Is jouw (zakelijke) leaseauto verzekerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik wil hier een kwestie onder het voetlicht brengen die, denk ik, nooit opkomt bij leaserijders:

Als je leaseauto niet verzekerd is, en je maakt brokken, dan ben je ook aansprakelijk voor de schade. Van de zotte natuurlijk, want je werkgever is namelijk verantwoordelijk voor het behoordelijk verzekeren van voertuigen.

Maar het blijkt (pdf / html) dus dat als de verzekeringsmaatschappij van de benadeelde het geld niet kan halen bij je werkgever (bijvoorbeel door faillissement of ander gebrek aan verhaal), dan kan jij persoonlijk aangesproken (en bij de rechter veroordeeld) worden tot vergoeding van de schade!

Dit is in 2010 aan de orde gekomen in de Tweede Kamer door kamervragen van kamerlid Bashir. De vragen, en de antwoorden van de minister (waaruit het bovenstaande ook blijkt), zijn hier te vinden: https://zoek.officielebek...l/ah-tk-20102011-496.html

Nu zal het in de praktijk vrij weinig voorkomen dat:
1. je leaseauto niet verzekerd is;
2. je brokken maakt;
3. de schade door de verzekering op jou verhaald wordt in plaats van op je werkgever;
4. er geen geld te halen is bij je werkgever.

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om even op https://ovi.rdw.nl/ te bekijken of je leaseauto verzekerd is. Onder "Status van het voertuig" staat dan: "WAM verzekerd Ja".

Edit: Stom van mij, dit gaat over alle bedrijfsauto's, lease of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 17:12
Verzekering gaat vrijwel altijd via de Lease toko en de werkgever zal zelf geen verzekering afsluiten.

Als de werkgever niet meer betaald zal de Lease toko de auto in beslag komen nemen en uiteraard niet de verzekering stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bedankt voor de tip, even gekeken.. zit goed.

Alphabet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

xares schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:36:
Verzekering gaat vrijwel altijd via de Lease toko en de werkgever zal zelf geen verzekering afsluiten.

Als de werkgever niet meer betaald zal de Lease toko de auto in beslag komen nemen en uiteraard niet de verzekering stopzetten.
Bij ons worden de auto's door het bedrijf verzekerd en alleen WA. Er zijn echt wel meer bedrijven die zelf verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Maar zijn dat Operational Lease auto's of zijn die gekocht / Financial Lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

xares schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:41:
Maar zijn dat Operational Lease auto's of zijn die gekocht / Financial Lease?
Gewoon lease. Via LeasePlan en Alphabet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Stom van mij, dit gaat over alle bedrijfsauto's, zowel lease als non-lease. Bij een 'gewone' bedrijfsauto is het natuurlijk altijd de werkgever die verzekeringsplichtig is als kentekenhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Maar zou het ook niet schelen wanneer je het ongeluk veroorzaakt?

Tijdens kantoortijden / onderweg naar klant of in je privé tijd onderweg naar je oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:17

InFamous

excommunicado

xares schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:48:
Maar zou het ook niet schelen wanneer je het ongeluk veroorzaakt?

Tijdens kantoortijden / onderweg naar klant of in je privé tijd onderweg naar je oma.
Volgens mij is het ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de bestuurder om na te gaan of het voertuig geschikt is voor de openbareweg, als jij met de auto rijd tijdens kantoor uren en je banden zijn versleten komt de sanctie toch echt op naam van de bestuurder en niet het bedrijf.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
InFamous schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:51:
Volgens mij is het ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de bestuurder om na te gaan of het voertuig geschikt is voor de openbareweg, als jij met de auto rijd tijdens kantoor uren en je banden zijn versleten komt de sanctie toch echt op naam van de bestuurder en niet het bedrijf.
^^ Dat. Het is gewoon aan de bestuurder om te controleren of alles klopt. Neemt niet weg dat het vreemd is als een leasemaatschappij dat niet gewoon goed regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Sefyu schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:47:
Stom van mij, dit gaat over alle bedrijfsauto's, zowel lease als non-lease. Bij een 'gewone' bedrijfsauto is het natuurlijk altijd de werkgever die verzekeringsplichtig is als kentekenhouder.
In dat kader meen ik mij te herinneren dat de overheid haar voertuigen niet verzekerd. De daarvoor te betalen premie is namelijk meer dan de geleden schades. Door zelf geld te reserveren zijn ze eigenlijk zelf verzekeraar. Bij een heel groot aantal voertuigen kan dat. Een verzekeraar doet eigenlijk niets anders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
RemcoDelft schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:54:
[...]

^^ Dat. Het is gewoon aan de bestuurder om te controleren of alles klopt. Neemt niet weg dat het vreemd is als een leasemaatschappij dat niet gewoon goed regelt.
Daar zit ook weer wat in.

Maargoed je gaat er vanuit dat het voortuig verzekerd is.
En hoe vaak ga je dat checken bij het RDW? Elke dag? Week? Maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:17

InFamous

excommunicado

RemcoDelft schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:54:
[...]

Nouja goed als een lease maatschappij in financiële moeilijkheiden zit dan kan het best eens zijn dat hun de premies niet betalen en vervolgens rijden alle auto's zonder verzekering rond en niemand die dagelijks het RDW controleert en zodoende weet dat hun voertuig niet verzekerd is.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
Sefyu schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:32:
Ik wil hier een kwestie onder het voetlicht brengen die, denk ik, nooit opkomt bij leaserijders:

Als je leaseauto niet verzekerd is, en je maakt brokken, dan ben je ook aansprakelijk voor de schade. Van de zotte natuurlijk, want je werkgever is namelijk verantwoordelijk voor het behoordelijk verzekeren van voertuigen.
[...]
Normaal gesproken ontvang je bij een leaseauto wat papieren, waaronder een groene kaart. Als je die laatste niet krijgt moet er een lampje gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hetzelfde geld overigens ook voor leen- en huurauto's. Ik heb een collega gehad die eens aan de kant werd gezet omdat hij in een onverzekerde auto reed. En dat was een leenauto van een groot nederlands garagebedrijf :P
InFamous schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:58:
[...]

Nouja goed als een lease maatschappij in financiële moeilijkheiden zit dan kan het best eens zijn dat hun de premies niet betalen en vervolgens rijden alle auto's zonder verzekering rond en niemand die dagelijks het RDW controleert en zodoende weet dat hun voertuig niet verzekerd is.
Ik vraag mij af of dit veel zin heeft want volgens mij is het CRWAM verre van real-time. Zo kan het wel eens weken duren eer je verzekerde status in het CRWAM is geregistreerd. In het verleden vaak genoeg gezien..De wettelijke termijn die hier voor staat is 28 dagen.

[ Voor 62% gewijzigd door Glashelder op 16-12-2013 14:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

xares schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:57:
[...]

Daar zit ook weer wat in.

Maargoed je gaat er vanuit dat het voortuig verzekerd is.
En hoe vaak ga je dat checken bij het RDW? Elke dag? Week? Maand?
Zo vaak als je verantwoordelijkheidsgevoel reikt ;)

Ik zou er zelf denk ik niet opgekomen zijn hoor als ik een lease auto zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:42
Wat een broodje aap verhaal.

Zoals t_captain al terecht opmerkt krijg je bij je een leaseauto een groene kaart. Die krijg je elk jaar opnieuw. Als je die niet krijgt dan zou het kunnen zijn dat er iets niet klopt.

Maar welke leasemaatschappij gaat zijn vloot nou niet verzekeren, serieus 8)7 .

TS stelt trouwens ook dat de werkgever verantwoordelijk is voor het verzekeren van de leaseauto's wat natuurlijk ook pertinente onzin is. De werkgever kan dit niet eens, want de eigenaar moet een auto verzekeren. Zou mooi zijn als je een auto kan verzekeren die niet van jou is.

[ Voor 47% gewijzigd door upje op 16-12-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

:? Als je niet weet waar je het over hebt hou dan gewoon je mond.

Het bedrijf kan prima zelf beslissen om een leaseauto buiten het leasecontract om zelf te verzekeren. Ik ken meerdere bedrijven waar dat zo geregeld is.

En als bestuurder ben je verantwoordelijk voor de staat van het voertuig waar je in rijdt. Niks broodje aap.

En het hebben van een groene kaart is geen bewijs dat je bent verzekerd. In de tussentijd kan er van alles gebeuren waardoor de verzekering niet meer geldig is..verdwijnt dan plots je groene kaart ofzo? :')

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 16-12-2013 19:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Tja, dat wordt dan een welles-nietes verhaal.

Ik vindt het vooral eer heel raar verhaal. Een leaseauto wordt door de leasemaatschappij verzekerd, omdat de leasemaatschappij de eigenaar is. De werkgever neemt een auto van de leasemaatschappij juist om een all-in prijs voor aanschaf/afschrijving/rente/onderhoud/vervangend vervoer/wegenbelasting/verzekering enzovoort af te spreken, zodat de werkgever zich niet met dit soort details hoef bezig te houden en de werkgever van te voren weet waar ze aan toe is. Door de auto zelf te gaan verzekeren haal je dit principe onderuit. Dan had de werkgever net zo goed zelf een auto kunnen aanschaffen.

En nee, natuurlijk verdwijnt mijn groene kaart niet plotseling, maar volgens de informatie die ik als berijder heb is de auto verzekerd. Hoe zie je dat praktisch voor je, moet ik dat dagelijks gaan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sja, dat doet er gewoon niet toe..je bent gewoon verantwoordelijk als bestuurder.

Verder is zelf verzekeren een stuk goedkoper dan de leasemij te laten verzekeren. En even een verzekering uitzoeken en afsluiten, is dat nou zo'n moeite? Vind je nou echt dat het hele principe van leasen onderuit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 13:10
upje schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:31:
Tja, dat wordt dan een welles-nietes verhaal.

Ik vindt het vooral eer heel raar verhaal. Een leaseauto wordt door de leasemaatschappij verzekerd, omdat de leasemaatschappij de eigenaar is. De werkgever neemt een auto van de leasemaatschappij juist om een all-in prijs voor aanschaf/afschrijving/rente/onderhoud/vervangend vervoer/wegenbelasting/verzekering enzovoort af te spreken, zodat de werkgever zich niet met dit soort details hoef bezig te houden en de werkgever van te voren weet waar ze aan toe is. Door de auto zelf te gaan verzekeren haal je dit principe onderuit. Dan had de werkgever net zo goed zelf een auto kunnen aanschaffen.

En nee, natuurlijk verdwijnt mijn groene kaart niet plotseling, maar volgens de informatie die ik als berijder heb is de auto verzekerd. Hoe zie je dat praktisch voor je, moet ik dat dagelijks gaan controleren?
Als het verzekerd is dan is het verzekerd, op de groene kaart staat een geldigheidsdatum.

Een verzekeringsmaatschappij kan alleen geld op de verzekernemer gaan verhalen als er sprake is van een zware fout. (rijden onder invloed bvb.)
En dan kom je sowieso bij de bestuurder uit ... of er nu nog een werkgever tussen zit of niet, want die gaat zijn schade ook gewoon proberen te verhalen op de werknemer mocht die dronken zijn.

Let wel op: als de wagen niet omnium verzekerd is en je maakt als chauffeur brokken dan zou de eigenaar inderdaad bij jou kunnen komen aankloppen.
(Tip: dus ook opletten als jij als bestuurder met de wagen van je kameraad rijd omdat die te zat is om zelf nog te rijden ... want dan kan je ook opdraaien voor eventuele schade aan de auto)

Maar in het geval van een leasewagen valt dat in Nederland vaak sowieso onder werkgeversaansprakelijkheid. Dus dan gaat de leasemaatschappij enkel maar tot daar geraken.

Kortom: ik zie niet direct een risico.

Rij je natuurlijk rond zonder verzekeringskaart omdat de volgende nog "onderweg" is ... tja ... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
^Dat klopt niet.

Als jij rondrijdt in je eigen onverzekerde auto en je veroorzaakt schade aan een persoon of goed, dan ben je persoonlijk aansprakelijk. De verzekeringsmaatschappij van de benadeelde partij kan de schade direct op jou verhalen.

Als je rondrijdt in een onverzekerde bedrijfsauto en je veroorzaakt schade aan een persoon of goed, dan ook kan de verzekeringsmaatschappij van de benadeelde de schade direct op jou verhalen. Ze zullen in de eerste instantie natuurlijk vrijwel altijd aankloppen bij de kentekenhouder, maar als daar geen geld te halen is, dan hebben ze wettelijk gezien de mogelijkheid om de schade op jou persoonlijk te verhalen.

Dat je werkgever je rond laat rijden in een onverzekerde auto is natuurlijk wel een onrechtmatige daad, en je zou een vordering in kunnen stellen bij de rechter om de schade door de werkgever te laten vergoeden. Die zaak zou je vrijwel zeker winnen.

Maar als er geen geld te halen is bij je werkgever, dan heb je pech en dan draai je zelf voor alle schade op.

Ik geef direct toe dat het een héél klein risico is, maar als het zich verwezenlijkt, dan kan dat hele, hele grote financiële gevolgen hebben waar je de rest van je leven aan vast zit. Zaakschade kan nog meevallen, met bedragen tot een paar duizend euro. Maar zodra er letsel is, ligt het bedrag nog een heel stuk hoger. Laat staan in het geval van blijvend letsel, dat kan in de tonnen lopen.

Superklein risico, maar je kan er in een paar seconden vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Glashelder schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:16:
Verder is zelf verzekeren een stuk goedkoper dan de leasemij te laten verzekeren. En even een verzekering uitzoeken en afsluiten, is dat nou zo'n moeite? Vind je nou echt dat het hele principe van leasen onderuit haalt?
Geen idee of dat goedkoper is, het zou ook zo maar kunnen zijn dat de leasemaatschappij een goede deal heeft met 1 of meer verzekeringmaatschappijen waardoor het juist voor de leasemaatschappij veel voordeliger is. Als een verzekeringsmaatschappij mag kiezen tussen 100 klanten met elk 1 auto of 1 klant met 100 auto's dan weet de verzekeringsmaatschappij het wel hoor.

En ja, het principe van leasen is nou juist dat je er geen omkijken naar hebt. Het uizoeken en afsluiten van een verzekering voor 1 auto is inderdaad geen moeite, maar welk bedrijf heeft nou 1 leaseauto? Als je 100 of 1000 auto's hebt rondrijden is dat echt wel een dagtaak hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Sefyu schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 01:39:
Superklein risico, maar je kan er in een paar seconden vanaf zijn.
Kan je dat even toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

upje schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:45:
[...]

Geen idee of dat goedkoper is, het zou ook zo maar kunnen zijn dat de leasemaatschappij een goede deal heeft met 1 of meer verzekeringmaatschappijen waardoor het juist voor de leasemaatschappij veel voordeliger is. Als een verzekeringsmaatschappij mag kiezen tussen 100 klanten met elk 1 auto of 1 klant met 100 auto's dan weet de verzekeringsmaatschappij het wel hoor.

En ja, het principe van leasen is nou juist dat je er geen omkijken naar hebt. Het uizoeken en afsluiten van een verzekering voor 1 auto is inderdaad geen moeite, maar welk bedrijf heeft nou 1 leaseauto? Als je 100 of 1000 auto's hebt rondrijden is dat echt wel een dagtaak hoor.
Leasemaatschappijen hebben geen verzekering. Dat risico dragen zij zelf (in ieder geval de grotere). En het voordeel steken zij in hun eigen zak. Ze maken misbruik van luie mensen die lekker alles in een willen laten regelen :)

Leaseplan is niet zomaar een bank geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Glashelder schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 08:41:
Leasemaatschappijen hebben geen verzekering.
Tsja, dat zou hetzelfde zijn als Centraal Beheer die z'n eigen auto's gaat verzekeren... Zolang ze genoeg reserves hebben is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
upje schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:46:
[...]

Kan je dat even toelichten?
Door even de RDW-gegevens te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

upje schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:48:
TS stelt trouwens ook dat de werkgever verantwoordelijk is voor het verzekeren van de leaseauto's wat natuurlijk ook pertinente onzin is. De werkgever kan dit niet eens, want de eigenaar moet een auto verzekeren. Zou mooi zijn als je een auto kan verzekeren die niet van jou is.
upje schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:45:
[...]
Sorry, maar da's aardige onzin die je loopt te verkondigen. De leaseauto's van mijn werkgever worden Full Operational geleased, met uitzondering van de verzekering. Mijn werkgever heeft hiervoor een contract met Univé afgesloten. Op het moment dat een nieuwe leaseauto op kenteken gezet wordt, is deze met 1 belletje of mailjte naar Univé verzekerd onder de lopende voorwaarden die mijn werkgever afgesproken heeft.

Dit was veel goedkoper dan "de verzekering" afnemen via de leasemaatschappij. Ook zijn de voorwaarden wat beter. Zo is nu ook evt te vervoeren apparatuur meeverzekerd, wat bij de verzekering van de leasemij niet mogelijk was.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1