Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Ik werk nu 32 uur. 4 dagen. In het begin hebben we afgesproken dat ik deze 5e dag zelf kan indelen wanneer het uitkomt (maakt namelijk niet zo veel uit voor het werk), tenzij er natuurlijk iets dringend moet gebeuren of het te druk is.

Dus pakte ik elke keer een dag die me uitkwam, soms de maandag, soms de vrijdag en soms de woensdag (allemaal gunstige dagen natuurlijk) Zeker als je een concert hebt bijvoorbeeld, of een weekeindje weg wilt.

Na een tijdje hebben we afgesproken (mondeling met directe collega's onderling) dat ik voorlopig de woensdag aanhoud tenzij er iets is natuurlijk, en dat is prima, maar nu vraag ik me af hoe dit rond de feestdagen gaat:

de week van kerst:
ma - dinsdag open
wo-do-vrij gesloten

de week van oud&nieuw:
open, alleen nieuwjaardag gesloten.

Nu wil ik de maandag voor oud en nieuw sowieso vrij nemen (lekker lang weekeind) eventueel de dinsdag

Maar de week met kerst: moet/kan ik nu nog mijn vrije 5e dag vrijnemen op de dagen dat ze wel open zijn? Als ze dus minder uur open zijn dan ik normaal werk? Tellen de officiële feestdagen als doorbetaalde dag? De brugvrijdag hebben ze geloof ik een verplichte vrije dag van gemaakt dus die pakken ze dan gewoon van je vrije dagen neem ik aan..

Wat dit soort dingen betreft heb ik nog geen ervaring!

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen vrije dag, het is een dag die je niet werkt. Het gaat je baas er om dat je aan 32 uur werkt per week. Niet dat je er 8 niet werkt.

Het is vaak zo:
Als een feestdag op een werkdag van de werknemer valt wordt deze uitbetaald.
Als een feestdag op een vrije dag van de werknemer valt wordt deze niet uitbetaald (dan is het gewoon een gevalletje pech gehad).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Omdat je vrije dag officieel op woensdag is, heb je in beide weken (kerst en oud en nieuw) geen 'extra' vrije dag. Je moet dus de overige dagen gewoon werken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Krisp schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:47:
Omdat je vrije dag officieel op woensdag is, heb je in beide weken (kerst en oud en nieuw) geen 'extra' vrije dag. Je moet dus de overige dagen gewoon werken. :)
Maar het is niet officieel mijn vrije dag, maar gewoon even mondeling met collega's afgesproken de afgelopen weken. De dag is officieel flexibel, en daarom vraag ik het me af!

Ik hoef niet perse vrij te hebben ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af hoe het werkt :) Ik dacht zelf dat een officiele feestdag eigenlijk altijd doorbetaald zou zijn en als 'werkdag' zou tellen.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Collaborator schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:59:
[...]

Maar het is niet officieel mijn vrije dag, maar gewoon even mondeling met collega's afgesproken de afgelopen weken. De dag is officieel flexibel, en daarom vraag ik het me af!

Ik hoef niet perse vrij te hebben ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af hoe het werkt :) Ik dacht zelf dat een officiele feestdag eigenlijk altijd doorbetaald zou zijn en als 'werkdag' zou tellen.
Het hangt er wel een beetje vanaf hoelang je al op woensdag vrij bent, als je dat al langere tijd doet dan zou ik het wel een beetje flauw vinden om het dan nu opeens op vrijdag de 27e in te plannen. Juridisch gezien sta je vast wel in je recht, maar het is niet erg collegiaal denk ik.

Het hangt een beetje af van de sfeer en wat gebruikelijk is op jouw kantoor, er zijn vast werkgevers die er niet van wakker liggen, maar ook werkgevers die compleet flippen als ze hier achter komen.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Collaborator schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:59:
[...]

Dat maakt het gevoelig natuurlijk. Op die manier kun je je vrije dag plannen zodat hij niet op een feestdag valt.

Officieel is het duidelijk: moet je op een feestdag werken, dan krijg je betaald verlof. Maar ook de commissie gelijke behandeling heeft zich hier al eens over gebogen en heeft geadviseerd om voor wettelijke feestdagen hetzelfde principe aan te houden als voor vakantiedagen. Dus als je 80% werkt krijg je ook 80% van de feestdagen doorbetaald.
Het kan trouwens ook in je CAO geregeld zijn. En dan kan het zijn dat je geen compensatie krijgt als je toch al vrij had op die dag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Dus je collega's moeten zich maar aanpassen aan jou?

Ik krijg het idee dat je een beetje misbruik wilt maken van de feestdagen als vrije dag, dat je net even een dagje meer vrij wilt dan een ander. Let wel, op feestdagen vrij zijn is NIET wettelijk geregeld dus het zijn normale werkdagen.

Zoals ik het zie, zou je echt een verlofdag moeten nemen voor die extra vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Gadgeteer schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:56:

Ik krijg het idee dat je een beetje misbruik wilt maken van de feestdagen als vrije dag, dat je net even een dagje meer vrij wilt dan een ander. Let wel, op feestdagen vrij zijn is NIET wettelijk geregeld dus het zijn normale werkdagen.

Zoals ik het zie, zou je echt een verlofdag moeten nemen voor die extra vrije dag.
Dat gevoel heb ik ook toch wel.

@TS
Uiteindelijk maat hetgeen wij zeggen geen drol uit ... daarvoor moet je op je werk zijn.

Als het geen probleem is, zie ik niet direct een probleem.
Maar het blijft dan toch eerder wel een gunstmaatregel.

Want normaal zou je die kwijt zijn als je dag vast was - wat meestal toch zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:37
Ach, ik kan wel een verhaal vertellen over exact dezelfde situatie die de TS voorschrijft alleen dan twee jaar geleden ongeveer gebeurd. Exact hetzelfde verhaal. Mensen met 32 uur per week of minder contracten en hadden ook recht op één of meerdere vrije dag(delen) in de week. Mensen gingen toen ook hun vrije dag verzetten naar andere niet feestdagen zodat ze een dag minder gingen werken. Collega's met vaste vrije dagen boos omdat die wel vaste vrije dagen "kwijt" raakten t.o.v. de wisselende collega's. Leidinggevenden boos omdat die de helft van hun personeel moesten missen in dat soort weken. Kort daarna werd het wisselen van vrije dagen aan banden gelegd door de directie.

Je kunt je twee kanten op gedragen hierin.
- Flexibel en je neemt jouw verlies. Zorgt ervoor dat je de rest van het jaar ook flexibel kunt zijn.
- Of je drijft het op de spits, krijgt nu een extra vrije dag en bent zo meteen je flexibiliteit kwijt. Wordt het weekendje weg toch een stuk lastiger omdat je verplicht op woensdag vrij bent en dan moet je dan een extra dag verlof nemen.

Als jij je professioneel wilt gedragen, kies je voor het eerste.
Als jij je zin wilt hebben en de boel er doorheen wilt drammen, kies je voor het tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Eens. Mensen die vast op maandag vrij zijn, hebben met Tweede Pinksterdag ook pech.

Het feit dat het bij jou mondeling flexibel is, geeft jou de 'macht' het voor jou zo gunstig mogelijk te plannen, maar collegiaal is dat niet. Als je de afgelopen periode op woensdag vrij was, zou je nu ook gewoon op maandag en dinsdag moeten gaan werken.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Gadgeteer schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:56:

Zie mijn eerdere verklaring:
Het gaat me niet om iets te 'krijgen', maar
1: ik weet niet hoe het werkt, dus vraag het me af.
2: ik ga geen vrije dag opnemen als het niet nodig is natuurlijk.

Wat betreft "collegiaal" Ik heb geen directe collega's die van mij afhankelijk zijn (sterker nog, ik ben waarschijnlijk de enige op mijn afdeling die aanwezig is tijdens de feestdagen) Dus niemand heeft er last van of ik er wel of niet ben die dagen, het is puur een formaliteit of ik wel of niet die dag(en) krijg doorbetaald.

En voor mijn baas hoef ik het ook niet te laten uit een soort 'goedheid' want die naait me ook aan alle kanten :+ , maar dat heeft verder geen invloed op mijn vraag (another time, another topic), die gewoon uit nieuwsgierigheid voorkomt.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Heb je een contract van 32 uur of werk je er 32 en heb je bijvoorbeeld 4 of 8 uur ouderschapsverlof?

Met ouderschapsverlof ben je wat flexibeler, je hebt namelijk een x aantal uur om op te nemen, dus wissel je een "vaste" dag ivm een feestdag, dan maakt het voor de baas niet uit, want op de feestdag schrijf je feestdaguren, dus die 8 uur ouderschapsverlof blijf je houden, deze kun je dus eerder of later alsnog opmaken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
martinusz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:13:
Heb je een contract van 32 uur of werk je er 32 en heb je bijvoorbeeld 4 of 8 uur ouderschapsverlof?

Met ouderschapsverlof ben je wat flexibeler, je hebt namelijk een x aantal uur om op te nemen, dus wissel je een "vaste" dag ivm een feestdag, dan maakt het voor de baas niet uit, want op de feestdag schrijf je feestdaguren, dus die 8 uur ouderschapsverlof blijf je houden, deze kun je dus eerder of later alsnog opmaken.
Gewoon 32 uur. Verder niks afgesproken hoe en wat. Maakt ook niemand verder wat uit hoe ik het invul.

Ik heb de maandag voor oud&nieuw officieel inmiddels met de collega's afgesproken dat ik vrij ben. Hoe dat verder administratief afgehandeld word kunnen we later nog bespreken met de dames van de administratie.

[ Voor 3% gewijzigd door Collaborator op 18-12-2013 13:20 ]

This space is occupied

Pagina: 1