Beperkt gastnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• petervdveen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 08:20

petervdveen

Waze coördinator Benelux

Topicstarter
De laatste tijd hebben wij bij ons in de kerk nogal een probleem met het aantal wifi gebruikers.
Elke zondag gaat de router plat, omdat er teveel gebruikers op het netwerk zitten.

In het verleden heb ik vaak routers geïnstalleerd met een gastnetwerk, maar waar ik nu naar opzoek ben is een router cq accesspoint waar ik een maximum gebruikers of data kan instellen, zodat de router het wel aankan ;-)

Ik ben zelf nog nooit zo'n accesspoint tegen gekomen en met google kwam ik er helaas ook niet uit.
Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben of weten welk type dit ondersteund?

Tnx! ;)

[ Voor 33% gewijzigd door petervdveen op 15-12-2013 19:43 ]

Waze Nederland - peter@wazenederland.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of

Een accespoint die het wel aankan zoner limitatie, zo zijn er meerder topics

maar wat ikook denk, je zit in de fucking kerk voor de dienst en niet om te appen. gewoon gastnetwerk uit tijdens de dienst. klaar. (gewoon hopeloso klem laten lopen is effectief hetzelfde :P
zet de dhcp lease tijd dan wel lekker kort, dan lost het zichzelf wel weer op :)

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 15-12-2013 19:49 ]

Iperf

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
om hoeveel gebruikers gaat het dan?

http://www.apple.com/compare-wifi-models/

De AirPorts van apple gaan tot 50 devices.

...less is more

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
fish schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:47:
maar wat ikook denk, je zit in de fucking kerk voor de dienst en niet om te appen. gewoon gastnetwerk uit tijdens de dienst.
Een beetje op je taalegebruik letten mag ook wel... O-)
Verder een goed punt: zit je nou in de kerk voor gratis netwerk, of voor het verhaal van de dominee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zullen we voor de gein niet andere mensen vertellen wat ze moeten doen?

TS: zo ongeveer elk professioneel AP kan dat. Wat is je budget?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 15:00
Kun je niet gewoon een DHCP range instellen van 192.168.0.100 -> 192.168.0.119?
Dan kunnen er maar 20 toestellen een IP krijgen vanaf die router.

• petervdveen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 08:20

petervdveen

Waze coördinator Benelux

Topicstarter
1. Je moet naar de voorganger luisteren ipv je telefoon gebruiken.
- Veel mensen lezen bijbel op een tablet of telefoon. Daarnaast is de kerk niet alleen op zondag ochtend geopend.
Afgelopen week was er een gala voor de jeugd. Toen er 110 aparaten op waren ingelogd liep het vast ;-)

2. Budget
Er is budget, het moet echter niet honderden of duizenden euro's gaan kosten, maar ik hoor graag wat de opties zijn in verschillende prijs klassen.

3. DHCP range.
Dit is misschien wel een opties inderdaad. Ga ik naar kijken.

Moet ik er wel voor zorgen dat de vaste pc's en laptops een vast IP adres krijgen.
Het probleem nu is, is dat de livestream van de diensten ed. ook stoppen zodra de router vast loopt. Dat is niet handig natuurlijk ;-)

Waze Nederland - peter@wazenederland.nl

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Meraki.

Als het budget moet, dan is Cloudtrax een goed alternatief. Ubiquiti maakt ook leuk managed spul.

[ Voor 87% gewijzigd door Trommelrem op 15-12-2013 21:09 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Vreemd dat je het met Google niet kon vinden, er zijn op GoT tal van topics over een dekkend netwerk maken. Misschien als zoekterm aan het eind "site:gathering.tweakers.net" toevoegen!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jolke
  • Nu online
petervdveen schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:03:
1. Je moet naar de voorganger luisteren ipv je telefoon gebruiken.
- Veel mensen lezen bijbel op een tablet of telefoon. Daarnaast is de kerk niet alleen op zondag ochtend geopend.
Afgelopen week was er een gala voor de jeugd. Toen er 110 aparaten op waren ingelogd liep het vast ;-)
Ow ja, da's de jeugd van tegenwoordig... we gaan naar een gala en gaan dan berichten sturen dat we op het gala zijn naar iedereen die ook op het gala is... 8)7
Het probleem nu is, is dat de livestream van de diensten ed. ook stoppen zodra de router vast loopt. Dat is niet handig natuurlijk ;-)
Dit zou je met QoS kunnen regelen, zodat de 'servers' voorrang krijgen.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Je kan ook je dhcp instelling wijzigen dat ie maar 20 ip's ofzo uitmagleenen

const { signature } = await fetchProfile()

• Trommelrem
moijamie schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:48:
Je kan ook je dhcp instelling wijzigen dat ie maar 20 ip's ofzo uitmagleenen
Maar wat als die 20 devices nou allemaal torrents gaan downloaden? Dat trekt een simpele router nooit, hoe snel je internet ook is. DHCP is dus helemaal geen oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 16-12-2013 11:39 ]

• Jolke
  • Nu online
TS kan natuurlijk ook - geheel zonder techniek - de boodschap de ronde laten doen; er zijn problemen met WiFi, niet allemaal tegelijk op het AP met je devices. Overigens, e-books kan je ook op je device zetten, die hoef je niet (altijd) online te lezen.

Verwijderd

Hmm enige oplossing zie ik hier alleen om een zwaardere router neer te zetten. Vooral met meer ram geheugen.

Het probleem is dat wifi zich niet echt laat limiteren, je maakt nog steeds verbinding met het apparaat en je zou het wat kunnen handhaven door het deauthen van clients maar dat kost ook redelijk wat resources, apparaten proberen dan daarna gelijk opnieuw.

Als je voor de optie kiest de dhcp niet meer dan 20 adressen uit te geven, dan kunnen inderdaad maar 20 mensen op internet. Geeft dan wel als probleem dat dan potentieel veel mensen klagen dat het internet soms werkt. Dit heb je niet zo heel erg als niemand op internet kan of iedereen.

Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld en goede router te zoeken en hier OpenWrt op te zetten. Deze router firmware is niet zo simpel als wat er standaard op een router staat, maar maakt wel meer mogelijk. Ook het filteren van p2p (torrents e.d.) zodat deze de router niet belasten. Ook zou je hier dan ook een captive portal op zetten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Wat ik zou doen :9

3 x RB951G-2HnD
1 x RB2011UiAS-2HnD-IN

Een in alle hoeken van de kerk, de RB2011 als router (en de rest als AccessPoint).

Totale kosten, nog geen € 270,= (Interprojekt in Polen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
- Een fatsoenlijke router is idd een begin.

Een routerboard is idd ideaal en kan een hele hoop. Maar het is wel wat ingewikkelder dan een sitecom routertje. Maar een tweaker gaat voor prijs/prestatieverhouding en niet voor n00b-proof configgen. En dan wint een Mikrotik het ruim.

Verder is ratelimiting enz op serieuzere AP's prima te doen. Kijk eens naar de Unifi producten van Ubiquiti. Die zijn prima inzetbaar voor je doel. Gaan niet direct onderuit bij meerdere users enz.
Daarnaast zou ik onderscheid maken tussen vrijwilligers en 'personeel' en de reguliere bezoekers, dus 2 SSID's. Dan kunnen vrijwilligers en aanverwanten (predikanten, ouderlingen enz) gebruik maken van hun eigen SSID met bandbreedte, en kun je de gasten bv 2Mbit ratelimiten.

Los daarvan, zeker bij een tragere verbinding: QoS instellen. Ik gok dat er ook naar SIKN gestreamed wordt, en dat wil je niet onderuit trekken door een stapel smartphones enz.

• Trommelrem
Als er veel netwerkkennis is:
Ubiquiti;

Als er een klein beetje kennis is:
Meraki;

Als er helemaal geen kennis is:
Cloudtrax.

Alledrie bieden kant en klare oplossingen aan en alledrie zijn mijns inziens superieur aan andere WiFi oplossingen. Elk van de drie heeft z'n eigen voor- en nadelen, maar alledrie zijn geschikt voor grotere netwerken.
Pagina: 1