[BBG] Mainstreamgamesysteem januari 2014
Op nieuwjaarsdag komt weer de nieuwe best buy guide online.Iets later dan verwacht, omdat ik o.a. eerst de ontwikkeling van de videokaarten aan wilde zien, maar we gaan ook het mainstream gamesysteem opnemen in de bbg. Ik noem hem nu mainstream gamesysteem, maar eigenlijk zit het systeem tussen het reguliere mainstream gamesysteem (950-1000 euro) en het high-end gamesysteem in (1300-1500 euro) qua budget. De benaming neigt nu naar mainstreamgamesysteem, omdat die daar qua budget het beste aan toebehoort. Op het moment heeft de richting eigenlijk vooral te maken met de keuze van de videokaart(en); ik verwacht dat het kiezen van de videokaart(en) het moeilijkste onderdeel is van deze bbg.
Om maar gelijk met het slechte nieuws in huis te vallen: de verkrijgbaarheid van veel videokaarten (AMD 280X’s, 290’s) is matig te noemen. De 290’s die er zijn hebben daarnaast nog steeds de (vrij luidruchtige) standaardkoeler. Zonder twijfel komen er andere versies er aan, maar die zijn nu nog niet beschikbaar.
Ok, dan kunnen er nog twee kanten op gegaan worden: 1) minder geld aan videokaarten en voorlopig bij een enkele 290 blijven óf 2) wel meer geld uitgeven en 2*280X / 2*GTX770 of een enkele GTX780 / 290X kiezen. Uiteraard hangt die keuze samen met de gekozen voeding en het moederbord, maar in essentie blijven veel andere onderdelen nog hetzelfde (processor, ssd, koeling etc.). Hoe de precieze levertijd van al deze kaarten zich gaat ontwikkelen is natuurlijk ook van belang. Alle keuzes hebben nu voor- en nadelen. Wellicht is het ook mogelijk om dan keuze 1 mainstream te noemen en keuze 2 high-end-gamesyteem. Waarbij de videokaarten dus het verschil maken.
Echter, met dit alles in gedachten, moet niet vergeten worden dat de bbg een advies is. Een advies kan in die zin ook omvatten dat er wordt aangeraden nog even te wachten; wachten op betere verkrijgbaarheid en versies met betere koelers. Als de huidige situatie op het gebied van videokaarten hetzelfde is als op 1 januari, lijkt me dat een verstandig idee.
Desondanks heb ik een poging gewaagd die je hieronder vindt. De discussie (en de tijd) zal dan leiden naar wat een goed advies is voor de lezer.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 191,99 | € 191,99 |
| 1 | Gigabyte GA-Z87-HD3 | € 91,- | € 91,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 | € 341,50 | € 341,50 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 51,50 | € 51,50 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 88,- | € 88,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,80 | € 36,80 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 139,64 | € 139,64 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.062,38 | |
* ik zat nog te denken aan een alternatieve videokaartkoeler, maar 1) dit vergt al gelijk meer expertise van de lezer op het gebied van installeren/assembleren en 2) een fatsoenlijke koeler verhoogd de prijs aanzienlijk.
Hopelijk wordt een mooie discussie
Alvast dank voor de hulp!