Nieuwe game/all-round PC, +- 1300€

Pagina: 1
Acties:

• notzain
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04 16:50
Ave, beste Tweakers.

Na 6 geweldige jaren met mijn laptop (HP Pavilion dv-ergensinde9000), heb ik besloten haar niet langer meer te kwellen en een PC te kopen. Wat ik met mijn toekomstige PC wil gaan doen is gamen en alledaagse bezigheden, zoals kattenvideos op YouTube kijken. Deze build ga ik pas rond februari kopen dus ik heb nog wel even maar een goed begin is het halve werk, toch? Naja, ik ga ervan uit dat jullie hier zijn om mij te helpen en niet om mijn gelul aan te horen, dus hierbij presenteer ik de BAA beleid invul dinges:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
circa 1300, minder is altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al oude randapparatuur ergens thuis rondslingeren waar ik voorlopig op kan werken. Toetsenbord, muis en monitor. Ben wel van plan later een nieuwe toetsenbord en monitor aan te schaffen dus suggesties zijn welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles minus randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee. Goh, wat ben ik toch lekker specifiek.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil mijn rig zo klein mogelijk houden, maar het moet er wel goed uitzien. Geluidsniveau zo laag mogelijk, dat in mijn case past en in mijn budget zit. Temperatuur hoeft niet zo laag mogelijk te zijn, als het maar niet oververhit of mijn componenten in gevaar brengt.

Ga je overklokken?
Ja, maar dat zal wss een matige overclock zijn vanwege mijn kleine case dat iets heter wordt door gebrek aan ruimte voor airflow.

Ik heb zelf al een lijst gemaakt en zal deze ook uitleggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 191,99€ 191,99
1ASRock Z87E-ITX€ 120,80€ 120,80
1Gigabyte GV-N780OC-3GD (rev. 2.0)€ 440,50€ 440,50
1BitFenix Shadow€ 60,-€ 60,-
1Noctua NH-D14€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master GM G550M€ 53,90€ 53,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,73

CPU
Ik was van plan om voor een AMD-build te gaan met een FX-8350. Dit is een geweldige optie maar heb toch besloten om voor een 4670k te gaan. De extra cores heb ik niet nodig en ik ga liever voor een iets koelere CPU voor wat meer geld zodat het toch niet te warm wordt in mijn case.

Moederbord
Ik wilde een gaming HTPC maken (read: steambox) en heb toen Asrock Z87E-ITX gekozen en heb deze simpelweg niet veranderd toen ik besloot een volledige PC te maken. Deze mobo zal wss veranderd worden als jullie betere opties hebben.

GPU
Hier twijfel ik nog heel erg over. Ik wil een R9 290 halen maar de reference cooler is zo'n turn-down. Aangezien ik tot februari heb, wacht ik af op een non-reference cooler. Voor nu heb ik een GTX 780 gekozen, die ik misschien houd omdat ik ook later ook een nieuwe monitor ga kopen en G-Sync is een geweldige feature om te hebben. En er is een GTX-Bundle met Asscreed 4, Splinter Cell Blacklist en Batman Arkham Origins. :P

Case
Mooi prijsje en een nette, minimalistische look. Met lampjes!! Maak me alleen een beetje zorgen om airflow, dus als jullie een betere optie hebben met dezelfde looks en in dezelfe prijsrange, hoor ik het graag.

CPU-Cooler
Hier valt mijn kennis in hardware een beetje tekort. Heb gekozen voor de Noctua omdat deze wat stiller zijn (zo is mij verteld) en hij past in m'n case.

RAM
2x4=8 GB RAM, 1600 Mhz. Kan niet misgaan, of wel? Heb voor low-profile RAM gekozen omdat mij dat beter leek in combinatie met m'n CPU-cooler.

Voeding
Zelfde verhaal als bij de CPU-Cooler, wist niet precies wat ik moest hebben. Voor de Cooler Master gekozen vanwege goede reputatie, 80 plus bronze certified en 550 Watt voor genoeg head-room voor extra componenten en overclocken. Misschien toch iets te veel?

Opslag
Samsung 840 EVO. Lekker snel, genoeg ruimte voor Windows en ander rotzooi. Zal later uitbreiden met een 1 of 2 TB WD Black. Voorlopig heb ik genoeg ruimte op externe hdd's dus met 250GB zal ik wel even zoet zijn tot ik een HDD koop.

Ik heb Windows 8 al, dus een OS hoef ik niet aan te schaffen. Heb nog enkele vragen : ik ben van plan alles te bestellen maar hoe moet ik dit gaan doen? Alles in één webshop of verschillende webshops die mijn onderdeel het goedkoopst hebben? En welke webshops zijn betrouwbaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Goede openingspost, mag ook wel eens gezegd worden. Enige wat mist is welke resolutie je wilt gamen, maar eigenlijk mist dat helemaal niet, aangezien je nog een nieuwe monitor in het verschiet hebt.

Processor: geen aanvullingen.

Moederbord: Ik vraag me af hoe dit uitkomt, als de videokaart direct onder je I/O shield van je moederbord uitkomt, maar neem aan dat dat inderdaad gewoon kan.

GPU: Heb zelf vorige week de asus gtx 780 aangeschaft, komt iets beter uit een aantal reviews qua koeling en stilte. Haalt out of the box misschien iets minder snelheid dan sommige andere kaarten, echter hij is makkelijker te overclocken gezien de betere koeling. Allround dus net iets beter (marginale verschillen)

Kast: kwestie van smaak, zelf voor een Fractal design define r4 arctic white window gegaan, die is daarentegen ook weer een stuk duurder, maar vond hem gewoon mooi! :9

Processorkoeler: Noctua maakt inderdaad hele goede koelers, maar verder ook te weinig verstand van deze. (heb zelf de thermalright HR02 macho rev A, maar die van jou is denk ik beter.)

Ram/SSD: weinig advies te geven, heb je zelf al beargumenteerd.

Over de voeding zal misschien nog wel wat discussie kunnen ontstaan, maar ben er zelf te onervaren mee om je hier goed te adviseren. Met 550 Wt (mits goede kwaliteit voeding) zit je in principe ruim voldoende.

Als laatste blijft dan over te vermelden, dat ik ergens had gelezen dat de Pirates/Heroes/Spies bundel bij Nvidia kaarten tot half januari zou duren. Als ik dit nu opzoek op de nvidia-site staat er echter geen einddatum vermeld, dus misschien is het onzin. En al eindigt de actie, waarschijnlijk komt er wel weer een andere actie. Ook zijn er bij AMDkaarten vaak acties voor gratis games hoor.

En als echt laatste zou ik je inderdaad even goed verdiepen in monitoren. Ik zou zoiezo voor een IPS-paneel gaan, en niet voor een TN, zoek maar eens op youtube vergelijkingsvideo's uit, een wereld van verschil qua kleurintensiteit en kijkhoek. Valt te vermelden dat ik een TN-paneel heb van LG (kon ik goedkoop krijgen) en daar eigenlijk heel tevreden mee ben, maar dat is waarschijnlijk doordat ik nooit anders gehad heb. Daarboven zijn de IPS-panelen in principe niet of marginaal duurder. Kortom: geen TN.

En dan als echt ECHT laatste: ik heb een aantal onderdelen bij alternate besteld, een aantal bij azerty (beide goede, betrouwbare winkels) en heb mijn processor, voeding en SSD bij paradigit besteld en afgehaald. Zolang je zelf je systeem in elkaar zet, en de verzendkosten niet meer worden dan het prijsverschil, waarom niet bij verschillende winkels? 8)7
(Ik heb een aantal kleine dingen besteld bij azerty die alternate niet had, verder was alternate voor mij voordeliger, bovendien rekent azerty credit-card kosten à enkele procenten van het totaalbedrag (Belachelijk!!!), anders had ik waarschijnlijk puur uit gemak bij één winkel besteld)

[ Voor 24% gewijzigd door Freekje57 op 16-12-2013 03:13 ]

• notzain
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Een paar aanvullingen op mijn eerste post:
Ik denk dat ik ipv een mini-itx toch liever voor een groter moederbord ga ivm upgrade-mogelijkheden. Wat me is opgevallen dat er wel WiFi is in Mini-ITX, maar niet in Micro-ATX. ATX is niet echt een optie, vind het te groot voor mijn build. Is het waard om in een Micro-ATX te investeren voor upgrades, aangezien ik niet van plan ben om voor SLI/CF te gaan?

Ik heb zelf ook naar andere varianten van de GTX-780 gekeken en heb toen besloten na veel nadenken toch voor de Gigabyte te gaan. Simpele logica achter deze keuze : 3 fans zou toch beter zijn dan 2. :P
Maar ja, het verschil tussen alle varianten is minimaal en dan is de beste keuze toch wat je zelf mooi vind.

De Define R4 is ook een pracht van een kast, hoewel de build-quality en overall look imho mooier zijn dan de Shadow, vind ik toch dat het gebrek aan lampjes niet de 1.5x hogere prijs waard is.

De aankoop van een monitor wacht ik liever af. Ik heb al een monitor en als ik een nieuwe koop dan liever met G-Sync. Wel ga ik sowieso voor een IPS en 1080p maar dat is al een standaard.

En nog over de gamebundle, ik heb de AMD bundle al. Een gold-coupon ter waarde van 3 games gekocht op EBay voor 20 dollar. Mooi meegenomen toch? Heb Thief, SR4 en Deus Ex gehaald. :D
De codes voor de GTX-bundle verlopen op 28 februari, dus de bundle eindigt wss vóór 28 februari.
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/5OmXU/4de66a6c13.png

Nog een kleine vraag: is koelpasta inbegrepen bij een CPU of CPU-koeler of moet ik deze extra erbij kopen?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-04 07:29
Even kort op je laatste vraag: koelpasta zit volgens mij bij elke nieuwe cpu.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Bij elke cpu-koeler, op de boxed koeler zit er al pasta op. Waarom wil je wel een ATX-kast, om er vervolgens een itx/uAtx in te stoppen? Een CM silencio 352 misschien een ideetje?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87i-PRO€ 142,81€ 142,81
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 441,04€ 441,04
1Cooler Master HAF Stacker 915F€ 63,50€ 63,50
1Cooler Master VS V550S€ 78,40€ 78,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.183,28

in de 915F past een 170mm hoge CPU-koeler, met de voeding vooring, iets anders dan gebruikelijk, maar je kun wel een windtunneltje maken, passen genoeg fans bij.

[ Voor 89% gewijzigd door NLBUURMAN op 16-12-2013 12:04 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Wat wil je kunnen upgraden waar je bij mini-ITX denkt tegen aan te lopen?
Is trouwens ook zeer afhankelijk vaak van de kast die je er bij kiest.

• notzain
@WWAS, Bedankt voor het beantwoorden van mn vraag!

@NLBuurman, de CM Silencio ziet er geweldig uit, zeker een goede optie die beter bij mijn build past. Staat nu in mijn wenslijst ipv de Shadow. De 915F vind ik zelf oerlelijk :P
De bijna 30 mm kortere MSI lijkt me ook een betere optie dan de Gigabyte.
Ik zie ook dat je een andere voeding hebt gekozen, enig reden hiervoor? Is gold certified de 20 euro extra waard en wat is het verschil precies?

@Cannibal, Ik dacht eerst aan SLI maar omdat ik een compacte PC prefereer boven een sterke, zal ik ipv 2 GPU's toch maar voor 1 sterkere GPU gaan.

Ik heb nu de behuizing veranderd (Bitfenix Shadow naar CM Silencio 352) en de GPU (Gigabyte 780 naar MSI 780). Huidige wenslijst ziet er zo uit :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z87E-ITX€ 120,80€ 120,80
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 441,04€ 441,04
1Cooler Master Silencio 352€ 46,95€ 46,95
1Cooler Master GM G550M€ 53,90€ 53,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.125,57

In de Silencio passen nog 2 fan en die wil ik vullen met de Noctua NF-F12. Als het kan wil ik de stock-fans van de Silencio ook vervangen met de Noctuas. Is dit het waard of zal het niet veel verschil maken?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Ik snap niet waarom je een mini-ITX moederbord in een micro-ATX kast wil stoppen. Een micro-ATX moederbord is een stukje groter, en dus praktischer. Je hebt hier namelijk een goede kans dat dat beest van een CPU-koeler dat je hebt uitgekozen (Wat overigens enorme overkill is, de Mugen4 is prima en vrijwel onhoorbaar) er simpelweg gewoon niet op past in combinatie met je GPU. Daarnaast is een micro-ATX moederbord een heel stuk goedkoper dan jouw mini-ITX: pricewatch: Gigabyte GA-Z87M-HD3. Als het toch in je kast past; waarom niet? (trouwens, in die Shadow past een gewoon ATX moederbord dus dan zou ik al helemaal niet moeilijk doen...)

Wat betreft je voeding; ik weet niet hoe het met deze serie van CM zit maar ik weet wel dat CM voedingen vaak worden afgeraden. Voor de pricewatch: Seasonic M12II 520W betaal je vrijwel hetzelfde en ben je sowieso goed af :)

[ Voor 17% gewijzigd door Esumontere op 17-12-2013 00:32 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overclocken loont tegenwoordig echter de moeite niet meer. Veel extra performance krijg je er niet mee. Als je toch al een kleine kast hebt (en dus een matige overklok kan doen), zijn die winsten dus al helemaal verwaarloosbaar. Je bent dan dus beter af met een B85 of H87 chipset, met een non K CPU.
Daarbij scheelt het je aardig wat centen voor dezelfde performance.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Overklokken kan wel de moeite zijn hoor. Het hangt alleen af van wat je met de PC gaat doen.
CPU intensieve taken zoals recente strategie games en video-rendering hebben bijvoorbeeld wel wat aan een overklokte CPU. Voor games zoals Battlefield 4 zal het echter niet uitmaken, die hebben meer aan een zwaardere GPU.
Pagina: 1