Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:31:
Arbeidsrechtelijk:
Het aantal uren dat je ziek bent, is bepaald volgens het rooster waarin je bent ingepland. Werk je 40 uur, is dit gewoon 5 x 8, in jouw geval is dit anders. Je hebt, met toestemming van je werkgever, met de klant een rooster van 4 x 9 afgesproken. Bij ziekte is het dus 9 ziekteuren. Ben je op je vrije dag ziek, dan schrijf je geen ziekteuren. Je eigen interpretatie was dus helemaal juist:-).
Volgens mij moet ik je hier toch even corrigeren. Want wat er met die klant afgesproken is staat er helemaal los van. Werkgever heeft daar een contract mee, werknemer niet. Klant is gewoon een 3e partij in deze.
Dat werknemer vrij is om met een klant een werkrooster af te spreken, prima. Maar uiteindelijk gaat het om wat hij met zijn werkgever af heeft gesproken en dat is simpelweg 36 uur, al dan niet met contractueel vastgelegde werktijden. DAT is het afgesproken werkrooster. Als daar 4x9 staat dan heeft de werkgever geen poot om op te staan. Als er geen vast werkrooster is afgesproken dan geldt vziw de nominale standaard van 8 uur per dag. En feitelijk is er dan volgens mij ook sprake van structurele overtime.
Vraag is denk ik ook hoe er normaal uren geschreven worden. En ik denk dat er stiekem ook een stukje achter steekt dat betrekking heeft op het declareren van de werkgever bij de klant (waar maar 8 uur per dag gedeclareerd kan worden en dat ene uur overtime is), maar dat kan ik uiteraard niet hard maken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)