)

dism.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded

Verwijderd

Ook kan bij veel kleine files de blocksize nog wel wat verschil maken. Hoewel 170 gig... :)

Interessant artikel hier: http://www.howtogeek.com/...-size-to-when-formatting/

• Jolke
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:17:
Ook kan bij veel kleine files de blocksize nog wel wat verschil maken. Hoewel 170 gig... :)

Interessant artikel hier: http://www.howtogeek.com/...-size-to-when-formatting/
Dat klopt, dat kan ook nog uitmaken - had laatst een zooi kleine files van 120 kb op een USB stick die in totaal 120 MB (!) aan ruimte innamen. Maar dat je daarmee 170 GB verliest? :?

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zeg clustersize en relatief kleine bestanden. Maak maar eens een lege file aan en zie hoeveel kb deze in beslag neemt op de schijf bij eigenschappen van het bestand. Wanneer het bestand of een deel van het bestand niet in een cluster past, ben je dat toch kwijt.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 00:03

WhiteDog

met zwarte hond

Erwines schreef op woensdag 18 december 2013 @ 00:04:
Ik zeg clustersize en relatief kleine bestanden. Maak maar eens een lege file aan en zie hoeveel kb deze in beslag neemt op de schijf bij eigenschappen van het bestand. Wanneer het bestand of een deel van het bestand niet in een cluster past, ben je dat toch kwijt.
Of zoals wij hier zeggen: you've been clusterfucked :P

Heb toch ook een disk waar ik zo'n 100 GB lijk te missen, maar even uitzoeken hoe dat komt.

• Jolke
  • Nu online
WhiteDog schreef op woensdag 18 december 2013 @ 09:11:
[...]

Heb toch ook een disk waar ik zo'n 100 GB lijk te missen, maar even uitzoeken hoe dat komt.
Hier zijn dus al een aantal goede tips gegeven. Leef je uit :P
Pagina: 1