Creative EL-cadeaus voor ~8 jarigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Mijn nichtje, bijna 8 jaar, heeft onlangs interesse getoond te hebben in het concept batterijtje-draadjes-ledje. Aan nerd-oom Fuzzi de opdracht om te kijken of daar iets mee te doen is B) Het is een meisje-meisje, denk aan Lego Friends, roze Barbi-jurkjes, maar ze is ook creatief op de piano en vorige week was ze aan het schaken tegen opa.

Dus, ik ben op zoek naar een EL-cadeutje, zeg €20 - €50, waar een meisje van 8 zich over kan verwonderen, maar ook zelf creatief op kan los gaan. Maar wellicht zijn anderen blij met suggesties voor neefjes, dus zet ze er vooral bij!

Voorbeelden en overwegingen:
  • [url="[url]http://arstechnica.com/business/2013/12/circuit-stickers-creators-want-us-to-build-stories-using-electronics/[/url]"]circuit stickers[/url] (Nog niet leverbaar, Engels is niet ideaal)
  • Conductive pen, met µC en wat andere gadgets. Niet op tijd leverbaar in NL, en wordt vrij snel vrij prijzig. Tevens is Engels niet ideaal.
  • Educatieve bouwpakketten, maar deze zijn weer gelijk vrij hard-core en wat saai...
  • Ik heb op Lego-site gekeken, in de hoop daar wat leuks te vinden dat icm Lego Friends gebruikt kan worden. Vroeger had ik zelf een simpele lampjes-kit voor Lego waarmee huisjes van lichtjes voorzien kunnen worden. Helaas vind ik iets dergelijks niet, of is het gelijk weer heel erg "stoer" op jongens gericht.
  • Een leuk idee vond ik Arduino met potlood. Ik heb wat soortgelijks gezien (drawdio) met een piezo-blieper aan Arduino zodat je zelfs instrumenten kunt tekenen (weerstand bepaalt toonhoogte). Kan ik zelf maken, maar kant-en-klaar sketch en wellicht iets robuuster uitgevoerde Arduino is wenselijk.
Alternatieven welkom. Het is voor kerst, dus enige haast is erbij..

[ Voor 1% gewijzigd door Fuzzillogic op 15-12-2013 14:35 . Reden: Link drawdio toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lego mindstorms?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
20 tot 50 euro niet 200 tot 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ome Fuzz.. zet je bout aan :)

bouw iets met wat lampjes en schakelaars en stekkerbusjes en maak er gelijk een kindvriendelijke ipad app bij

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Snap circuits. Ik heb er zelf op de basisschool nog mee gespeeld en toen vond ik het altijd erg leuk. Het is zeker lekker makkelijk omdat je de componenten gewoon in elkaar kunt klikken. Daarnaast heb je als je een aardig pakket koopt heel veel mogelijkheden.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:08

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Duur, maar wel die doelgroep: littleBits: http://littlebits.cc/kits/base-kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Laatst online: 28-09 14:11
Misschien is ze nog iets te jong voor een 40W soldeerstation (wordt behoorlijk heet) maar hier hebben ze leuke kits voor de jeugd:
http://www.velleman.eu/products/list/?id=342509

En ze hebben ook soldeerloze bouwpakketjes :
http://www.velleman.eu/pr...er+solderen&search=Zoeken

of zoiets
http://www.hometrainingto...-jr-100-kit/p/KT-SNAP100/
Afbeeldingslocatie: http://www.hometrainingtools.com/images/265/KT-SNAP100.jpg

google op 'electronic kits for kids' bijvoorbeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 15-12-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Snap circuits en zeker Little Bits zijn inderdaad dingen die ik bedoel. Maar helaas kan ik geen Nederlandse reseller vinden, en documentatie zal dan ook niet Nederlands zijn. Zelfstandig ermee aan de slag gaan is dan heel lastig.

Zelf iPad-software gaan schrijven in een week gaat em niet worden. Al was het maar omdat ik iOS nog niet met een stok van 3 meter aanraak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Als er download-documenten erbij zitten dan zou met copy/plak en google vertaal er wel een vertaling gemaakt kunnen worden.
Hier zou je die kunnen downloaden :
http://www.elenco.com/admin_data/pdffiles/SC-100_REV-H1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Uit de link:
"Niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar."

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat is vaak een indicatie, wil niet direct zeggen dat het echt ongeschikt is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 13:40

Stekeltje

Nothing to see here move along

En lilypad? Bijvoorbeeld: http://floris.cc/shop/en/16-wearables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Handleidingen door google translate gaan trekken is geen goed idee. Het worden op zijn best brakke vertalingen, en als het dan ook nog op relatief technische tekst gaat wordt het een puinhoop denk ik.

Die Conrad educatieve dingen had ik al gezien en ongeschikt bevonden (zie TS).

Lilypad betekent al snel solderen en de benodigde kennis gaat te diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:33
Ik heb zelf altijd een 'electronic lab' gehad van het merk Maxitronix. Het is een bord waarmee je allerlei schakelingen kunt maken. Er zit een boek bij met 50 voorbeelden (duurdere versies hebben meer voorbeelden) in een aantal talen waaronder Nederlands, en met duidelijke plaatjes.

Ik weet alleen niet of ze nog ergens te koop zijn. Heb hier wel een Engelse website, maar weet dus niet of daar ook een Nederlandse handleiding bij zit. Het geeft je in ieder geval een idee wat het is. Ik had (en heb denk ik nog wel ergens) nummertje 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Fuzzillogic schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:03:
Handleidingen door google translate gaan trekken is geen goed idee. Het worden op zijn best brakke vertalingen, en als het dan ook nog om relatief technische tekst gaat wordt het een puinhoop denk ik.
Feitelijk lijkt het erop dat je jouw nichtje een boekje wil geven met wat materiaal en dan haar ergens in een hoekje wil zetten met de boodschap van zoek het maar uit.
Geeft niet hoor, zo heb ik op een wat latere leeftijd ook de grondbeginselen van schaken en een kristalradiootje aangeleerd.
Maar normaal gesproken zijn er ook ouders die samen wat met hun kind ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik ben opgegroeid met een Philips experimenteer doos, datwas leuk spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
memphis schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:17:
Ik ben opgegroeid met een Philips experimenteer doos, dat was leuk spelen.
Ik vraag me af wat dit in goede staat oplevert voor verzamelaars :

Afbeeldingslocatie: http://ee.old.no/pionier/manual-pionier-junior-original.jpg

komt uit 1957

http://ee.old.no/pionier/manual-pionier-junior-original.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
kitao schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:58:
[...]

Feitelijk lijkt het erop dat je jouw nichtje een boekje wil geven met wat materiaal en dan haar ergens in een hoekje wil zetten met de boodschap van zoek het maar uit.
Geeft niet hoor, zo heb ik op een wat latere leeftijd ook de grondbeginselen van schaken en een kristalradiootje aangeleerd.
Maar normaal gesproken zijn er ook ouders die samen wat met hun kind ondernemen.
Ik zoek iets waar ze inderdaad zelf mee aan de slag kan gaan, zonder gelijk volledig afhankelijk te zijn van beschikbaarheid van mij of ouders. Zo ben ik ook met computers begonnen toen ik 8 was. Voor die MSX was er een Nederlandstalige cursus basic en boeken beschikbaar. Dat heeft mij enorm geholpen. Zeker omdat ik al vrij vlot een stuk handiger bleek te zijn met het apparaat dan m'n ouders (als kind heb je natuurlijk ook veel meer tijd) konden m'n ouders ook al snel niet meer helpen met vraagstukken. Zelf dingen lezen en uitzoeken en was toen dus ook al noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Daar zit wel wat in Fuzzi, maar voorlopig heb je nog maar ongeveer 8 werkdagen de tijd om haar een kerstcadeautje te geven in de vorm van een e-leerkitje.
En zover ik nu zie heb je op ieder aangedragen voorstel wel wat aan te merken.
Dan wordt de tijd toch wel aardig krap.

MSX kon ik trouwens niet of ik ben het vergeten.
In 86 83 kocht ik een C64 toen ik in dienst was.
Vier Eén jaar later dus als dat dit artikel beweert.

De MSX-computer was de eerste industriestandaard voor homecomputers die onafhankelijk was van de hardwarefabrikant. Deze werd echter niet algemeen aangenomen maar wel omarmd door fabrikanten als Philips en Sony. Andere fabrikanten zoals Commodore en Atari kozen voor hun eigen platforms.
In 1982 introduceerde ASCII Corporation de MSX-standaard. De afkorting betekende 'Machines with Software eXchangeability'

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Sony_HitBit_HB-10P_%28White_Background%29.jpg/220px-Sony_HitBit_HB-10P_%28White_Background%29.jpg
Wikipedia: MSX

[ Voor 59% gewijzigd door kitao op 16-12-2013 20:59 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik heb ook aangegeven dat ik Snap Circuits en Little Bits goede suggesties vind, maar dat leverbaarheid in NL slecht is op zijn best, en de Engelstalige documentatie een probleem is, iets waar je het blijkbaar mee eens kan zijn.

De Velleman-kitjes heb ik wat snel terzijde geschoven, in de hoop dat iemand met de "ja dat is het!"-oplossing kwam. Bij nader inzien zijn er best leuke dingetjes bij, zoals de Solar edukit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

memphis schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:17:
Ik ben opgegroeid met een Philips experimenteer doos, datwas leuk spelen.
Jaaaahhh: http://www.sjelab.nl/sjelab.htm
Ik had dan doos 2010 + 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Op mijn achtste zou ik erg blij geweest zijn met een arduino uno hoor, met een bak zooi erbij uit china is dat ongeveer 40 euro. Ook heb ik op die leeftijd een hoop pentium-2 bakken uit elkaar gehaald(doe ik nogsteeds hoor :P), dus als je aan een karvracht oude pc's kan komen, is dat ook erg leuk :)

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 21:03

epic_gram

undercover moderator

hydrargyrum schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:11:
Op mijn achtste zou ik erg blij geweest zijn met een arduino uno hoor, met een bak zooi erbij uit china is dat ongeveer 40 euro. Ook heb ik op die leeftijd een hoop pentium-2 bakken uit elkaar gehaald(doe ik nogsteeds hoor :P), dus als je aan een karvracht oude pc's kan komen, is dat ook erg leuk :)
Ik heb alleen ervaring met microcontrollers en VHDL, dat is toch vergelijkbaar met een arduino? Is dat niet een beetje hoog gegrepen voor een kind van 8? :+

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 12:30
Arduino is wel iets toegankelijker dan vhdl en microcontrollers (atmel?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar voor een 8-jarige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:09

nephilimcrt

Mad Scientist

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spektro is volledig Nederlands en vanaf 8 jaar.
http://www.bol.com/nl/p/spektro-1/9200000021253522/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 12:30
Niet echt, kennis van het Engels is eigenlijk wel nodig dan. Plus echt boeiend is het programmeren van een arduino niet voor een 8-jarige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
"Home > Speelgoed > Hobby & Creatief > Koken & Bakken > "

Goedzo Bol. Spektro was ik inderdaad tegengekomen op andere plaatsen, maar helaas slecht/niet leverbaar. Wel goede tip!
Pagina: 1