Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 36-urig contract bij mijn werkgever, deze dien ik in de vorm van 4 dagen a 9 uur.
Nou ben ik onlangs 2 dagen ziek geweest en zegt mijn werkgever dat ik max 8 uur per dag aan ziekte mag boeken en ik dus of die 2 uur in moet halen of verlof op moet nemen. Mag dit zo gevraagd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Ja dat mag.
Volgens art 15 van de ziektewet heb je recht op 1/261 jaarsalaris per dag dat je ziek bent.

Of er moet in je CAO iets anders staan. Er worden regelmatig uitzonderingen gemaakt in de CAO voor part-timers. Maar >32 uur per week telt als fulltime. Ook al werk je maar 4 dagen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Hij schrijft toch niet dat hij in de ziektewet zit? Of lees ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit niet in de ziektewet, ik ben 2 dagen ziek geweest en inmiddels gewoon weer aan het werk.
Het gaat dus echt alleen maar om uren schrijven. In mijn beleving werk ik 9 uur per dag en ben ik dan ook ziek voor 9 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 07:32
Hmm apart geval dit inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat de wetgeving zegt dat je dan maar 8 uur als ziek mag schrijven.
Het moet echter wel eenvoudig te achterhalen zijn.. google? iemand die arbeidsrecht heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werk je normaal niet gewoon iedere dag 1 uur langer juist? Als je ziek bent kun je geen 1 uur langer werken ;) dus zijn het inderdaad 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 13:21

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:37:
Werk je normaal niet gewoon iedere dag 1 uur langer juist? Als je ziek bent kun je geen 1 uur langer werken ;) dus zijn het inderdaad 8 uur.
Dat wilde ik net ook vragen. De ts zegt enkel dat hij deze dient in 4 dagen van 9 uur. Niet wat er is afgesproken. Dit lijkt mij ook essentieel.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er in jouw contract staat dat je 4 werkdagen van 9 uur hebt en je bent een hele dag ziek, dan ben je dus 9 uur ziek.. Als in jouw contract simpelweg staat dat je 36 uur werkt zonder een definitie van het aantal uren per dag en een normale werkdag 8 uur is, dan ben je dus maar 8 uur ziek.

Overigens vrij flauw van je baas om het zo te doen. Beetje geneuzel in de marge als je het mij vraagt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk gedetacheerd en ben vrij met de klant af te stemmen hoe mijn 36 uur in te zetten. Op basis van dagen van 8 uur en dan 1x in de 2 weken een dag vrij of 9 uur per dag.
Bij mijn vorige werkgever was ik afhankelijk van de afspraken van werkuren dat aantal uren ziek. Dus bij 4x9 dan ook 9 uur ziek. En bij 8 uur werken, 8 uur ziek...
Maar goed, weer wat geleerd...

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had vroeger een andere constructie, ik werkte 8 uur per dag en spaarde zo 4 uur op, dus ik zou alleen op vrijdag dan maar vier uur mogen invullen als ik ziek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arbeidsrechtelijk:
Het aantal uren dat je ziek bent, is bepaald volgens het rooster waarin je bent ingepland. Werk je 40 uur, is dit gewoon 5 x 8, in jouw geval is dit anders. Je hebt, met toestemming van je werkgever, met de klant een rooster van 4 x 9 afgesproken. Bij ziekte is het dus 9 ziekteuren. Ben je op je vrije dag ziek, dan schrijf je geen ziekteuren. Je eigen interpretatie was dus helemaal juist:-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 05:47

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Stel nou dat je veertig uur in de week zou werken, 4 dagen per week 9 uur en 1 dag per week 4 uur. Als je ziek was geweest op je vierurige werkdag, had je dan ook 8 uur gekregen? Waarschijnlijk niet. Dat betekent dus dat als je een week ziek bent, je 4 uur in zou moeten halen, terwijl iemand die gewoon 5 x 8 uur werkt dat niet zou hoeven. Lijkt me wat krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:31:
Arbeidsrechtelijk:
Het aantal uren dat je ziek bent, is bepaald volgens het rooster waarin je bent ingepland. Werk je 40 uur, is dit gewoon 5 x 8, in jouw geval is dit anders. Je hebt, met toestemming van je werkgever, met de klant een rooster van 4 x 9 afgesproken. Bij ziekte is het dus 9 ziekteuren. Ben je op je vrije dag ziek, dan schrijf je geen ziekteuren. Je eigen interpretatie was dus helemaal juist:-).
Volgens mij moet ik je hier toch even corrigeren. Want wat er met die klant afgesproken is staat er helemaal los van. Werkgever heeft daar een contract mee, werknemer niet. Klant is gewoon een 3e partij in deze.
Dat werknemer vrij is om met een klant een werkrooster af te spreken, prima. Maar uiteindelijk gaat het om wat hij met zijn werkgever af heeft gesproken en dat is simpelweg 36 uur, al dan niet met contractueel vastgelegde werktijden. DAT is het afgesproken werkrooster. Als daar 4x9 staat dan heeft de werkgever geen poot om op te staan. Als er geen vast werkrooster is afgesproken dan geldt vziw de nominale standaard van 8 uur per dag. En feitelijk is er dan volgens mij ook sprake van structurele overtime.

Vraag is denk ik ook hoe er normaal uren geschreven worden. En ik denk dat er stiekem ook een stukje achter steekt dat betrekking heeft op het declareren van de werkgever bij de klant (waar maar 8 uur per dag gedeclareerd kan worden en dat ene uur overtime is), maar dat kan ik uiteraard niet hard maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
Hoeveel uur kost het je als je een dag vrij neemt? Als je 4x9 werkt is dat normaliter nl. ook 9 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Eagle schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:26:
[...]
Volgens mij moet ik je hier toch even corrigeren. Want wat er met die klant afgesproken is staat er helemaal los van. Werkgever heeft daar een contract mee, werknemer niet. Klant is gewoon een 3e partij in deze.
Dat werknemer vrij is om met een klant een werkrooster af te spreken, prima. Maar uiteindelijk gaat het om wat hij met zijn werkgever af heeft gesproken en dat is simpelweg 36 uur, al dan niet met contractueel vastgelegde werktijden. DAT is het afgesproken werkrooster. Als daar 4x9 staat dan heeft de werkgever geen poot om op te staan. Als er geen vast werkrooster is afgesproken dan geldt vziw de nominale standaard van 8 uur per dag. En feitelijk is er dan volgens mij ook sprake van structurele overtime.
Blijkbaar staat de werkgever het ook gewoon toe, en ik neem aan dat er ook gewoon keurig 4 * 9 geboekt worden in de urenadministratie. Als hij ziek zou zijn op zijn vrije dag zou waarschijnlijk ook niet geaccepteerd worden dat hij 8 uur ziekte schrijft. Ik kan het niet juridisch onderbouwen, maar mij lijkt het gewoon logisch dat je de uren die je normaal gesproken zou werken gewoon als ziek schrijft. Aangezien er blijkbaar al langere tijd dit schema gewerkt word zie ik het niet als overuren. Als het incidenteel zou gebeuren kan ik me wel wat voorstellen bij de uitleg van de werkgever, maar dit is gewoon structureel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

The Eagle schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:53:
Als er in jouw contract staat dat je 4 werkdagen van 9 uur hebt en je bent een hele dag ziek, dan ben je dus 9 uur ziek.. Als in jouw contract simpelweg staat dat je 36 uur werkt zonder een definitie van het aantal uren per dag en een normale werkdag 8 uur is, dan ben je dus maar 8 uur ziek.
Zo is het en niets anders... Je overeengekomen vastgelegde werkrooster is hierin bepalend. Echter als dat ene uur structureel overwerk is dan heb je pech.
Overigens vrij flauw van je baas om het zo te doen. Beetje geneuzel in de marge als je het mij vraagt.
Onwetendheid doet rare dingen met werkgevers.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als de werkgever het 9e uur kan declareren bij de ziektekostenverzekeraar dan is het logisch dat de werknemer ook betaald wordt voor het 9e uur.
Het lijkt er echter op dat de werkgever het 9e uur uit eigen zak moet bijbetalen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MrJayMan schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:03:
Als de werkgever het 9e uur kan declareren bij de ziektekostenverzekeraar dan is het logisch dat de werknemer ook betaald wordt voor het 9e uur.
Het lijkt er echter op dat de werkgever het 9e uur uit eigen zak moet bijbetalen.
Ik weet niet precies hoe het doorgaans geregeld is, maar het lijkt me voor een werkgever eigenlijk niet rendabel om kortdurend ziekteverzuim te verzekeren. Ik vraag me dus ook af of dat wel de redenatie is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Han schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:00:
[...]
Zo is het en niets anders... Je overeengekomen vastgelegde werkrooster is hierin bepalend.
Dat idee is juridisch al een tijd losgelaten, zie de discussie over de nul-urencontracten.

Maar hier maakt het niet uit: werkgever heeft de vrijheid om roosters vast te stellen uit handen gegeven aan het bedrijf waar werknemer is gedetacheerd. Het overeengekomen rooster is 36 uur in 4x9 indeling, en werkgever heeft de betalingen voor gewerkte dagen geaccepteerd. Daarmee is dus ook dat rooster erkend door werkgever.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en hoe zit het met feestdagen? Daar moet ik dan ook 1 uur verlof bij opnemen?

• sopsop
  • Laatst online: 01-10 08:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Vraag eens aan je baas als je van maandag t/m vrijdag ziek bent of hij dan 40 uur ziek schrijft, of dat dat 36 uur is. In het laatste geval zou ik dus ook verwachten dat je 9 uur mag schrijven.

Zeker als jij kunt aantonen dat je structureel die uren op die dag maakt bij die klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 15:24
The Eagle schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:53:

Betekent dit dan omgekeerd dan ook dat als TS ziek is op zijn officieuze vrije dag, hij die de andere 4 dagen 8 uur minder hoeft te werken?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Pagina: 1