Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Over het algemeen wordt een huis aangeboden middels een vraaprijs, al dan niet K.K. of V.O.N.

Na een paar spelletjes "handjeklap", hoop je er uit te zijn gekomen. (zowel koper als verkoper).

Nu kom ik regelmatig huizen tegen als volgt:
  • Prijs op aanvraag
  • Let op, getoonde prijs is een vanaf prijs
  • Deze woning wordt aangeboden met de Duokoop-regeling
Wat is hier uberhaupt het nut van, en waarom adviseren (verkoop)makelaars dit, of gaan ze er uberhaupt in mee als een verkopende klant dit wenst?

Hoe het op mij overkomt:
Prijs op aanvraag:
Ik kom dit tegen bij woningen in alle prijscategoriën, maar voornamelijk het hogere segment. Ook al denk ik het te kunnen betalen, ik ga echt niet contact opnemen met een makelaar, om eerst met hem rond de tafel te moeten gaan zitten "of ik het wel kan betalen".

Let op, getoonde prijs is een vanafprijs:
Ik kom dit ook tegen bij woningen in alle prijscategoriën. Voorbeeld: huis staat voor 219.000 te koop, verlaging naar 209.000 en uiteindelijk een vanafprijs van 199.000.
Ikzelf zal altijd de vanafprijs "zien" als vraagprijs. Als je later de werkelijke verkoopprijs achterhaald, blijkt die vrijwel altijd (ruim) onder de vanaf prijs te zijn (wat was de bedoeling er dan van?

Deze woning wordt aangeboden met de Duokoop-regeling
Huizen in duurdere segment. Je zit lekker op een zondagmiddag op Funda, wat huisjes te selecteren tussen bedrag a & b, en jawel hoor, je droomhuis zit er tussen, en nog dichter bij de a dan de b :) Na wat foto's kijken denk je meteen "inpakken en meenemen". Doorklikkend naar de omschrijving blijkt het een duokoop regeling te betreffen (je koopt het huis tegen de beschreven prijs), echter is dit exclusief grond, die je voor nogeens een soortgelijk bedrag bij kunt kopen, of huren/pachten.
Je voelt je in zo'n situatie "gefopt", je kunt het bedrag a of b *2 helemaal niet opbrengen, en de verkopende partij heeft een "loze kijker" gehad. Mensen die bedrag x & y kunnen betalen, zoeken op funda weer niet op huizen in prijscategorie a & b, dus die lopen ze allemaal mis.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

duokoop past niet echt in jouw rijtje, dit is meer een trucje om NHG te krijgen voor een huis dat boven de 290k kost, daarnaast is het in sommige gevallen belastingtechnisch voordeliger, aangezien de erfpacht aftrekbaar is

prijs op aanvraag is volgens mij meer zoiets als "als je de prijs moet vragen, kun je het huis niet betalen" en is om ervoor te zorgen dat er niet allemaal mensen komen kijken die het huis niet kunnen betalen

vanafprijs is volgens mij pure bluf van de verkopend makelaar, zeker als de vraagprijs al enkele keren is gedaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Anoniem: 39949 schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:48:
prijs op aanvraag is volgens mij meer zoiets als "als je de prijs moet vragen, kun je het huis niet betalen" en is om ervoor te zorgen dat er niet allemaal mensen komen kijken die het huis niet kunnen betalen
Ik ben dit ook echt tegengekomen op "hokken" van 140-150k
Denk dat je echt heel erg blij moet zijn met kijkers, ook mensen die het (net) niet kunnen betalen. Wie weet blijft het huis nog 4 jaar te koop staan, en komen die kijkers terug als kopers omdat ze net een dikke meevaller of erfenis hebben verkregen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ach, in deze markt doet men er ook alles aan om op te valen en niet een standaard advertentie te zijn. Het werkt, je gaat er zelf ook specifiek naar kijken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:41
gambieter schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:56:
Ach, in deze markt doet men er ook alles aan om op te valen en niet een standaard advertentie te zijn. Het werkt, je gaat er zelf ook specifiek naar kijken :)
Klopt, ook bij appartementen, daar heb je vrijwel altijd te maken met servicekosten. Een appartement kan een leuke vraagprijs hebben, maar alsnog onaantrekkelijk worden door servicekosten van 200+ euro per maand. Dit kom je ook alleen te weten door er specifiek naar te kijken, na een tijdje is dat het eerste wat je checkt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Richard schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:42:Hoe het op mij overkomt:
Prijs op aanvraag:
Ik kom dit tegen bij woningen in alle prijscategoriën, maar voornamelijk het hogere segment. Ook al denk ik het te kunnen betalen, ik ga echt niet contact opnemen met een makelaar, om eerst met hem rond de tafel te moeten gaan zitten "of ik het wel kan betalen".
Het kan ook een manier zijn om een goede prijs te bepalen. Duurdere objecten hebben doorgaans een subjectievere prijs, die niet gemakkelijk bepaald kan worden. Lees: de verkoper weet niet wat te vragen. ;)
Let op, getoonde prijs is een vanafprijs:
Ik kom dit ook tegen bij woningen in alle prijscategoriën. Voorbeeld: huis staat voor 219.000 te koop, verlaging naar 209.000 en uiteindelijk een vanafprijs van 199.000.
Ikzelf zal altijd de vanafprijs "zien" als vraagprijs. Als je later de werkelijke verkoopprijs achterhaald, blijkt die vrijwel altijd (ruim) onder de vanaf prijs te zijn (wat was de bedoeling er dan van?
Ik zie een vanaf-prijs altijd als een manier van de makelaar om de verkoper langzaam maar zeker te overtuigen van een lagere verkoopprijs. Ik heb er dan ook niet echt een boodschap aan. Tegelijkertijd kan het soms informatie geven over de verkoper: meestal is de vanafprijs een prijs waarbij de verkoper al een restschuld heeft. Dat de uiteindelijke verkoopprijs lager ligt is voor mij geen verrassing, dat het veel lager is wel. Heb je daar voorbeelden van?
Deze woning wordt aangeboden met de Duokoop-regeling
Huizen in duurdere segment. Je zit lekker op een zondagmiddag op Funda, wat huisjes te selecteren tussen bedrag a & b, en jawel hoor, je droomhuis zit er tussen, en nog dichter bij de a dan de b :) Na wat foto's kijken denk je meteen "inpakken en meenemen". Doorklikkend naar de omschrijving blijkt het een duokoop regeling te betreffen (je koopt het huis tegen de beschreven prijs), echter is dit exclusief grond, die je voor nogeens een soortgelijk bedrag bij kunt kopen, of huren/pachten.
Je voelt je in zo'n situatie "gefopt", je kunt het bedrag a of b *2 helemaal niet opbrengen, en de verkopende partij heeft een "loze kijker" gehad. Mensen die bedrag x & y kunnen betalen, zoeken op funda weer niet op huizen in prijscategorie a & b, dus die lopen ze allemaal mis.
Duokoop is imo het meest zinloze systeem ooit. Banken gaan er nauwelijks in mee en je bent afhankelijk van een andere partij (ga dan huren, dat is iig consistent). Er zijn wel andere varianten die meer hout snijden. Koopgarant is er daar één van. Principieel vind ik het echter niets: het enige doel is om de prijs hoog te houden. Dit soort regelen gebruik je immers niet uit luxe. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

aryan schreef op maandag 16 december 2013 @ 12:12:
[...]

Klopt, ook bij appartementen, daar heb je vrijwel altijd te maken met servicekosten. Een appartement kan een leuke vraagprijs hebben, maar alsnog onaantrekkelijk worden door servicekosten van 200+ euro per maand. Dit kom je ook alleen te weten door er specifiek naar te kijken, na een tijdje is dat het eerste wat je checkt :-).
Niet helemaal waar natuurlijk. In de servicekosten zitten ook kosten (onderhoud, diverse verzekeringen) die je met een "gewoon" huis ook hebt. Alleen nu moet je het per maand betalen.

Dat potientiele kopers dit niet zo zien, en zo vinden dat een appartement te duur is, dat is IMO te kort door de bocht :)

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 16-12-2013 12:53 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Het is wellicht wat kort door de bocht, maar het is wel waar. Want de kosten zijn toch altijd veel hoger dan dat je het zelf zou regelen. Vaak gigantische kosten voor de lift, en ook (verplicht af te nemen) parkeerplaats.
Het is allemaal wel te verklaren, de prijzen. Maar sommige appartementen zijn echt heel onaantrekkelijk daardoor, gewoon 200 euro in de maand meer kwijt zijn. 100 euro zitten echt heel veel appartementen wel aan. Ter vergelijking, ik betaal straks 220 euro erfpacht (waardoor ik datzelfde bedrag aan netto maandlasten van een hypotheek minder kan lenen, hakt er dus behoorlijk in), terwijl dit aftrekbaar is en netto iets van 140 euro wordt. Een hoop gedoe hierover. En dat terwijl sommige appartementen alleen al meer service kosten hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door !null op 16-12-2013 13:51 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Het verschil is dat bij een VVE een deel van het onderhoud maandelijks betaald wordt en bij een eigen huis je ze pas hoeft te betalen als je die kosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:58
Wellicht een beetje offtopic maar voor potentiële kopers iets om mee te nemen...

Als kascommissie lid van een VVE kan ik melden dat een VVE minstens evenveel voordelen heeft als nadelen (wss zelfs meer voordelen dan nadelen)
De opmerking dat jezelf goedkoper af bent dan wanneer je onderhoud laat doen door een VVE is een loze schreeuw in de ruimte door iemand die overduidelijk niet weet waar hij het over heeft..

Een VVE ben jezelf!!! Gaat het niet goed in je VVE dan doe je zelf iets fout.

[ Voor 9% gewijzigd door Gadgeteer op 17-12-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Een vanaf-prijs is imo nog steeds niets anders dan een vraagprijs. Ik zie hier in de buurt de huizen met een vanaf-prijs allemaal voor lagere bedragen weggaan. Dus klinkt leuk, maar je hebt er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gadgeteer schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:51:
Een VVE ben jezelf!!! Gaat het niet goed in je VVE dan doe je zelf iets fout.
offtopic:
Nu, niet altijd ;) . Mijn broertje is voorzitter van een VVE waar veel ouderen in zitten, en je hoeft maar 1 beroepsazijnpisser te hebben die heel veel problemen kan veroorzaken door over alles te zeiken, zieken etc. Vooral als ze gepensioneerd zijn en alle tijd hebben...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De vanaf-prijs is inderdaad gewoon een vraagprijs. De verkoper zal vanaf dat bedrag omhoog willen en de koper zal vanaf dat bedrag omlaag willen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het nadeel van die Duokoop zooi is dat ik er tijd aan kwijt ben voor niets.

Je denkt inderdaad een leuke woning te zien voor 200k ofzo, blijkt hij eigenlijk 300k te kosten. Tsja, NEXT denk ik dan.

Punt is alleen dat ze wel in de zoekresultaten staan en je ze niet van tevoren uit kunt filteren (iig niet bij Funda volgens mij).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1