• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 08:44
Goedenavond medetweakers.

Ik heb al een tijdje een Intel i7 3770K, en ookal is hij erg leuk en heb ik er veel plezier mee. Het valt me de laatste tijd op dat hij erg warm (en ook zwaar gaat blazen) word bij een lage load en soms zelfs al bij idle.

Als voorbeeld heb ik het main menu van het spel War Thunder (niet te zwaar, hoort niet de i7 te taxen), het enige wat je ziet is de vliegtuigen met een ronddraaiende camera.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/5f0fd69d338daca163c44bfa03c69bbb.png

Ik gebruik AIDA64 om te meten en zoals je ziet, terwijl hij zo goed als niks doet zit hij al rond de 65 graden celsius. Ik ben nog niet in een server, het enige wat ik heb gedaan is het spel aangezet.
Volgens Task Manager trekt het spel ongeveer rond de 15% processor load, dat redelijk genoeg is. Op de tweede plek staat Waterfox die tussen de 2-10% trekt.

Nu staat hij een paar minuutjes te idlen, met alleen Skype en Waterfox als de echte programmas die draaien. En staat de temp rond de 40 graden, dat hoort redelijk te zijn als het goed is.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/d3c6df26067ec31194f794fcccb3f6f1.png

Dus ik ben een beetje verward hier, als het goed is hoort mijn 3770K geen moeite te hebben met menig programma. Maar bij een simpele game schiet de temp naar de 65 graden en gaat ook mijn koeler blazen alsof hij op het punt staat te smelten.

Ik denk dat het misschien komt omdat ik nog de stock koeler gebruik die bij de processor geleverd is, maar je zou toch verwachten dat hij bij normale games hem koel kan houden zonder dat er een Scythe of een CM aan te pas moet komen?

Of ben ik nou gek?

Ik zou een beetje input heel erg op prijs stellen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zit er wel koelpasta onder de koeler?
Zou je de temperatuur ook eens met HWmonitor kunnen checken, de 3770k die ik hier heb is in idle 25 graden onder een Mugen 2.

[ Voor 128% gewijzigd door Ernemmer op 15-12-2013 20:16 ]

• deknegt
Er zit koelpasta onder de koeler, ik heb genoeg ervaring met het in elkaar bouwen van computers en ik heb er destijds gewoon koelpasta onder gedaan :+

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan je eens kijken wat de temps bij CoreTemp zijn. Het is altijd handig om even met een ander programma te kijken om te zien of het klopt wat er uitgelezen word.

Is de koeler verder stofrvij ?

• deknegt
PilatuS schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:18:
Kan je eens kijken wat de temps bij CoreTemp zijn. Het is altijd handig om even met een ander programma te kijken om te zien of het klopt wat er uitgelezen word.

Is de koeler verder stofrvij ?
De koeler is stofvrij, dat was mijn eerste gedachte dat de koeler schoongespoten moest worden maar er zit niks in. Ik kan gewoon het bord eronder erdoorheen zien.

Hier is CoreTemp op idle, het enige wat ik aan heb is Waterfox (met YouTube, Tweakers etc.) en Skype.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/fa06904f332a5eea4060888db9487515.png

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Klinkt me als normaal, de i7 kan onder load met stock koeler prima 90 graden worden.

• deknegt
Misschien normaal, maar het is een beetje irritant dat hij bij het minste en geringste het al lijkt dat mijn PC wilt gaan opstijgen.

• mitsumark
  • Nu online
Dan zou ik 3 tientjes uitgeven voor een betere koeler.

• deknegt
mitsumark schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:34:
Dan zou ik 3 tientjes uitgeven voor een betere koeler.
Ik denk dat ik dat ook ga doen binnenkort.

btw: Heb Prime 95 een minuutje laten draaien en hij piekte op dit.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/8e2a5c29163d8d6b3098c876dc8f80f1.png

Meer reden om te gaan investeren in een nieuwe koeler.

Anyways, als andere mensen nog ideeen hebben voeg het alstublieft toe.

• mitsumark
  • Nu online
Aangezien je cpu eigenlijk prima tegen 80 graden kan, kun je ook de fan instellingen (in de bios) zo zetten dat je koeler niet bij lichte load al gelijk gaat loeien.

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:45

derx666

mecker ende blaet

Je bent ook aan het overclocken op een stock cooler (draait op 4223MHz ipv 3.5 - 3.9). Ik zou hem weer op standaard speeds zetten totdat je een fatsoenlijke cooler erop hebt zitten.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• deknegt
derx666 schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:53:
Je bent ook aan het overclocken op een stock cooler (draait op 4223MHz ipv 3.5 - 3.9). Ik zou hem weer op standaard speeds zetten totdat je een fatsoenlijke cooler erop hebt zitten.
Ja, kwam ik dus ook net achter. Blijkbaar heeft iemand anders in mijn bios zitten rommelen, en hem zitten overclocken. Ik heb nu alles weer terug op auto gezet.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
En hoe zijn nu de temperaturen?
Pagina: 1