Toon posts:

Hulp gevraagd basisgamesysteem BBG november

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wij zijn het basisgamesyteem uit de november BBG aan het bouwen.

Ik heb wel eens wat geheugen verwisseld en een geluidskaart bijgezet en een disk maar verder heb ik weinig ervaring. Ik heb eerst naar deze tutorial gekeken.

Nu lopen we vrij snel vast :) .
Wat hebben we gedaan;
We hebben de processor in het moederbord geplaatst, de fan er op gezet, geheugen geplaatst en de grafische kaart geplaatst.

Vervolgens hebben we de voeding aangesloten en het systeem gestart door even de juiste pinnetjes te verbinden. De fans starten (processor, grafische kaart en voeding) maar ik zie niets op de monitor die we hebben aangesloten, dus geen POST.

Ik heb de output van de grafische kaart met de monitor verbonden en ook via die van het moederbord, dat maakt niet uit, we zien niets.

Ik heb niet zo’n handig speakertje als op de tutorial om de beeps te horen terwijl de machine boot dus ik vind het lastig troubleshooten. Ik heb een paar vragen, ook om te checken of ik het tot nu toe goed heb gedaan.

Ik heb het geheugen nu in 2 banken van dezelfde kleur gedaan. Klopt dat? Ik vind het niet superduidelijk in de handleiding van het mobo.

Over de aansluitingen van de voeding twijfel ik ook, als ik het goed lees sluit ik 2 x 6 pins (PCI-E) aan op de grafische kaart en blijft het 2 pins stukje loshangen.

Ook bij de ATX power van het mobo twijfel ik een beetje, er zitten twee 4 pins connectors bij de voeding maar een van de twee past het best (met vierkantjes) en die heb ik genomen.

Kun je de beeps ook horen door een koptelefoon aan te sluiten? Ik heb het geprobeerd maar het is me niet gelukt. Zou het in theorie moeten kunnen?

Wanneer ik het systeem heb gestart op het moederbord, kan ik het dan toch alleen stoppen door de voeding uit te zetten?

Wat zou nu een handige stap zijn om verder te gaan?

Ik twijfel of dit het juiste forum is voor deze vraag. Zo niet, waar zou ik deze vraag moeten stellen?

Alvast bedankt,

Tinka

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Een goed startpunt bij dit soort problemen is het doornemen van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Het komt er in essentie op neer dat het een kwestie is van uitsluiten. In jouw geval is een goed hulpmiddel een andere videokaart waarmee na te gaan is of het aan de videokaart ligt.

Om even inhoudelijk nog punten toe te lichten:
  • De processor/apu heeft geen geïntegreerde gpu (dat is de A-serie). Dat houdt in dat je geen beeld gaat krijgen van de aansluitingen op het moederbord. Het kan zijn dat het moederbord van slag is; ervaring leert dat soms meerdere keren proberen op te starten (met een reset - clear CMOS tussendoor) soms kan helpen.
  • Welke uitgang van de videokaart gebruik je?
  • Probeer minimaal op te starten; dus met één geheugenmodule, geen harde schijf of andere apparatuur aangesloten. Probeer ook verschillende geheugensloten.
  • Volgens mij heeft het moederbord enkel zwarte geheugensloten. Als je op pagina 21 kijkt van de handleiding (http://66.226.78.22/downloadsite/manual/FM2A75%20Pro4-M.pdf) zie je dat je in het geval van twee geheugenmodules om en om moet installeren. Dus slot 1 en 3 of slot 2 en 4.
  • Als het goed is sluit je maar één PCI-stekker aan bij de videokaart, zie http://www.msi.com/pic/pr...6_2633_20120713141501.jpg.
  • Het klopt dat één stekker van de 2*4-pins maar past. De andere past (fysiek) onmogelijk, tenzij je forceert.

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 15-12-2013 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord Bolletje. Ik krijg nu wel de melding van de bios op het scherm. Ik heb een clear CMOS gedaan en verder eigenlijk niets meer veranderd wat ik al geprobeerd had. Dus dat deed het hem. Ik ga het spul nu in de kast inbouwen.

Wel blijven mijn vragen staan over de aansluitingen van de power van de videokaart (Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost en Seasonic S12II-Bronze 520W). Ik heb nu een foto bijgevoegd.

https://www.dropbox.com/s/84uvbhqz5vkyeqy/P1010297.JPG

Ziet dit er ok uit?

En dit is het geheugen, wel twee verschillende kleuren banken. Ik heb het nu dezelfde kleur gedaan (Asus B85M-E moederbord en Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU geheugen).

https://www.dropbox.com/s/27ukd1byyzbswgc/P1010298.JPG

Bedankt,

Tinka

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 10:34 . Reden: images geven problemen ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Excuses, ik opende de link en keek naar het budgetgamesysteem (met Asrock moederbord en HD7850).

Wat je daar hebt met de videokaart klopt! De extra twee pinnen zijn soms nodig voor een videokaart die nog meer energie verbruikt.

Met het moederbord zit er bij merken en bij versies onderling verschillen. Vaak is het inderdaad dezelfde kleur. Zie http://dlcdnet.asus.com/p...0/B85M-E/E8150_B85M-E.pdf, blz 15, 1-7). De twee channels (A en B ) maken gebruik van de verschillende kleuren. Is dus goed zoals je het nu hebt (A2 - B2 heb je nu).

Mooi dat je nu wel beeld krijgt :)

[ Voor 32% gewijzigd door Bolletje op 16-12-2013 18:21 ]