Alternatief op Scythe Quiet Drive

Pagina: 1
Acties:

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Hallo,

Ik heb op mijn kamer een PC staan die ik 24/7 aan wil laten staan. De PC is volledig stil als ik er alleen SSD's in stop, maar ik heb niet meer genoeg aan de capaciteit van mijn SSD's.

Na wat onderzoek gedaan te hebben kwam ik uit op de: Scythe Quiet Drive 2.5. Ik heb nog een 750GB 2.5 inch schijf over die ik hier in kan stoppen. Dit product kan ik alleen niet meer vinden bij een shop. Zijn er nog alternatieven voor de Scythe Quiet Drive 2.5? Of zijn er nog winkels die hem verkopen?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

of zelf een absorberend iets om de schijf plakken? het zal met name vibratie zijn wat je op wilt vangen.

d:)b :henk d:)b

• lauwsa
Wat voor materiaal ben je dan aan het denken? Bedoel je bijvoorbeeld een stuk rubber?

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-01 19:10
Met elastieken kom je een heel eind.
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/9568/hdsehq2.jpg

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• lauwsa
Dit heb ik geprobeerd, het maakt in idle niet erg veel uit. Het roteren van de schijf is het genen dat mij het meeste stoort. Dit wordt door de elastieken niet echt verminderd.

Ik weet niet als het veel warmte problemen gaat geven, maar als ik bijvoorbeeld een externe HDD behuizing voor een 3.5 ince schijf pak en daar mijn 2.5 inche schijf inbouw, in de behuizing hou ik wat gaten over zodat ik een sata kabel kan aansluiten op de schijf. De externe HDD behuizing wil ik dan weer in een trommel stoppen die gevuld is met isolerend materiaal (waar ik dan weer een sleuf voor kabels over laat).

Voor de 3.5 ince behuizing wil ik een oude ijzeren behuizing gebruiken. Ik heb voor een 3.5 inch behuizing gekozen omdat er dan meer plaats is om warmte naar buiten te laten.

De schijf die ik er in wil bouwen is erg zuinig, het is een 2.5 inch 5400 rpm schijf die 0.8 watt in idle en 1.5 watt in load verbruikt. Ik verwacht dat ik hier mee de schijf stil kan krijgen, maar zal dit niet te warm worden en welk isolatie materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken?

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

lauwsa schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:49:
Wat voor materiaal ben je dan aan het denken? Bedoel je bijvoorbeeld een stuk rubber?
schuimrubber met de noppen naar binnen gericht om warmteisolatie te voorkomen en geluidsdemping te verbeteren.

• lauwsa
Zijn dat die geluidsabsorberende platen die ze bij de Gamma verkopen: https://www.gamma.nl/asso...00-x-30mm-zwart/p/B439023?

Ik zag trouwens nog een alternatief: http://www.acoustiproducts.com/en/acoustipack.asp. Heeft iemand ervaring met dit product?

[ Voor 27% gewijzigd door lauwsa op 17-12-2013 11:22 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

dat soort spul inderdaad.
let wel: ik heb het zelf niet geprobeerd, het is theoretisch dat het zou moeten werken tegen zowel vibratie als geluid. Ik vind die prijs wel hoog voor een stukje schuimrubber overigens.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit pricewatch: Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler misschien nog een idee, deze wordt ook aan rubbers opgehangen. Ik heb ze gebruikt in combinatie met WD Raptor hardeschijven welke 10K rpm doen.

of pricewatch: Cooltek Anti-Vibrations HDD-Silencer

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 17-12-2013 14:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• lauwsa
MrJayMan schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:27:
dat soort spul inderdaad.
let wel: ik heb het zelf niet geprobeerd, het is theoretisch dat het zou moeten werken tegen zowel vibratie als geluid. Ik vind die prijs wel hoog voor een stukje schuimrubber overigens.
Die stukken schuimrubber voldoen aan MVSS 302 (dit betekend dat ze niet vlam baar zijn). Misschien zijn ze daarom wat duurder. Ik heb ze vanmiddag gekocht met een soort van opberg bakje. De wande van het bakje heb ik overal 2 lagen dik schuimrubber gedaan, behalve tegen de deksel en 1 zijkant. Ik heb in een zijkant van het bakje een gat van +- 3 cm gemaakt waar de kabels naar binnen gaan.

Als de harde schijf op volle toeren draait is hij alleen nog maar op 1 cm afstand te horen. De harde schijf wordt trouwens wel wat warmer, je voelt dat hij warm is maar dat is ook echt alles. Ik zal binnen kort nog wat benchmarks draaien om te kijken als hij niet te warm wordt.

Ik heb de harde schijf trouwens niet recht op de schuimrubber gelegd, hij zit vastgeschroefd in 2 stuken plastic die ik uit een cd hoesje gesneden heb. Het koste wel wat werk, maar het is gelukt :*). Hopelijk wordt hij niet te warm.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

lauwsa schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:00:
[...]
Die stukken schuimrubber voldoen aan MVSS 302 (dit betekend dat ze niet vlam baar zijn). Misschien zijn ze daarom wat duurder. Ik heb ze vanmiddag gekocht met een soort van opberg bakje. De wande van het bakje heb ik overal 2 lagen dik schuimrubber gedaan, behalve tegen de deksel en 1 zijkant. Ik heb in een zijkant van het bakje een gat van +- 3 cm gemaakt waar de kabels naar binnen gaan.

Als de harde schijf op volle toeren draait is hij alleen nog maar op 1 cm afstand te horen. De harde schijf wordt trouwens wel wat warmer, je voelt dat hij warm is maar dat is ook echt alles. Ik zal binnen kort nog wat benchmarks draaien om te kijken als hij niet te warm wordt.

Ik heb de harde schijf trouwens niet recht op de schuimrubber gelegd, hij zit vastgeschroefd in 2 stuken plastic die ik uit een cd hoesje gesneden heb. Het koste wel wat werk, maar het is gelukt :*). Hopelijk wordt hij niet te warm.
gaaf dat het eindresultaat zo stil is geworden! ms is er ergens een freeware tooltje te downloaden waar je de harddisk temp mee kan uitlezen?

Pagina: 1