Oma helpen : Bel/SMS knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Met mijn oma gaat het psychisch en lichamelijk de laatste tijd helaas nogal bergafwaarts. Ze is minder goed ter been en ze vergeet dingen. Mijn opa vind het dus een beetje een eng idee om haar alleen thuis te laten of wat ze zal doen als er opeens iets met hem gebeurt.
Hij vroeg mij of ik een "Bel/SMS knop" systeem ken/kan maken wat de volgende functie heeft:

Knop staat naast bed en op het moment dat er op gedrukt word gaat er een SMS/Mail/Belletje uit naar m'n opa en of iemand anders.
Op internet zijn hier wel dingen voor te vinden maar veel daarvan zijn onhandig, of hebben ook een SOS (Bel 112) knop. Dat is dus te risicovol, want als mijn opa er dan niet is rammen ze gewoon de voordeur er uit.
Mijn idee was toen om een Raspberry Pi te pakken, en daar een een of andere knop op aan te sluiten die door middel van een scriptje wat acties aftrapt (API call naar Mollie voor SMS ofzo?). Maar, probleem is : Ik heb geen idee of dit mogelijk is omdat ik geen ervaring heb met de Pi, en ik kan nergens een "knop" vinden die ik er op aan kan sluiten?

Ik ben benieuwd of een Tweaker al een keer zoiets heeft gemaakt en/of tips of ideeën heeft voor mij/mijn opa :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er zijn toch zo van die speciale GSM's voor ouderen? Velen ervan hebben een dedicated knop die een familielid belt. Dat is dan een noodknop maar die belt de 112 niet. (Althans, zo is het bij diegene die wij hebben).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mavamaarten schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:21:
Er zijn toch zo van die speciale GSM's voor ouderen? Velen ervan hebben een dedicated knop die een familielid belt. Dat is dan een noodknop maar die belt de 112 niet. (Althans, zo is het bij diegene die wij hebben).
Dat klopt, maar eigenlijk willen we dus maar 1 knop hebben. Als alle cijfers er op zitten gaat ze er waarschijnlijk nog mee de mist in en dat willen we dus voorkomen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:22:
[...]

Dat klopt, maar eigenlijk willen we dus maar 1 knop hebben. Als alle cijfers er op zitten gaat ze er waarschijnlijk nog mee de mist in en dat willen we dus voorkomen !
dan bouw je die telefoon in een kastje en maak je aan die telefoon alarm knop van binnen een paar draadjes naar een aparte knop, die buiten het kastje komt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

DennusB schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:22:
[...]

Tja je kunt ook nog altijd de rest afplakken. :+

Is het misschien iets zoals een Sparkcore te gebruiken? Dit is makkelijk te programmeren in een C-like syntax taal. Dit is wel een crowdfunding item via Kickstarter en dat is al afgelopen. Mijn broer heeft meerdere van deze besteld en wil er sowieso een paar verkopen.

Misschien dat het je wat interesseert: http://www.kickstarter.co...duino-compatible?ref=live

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:27:
[...]

dan bouw je die telefoon in een kastje en maak je aan die telefoon alarm knop van binnen een paar draadjes naar een aparte knop, die buiten het kastje komt 8)
Is een Pi dan niet goedkoper en handiger? :') :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerste wat ik denk is een kindertelefoon

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 12:12
En je wilt het risico lopen dat het niet werkt als het nodig is ? :x
Mijn oma heeft een persoonlijk alarm gehad. (drukknop die rond de nek hangt). Vanaf het moment dat de knop ingedrukt werd dan ging een bepaalde belgroep in werking die eerst naar 2 naaste familieleden belde en dan pas de noodcentrale inschakelde als niemand binnen de x aantal tijd reageerde. Bewezen technologie die je redelijk wat gemoedsrust geeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:28:
[...]

Is een Pi dan niet goedkoper en handiger? :') :>
kan je daarmee sms'en dan ? >:)

@ fargo
eens, als het belangrijk is voor je oma en jullie dan kan je een alarmknop beter per maand huren.
dan zit er ook 24/24 iemand die aktie kan ondernemen wanneer nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:58
Farg0 schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:30:
En je wilt het risico lopen dat het niet werkt als het nodig is ? :x
Mijn oma heeft een persoonlijk alarm gehad. (drukknop die rond de nek hangt). Vanaf het moment dat de knop ingedrukt werd dan ging een bepaalde belgroep in werking die eerst naar 2 naaste familieleden belde en dan pas de noodcentrale inschakelde als niemand binnen de x aantal tijd reageerde. Bewezen technologie die je redelijk wat gemoedsrust geeft ...
Dat dus. Denk dat je geen lekker gevoel er aan over gaat houden als er ergens een keer iets gebeurd en je 'hobby-projectje' gefaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Let er wel even op dat als je systeem mocht falen op een belangrijk moment het nogal een issue kan worden. Robuustheid is nogal belangrijk als je het zelf gaat bouwen.

Je kan via AT commands op een wat oudere telefoon (Nokia) heel eenvoudig SMSjes sturen. Dan knoop je de interface poort van een oude telefoon aan een microcontroller (Arduino). Over deze verbinding stuur je met AT commands opdrachten wat de telefoon moet doen. Dan kan je de ADC's mooi gebruiken voor battery-detect en power-detect. Je kan bijvoorbeeld denken aan het complete systeem in een noodknop in te bouwen op 220V.

Afbeeldingslocatie: http://us.123rf.com/400wm/400/400/eraxion/eraxion0805/eraxion080500030/3006306-noodknop.jpg

Ik zou je opa wat laten kopen. Gezeur is niet fijn. Gezeur over levens al helemaal niet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 15-12-2013 22:14 ]

Pagina: 1