Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 14:11
Hallo allemaal,

Paar dagen geleden vernam ik dat mijn smartwatch die ik via kickstarter had gesponsord (omate truesmart) vast is komen te zitten bij de douane. Dag later een brief ontvangen van GLS dat ik een toestemming tot inklaring moet geven inclusief bewijsstukken van de waarde (die chinese sukkels hebben het pakket als 30 dollar aangemerkt 8)7 ). Echter met een beetje rondspeuren ben ik er achter gekomen dat GLS maarliefst 30 (!!) euro vraagt aan inklaringskosten, dan zit er dus nog niet eens BTW etc. bij. Nou vroeg ik me af of ik die toestemming lekker niet kan geven en dan gewoon zelf het pakket in kan klaren bij de douane? 30 € besparen door een paar formuliertjes in te vullen lijkt me niet zo moeilijk :?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zonder enig verstand van zaken, laat staan ervaring:

1) GLS heeft een contract met de verstuurder om het pakket tot je deur af te leveren. Niet met jou. En tot die tijd is het pakket niet van jou.

2) Iets soortgelijks geldt voor de douane. Die hebben het pakketje van GLS gekregen en zullen het vast weer aan hen moeten geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Het is niet alleen een paar formuliertjes invullen. Het pakket ligt in het depot van GLS dus fysiek moet het ook bij de douane terecht komen als je het zelf wil inklaren. GLS gaat dat niet voor je doen als je die 30 euro niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 16:14
Deze kosten bestaan onder andere uit de douaneaangifte van de goederen, het voorschieten van de verschuldigde douanerechten, BTW en andere heffingen, opslagkosten en de administratieve afhandeling.

Bron: http://www.invoercalculator.nl/inklaringskosten

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:19
Dat zal uiteraard niet mogelijk zijn. Ik denk niet dat het toegestaan is om jouw pakket op te halen bij GLS voordat deze is ingeklaard (anders rijd je natuurlijk rustig door naar huis en niet naar de douane, of haal je alle waardevolle/illegale spullen er uit voordat je het pakket aangeeft :+) Je weet dat je dit moet betalen als je buiten Europa iets besteld, dus had je rekening mee kunnen houden.

[ Voor 15% gewijzigd door timmie78 op 17-12-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
timmie78 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:11:
Dat zal uiteraard niet mogelijk zijn. Ik denk niet dat het toegestaan is om jouw pakket op te halen bij GLS voordat deze is ingeklaard (anders rijd je natuurlijk rustig door naar huis en niet naar de douane, of haal je alle waardevolle/illegale spullen er uit voordat je het pakket aangeeft :+) Je weet dat je dit moet betalen als je buiten Europa iets besteld, dus had je rekening mee kunnen houden.
Dat klopt dat ik dat wist, punt is dat ik dacht dat het met DHL zou komen welke veel simpeler in de afhandeling zijn en geen woekerprijzen hanteren voor een beetje administratief werk. Vandaar dat ik het vroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Tja, dat is het risico van deze manier van laten bezorgen vanuit China.
Omdat het steeds vaker gebeurt dat er een te laag bedrag wordt vermeld, zal er steeds meer gecontroleerd worden.

Advies: betaal en geniet van je smartwatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:19
tobitronics schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:06:
[...]

Dat klopt dat ik dat wist, punt is dat ik dacht dat het met DHL zou komen welke veel simpeler in de afhandeling zijn en geen woekerprijzen hanteren voor een beetje administratief werk. Vandaar dat ik het vroeg ;)
De kosten die GLS berekent aan inklaringskosten zijn inderdaad wel echt hoog. Volgens mij is GLS daarin bijna 2x zo duur als PostNL (dacht dat PostNL €17.50 rekende). Maar inderdaad, betalen en lekker genieten van je smartwatch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vraagje, had je gratis verzendkosten? Inklaringskosten worden namelijk gerekend vanaf een totaalbedrag van 22 euro (verzendkosten tellen mee om waarde te bepalen).
$30 is op moment van schrijven 21,78 euro, en zou dus inklaringsvrij moeten zijn. (in dit geval hebben de chinezen je dus niet direct genaaid, aangezien de waarde onder de EU norm vermeld is, om jou de kans te geven zonder belastingsaanslag te kunnen ontvangen).

Aanvullend, om je inzicht te geven in de te verwachte kosten: jouw smartwatch heeft een waarde van (minimaal) $180 volgens kickstarter. Dit is omgerekend 130,69 euro.
Zover ik op de hoogte ben (zie copy/paste hieronder, en de link naar belastingdienst) val je dan in de categorie "geen douanerechten/wel omzetbelasting".
de omzetbelasting komt rond de 25 euro uit, plus de 30 euro 14.50 euro inklaringskosten. Bij selecteren van de partij die de post afhandeld ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarde dat zij jouw post inklaren indien nodig, ben bang dat je dit niet snel zelf geregeld krijgt (laat staan voor minder dan 30 euro 14,50 euro uitgezet tegen de moeite die het je gaat kosten om het pakketje los te krijgen).

tl;dr : verwacht ongeveer 55 euro extra kosten om je horloge in bezit te krijgen. alles wat onder deze prijs valt kan je beschouwen als gematst. Zuur, want 30 euro inklaringskosten is érg hoog. UPS zit rond de 15 euro voor deze handeling.

wijziging: na aanvulling van real-doc, verwacht totaalkosten van : 14.50 (inklaring) +27,45 (21% over 130,69 euro)

Bestelbedrag
Tot €22,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend, vanaf €22,- tot €150,- vrij van invoerrechten maar met BTW. Vanaf € 150,- moet u altijd invoerrechten en BTW betalen. In de meeste gevallen rekenen de postbezorgdiensten geen inklaringskosten als het bestelbedrag van de te importeren goederen onder de €22,- blijft.

aanvulling voor toekomstige mensen die deze thread vinden maar bóven de 150 euro komen: de douane rekent 3% invoerrechten over het totaalbedrag (item + verzendkosten). Hier komt vervolgens 21% BTW overheen (na het berekenen van de invoerrechten).
De som is dan: (( [kosten item] + [verzendkosten] ) * 1.03 ) * 1.21

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 17-12-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Volgens een inklaringsformulier op de website van GLS zelf zijn de inklaringskosten 14.50, in plaats van 30 euro. Lijkt me ook een stuk redelijker en in lijn met andere koeriersbedrijven overigens.
U verklaart opdracht te geven aan GLS tot inklaring van voornoemde zending, de juiste gegevens te hebben verstrekt en over te gaan tot contante betaling bij aflevering van het pakket (COD) voor IR, BTW en EUR 14,50 inklaringskosten.
http://www.gls-netherlands.com/CustomsTTINL.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

dyrc schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:05:
vraagje, had je gratis verzendkosten? Inklaringskosten worden namelijk gerekend vanaf een totaalbedrag van 22 euro (verzendkosten tellen mee om waarde te bepalen).
inlaringskosten =/= invoerrechten , inklaringskosten mogen gerekend worden vanaf 0 euro. inklaringskosten zijn kosten die de vervoerder rekent voor de afhandeling van de inklaring. Dat sommige vervoerders ervoor kiezen onder de 22e geen kosten te rekenen is hun keuze maar ze mogen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Kenzi schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:31:
[...]

inlaringskosten =/= invoerrechten , inklaringskosten mogen gerekend worden vanaf 0 euro. inklaringskosten zijn kosten die de vervoerder rekent voor de afhandeling van de inklaring. Dat sommige vervoerders ervoor kiezen onder de 22e geen kosten te rekenen is hun keuze maar ze mogen het wel.
Thanks voor deze aanvulling, was ik niet van op de hoogte. Ik zou me op z'n zachtst gezegd niet netjes behandeld voelen, inklaringskosten rekenen +/- gelijk aan de waarde van mijn product (laat staan dat er niets in te klaren was, aangezien de douane alles onder de 22 euro niet wil hebben).
-zal m'n terminologie in de toekomst beter in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:45
En let wel even op welk bedrag ze hanteren als "aankoopbedrag". Mijn Pebble horloge had de TNT ook als straatwaarde 142 euro meegegeven terwijl ik er maar 150 dollar voor betaald had. Nu had ik weinig zin in de administratieve rompslomp voor een paar euro maar als jij nu toch bezig bent, controleer dan meteen wat zij in gedachte hadden om te berekenen. Is het gelijk of minder dan het bedrag wat jij moet betalen, dan accepteren. Is het meer, dan meteen bezwaar maken door aankoopfactuur te laten zien (de Amazon betaling) + afschrift van creditkaart waar het bedrag in Euro's op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 12:26
Niemand die bedenkt dat je via Kickstarter geen aankoop doet? Je doet een investering/donatie (pledge) in een project en krijgt daar als bedankje een privilege of kado voor terug.

Volgens mij is dit dus in ieder geval een echte "gift". Als het om een product gaat dat verder nog niet te koop gaat, zou je hem zelfs als sample zonder waarde aan kunnen merken.

Je pledge is in ieder geval niet per sé de waarde, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
WhiteDragon schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:30:
Niemand die bedenkt dat je via Kickstarter geen aankoop doet? Je doet een investering/donatie (pledge) in een project en krijgt daar als bedankje een privilege of kado voor terug.

Volgens mij is dit dus in ieder geval een echte "gift". Als het om een product gaat dat verder nog niet te koop gaat, zou je hem zelfs als sample zonder waarde aan kunnen merken.

Je pledge is in ieder geval niet per sé de waarde, voor zover ik weet.
Ja dat zat ik ook al een beetje te denken, er wordt ook specifiek gevraagd of t een aankoop is. Er moet dan waarschijnlijk nog steeds betaald worden maar toch... Bovendien is op de invoice het product aangemerkt als een 30 dollar developer sample van een horloge. Maar hoe kan ik dit bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
De belastingdienst spreekt over "waarde van de zending", en gaat verder niet in op de filosofie achterliggende de overeenkomst. Een constructie als "gift" doet daar niets aan af.
In theorie zouden ze je zelfs ongewenst een horloge kunnen opsturen en word je alsnog aangeslagen (denk hierbij in de vorm van een relatiegeschenk, welke ongevraagd opgestuurd wordt).

aanvulling: laat het bedrijf van de kickstarter een waardeverklaring afgeven (desgevraagd lager dan de betaalde som via kickstarter, zie toelichting post 17.04uur). Aangezien zulks toch draait om klantbinding en positioneren van het product in de markt zullen ze vast wel goodwill hebben ten opzichte van een early adapter zoals jij. Jouw situatie zullen ze vast nog vaker tegenkomen bij andere europese klanten, hebben ze mooi alvast een standaard reply dankzij jou.

[ Voor 38% gewijzigd door dyrc op 17-12-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dyrc schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:42:
(desgevraagd lager dan de betaalde som via kickstarter)
Het lijkt me nu niet nodig om belastingontduiking aan te moedigen...

Ook zou ik als kickstarter liever niet formeel aan een belastingdienst verklaren dat de producten veel minder waard zijn. Dat levert -zeker bij een bedrijf dat 1 product verkoopt- vervelende situaties op zodra die zelf aangifte moet doen.

edit:
Zeg ik overigens met user-pet op, ik modereer in principe alleen in Softe goederen.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 17-12-2013 17:23 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Mijn suggestie had als doel het ontwarren van "echte waarde" en "investering in een kickstarterbedrijf, waarvoor je als bedankje een geschenk krijgt", zoals geopperd een paar posts terug.
Belastingontduiking zal ik nimmer actief en expliciet aanmoedigen op een publiek forum geplaatst binnen de EU, om redenen die verder geen uitleg behoeven.
Ik heb begrip voor jouw kanttekening als moderator, en zal toekomstige vaagheden proberen te verduidelijken en/of te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* dat noemen we nou spam, check je mail

[ Voor 87% gewijzigd door gambieter op 22-02-2015 19:30 ]

Pagina: 1