Toon posts:

E4200v1 en E4200v2, repeater

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik als een wilde firmware ga flashen wil ik toch even een dubbelcheck doen.

Ik zit met een E4200v1 die momenteel nog stock firmware draait. Omdat we met een vrij heftige betonconstructie zitten is de range op de bovenverdieping en tuin niet al te best. Om dat op te lossen heb nu een RE2000 range extender maar ben daar na weken geschuif en aankijken niet tevreden over. De halvering van de snelheid en de hogere latencies wist ik, maar niet dat het apparaat structureel uit het netwerk valt en zorgt voor disconnects. Die gaat weg, experiment mislukt.

Ik heb een E4200v2 besteld die ik wil gaan gebruiken om de plek van de huidige v1 over te nemen. De v1 kan dan als dat nodig is worden voorzien van ddwrt/tomato.

Nu zit ik alleen te kijken wat nu qua techniek handig is. Ik wil gewoon met een enkele SSID werken, zodat verbindingen automatisch over schakelen naar het sterkste signaal.

Er is dan een bridge mode in de standaard stock, maar deze lijkt niets anders te doen dan twee lan netwerken aan elkaar knopen?

Je kunt de v1 als access point instellen, met DHCP uit en een IP buiten de DHCP range. Ik kan echter niet duidelijk achterhalen wat de voors en tegens zijn.

Dan kan ik de v1 ook nog flashen en instellen als repeater bridge, http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge.

Ik zit dus voornamelijk te kijken naar de situatie, AP en Repeater Bridge. Kan iemand hier over adviseren?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
De tegens van een repeater heb je dus al ondervonden.
Een tegen van een AP zou kunnen zijn dat je een draad moet (kunnen) trekken van de router naar je AP. Verder alleen plussen.

Het is niet nodig de firmware te veranderen. Je zet inderdaad de DHCP uit en kiest een fixed IP buiten de DHCP range van de router. SSID en beveiliging hetzelfde en klaar. (Bedraad aansluiten op een LAN-poort!)

Verwijderd

Topicstarter
Miyamoto schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:02:
De tegens van een repeater heb je dus al ondervonden.
Een tegen van een AP zou kunnen zijn dat je een draad moet (kunnen) trekken van de router naar je AP. Verder alleen plussen.

Het is niet nodig de firmware te veranderen. Je zet inderdaad de DHCP uit en kiest een fixed IP buiten de DHCP range van de router. SSID en beveiliging hetzelfde en klaar. (Bedraad aansluiten op een LAN-poort!)
Ik heb het hier specifiek over de repeater bridge functie die wrtdd ondersteund. De RE2000 steek je in een wandcontactdoos en versterkt het signaal.

Ik wil nu toe naar een E4200v1 die op cat6 wordt aangesloten en dus een direct connectie maakt met een E4200v2. In mijn beleving vergroot ik daarmee mijn effectieve wlan bereik zonder negatieve impact op latencies of snelheid omdat de router juist bekabeld is aangesloten?

Het lijkt alsof ik repeater bridge niet begrijp. Ik ben in de veronderstelling dat ik een connectie moet maken tussen twee routers, en daarbij kenbaar moet maken dat ze elkaar aanvullen, zodat de primaire router adressen over dhcp kan gaan uitgeven als een client met de tweede router connect.

Want als ik dhcp op de tweede router deactiveer, neemt de eerste router dan automatisch die taak over, ondanks dat de client de tweede router als ap gebruikt? Denk ik nu te moeilijk? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 20:01 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Je kent de nadelen van een repeater en de voordelen van de directe connectie?

Wat is nu het probleem dan? Repeater bridge is exact hetzelfde als een repeater, alleen met meerdere lan aansluitingen.

Een E4200 laten fungeren als accespoint kan prima met de stock firmware