Oh, het kan zeker, en niet 'net', maar dik - alleen moet je dan niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Je moet dan zorgen voor een AP met drie radio's en antennes die drie fysieke streams tegelijk aankan, en een ditto client, waarbij beide ook goede antennes moeten hebben en goede firmware met trucs als beam forming. Dan kan WiFi vliegen.
Neem voor de grap een Asus RT-AC66U a EUR 145 (of anno nu beter een TP-Link Archer C7 a EUR 95) en een MacBook Pro a EUR 1200. Met de MBP van 2012 had je waarschijnlijk de beste 802.11n implementatie in een client device. Ik haalde met deze combo 298Mbps over 10m in een vrij vervuilde ruimte (ja, tientallen 5GHz netwerken

). Als het goed is komt deze week de najaar 2013 MBP binnen. Die heeft een 802.11ac implementatie en zou >500Mbps over WiFi moeten halen.
Kan prima. Maar je gaat het dus niet met 10 jaar oude el-crappo router met laptop die 1x2:1 WiFi heeft halen.
[...]
Ik weet er niet genoeg van dus misschien lul ik uit m'n nek, maar de energie verspreidt zich als een bol, de signaalsterkte neemt dus met een derde macht af. Wat de theoretische onderbouwing verder ook is, in praktijk is een kabel sneller en betrouwbaarder.
Een ideale antenne werkt als een bol. Echte antennes zijn niet ideaal. Bij richtantennes wordt dat nuttig gebruikt, maar bij een standaard geval als dit is het een nadeel. Kan soms erg extreem zijn, ik heb een Cisco geval die bijna puur in een schijf uitzendt, waardoor het dichterbij de tweede macht komt in het vlak van die schijf - maar erbuiten heb je helemaal niets...
[...]
WIFI (op 2.4GHz) is ruk en totaal niet geschikt voor dit soort dichtheden. Iedereen zit elkaar doof te schreeuwen. Onder zo'n omstandigheden kun je het gewoon vergeten. Met richtantennes kun je er misschien nog iets van maken maar op een laptop is dat niet praktisch. Sorry, ik kan het niet mooier maken.
Idd. Je moet naar 5GHz gaan. Hier in de woonkamer detecteer ik 46 netwerken in 2.4GHz, dus meer dan 3 per kanaal, maar vooral ook meer dan 11 per vrije kanaal (je kunt in 2.4GHz vier kanalen naast elkaar laten werken zonder interferentie). Zowel performance als stabiliteit is om te janken. In 5GHz nul problemen (en nul interferentie trouwens.
5GHz is ook fysisch ideaal voor dit soort situaties: het dooft sneller uit en penetreert slechter door obstakels. Daardoor heb je minder last van je buren. En als je veel last van je buren hebt zijn de muren binnenhuis toch nauwelijks obstakel te noemen.
[...]
Koop apparatuur die 5ghz aan kan. Dat komt niet door de muren heen dus daarmee kan je wel een goede verbinding krijgen. Helaas hebben de meeste laptops dat niet en zal je dus ook een nieuwe netwerkkaart voor je laptop moeten kopen. Met goed zoeken kan dat net binnen die 60 euro.

Ik heb drie jaar terug een prima Intel 6300 voor EUR 15 gekocht op V&A. Moet nu ook kunnen.
Dus zorg voor een bedrade backbone en werk met zoveel high-performance AP's als nodig is om te doen wat jij wilt.
Maar ik zie dus uit de suggesties dat 5GHz een oplossing kan bieden... @wagenweld/capslock - is de intel wifi 5300 nu wel of niet geschikt voor 5GHz netwerken?
Dit is wel erg makkelijk te googlen ("intel 5300", eerste hit, eerste zin...), Intel heeft sowieso erg duidelijke specs online staan. Beetje meer eigen inzet mag ook wel. Maar ja, inderdaad ondersteunt dit ding 5GHz. Het is niet meer een high-end NIC te noemen, maar het kan stukken meer aan dan je router. Belangrijkste feature is dat het drie radio's heeft met drie antennes en dus drie fysieke streams tegelijkertijd aan kan. Je wilt dus absoluut kijken naar een router en/of AP's die ook drie streams aankan. Goedkoopste optie is bijv de TP-Link WDR4300, die je voor EUR 50 hebt. Dat ding is ook dualband (2.4GHz + 5GHz) en je kunt een evt tweede als access point inzetten boven. Wil je meer snelheid, dan kun je naar de TP-Link Archer C7 kijken, de goedkoopste maar ook snelste 3-radio 802.11ac router van het moment. Kost iets minder dan het dubbele. Alleen zinnig als je ook je NIC gaat vervangen door een ac-NIC met drie radio's. Let op dat het geen zin heeft om een ac-NIC met een of twee radio's te nemen, dan ben je beter af met je huidige n-NIC met drie radio's.